Greška

Došlo je do greške.

Vodič kroz digitalnu distribuciju igara

30.03.2012 13:48 | 0 Games
Vodič kroz digitalnu distribuciju igara

Vreme kada smo igre nabavljali isključivo na CD i DVD diskovima je već neko vreme samo nostalgična prošlost. Naglim omasovljavanjem i širenjem brzopojasnog interneta, preuzimanje igara direktno sa mreže postalo je prilično lakše, praktičnije i jeftinije iz više razloga. Svedoci smo da je poslednjih par godina kompletna industrija zabavnog softvera prodrmana novim načinom distribucije igara, koji je brzo postao dominantan. Ipak, posledice koje ova tranzicija nosi sa sobom su mnogo šire od same distribucije. Zajedno sa digitalnim trendom, čitava industrija je u fazi drastičnih promena koje su, kako se čini, uglavnom okrenute u pravom smeru, za sada

Milan Jović

Jeftinije i zelenije igre

Krenimo od najočiglednije prednosti digitalne distribucije, koja sa ogleda u eliminisanju troškova koji idu na proizvodnju fizičkih kopija – plastične kutije, omoti, diskovi i propratni materijal. Osim što znatno smanjuje troškove, ovaj vid plasiranja igara je i prilično “zeleniji“. Naravno, tu su i troškovi transporta do lanaca prodavnica koje takođe treba da zarade nešto od prodaje igara, kao posrednici između izdavača i kupaca, odnosno igrača. Dakle, suština je da su  izdavači i nezavisni razvojni timovi sada u prilici da (eventualno) spuste cene igara, a da pritom čak i zarade više usled znatnog rezanja troškova koji odlaze na ceo proces proizvodnje i distribucije fizičkih kopija. Tako tvorci igara dobijaju lakši i jeftiniji način za plasiranje igara, a igrači niže cene igara.
 


 

Ono što je velike igrače u industriji nateralo da se okrenu digitalnom modelu je i tržište polovnih igara koje je gotovo uništilo specijalizovane prodajne lance širom sveta, od kojih su mnogi i sami prodavali polovne igre kako bi preživeli. Neki su potpuno propali, drugi pokušali, a neki i dalje pokušavaju da se prilagode digitalnom trendu (GameStop koji je uplovio u digitalne vode kupovinom Impulse-a). Najsvežiji i najbolji (na žalost tragičan) primer je do juče najveći lanac prodaje igara u Velikoj Britaniji – Game – koji je nakon par teških godina i neuspešnih pokušaja da nađe kupca, konačno otišao u “administraciju“, zatvorivši 277 prodajnih objekata i ostavljajući bez posla preko 2100 ljudi (nepoželjna nuspojava tranzicije).

Više inovativnih i kvalitetnih igara

Verovatno najbolja stvar koju je digitalna distribucija donela, odnosi se na broj i kvalitet igara. Naime, ovaj model je mnogim malim razvojnim timovima otvorio vrata i omogućio im da svoj talenat i sveže ideje zaista pretoče u igre, bez bojazni (koja je pre dominantna realnost) da će ih veliki izdavači sputati u tome. Do sada su bili ograničeni uslovima velikih zverki (izdavača) koje do profita najlakše dolaze recikliranjem proverenih formula, čime su inovacije u potpunosti bačene u drugi plan.
 


 

Na svu sreću, ovo polako, ali sigurno postaje prošlost. Pravi dokaz za to su neki fenomenalni i sveži naslovi kao što su  Minecraft, Amnesia, Journey (PS3), Magicka, Limbo, Super Meat Boy, Trine (2) i mnoge druge. Iako se po produkcijskim vrednostuima još uvek ne mogu meriti sa “AAA“ igrama, one to nadoknađuju originalnošću, inovacijama i pre svega zaraznošću, po ceni koja je često višestruko niža od onih koje svoje ogromne budžete neretko troše na pogrešne stvari (marketing na primer).

