Greška

Došlo je do greške.

Test: Gigabyte Radeon 8500 Deluxe/Pro

11.05.2002 22:59 | 0 Hardver
Test: Gigabyte Radeon 8500 Deluxe/Pro

Gigabyte je predstavio Radeon 8500 modele, i sada je već jasno da ne treba izbegavati sve "powered by ATI" kartice. U pitanju su kvalitetni proizvodi koji stoje rame uz rame sa originalnim ATI-jevim modelima, a uz sve to, imaju i povoljnu cenu. Drajveri su poboljšani i rade skoro bez greške. Ipak, da ne bi sve bilo savršeno, imamo i nekoliko sitnih primedbi...

Kompanija Gigabyte je čuvena prevashodno po pouzdanim matičnim pločama, a od kako je ATI promenio politiku i počeo da prodaje svoje grafičke procesore drugim proizvođačima, mogla bi da postane poznata i po dobrim video karticama. U Gigabyte-u to dobro znaju, pa su se, posle manje uspešno izvedenog Radeon 7500 modela, dobro potrudili da najjači predstavnici, Radeon 8500 Pro i Deluxe, predstavljeni na ovogodišnjem CeBit-u, budu zaista besprekorni proizvodi, kako hardverski, tako i kada posmatramo dodatnu opremu, softver i upravljačke programe. ATI je trenutno veoma tih na tržištu, odgovora na GeForce 4 Ti kartice još uvek nema. Znajući da nakon zatišja, možemo ocekivati buru, postavljamo pitanje šta će to novo doneti naredna generacija prema kalendaru ove kanadske firme. Ako se bude uskoro pojavio na tržištu, Direct X 9 kompatibilnost neće biti izvodljiva do kraja, barem sa preliminarnim verzijama drajvera. Pošto je probna verzija ovog API-ja, odnedavno dostupna i malo širim krugovima nego što su "game & system developers", verujemo da će podrška za famozni Displacement Mapping izostati, i da će biti uvrštena u nekoj 9.0a ili 9.1 reviziji na koje smo već navikli. ATI može relativno brzo da plasira dorađenu verziju R200 grafičkog čipa, sa više vertex shader-a, poboljšanim Hyper Z algoritmima, optimizovanom pixel shader jedinicom (veca brzina u radu sa verzijama 1.0 i 1.2), jer se to relativno brzo može izvesti. Medutim, prošlo je dosta vremena od izbacivanja Radeon 8500 modela koje su na svetsko tržište stigle dosta ranije nego kod nas, pa je verovatnije da će novi čip doneti veći evolutivni pomak u odnosu na R200. Ne sumnjamo da će borba izmedu novih tehnologija i bitka za standard ponovo biti tema na mnogim hardverskim sajtovima i forumima, pitamo se samo da li će protivnici biti samo ATI i nVidia, ili će se u sve, u isto vreme, umešati i od strane korisnika pomalo zaboravljeni Matrox. Odgovore na neka pitanja, možemo dobiti veoma brzo, a kako, neka za sada ostane tajna. Već od 14. maja, neke stvari će biti mnogo jasnije.

Zvezde ovog testa, Gigabyte Radeon 8500 kartice, iz serije Maya, stigle su u dve verzije - Deluxe i Pro. Pogledajmo kako one izgledaju i po čemu se razlikuju od ATI-jeve varijante.

Gigabyte Radeon 8500 Maya Deluxe

Gigabyte Radeon 8500 Maya Deluxe

U pitanju je skuplji model, trenutno najjaci u Gigabyte-ovoj ponudi, koji je spakovan u kutiju sa pomalo neuobicajenim dizajnom. Tema je ovoga puta anticka civilizacija Maja, koja je nestala bez traga i objašnjenja. Mi smo se ipak potrudili da nam kartica ne ostane misteriozna, tako da cemo vam preneti naša iskustva sa testiranja, i naravno, rezultate.


U kutiji se nalazi lepo napisano uputstvo za instalaciju kartice i softvera, ciji se paket prostire na cak šest kompakt diskova. Nekoliko ne tako novih, ali zaista sjajnih naslova, tu su uz drajvere i utility programe od kojih posebno izdvajamo V-Tuner. U pakovanju se našao i konvertor koji prevodi DVI u 15-pinski CRT konektor, kao i kabal koji je malo duži od onoga što smatramo za prosek i što smo do sada vidali od propratnog materijala.

Fizicki, za karticu se može reci da lici na built by ATI model, ali se isto tako može reci i da se potpuno razlikuju. Evo zbog cega: layout je, ako ne isti, onda veoma slican ili neznatno izmenjen u odnosu na uzor, ali je sve ostalo - boja štampe, prisutno aktivno hladenje i izbor proizvodaca komponenti, drugaciji.

