Greška

Došlo je do greške.

Test: Mio Moov S505

13.08.2009 15:06 | 0 Mobile
Test: Mio Moov S505

Jedna od bitnih stvari prilikom izbora navigacionog uređaja (PND), jeste činjenica da su GPS čipovi danas dostupni i u relativno dostupnim telefonima. Mobilni telefoni su do sada uspeli da "progutaju" mnoge samostalne uređaje. Mio Moov S505, najnovija Spirit generacija navigacija na našem tržištu, može pokazati jesu li ovakvi uređaji postali ugroženi...


Branko Mitić

Mio Moov S505

U poslednjih nekoliko godina čovečanstvo je uštedelo milione sati vremena. GPS sateliti (inače lansirani radi vojnih namera) su postali javno korišćeno dobro još davno, ali njihova puna upotrebu u civilnom svetu vidljiva je tek posledni desetak godina. U civilnom svetu, primena je krenula prvo od aviona (zapravo, jedan avionski incident je doveo do "oslobađanja" GPS satelita, ali o tome smo pisali ranije). Lična upotreba GPS uređaja počela je u nautici, jednostavnim uređajima bez mapa. Kasnije su ti uređaji počeli da bivaju detaljniji i informativniji, a ostalo je, što se kaže, istorija. Posle iskustava u vazduhu i na vodi, navigacioni uređaji najzad su stigli i na kopno. Može se reći da se intenzivno koriste poslednjih pet godina, a razlog zbog kojeg smo rekli da su oni uštedeli milione sati ne moramo da objašnjavamo nikome ko je i jednom koristio navigaciju. U jednom od ranijih tekstova smo konstatovali da su ovi PND uređaji jedni od retkih koji su u potpunosti namenjeni svom zadatku. Nisu igračka i svu svoju popularnost moraju ostvaraju putem profesionalnih kvaliteta. To može biti mač sa dve oštrice. Dobra strana je u tome što se celokupan R&D odnosi isključivo na funkcionalnost i upotrebljivost uređaja, čime se ubrzava razvoj. Loša strana cele priče leži u tome što sami uređaji ne mogu ulepšati i osvežiti nekim nevažnim, ali simpatičnim detaljem, pa je tako opasnost od toga da uređaji postanu dosadni i sterilni gotovo permanentna.
 


Kompanija Mio izgleda da je svesna te činjenice. Ne tako davno Mio je osvežio svoju ponudu GPS uređaja dodajući Moov srednje ime i, naravno, sređujući još neke stvari na svojim uređajima. Sada imamo još jedno među-ime, pa pored "Moov", često će se spominjati i "Spirit". Nema ništa loše u tome, jedino nam se čini da je Mio požurio sa osvežavanjem ponude. Na kažemo da nam to smeta, daleko od toga, već prosto konstatujemo da se u svetu navigacija, prevashodno kod PND uređaja nešto dešava. To nešto možemo tražiti na dva mesta: u vašem džepu ili u vašoj garaži. Odnosno u GPS čipovima vašeg mobilnog telefona ili navigacionog uređaja vašeg automobila. U našem tekstu o industriji GPS uređaja krajem prošle godine, pričali smo o lošem kvalitetu navigacija u automobilima. Kada se uzme u obzir opšti metež u automobilskom svetu: bankrotstva, problem emisije gasova staklene bašte, poskupljenje goriva, teško da će iko u ovom trenutku brinuti o kvalitetu navigacija. Znači problem (ako ga ima) treba tražiti kod mobilnih telefona, ako nas pitate, na očiglednom mestu.


Specifikacija

Izgleda se pretvaranje naprednih mobilnih telefona u navigacione uređaje ne može zaustaviti. Širenje softvera je sve veće - skoro je iPhone 3G(S) dobio iGo softver. Popularni SiRFstar III sve češće viđamo kod naprednih mobilnih telefona i postavlja se pitanje kako će PND uređaji preživeti. Naravno, prostora za unapređenje ima i razloga za imanje posebno uređaja svakako ima, ali o tome tokom teksta...
 