Internet prodavnice i servisi

Sada kada smo vas ubedili u brojne pozitivne strane nabavljanja igara u digitalnom obliku, vreme je da vas informišemo o tome gde, kada i kako doći do digitalnih kopija igara za malo para. U te svrhe tu su brojne online prodavnice i servisi koji omogućavaju da nakon kupovine, preuzmete (download), instalirate i aktivirate svoju kopiju. Sve što je potrebno jeste da se postarate da imate dovoljno prostora na hard disku.

 


 

Steam (Valve)

Ako je neko zaslužan za povlačenje čitave industrije u digitalne vode, onda je to kompanije Valve sa svojim Steam servisom. Steam je pionir digitalne distribucije koji je prerastao u najveću platformu ili bolje reći ekosistem koji objedinjuje informacije o igrama, komunikaciju između igrača, statistiku, kupovinu, distribuiranje, ažuriranje i igranje igara.
 


 

U pitanju je servis koji u ponudi ima preko 1600 nasolva svih žanrova, različitih izdavača i nezavisnih razvojnih timova, kao i bazu od preko 40 miliona korisnika. Sve ovo objedinjeno je pod malim parčetom softvera (Steam Client), koji se konstantno usavršava i unapređuje, a koji pruža igračima gotovo sve ono što mogu da požele kada je igranje igara na PC-u u pitajnu. Od 2010. godine Steam se proširio i na Mac OS X sisteme, pa gotovo sve igre za ovu platformu možete naći i na ovom servisu.
 


 

Akcije, popusti, sniženja!

Ono gde Steam briljira su popusti i sniženja na igre koji se smenjuju na svaka 24 sata. Na glavnoj strani (sa desne strane) možete videti koje igre su na dnevnom ili vikend popustu koji se uglavnom kreće između 40 i 75%. Ipak, sezona lova na jeftine naslove traje za vreme velikih praznika, značajnih igračkih događaja (nekih 5-6 puta godišnje). Tada su na fantastičnim sniženjima na desetine, pa čak i stotine igara po cenama koje po nekad padaju i celih 90%. Ne treba zaboraviti ni čitavi paketi igara različitih izdavača na kojima možete uštedeti i nekoliko stotina evra.
 


 

Sve što je potrebno jeste da se registrujete, preuzmete i instalirate Steam Client i možete krenete u kupovinu. Igre su razvrstane po žanrovima, dok se na glavnoj strani nalaze one najaktuelnije, kao i one koje su trenutno na popustu.

Ostali

Iako je Steam ubedljivo najveći i najpopularniji među igračima, daleko od toga da je i jedini.  Tu su i brojni drugi sajtovi i servisi koji takođe u ponudi imaju igre različitih izdavača, a koji isto tako povremeno organizuju razne akcije i popuste. Mi ćemo navesti samo one proverene i najpopularnije.
 


 

GoG

GoG je do pre samo par dana bila skraćenica za Good Old Games, međutim, sa promenom poslovne politike, od sada je samo GoG. U pitanju je specifičan servis (u vlasiništvu CD Projekt tima) koji u ponudi ima gotovo sve klasike iz 90-tih godina prošlog veka. Cene ovih igara se uglavnom kreću između 2 i 10 dolara. Za pohvalu je to što sve igre dolaze bez bilo kakve vrste digitalne zaštite od piraterije (DRM free) . Razlog zašto Good Old Games više ne znači samo "Dobre Stare Igre" je činjenica da se na sajtu od pre par dana mogu naći i mnogi noviji (indie) naslovi nezavisnih timova. Ipak, GoG i dalje ostaje najbolje mesto za sve nostalgičare.

Origin (Electronic Arts)

Možete da ih volite ili mrzite, ali i EA i Origin guraju napred i očigledno nemaju nameru da se zausteve. Origin je još uvek prilično mlada servis, sa kojim EA  želi da se otrese zavisnosti od Steam-a kada je u pitanju digitalna distribucija njihovih igara. Ipak, osim svojih franšiza (od kojih su one najpopularnije već postale Origin ekskluzive), EA je počeo da sklapa i ugovore sa drugim izdavačima, čije je igre polako popunjavaju biblioteku ovog servisa.