Ako kažemo da je kartica napravljena od zaista kvalitetnih komponenti, necemo reci neistinu. Štampana ploca je cak neznatno kvalitetnija od one koju koristi ATI Tech. ali je zato završna obrada malo grublja. Neke od komponenti koje je koristio kanadski proizvodac, bile su iz više klase nego one upotrebljene na Gigabyte-ovom modelu. Pa ipak, pošto su u pitanju kondenzatori, to krajnjeg korisnika ne bi trebalo da zanima - niti može imati uticaja na kvalitet slike, niti na stabilnost rada na default frekvencijama.
Kao još jedna slicnost, može se istaci identican clock generator cip i raspored malih kondenzatora na štampi levo od procesora.

Ono što je zaista pohvalno, jeste pravi, originalni RageTheater cip, kakav smo videli na ATI Radeon 8500 kartici. Standardno zelena boja štampe, zamenjena je egzoticno crvenom, a veci deo površine pokriven je velikim aluminijumskim hladnjakom, do sada nevidenog dizajna, koji je ispoliran i sjajan po površini, te daje kartici mocan izgled. Uvek smo se "žalili" kako mocne ATI kartice fizicki ne ostavljaju takav utisak. Gigabyte je i to promenio - njihovi Radeon modeli izgledaju jednako "besno" kao i najbolje GeForce 3 Ti kartice.Ventilator na hladnjaku je zaista prica za sebe. Njegov promer je veci od onih koje smo vidali cak i na GeForce 4 Ti karticama, a to može samo da bude pohvalno. I brzina okretanja nije niska i krece se oko 5000 obrtaja u minuti. Iz svega se može zakljuciti da se kartica odlicno hladi, medutim, malih zamerki ipak imamo, ali cemo ih istaci nešto kasnije.

Drajveri...

Obavezni drajveri

Kao što je to bio slucaj i sa drugim "powered by ATI" karticama, ni Gigabyte Maya modeli nisu saradivali sa referentnim ATI drajverima, vec samo sa verzijama sa CD-a. U vreme pisanja testa, nije bilo novijih verzija na sajtu proizvodaca, tako da smo pri testiranju koristili upravljacke programe sa priloženih CD-ova.

Kao što se može primetiti, Gigabyte-ovi programeri nisu menjali sam izgled drajvera, mada je "ispod haube" nešto definitivno menjano. Ovo je default panel, a sa ovakvim podešavanjima za OpenGL smo i testirali. Iskljucena je samo opcija Vertical Sync.


Pod Direct3D opcijama, nešto se moralo menjati jer je smoothvision po defaultu postavljen na drugi nivo, što smo iskljucili. Isto tako, moguce Z-buffer vrednosti smo proširili, koristili i kompresovane teksture, a vertical sync ponovo disable-ovali.


Ovde se vidi i verzija drajvera: 4.13.9009, kao i to da je doradena od strane Gigabyte-a.


Opcije za podešavanje video overlay-a, po strogim standardima LucasFilm-ovog THX-a.


Opcije za dual head, sa kojim uvek pocinje Hydravision sesija. Naravno, identicna vec prikazanoj u našem prvom ATI Radeon 8500 testu.


Panel za opcije u kojima možete podesiti intenzitet osnovnih boja, osvetljenje i nivo gamme, takode izgleda isto.

Gigabyte Radeon 8500 Maya Pro

Gigabyte Radeon 8500 Maya Pro

Pakovanje u kome stiže jevtiniji model, ni po cemu se ne razlikuje od prethodno opisanog. Ne možemo se zadržati ni na opisu razlika, jer njih, slobodno se može reci, nema, barem kada je u pitanju cisto fizicki izgled.

Sadržaj pakovanja je takode identican. Uputstvo za instalaciju, svih šest kompakt diskova i V-Tuner koji nam stavlja do znanja da je hardverska monitoring kontrola prisutna i kod slabijeg modela. Konvertor i S-Video kabal su takode tu.

Maya Pro je, po svemu sudeci, bazirana na Radeon 8500 LE modelu, jer takt za memoriju i jezgro, kao i iskljucena Hyper Z podrška, koju smo kasnije ustanovili, apsolutno odgovaraju "Light Edition" specifikaciji.

Kartica je bliznakinja Deluxe modelu, sasvim je jasno da je razlika ocigledno u ugradenoj memoriji i podešavanjima u bios-u. Moguce je i da su za Radeon 8500 LE, i u ovom slucaju, birani nešto manje "kvalitetni" primerci R200 cipova, tj. oni koji ce se slabije overklokovati. Kao i uvek, sve zavisi od konkretnog primerka.