CPU
Samsung S3C2450
USB
Da
GPS čip-set
20-channel SiRFstarIII
Zvučnik
Da
ROM memorija
1024 MB
Izlaz za slušalice
Ne
RAM memorija
128 MB
Debljina
14 mm
Memorijski slot
MicroSD
Širina
132 mm
Ekran
4.7" TFT osetljiv na dodir
Visina
85 mm
Rezolucija
480 x 272 ta;aka (WQVGA)
Masa
164 g
Orijentacija ekrana
u širinu (Landscape)
Operativni sistem
Microsoft Windows CE 5.0
Batterija
Litijumska baterija
Softver
Mio Spirit
Kapacitet baterije
720mAh
Video plejer
Ne
Trajanje baterije
2 sata
Pregled fotografija
Ne
Bluetooth
Ne
Muzički plejer
Ne



Spoljašnost, dizajn



Spoljašnost

Kao što ste do sada mogli da vidite, sve navigacije među sobom kao izgledaju kao bliski rođaci. Teško je uticati na njihov dizajn, obzirom da je cilj napraviti što veći ekran, a ono van ekrana što više smanjiti. Mio je sa S505 navigacijom ipak uspeo da postigne zanačajan napredak u spoljnom dizajnu. Najviše zasluga za to idu na račun ekrana i debljine uređaja. Ekran ima dijagonalu 4,7 inča, što je uvećanje od oko 9% od standardnih 4,3 i razlika je primetna, makar toliko da se kaže da je na uređaju nešto drugačije. Debljina od 14 mm možda vam ne zvuči kao impresivna u poređenju sa nekim mobilnim telefonom, ali u poređenju sa drugim navigacijama to je sjajan podatak. S505 je najtanja navigacija koju smo do sada testirali. Ujedno, mala debljina najviše doprinosi elegantnom izgledu.

Što se dizajna tiče, ne može se ništa posebno reći. Spreda je primenjena sjajna crna, a pozadi klasična srebrna. Kombinacija ove dve boje je izgleda večna, jer i dalje izgleda odlično. Verovatno će zadnja strana biti više pogođena obrebotinama, dok se će sjajna crna spreda biti magnet za otiske prstiju. Ali ovo su samo naša nagađanja, obzirom da bi za takvu sigurnu konstataciju morali da koristimo S505 mesecima. Sve u svemu, ova navigacija je veoma lepa, čini se još lepša uživo nego na slikama, a za to su najzaslužniji malo veći ekran nego inače i mala debljina.

Skrećemo vam pažnju na jedan detalj koji i mi nismo odmah prepoznali, a veoma je bitan. Naime, u gornjem levom ugru navigacije stoji nešto nalik tasteru sa malim narandžastim pravougaonikom. U pitanju je "taster" kojim se poziva osnovni meni. Nemojte da pomislite, kao što se nama desilo, da je novi Spirit sistem konfuzan, skoro neupotrebljiv (kao što i zapravo jeste bez ovog tastera). Stvar je u tome da ovaj taster zapravo nije taster, već na neki način reaguje na dodir, ali nije sastavni deo ekrana. Ovo je prvi "iPhonovski" detalj koji vidimo na novom konceptu Mio navigacija (kasnije smo ih u softveru videli još). Jer se sve operacije obavljaju putem ekrana, a bilo iz kog dela menija vraćate se na početak ovim "tasterom".

Ekran, kao što smo već rekli, pretrpeo je promene. Osnovna promena je u većoj dijagonali koja sada iznosi 4,7 inča u odnosu na 4,3 inča na koje smo se do sada navilkli. Ekran je sam po sebi odličan, za LCD standarde. Ono što je veći problem jeste što nam ni najkvalitetniji LCD više ne deluje impresivno. Imali smo dovoljno vremena da se naviknemo. S druge strane, imamo još jedan problem, u vidu rezolucije koja iznosi samo 480 x 272. Napisali smo "samo" ne zato što je to mala rezolucija za jednu navigaciju (mada moramo priznati da navigacije na par mobilnih telefona sa visokom rezolucijom ekrana izgledaju zaista sjajno), već zato što mislimo da je to mala rezolucija za ovu dijagonalu ekrana. Lako se vidi veličina tačke, pa ćete možda zbog toga podsvesno pomisliti da ekran i nije nekog kvaliteta. To što želimo da vidimo nešto novije i bolje od LCD-a, zapravo nije problem Mio kompanije, već čitave industrije, pa i šire. Za veću rezoluciju bi bila potrebna i veća procesorska snaga za iscrtavanje grafike, a hardver ovog tipa još uvek nije dovoljno napredan da bi bio dovoljno jeftin i štedljiv na bateriji da bi mogao biti ugrađen u jedan ovako elegantan uređaj. Takođe, navigacija se u automobilu ne posmatra iz ruke, već sa određene udaljenosti koja iznosi od 40 cm do jednog metra, a sa ve odaljenosti, ekran izgleda veoma dobro. Dakle, ekran na ovoj navigaciji je odličan, ima dobar ugao gledanja, a bitnije od toga jeste da ima odlično osvetljenje, što je neophodno pre preko dana, posebno ako na autmobilu imate šiber, pa se sunce baš tako postavi da "bije" direktno u navigaciju. Tada je jako pozadinsko osvetljenje ključno. U softveru je moguće da se podesi različita jačina pozadinskog osvetljenja za različite prikaze tokom dana i uveče. Kao što ste već na navigacijama navikli, ovi prikazi se menjaju automatski, a vezani su za časovnik. Dodir ekrana je odličan i nikakvih problema nismo primetili tokom korišćenja. Uz navigaciju se ne dobija olovčica, ali se koristi prstima bez problema.

Poslednja stavka koju opisujemo jeste nosač, koji uvek smatramo za bitan deo navigacije. Najbitnije je ako je nosač u isto vreme i dobar i nije komplikovan, a to je slučaj kod Mio S505. Vakumska guma je jednostavno odlično rešena jer fenomenalno drži i lako se postavlja i skida. Menjanje orijentacije se vrši samo putem jednog točkića koji zateže i popušta kuglu. Najbolji deo nosača je postavljanje i skidanje uređaja. Taj proces je veoma brz i vrši se samo "spuštanjem" navigacije odozgo na dole (i obrnuto kod skidanja). Na donjem delu nosača se nalaze dva mala i jedno veliko uzvišenje koji ne dozvoljavaju da uređaj spadne sa nosača, dok se malo iznad nalaze dva gumena mesta koja služe da se ne ogrebete zadnju stranu navigacije, ali ujedno i da stajanje na nosaču učine još stabilnijim. Sve u svemu, nosač bez greške od strane kompanije Mio. Bravo!


Spirit



Softver

Mnogi za iGo My Way i Mio Map misle da su ista stvar. Vremenom su ova dva pojma mogla da se okarakterišu terminom "slično", ali izgleda kako vreme prolazi, to je sve ređi slučaj. Ranije su ova dva softvera bila jedan nalik drugom, ali sa novim Spiritom Mio odlazi skroz drugim putem. Rekli bi smo prilično riskantan potez, obzirom da je verzijom 8 iGo napravio pun pogodak. Ipak, ako je neko uspešno uspevao da forsira svoj softver, onda je to Mio.

Kod novog softvera, primetan je uticaj iPhone telefona, u ostlaom, taj uticaj je primetan na gotovo svim uređajima sa ekranom osetljivim na dodir u poslednje dve godine. Priču o iPhone momentu počeli smo sa hardverskim tasterom za povratak na prvi meni, ma gde se nalazili. Ovde se priča nastavlja sa "kliznim" menijima koji se lagano pomeraju sporim pokretom prsta ili "bacaju" bržim pokretima. Ukoliko vam se ova mogućnost ne dopada, možete da je isključite i umesto toga da dobijete strelice za gore i dole. Dodatne opcije osnovnog menija se takođe dobijaju klizanjem, ali njih ćete imati tek kod naprednijeg modela sa bluetoothom i pregledom medijskih sadržaja.
 



Što se tiče novog softvera, naš prvi utisak je bio da je softver težak za učenje. Taj utisak, ipak, posle nekog vremena čini se sasvim pogrešan. Naš "problem" je bio što nismo primetili, faktički, hardverski taster za povratak u prvi meni. Posle nekog vremena, videćete da su vam sve bitne opcije dostupne u ekranu gde treba da vam budu dostupne, da je softver dobro fokusiran i odmeren. Drugi problem možda treba tražiti u tome što novi Spirit ipak ne liči toliko na konkurenciju. Ne kažemo da nam se iGo 8 ne dopada, daleko do toga, to je sjajan red nula i jedinica od odličnih programera, ali moramo priznati da nas je Spirit posle par dana korišćenja osvojio.

Naime, ovo je prvi softver za navigaciju koji je prilagođen "običnim ljudima", onima koji imaju običan mobilni telefon, bez Symbiana ili Windows Mobile sistema. Trebaće vam malo vremena za navikavanje, ali čak i oni neiskusni će moći da iskoriste 100% potencijala i da izaberu onu opciju koja im treba. Ako treba da tražimo neku zamerku, onda je najbolje u tome što softver ne izgleda atraktivno, možda malo čak podseća na pokojni "Palm OS" koji ima mnogo dobrih osobina, ali je ponajmanje atraktivan. Nadamo se da je manje šareni meni tu da bi performanse bile što bolje.
 



Performanse jesu prilično dobre. Tu i tamo se desi neko usporenje, sve u granicama normale. Što se mapa tiče, odavno smo već konstatovali da smo sa našim mapama veoma zadovoljni. Takođe, konstatovali smo, da ukoliko ste taksista ili isporučujete stvari na razne adrese da vi najbolje znate koliko navigacije nisu bezgrešne što se tiče tačnosti adresa, pogotovo ukoliko se u jednačinu ubace i brojevi ulaza, ali za 97% ljudi rutiranje i mape su odlično urađene.

Što se tiče najboljih delova ove navigacije, nažalost, teško ćemo ih kod nas osetiti. Prva i ujedno i najbolja stvar (istina viđena i kod konkurenata) jesu informacije o gužvama na putu i radovima na putu. Ova mogućnost kod nas još nije u upotrebi i iskreno ne vidimo da bi tako nešto moglo da proradi u doglednije vreme. Jedna od novina, očigledno popularna u svetu, jeste "ekonomična" ruta, koja vas vodi takvim putevima gde ćete voziti brzinom i tempom gde će vaš auto najmanje trošiti. Ima tu još zanimljivih detalja, kao recimo 3D prikaz pojedinih objekata ili "knjiga za putovanje", ali su opet naši predeli oskudni sa tim detaljima. Ono što nam se posebno dopalo, a što zapravo nije ništa novo nego sjajno implementirana opcija koja koristi POI, jeste da je dovoljno da kliknete na mapi gde želite, pa će vam se pojaviti "Spider" meni sa bitnim objektima koji se nalaze u blizini mesta gde ste kliknuli. Pogledajmo i ostatak slika koje smo "uhvatili" sa našim test primerkom Moov Spirit uređaja:
 






Utisci



Utisci

Iako svi navigacioni uređaji ove vrste liče jedan na drugog, Mio S505 je uspeo hardverski prilično da napreduje. Pre svega, ekran dijagonale 4.7 inča je nešto što ćete prvo primetiti, a u jedno i solidan napredak u odnosu na dosadašnjih standardnih 4.3 inča. Sledeću bitnu stvar vidimo u manje od 14 milimetara debljine ovog uređaja. Ovo je ujedno i najtanja navigacija koju smo testirali. Svega 13,7 mm debljine je ono što ovoj navigaciji daje elegantan izgled, koji je u upotpunjen elegantnom crnom i srebrnom bojom. Što se tiče lakoće korišćenja, Mio je uneo značajne novosti, zahvaljujući novom Spirit softveru. Pre svega, inspiracija je bio iPhone sistem menija, oko toga nema sumnje. Pre svega, nalazimo hardverski za povratak u osnovni meni, ma ga se nalazili u softveru navigacije. Iskreni da budemo, trebalo nam je malo vremena da otkrijemo ovaj taster, obzirom da se on faktički fižički ne pomera, već reaguje na dodir pristom (ali nema nikakve veze sa ekranom osetljivim na dodir). Druga vezana stvar za iPhone jeste "klizanje" prsta preko ekrana, čime korišćenje jeste postalo atraktivnije i lakše direktno prstima, ali ne možemo reći i da je brže. No, ne optužujemo Spirit softver zbog ovoga, jer je ovaj način korišćanja moguće zameniti i dobiti dve strelice za gore i dole.