GameStop (nekadašnji Impulse)

GameStop je odlučan u tome da ne doživi sudbinu Game-a, pa je u želji da se spase od Stardock-a kupio Impulse servis za prodaju i digitalnu distribuciju igara. Tako je sada na njihovom sajtu pored fizičkih kopija mogući kupiti i one koje direktno skladištite na svoj hard disk.

Desura (ModDB)

Desura je vrlo interesantna platforma osnovana od strane najvećeg sajta posvećenog modovima za igre – ModDB. Tvorci Desura servisa otvoreno priznaju da im je inspiracija bio upravo Steam (što je i više nego očigledno), s tim da je u fokusu servisa lako pretraživanje, instaliranje i manipulacija modovima. Ipak, u ponudi se mogu naći i mnoge igre (uglavnom) nezavisnih timova.
 


 

Dobra stvar je što Desura automatski pronalazi igre koje imate na Steam nalogu i u svoju listu dodaje one koje postoje modovi, dozvoljavajući igraču da vrlo jednostavno pretražuje i instalira modove za njih. Vrlo interesantan servis vredi probati.

G2Play

G2Play je sajt koji uvek ima prilično primamljivu ponudu, sa popustima na najnovije igre. U pitanju je sajt koji “valja“ legalne ključeve za igre, koje je moguće registrovati na Steam, Origin ili Battle.net servisu (naravno, ako su u pitanju Blizzard-ove igre). Nakon kupovine igre, na mail koji ste koristili pri registraciji / logovanju, dobićete aktivacioni ključ sa kojim možete aktivirati svoju igru na servisu koji je naznačen u opisu igre na sajtu. Ako planirate da se počastite nekom igrom preko ovog sajta, obavezno u njenom opisu proverite da li postoje neke jezičke ili geografske restrikciji za aktiviranje ključa, koje su često naznačene boldovanim, crvenim slovima.

Amazon

Možda niste znali, ali najveća internet prodavnica takođe ima digitalne verzije igara u svojoj ponudi. Interesantno je to da Amazon u poslednje vreme budno prati  akcije i popuste na Steam-u i na osnovu njih niveliše cene svojih igara, nudeći ih po identičnoj ili čak nižoj ceni. Kvaka je u tome da su cene na Stemu-u izražene u evrima, dok na Amazonu igre plaćate u dolarima i time štedite na razlici u kursu. Ovo ne znači da morate da se odreknete Steam-a, jer je mnoge igre moguće registrovati upravo na njemu, dok neke to i zahtevaju, bez obzira na to gde ste ih kupili (o tome ćemo nešto kasnije).

Vreme za kupovinu

Internet kartica

Pre nego uplovite u online kupovinu igara iz fotelje, biće vam potrebna neka od Internet kartica koje se nalaze u ponudi mnogih banaka. Sve što je potrebno jeste da sa ličnom kartom odete do najbliže filijale i zatražite “Internet“ karticu. Neke banke vam karticu mogu završiti bukvalno odmah (Erste na primer – na karticu se čeka 10-15 minuta), dok je kod nekih potrebno sačekati jednu do dve nedelje (Intesa, Raiffeisen). Sa karticom dobijate devizni račun na koji možete da uplaćujete koliko novca želite i kada želite.
 


 

Treba imati na umu da uplaćen novac kod pojedinih kartica / banaka nije moguće podići nakon uplate, što znači da ćete morati da ga potrošite na internet kupovinu. Gotovo sve banke uzimaju “malu“ proviziju na svaku transakciju, pa ne treba da vas začudi ako ste igru platili 5 evra, a na računu imate 5.5 evra manje. Ako na kartici imate evre, a igru plaćate u dolarima, banka će to obračunati po internom kursu koji je aktuelan u momentu kupovine. Stanje na vašoj kartici možete pratiti logovanjem na portal banke, sa podacima koje ste dobili pri otvaranju računa, odnosno podizanju kartice. Napomenućemo i to da se stanje na računu neretko ne osvežava u realnom vremenu.

Proces kupovine

Sada kada ste svoju novu karticu počastili sa malo deviza, možete da krenete u kupovinu, koja se skoro ni malo ne razlikuje od bilo koje druge online kupovine, pa ćete svuda morati da se registrujete, ulogujete i unesete neke osnovne podatke sa kartice. U ovom lsučaju opisaćemo proces kupovine igre na Steam-u, što je najpopularniji vid nabavke (digitalnih kopija) igara.

1. Ulogujte se na Steam

2. Uđite na stranu igre koju želite da kupite i kliknite na “Add To Cart“ zeleno dugme


3. Kliknite na odgovarajuće dugme u zavisnosti od toga da li igru kupujete za sebe ili za nekog drugog (kao poklon)
 


4. Popunite polja sa vašim podacima i podacima sa vaše kartice, a zatim kliknite na zeleno “Continue“ dugme


5. Ovim ste uspešno kupili igru, kada ćete dobiti poruku sa pitanjem da li želite da Steam aplikacija odmah krene sa preuzimanjem igre sa interneta

Aktiviranje igara na Steam-u

Dok mnoge online prodavnice digitalnih kopija igara u opisu istih naglašavaju da li je igru potrebno ili moguće aktivirati na Steam, Origin ili nekom drugom servisu, sa Amazon-om to nije slučaj (osim za one koje je moguće aktivirati isključivo na određenom servisu). Kako je Steam za mnoge igrače zapravo definicija  gejming na PC-u, mnogi sve svoje igre žele da vežu za isti. Ipak, kako Amazon često nudi igre po primamljivijim cenama, dobro je znati koje je moguće aktivirati na Steam-u, kako bi ih kupili za nešto manje para. Zato predlažemo da pratite ovu listu na Steam forumu i pogledate da li je igru koju planirate da kupite moguće aktivirati na Steam-u. Treba znati da ovim ne radite ništa nelegalno, pa je najgore što može da vam se desi je da Steam prilikom aktivacije odbije ključ za igru, kada ćete morati da je preuzmete iz digitalne biblioteke Amazon-a i aktivirate je na drugi način (u toku instalacije ili pri pokretanju igre). Takođe, treba obratiti pažnju na formate ključeva koje je moguće aktivarati na Steam-u (uključujući i one za fizičke kopije igara).

Sada ćemo opisati kako jednostavno, iz samo par koraka možete da aktivirate igru na Steam-u, koju ste (povoljnije) kupili na (u ovom slučaju) Amazon-u ili nekom drugom servisu.

1. Registrujte se (ako niste) i ulogujte na Amazon

2. Kupite željenu igru (pritom se pobrinite da je u pitanju “PC Download“ verzija igre)
 

3. U blizini gornjeg desnog ugla na Amazon strani, kliknite na link “Your Digital Items“ (morate biti ulogovani)
 


4. Na sledećoj strani kliknite na link "Your Games & Software Library"
 


5. Pronađite igru koju želite da aktivarate na Steam-u i kopirajte “Activation Key“
 


6. Pokrenite Steam program, ulogujte se i kliknite na “Activate a Product on Steam“ iz Games padajućeg menija u gornjem levom uglu programa
 


7. Pratite uputstva (kliknite na Next, pa na “I Agree“ dugme)

8. Kada vam zatraži Activation Key, unesite kod (Ctrl + V / desni klik, Paste) koji ste kopirali sa Amazon-a
 


9. Pratite ostala uputstva i igra će početi da se skida sa interneta, kada proces možete pratiti iz Library menija odakle kasnije i pokrećete igru

10. Steam program možete zatvoriti bez bojazni da ćete prekinuti download / instalaciju igre, jer će se proces nastaviti pri ponovnom pokretanju programa

Nov načini finansiranja, vrednovanja i kupovine igara

Kickstarter - doprinos kreativnosti

Digitalna distribucija je na neki način pogurala i takozvani Kickstarter način finansiranja igara, gde mali razvojni timovi definišu minimalni budžet za svoju igru koji treba da prikupe do određenog roka. Na igračima je da, ako im se ideja i koncept igre dopadaju, doniraju onoliko koliko žele. Ako tim prikupi minimalnu sumu - kreće sa razvojem igre.
 


 

Dobar stvar kod ovog modela je to što se za njega odlučuju mali, talentovani timovi koji žele da proguraju neke hard-core ili old-school igre kakvih smo željni već godinama, a koje danas nisu naročito interesantne širem auditorijumu. Kickstarter model karakteriše transoparentnost i intenzivna dvosmerna komunikacija između razvojnih timova i igrača koji svojim željama aktivno oblikuju njen koncept i sadržaj, dok ih timovi redovno obaveštavaju o napretku na blogovima i forumima.

Pravu pomamu za Kickstart modelom napravio je Double Fine tim koji je za samo mesec dana uspeo da prikupi preko 3.3 miliona dolara za novu point & click avanturu inspirisanu legendarnim Grim Fandango naslovom. Cilj im je bio da prikupe 400 hiljada dolara, da bi do isteka roka naišli na neverovatan odziv igrača, zatvorivši kasu sa preko 3.3 miliona dolara.
 


 

Ovaj uspeh je vrlo brzo privukao i druge, pa već sledeće godine možemo da očekujemo akcioni, izometrijski RPG u Fallout (1/2) stilu – Wasteland 2 – na kojoj rade veterani okupljeni pod inXile Entertainment imenom. Minimalni budžet koji su želeli da prikupe za ovu igru bio je 900 hiljada dolara, da bi za samo par dana prikupili i više nego dovoljno - preko 1.6 miliona dolara, koje će takođe uložiti u podizanje kvaliteta igre.
 

Upravo smo saznali da će ovaj model iskoristiti i Obsidian tim za svoju sledeću igru, kako bi se izvukao iz teške finansijske situacije.

Indie Bundles – plati koliko hoćeš

Indie Bundles su paketi indie igara (igre nezavisnih timova) koje možete platiti bukvalno onoliko koliko želite. Minimalna cifra je neretko manja od jednog dolara, što mnoge ne odvraća od toga da uplate i više stotina, pa i više hiljada dolara. U zavisnosti od organizatora akcije, sumu koju želite da potrošite neretko možete raspodeliti na tri dela, od kojih jedan ide tvorcima igara, drugi organizatoru akcije, a treći u dobrotvorne svrhe. Koliko god uplatili, dobićete sve igre, odnosno ključeve za iste koje možete aktivirati na Steam i Desura servisima. Na ovim sajtovima možete pratiti u realnom vremenu koliko ljudi je kupilo paket, ko su najveći donatori, kao i prosečnu uplatu koja se uglavnom kreće u rasponu od 3 do 6 dolara. Neretko, uplaćivanjem samo centa više od aktuelnog proseka, možete dobiti još jednu kvalitetnu igru.
 


 

Ove akcije su se pokazale kao vrlo dobar izvor brze zarade, pa mnogi mali timovi pristaju da se njihove igre nađu u ovim paketima, sa igrama drugih timova, bez obzira na to što se već nalaze u prodaji na Steam-u i drugim mestima. Indie Bundles sistem je odličan način da za smešan novac dođete do nekoliko kvalitetnih igara, ali istovremeno i prilika da podržite male timove malo sočnijom donacijom, naravno, ako ste u mogućnosti.

Na sajtovima kao što su The Himble Budnle, The Indie Royale i The Indie Gala možete naći ove pakete. Treba imati u vidu da ove akcije traju najviše par nedelja i da može proći još toliko do sledećeg paketa sa novim igrama.

Zaključak

Uvek je bilo i uvek će biti onih koji žele da omiljenu igru imaju u svojoj kolekciji na polici ili u nekom bogatom Collector’s Edition izdanju sa svim onim knjižicama, mapama, figuricama i drugim interesantnim sadržajem. Zato oni koji se iz nekog razloga plaše “digitalizacije“, ne moraju da brinu, jer  fizičke kopije igara verovatno nikada neće izumreti. Ipak, moraće da se pomire sa činjenicom da su sada bačene u drugi plan gde će definitivno i ostati.


Nadamo se da smo vas sa ovim tekstom na pravi način uveli u svet digitalne distribucije igara i upoznali sa čarima koje ona donosi, ali i onim što je iz nje vremenom proizašlo,  a zbog čega smo svi na dobitku.

Sony PS Vita - trnovit početak i svetla budućnost

E3 2012: Microsoft, Sony i EA

  • Povezane teme:
10404
10405
10406
10407
10408
10409