"Hirurški" zahvati

Kao što možete videti na slikama, Radeon 8500 LE/ Gigabyte Maya Pro kartici smo skinuli hladnjake i ventilator. Tada smo ustanovili da su mesta gde se aluminijum dodiruje sa memorijskim modulima (Hynix 4ns) i samim jezgrom, loše namazana, tj. da je korišteno premalo silikonske paste. Karticu smo fino ocistili, i dodali malo fine paste po celoj površini i u tankom sloju. Da li treba posebno pominjati da smo tada karticu i bolje overklokovali? Posle ove "modifikacije", kartica je radila na 8% višim klokovima.

Test setup...

Test Setup

Kartice smo testirali na sledecoj konfiguraciji:

Procesor
AMD Athlon 1400 MHz (133*10.5)
Maticna ploca
Abit KT7A RAID (4-Way Interleaving, Turbo memorijska setovanja , CAS 2, AGP 4x, Fastwrites, total performance setting ) software VIA 4in1 ver. 4.33v
- powered by Samsung 300W
Memorija
512MB PC133 NCP SDRAM (2x256MB)
Hard Disk
Quantum Fireball AS, 7200rpm, 2MB cache, ATA100
Video Karte
Gigabyte Radeon 8500 Deluxe - 64MB DDR; 4.13.9009
ATI Radeon 8500 - 64MB DDR; built by ATI - drivers 4.13.7189
Monitor
Samsung SyncMaster 900NF
Cooling
Titan TTC-D5TB(3)
DVD uredjaj
Pioneer 116 DVD-ROM
Operativni sistem
Windows Millenium Edition
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17; Demo 001 i q3crush
Serious Sam - v1.1; Memphis Suburbs
MadOnion.com 3DMark 2001 pro
PowerVR's VillageMark
DronezMark Benchmarking Demo


Kao što ste primetili, built by ATI modele smo testirali ranije i sa dosta starijom verzijom drajvera. Pošto Gigabyte kartice nisu htele da saraduju ni sa jednom verzijom upravljackih programa sa www.atitech.com sajta, odnosno sa referentnim ATI drajverima, bili smo primorani da ih testiramo sa verzijom koju smo našli na CD-u.

Quake 3 demo 1 i Crusher...

Quake 3 Demo 001 & Crusher

Max Quality Setting:
Teksture na najvisem nivou
Geometrija na najvisem nivou
Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0
High Quality Sky
Ejecting Bras ukljucen
Sync Every frame iskljucen
Lightmap lights
Force Player Models iskljucen
Dynamic Lights ukljucen
Marks On Walls ukljucen
Sound Quality low


Ocigledna je prednost Gigabyte modela, izražena samo zbog novijih drajvera, ako ni zbog cega drugog. Mogu se primetiti i niže performanse "8500 pro" modela, samo zbog nižeg takta i iskljucenog Hyper Z algoritma.


U 32-bita, razlika je nešto veca, ali je Quake 3 i dalje nedovoljno zahtevan da bi se bolje uocio nedostatak aktiviranog Hyper Z sistema. Treba pomenuti i da se on može lako ukljuciti pomocu Radeonator ili cak Power Strip utility programa.



U Crusheru su kartice poprilicno izjednacene, kao i u izbacenom Return to Castle Wolfenstein. Uskoro prelazimo na novu paletu testova koji ukljucuju Comanche 3, Codecreatures, i SPECviewperf aplikacije.

Serious Sam...

Serious Sam

Iako je izasla nova verzija ove igre, i dalje testiramo u prvom delu jer se radi o istom Serious engine-u. Serious Sam testiramo prema Reverned-ovom Maximum Quality inf fajlu koji se moze naci u Serious Sam benchscript-ovima na sajtu www.Beyond3D.com. Ovo je maksimalan nivo detalja u ovoj inace poly-intenzivnoj igri. Sve sto je bilo moguce ukljuciti od grafickih funkcija (a njih ima mnogo) - ukljuceno je, i to na maksimum. Jedino smo kartice postedeli funkcije Anisotropic filtering-a jer ih neki drajveri jos ne implementiraju kako treba i daju ogromno usporenje kartici, bez ikakvih razloga. Neki drajveri ih prijavljuju, ali ne primenjuju tako da bi za te kartice zakljucili da radi odlican Anisotropic, a ona ih, u stvari, ne radi. Za detaljnije informacije o nacinu testiranja pogledajte nas prvi GeForce 3 test. Pogledajmo rezultate:


Primetna je cudljivost drajvera: prvo smo svedoci boljeg rezultata kod built by ATI modela sa starijim drajverima u rezoluciji 800*600, a onda verzija .9009 pocinje da preovladava.