Što se tiče poboljšanja, Mio S505 ih ima još dosta, čak i više nego što smo očekivali od jedne navigacije. Istina, poboljšanja se ne vide na prvi pogled i treba na njih "naleteti" i navići se. Pre svega, korišćenje softvera je maksimalno uprošćeno, sa idealno odmerenom ponudom opcija na svakom "ekranu". Jedna od zanimljivih stvari jeste i "explore" opcija, kojom, primera radi kliknete na mesto na karti i "spider" menijem dobijete raspoložive objekte u blizini. Naravno, ovo je samo pametno iskorišćena POI baza, ali Mio se samo može pohvaliti za ovaj potez. Sitnica koja nam se dopala je i ikonica koja vam sugeriše u kojoj traci je najbolje voziti, radi najboljeg prestrojavanja.
 


Nažalost, najbolje kvalitete ove i ostalih navigacija teško je osetiti kod nas. Ne, nisu više mape u pitanju, mape su čini se odlične, već su u pitanju sekundarne opcije, koje bi rado i kod nas videli. Prva stvar jesu informacije o zakrčenjima i radovima na putevima. Ko ne bi te informacije želeo da ima u svojim kolima, pa još da ima uređaj koji se prilagođava celoj situaciji. 3D prikaz smo još pre godinu dana videli, ali dopuna mape sa 3D objektima kod nas je i dalje slaba. Generalno, detaljnost mapa, koja nije presudna u rutiranju, ali koja unapređuje korišćenje, je ono što se teško može videti van 3-4 najveće zemlje u Evropi.

Čini se da bi, kada bi Mio S505 koristili u Britaniji (gde ovu kompaniju zovu Navman) - bili oduševljeni novinama. Jedna od njih je i ekonomska ruta, koja, složićete se da kod nas i ne može da nađe neku primenu, osim da i nemamo baš izbor da idemo bržim i skupljim ili sporijim i jeftinijim putem. Neke veće mane ovom uređaju ne možemo da nađemo. Jedino što smo zapazili da nam je trebalo solidno vremena da se naviknemo na ceo interfejs (a i trebalo nam je vremena da nađemo "menu" taster). Kada naučite novi softver, veoma će vam se dopasti, a i pitaćete se "šta je bilo toliko komplikovano", kada je softver zaista jednostavan. Možda to što se razlikuje od drugih softvera. Sve u svemu S505 je sjajan uređaj. Ipak, ne vidimo zašto bi vas toliko impresionirao ukoliko već imate neku navigaciju. Ali za to Mio nije ni malo kriv. Prosto, nedostatak puteva (kojima bi se rute "igrale"), nemogućnost praćenja saobraćaja i radova, detaljnost mapa, sve su to stvari na koje Mio ne može da utiče. Sa svoje strane, uradili su sjajan, gotovo perfektan posao. Ukoliko nemate navigaciju, obavezno ovu uzmite za razmatranje, nećete se pokajati.

Za:

- mala debljina
- veći ekran nego inače, kvalitet na visokom nivou
- odličan nosač
- kvalitetan softver, mape, rutiranje i dodatne opcije

Protiv:

- rezolucija ekrana
- dobre strane softvera nemaju punu primenu kod nas

Uređaj na test ustupio Mio Technology.


 

Industrija GPS uređaja

Test: Garmin-ASUS nuvifone G60

  • Povezane teme:
10104
10105
10106
10107
10108
10109