Greška

Došlo je do greške.

Virtuelna realnost iz ugla Saše Marinkovića (AMD)

08.03.2015 17:00 | 0 Games
Virtuelna realnost iz ugla Saše Marinkovića (AMD)

Za Benchmark o virtuelnoj realnosti piše Saša Marinković, naš stari prijatelj i visoki zvaničnik kompanije AMD. Koliko je VR bitan za sve tehnološke kompanije govori i podatak da više i nema velikog igrača koji nije intenzivno angažovan na tom polju, a Saša Marinković je u AMD-u prva osoba u timu zaduženom za razvoj virtuelne realnosti...

Prvo pravilo za VR: Ne kvari iluziju prisutnosti

Saša Marinković, AMD

Stojim na krovu visoke zgrade, gledam dole na ulicu desetine metara ispod i borim se za dah. Zastava na krovu susedne zgrade vijori se na jakom vetru, polako se povlačim par koraka od ivice, pre nego što izgubim balans i padnem na trotoar. Mogu da čujem svoje progonioce kako udaraju na stepenicama do krova, brz pogled unaokolo otkriva da nigde nema mesta da se sakrijem. Jedina preostala opcija je da skočim – na krov susedne zgrade. Na brzinu se okrećem iza da još jednom pogledam, a onda… artifakti kašnjenja piksela muljaju moj svet. Magija je nestala.

Virtuelna realnost je spremna da suštinski transformiše ličnu zabavu kakvu poznajemo, potencijalno ostvarujući dugoročni uticaj koji može biti veći od onog kojeg pružaju današnje "najnaprednije" nove tehnologije. Stavljanje VR naočara sa slušalicama lansira korisnika u novu sferu iskustva realistične zabave koja se čini uverljivom – i stvarnom, već u prvih par sekundi nakon stavljanja na glavu.

Tradicionalna filmska zabava stavlja gledaoca na mesto posmatrača dešavanja, dok današnje igračke tehnologije stavljaju korisnika u ulogu aktivnog učesnika. VR tehnologija pomera sve to jedan ogroman korak napred, stvarajući osećaj da je virtualni svet jednako realan stvarnom fizičkom svetu. No, da bi se to postiglo, tehnologija mora biti vidljiva i neprimetna. Odmah u momentu čim tehnologija postane primetna zbog poteškoća u interfejsu ili nerealističnom iskustvu, magija nestaje – i neopazivi svet VR „prisutnosti“ nestaje.

Postizanje zaista realnog korisničkog iskustva sa VR tehnologijom je sada moguće zahvaljujući ogromnom napretku računarske snage, grafičkih, video i displej tehnologija. No ipak, magični sastojak nije samo postizanje već i održavanje realnosti virtuelne prisutnosti. Ovo pravilo nazivamo „Ne kvarenje iluzije prisutnosti“.

Neometana prisutnost

Hajde za trenutak da usporimo. „Ne kvariti iluziju prisutnosti“ zahteva da tačno znamo šta to želimo da izbegnemo da pokvarimo i zahteva razumevanje svih elemenata od vitalnog značaja za ostvarivanje prisutnosti u virtualnom okruženju.

VR prisutnost je uobičajeno poistovećena sa konceptom „uronjenosti“, osećaja fizičke prisutnosti u ne fizičkom svetu, ili stanja svesti u kom VR korisnik doživljava simulirano iskustvo stvarnim, pa i ima osećaj stvarnog. Prisutnost se može meriti stepenom do kog nivoa virtuelno okruženje verno dočarava osećaj realnosti koji kod korisnika izaziva zaboravljanje neverice. Što je veći stepen zaboravljanja neverice to je ostvaren veći stepen prisutnosti.

 

Istraživači koji izučavaju virtuelnu realnost dele VR prisutnost na tri glavne potkategorije: ličnu, društvenu i okruženje. Lična prisutnost se odnosi na to da korisnik ima doživljaj da se fizički nalazi u virtuelnom svetu. Društvena prisutnost uključuje interakciju sa drugim simuliranim ili stvarnim entitetima unutar virtualnog sveta. A, prisustvo okruženja korisniku daje osećaj da je virtuelni svet svestan VR korisnika i reaguje u skladu s njim.

VR programeri omogućavaju postizanje prisutnosti kroz implementaciju širokog niza tehnoloških unapređenja i inovacija, uključujući dodavanje širokog niza senzora i korisnički kontrolisanih ili manipulisanih elemenata unutar virtuelnog okruženja, kao i unapređenom brzinom i fluidnošću sa kojom virtualno okruženje reaguje na te korisnikove kontrole ili manipulacije.

Uloga tehnologije u VR

Dizajniranje realističnog virtuelnog okruženja zahteva ogromnu računarsku snagu kako bi se izrenderovao virtuelni svet sa najboljim parametrima i performansama. No ipak, tehnologije koja se koriste za to moraju stvoriti i održavati virtuelno okruženje da bi omogućile virtuelno prisustvo – a potom bile potpuno neprimetne za stvarno iskustvo.

VR tehnologija zahteva brzu obradu grafike, visoku rezoluciju prikaza, nisko kašnjenje i odličan vizuelni kvalitet, sve to još uz eliminisanje kašnjenja vremena obrade, padova frejm-rejta, ili sporog reagovanja na događaje ili stimulacije iz virtuelnog sveta.

Ultimativni cilj VR tehnologije je održavanje najznačajnije magične čarolije za začaranu „uronjenost“, osnovne „prisutnosti“ koja je jezgro iskustva virtuelne realnosti. S druge strane VR korisnici zahtevaju samo jednu stvar za njihov maksimalni doživljaj: učinite da tehnologija nestane. Najbrži današnji računari su skoro sposobni za taj zadatak, a oni koji su skoro tu će biti osnova za dalje unapređenje umetnosti.

Jedina preostala opcija je da skočim – na krov susedne zgrade. Na brzinu se okrećem iza da još jednom pogledam, i… skačem. Osećam je kao da letim, a potom mek kolut napred na susednom krovu. Progonioci i dalje dolaze, Ispred su stepenice, jurim ka njima kao vetar.

Komentari

0 Dodaj komentar

Heroes of the Storm beta - delimo 300 ključeva!

Naplaćivanje modova - da ili ne

  • Povezane teme:
10404
10405
10406
10407
10408
10409