Na brzinskoj prednosti Gigabyte modeli mogu da zahvale novijim drajverima. Svakako, mi to nikako ne možemo znati ako ne testiramo ATI-jev Radeon 8500 ponovo, sa istim drajverima.

MadOnion.com 3DMark 2001

MadOnion.com 3DMark 2001

Poznati Direct3D benchmark, i ovoga puta koristimo za testiranje. Postoje stvari u kojima je nezamenjiv, kao što su na primer, testovi Point Sprites-a ili Vertex Shader-a. Karakteristican je i po "polygone count" i "fillrate only" testovima.


Dve stvari su jako primetne: poboljšanje performansi sa novim drajverima i nedostatak Hyper Z sistema kod Radeon 8500 LE modela. Narocito je impresivno poboljšanje prikaza i veci fps u Point Sprites testu.


PowerVR Village Mark...

VillageMark

PowerVR-ov poznati benchmark program, karakteristican po enormnom broju sakrivenih (occluded) površina. Napravljen sa namerom da pokaže performanse TileBased Rendering sistema kod Kyro kartica, dobar je pokazatelj i efikasnosti algoritama u Hyper Z sistemu kod Radeon, odnosno Hi Occlussion Culling sistema kod GeForce 3 i 4 Titanium modela. Još jedna karakteristika ovog testa su troslojne multiteksture.



U 16-bitnoj paleti, ponovo su stariji drajveri odradili bolji posao. Moramo priznati, jedna od retkih situacija, ali, eto, i to se desava. Iznenadujuce dobar je i rezultat Maya pro modela.

DronezMark

DronezMark

Iako je engine ove igre optimizovan za nVidia kartice, primeticemo da i Radeon 8500 modeli rade sasvim solidno.





Novi drajveri su poboljsali i Pixel Shader performanse, doduse minimalno.

Overclocking, kvalitet slike i zaključak

Overclocking, kvalitet slike i zakljucak

Deluxe model radi na pocetnih 275/550MHz, kao i built by ATI-jev model, što je pohvalno. Medutim, deklarisana memorija od 3.6ns, izdržala je do 590MHz, dakle manje nego ATI-jev model koji pri tome nije imao hladnjake na modulima. Core smo ubrzali do 290MHz, a ATI-jeve smo klokovali i na 310MHz. Ovo nije nikakav minus za Gigabyte, mada su mogli malo bolje da iskoriste silikonsku pastu.

Kada je Pro model u pitanju, V-Tuner je sa fabrickim default-om dao ovakav prozor:

Pre nego što smo skidali hladnjak i stavljali ekstra kolicinu paste, kartica se gotovo uopšte nije dala klokovati. Posle te operacije, maksimalne postignute vrednosti su bile 278/290MHz što je više i od defaulta skupljeg modela. Posle enable-ovanja Hyper Z sistema, Pro kartica se nece razlikovati od one sa sufiskom Deluxe.

O kvalitetu slike se može diskutovati, ali je svakako lošiji nego na ATI Radeon 8500 modelu. To je ono što je sigurno. Oštrina je na zavidnom nivou sve do i zakljucno sa 1600*1200 pri 85Hz. Medutim, Gainward GeForce 4Ti i Leadtek GeForce 3 kartice imaju cak i vecu oštrinu, a monitor bolji fokus, negoli Gigabyte Radeon kartice, kada je ovaj graficki mod u pitanju. Zasicenost boja je bolja nego kod nVidia kartica, cak i u poredenju sa pomenutim nVidia modelima, ali je kontrast i oštrina za nijansu niža, što se primeti kod citanja sitnog fonta. Flat monitori su zahvalni za odredivanje kvaliteta ovih parametara baš zbog toga što, kada se o njima radi, video kartici ne praštaju ni najsitniji propust kod RGB filtera na predkonektoru.

Zakljucak

Da li kupiti Gigabyte Radeon 8500 kartice? Svakako, ako ste ljubitelj ATI-ja, pogotovo. Nema razloga za bežanje od ne-ATI proizvodaca, Gigabyte je to dokazao. Kartice imaju primamljivu cenu, a to pogotovo važi za Pro model, koji se izvesnim modifikacijama, koje svako može da odradi, dovodi na nivo dosta skupljeg modela. Maya Deluxe nema tako dobar odnos cena/performanse ali ce svakako naci put do kupca. Radeon 8500 su i dalje vrlo brze i moderne graficke kartice, koje se po tehnologiji mogu smestiti rame uz rame i sa GeForce 4 Titanium, a po brzini sa GeForce 3 Titanium modelima. RageTheater cip je takode prisutan, radi i u 1024*768 i obezbeduje najbolji kvalitet prikaza na TV-u, za nijansu bolji od GeForce 4 MX kartica. