Jedna od bitnih stvari prilikom izbora navigacionog uređaja (PND), jeste činjenica da su GPS čipovi danas dostupni i u relativno dostupnim telefonima. Mobilni telefoni su do sada uspeli da "progutaju" mnoge samostalne uređaje. Mio Moov S505, najnovija Spirit generacija navigacija na našem tržištu, može pokazati jesu li ovakvi uređaji postali ugroženi...
Branko Mitić
Mio Moov S505
U poslednjih nekoliko godina čovečanstvo je uštedelo milione sati vremena. GPS sateliti (inače lansirani radi vojnih namera) su postali javno korišćeno dobro još davno, ali njihova puna upotrebu u civilnom svetu vidljiva je tek posledni desetak godina. U civilnom svetu, primena je krenula prvo od aviona (zapravo, jedan avionski incident je doveo do "oslobađanja" GPS satelita, ali o tome smo pisali ranije). Lična upotreba GPS uređaja počela je u nautici, jednostavnim uređajima bez mapa. Kasnije su ti uređaji počeli da bivaju detaljniji i informativniji, a ostalo je, što se kaže, istorija. Posle iskustava u vazduhu i na vodi, navigacioni uređaji najzad su stigli i na kopno. Može se reći da se intenzivno koriste poslednjih pet godina, a razlog zbog kojeg smo rekli da su oni uštedeli milione sati ne moramo da objašnjavamo nikome ko je i jednom koristio navigaciju. U jednom od ranijih tekstova smo konstatovali da su ovi PND uređaji jedni od retkih koji su u potpunosti namenjeni svom zadatku. Nisu igračka i svu svoju popularnost moraju ostvaraju putem profesionalnih kvaliteta. To može biti mač sa dve oštrice. Dobra strana je u tome što se celokupan R&D odnosi isključivo na funkcionalnost i upotrebljivost uređaja, čime se ubrzava razvoj. Loša strana cele priče leži u tome što sami uređaji ne mogu ulepšati i osvežiti nekim nevažnim, ali simpatičnim detaljem, pa je tako opasnost od toga da uređaji postanu dosadni i sterilni gotovo permanentna.
![]() |
Kompanija Mio izgleda da je svesna te činjenice. Ne tako davno Mio je osvežio svoju ponudu GPS uređaja dodajući Moov srednje ime i, naravno, sređujući još neke stvari na svojim uređajima. Sada imamo još jedno među-ime, pa pored "Moov", često će se spominjati i "Spirit". Nema ništa loše u tome, jedino nam se čini da je Mio požurio sa osvežavanjem ponude. Na kažemo da nam to smeta, daleko od toga, već prosto konstatujemo da se u svetu navigacija, prevashodno kod PND uređaja nešto dešava. To nešto možemo tražiti na dva mesta: u vašem džepu ili u vašoj garaži. Odnosno u GPS čipovima vašeg mobilnog telefona ili navigacionog uređaja vašeg automobila. U našem tekstu o industriji GPS uređaja krajem prošle godine, pričali smo o lošem kvalitetu navigacija u automobilima. Kada se uzme u obzir opšti metež u automobilskom svetu: bankrotstva, problem emisije gasova staklene bašte, poskupljenje goriva, teško da će iko u ovom trenutku brinuti o kvalitetu navigacija. Znači problem (ako ga ima) treba tražiti kod mobilnih telefona, ako nas pitate, na očiglednom mestu.
Specifikacija
Izgleda se pretvaranje naprednih mobilnih telefona u navigacione uređaje ne može zaustaviti. Širenje softvera je sve veće - skoro je iPhone 3G(S) dobio iGo softver. Popularni SiRFstar III sve češće viđamo kod naprednih mobilnih telefona i postavlja se pitanje kako će PND uređaji preživeti. Naravno, prostora za unapređenje ima i razloga za imanje posebno uređaja svakako ima, ali o tome tokom teksta...
CPU
|
Samsung S3C2450
|
USB
|
Da
|
GPS čip-set
|
20-channel SiRFstarIII
|
Zvučnik
|
Da
|
ROM memorija
|
1024 MB
|
Izlaz za slušalice
|
Ne
|
RAM memorija
|
128 MB
|
Debljina
|
14 mm
|
Memorijski slot
|
MicroSD
|
Širina
|
132 mm
|
Ekran
|
4.7" TFT osetljiv na dodir
|
Visina
|
85 mm
|
Rezolucija
|
480 x 272 ta;aka (WQVGA)
|
Masa
|
164 g
|
Orijentacija ekrana
|
u širinu (Landscape)
|
Operativni sistem
|
Microsoft Windows CE 5.0
|
Batterija
|
Litijumska baterija
|
Softver
|
Mio Spirit
|
Kapacitet baterije
|
720mAh
|
Video plejer
|
Ne
|
Trajanje baterije
|
2 sata
|
Pregled fotografija
|
Ne
|
Bluetooth
|
Ne
|
Muzički plejer
|
Ne
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Što se tiče novog softvera, naš prvi utisak je bio da je softver težak za učenje. Taj utisak, ipak, posle nekog vremena čini se sasvim pogrešan. Naš "problem" je bio što nismo primetili, faktički, hardverski taster za povratak u prvi meni. Posle nekog vremena, videćete da su vam sve bitne opcije dostupne u ekranu gde treba da vam budu dostupne, da je softver dobro fokusiran i odmeren. Drugi problem možda treba tražiti u tome što novi Spirit ipak ne liči toliko na konkurenciju. Ne kažemo da nam se iGo 8 ne dopada, daleko do toga, to je sjajan red nula i jedinica od odličnih programera, ali moramo priznati da nas je Spirit posle par dana korišćenja osvojio.
Naime, ovo je prvi softver za navigaciju koji je prilagođen "običnim ljudima", onima koji imaju običan mobilni telefon, bez Symbiana ili Windows Mobile sistema. Trebaće vam malo vremena za navikavanje, ali čak i oni neiskusni će moći da iskoriste 100% potencijala i da izaberu onu opciju koja im treba. Ako treba da tražimo neku zamerku, onda je najbolje u tome što softver ne izgleda atraktivno, možda malo čak podseća na pokojni "Palm OS" koji ima mnogo dobrih osobina, ali je ponajmanje atraktivan. Nadamo se da je manje šareni meni tu da bi performanse bile što bolje.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Performanse jesu prilično dobre. Tu i tamo se desi neko usporenje, sve u granicama normale. Što se mapa tiče, odavno smo već konstatovali da smo sa našim mapama veoma zadovoljni. Takođe, konstatovali smo, da ukoliko ste taksista ili isporučujete stvari na razne adrese da vi najbolje znate koliko navigacije nisu bezgrešne što se tiče tačnosti adresa, pogotovo ukoliko se u jednačinu ubace i brojevi ulaza, ali za 97% ljudi rutiranje i mape su odlično urađene.
Što se tiče najboljih delova ove navigacije, nažalost, teško ćemo ih kod nas osetiti. Prva i ujedno i najbolja stvar (istina viđena i kod konkurenata) jesu informacije o gužvama na putu i radovima na putu. Ova mogućnost kod nas još nije u upotrebi i iskreno ne vidimo da bi tako nešto moglo da proradi u doglednije vreme. Jedna od novina, očigledno popularna u svetu, jeste "ekonomična" ruta, koja vas vodi takvim putevima gde ćete voziti brzinom i tempom gde će vaš auto najmanje trošiti. Ima tu još zanimljivih detalja, kao recimo 3D prikaz pojedinih objekata ili "knjiga za putovanje", ali su opet naši predeli oskudni sa tim detaljima. Ono što nam se posebno dopalo, a što zapravo nije ništa novo nego sjajno implementirana opcija koja koristi POI, jeste da je dovoljno da kliknete na mapi gde želite, pa će vam se pojaviti "Spider" meni sa bitnim objektima koji se nalaze u blizini mesta gde ste kliknuli. Pogledajmo i ostatak slika koje smo "uhvatili" sa našim test primerkom Moov Spirit uređaja:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Nažalost, najbolje kvalitete ove i ostalih navigacija teško je osetiti kod nas. Ne, nisu više mape u pitanju, mape su čini se odlične, već su u pitanju sekundarne opcije, koje bi rado i kod nas videli. Prva stvar jesu informacije o zakrčenjima i radovima na putevima. Ko ne bi te informacije želeo da ima u svojim kolima, pa još da ima uređaj koji se prilagođava celoj situaciji. 3D prikaz smo još pre godinu dana videli, ali dopuna mape sa 3D objektima kod nas je i dalje slaba. Generalno, detaljnost mapa, koja nije presudna u rutiranju, ali koja unapređuje korišćenje, je ono što se teško može videti van 3-4 najveće zemlje u Evropi.
Čini se da bi, kada bi Mio S505 koristili u Britaniji (gde ovu kompaniju zovu Navman) - bili oduševljeni novinama. Jedna od njih je i ekonomska ruta, koja, složićete se da kod nas i ne može da nađe neku primenu, osim da i nemamo baš izbor da idemo bržim i skupljim ili sporijim i jeftinijim putem. Neke veće mane ovom uređaju ne možemo da nađemo. Jedino što smo zapazili da nam je trebalo solidno vremena da se naviknemo na ceo interfejs (a i trebalo nam je vremena da nađemo "menu" taster). Kada naučite novi softver, veoma će vam se dopasti, a i pitaćete se "šta je bilo toliko komplikovano", kada je softver zaista jednostavan. Možda to što se razlikuje od drugih softvera. Sve u svemu S505 je sjajan uređaj. Ipak, ne vidimo zašto bi vas toliko impresionirao ukoliko već imate neku navigaciju. Ali za to Mio nije ni malo kriv. Prosto, nedostatak puteva (kojima bi se rute "igrale"), nemogućnost praćenja saobraćaja i radova, detaljnost mapa, sve su to stvari na koje Mio ne može da utiče. Sa svoje strane, uradili su sjajan, gotovo perfektan posao. Ukoliko nemate navigaciju, obavezno ovu uzmite za razmatranje, nećete se pokajati.
Za:
- mala debljina
- veći ekran nego inače, kvalitet na visokom nivou
- odličan nosač
- kvalitetan softver, mape, rutiranje i dodatne opcije
Protiv:
- rezolucija ekrana
- dobre strane softvera nemaju punu primenu kod nas
Uređaj na test ustupio Mio Technology.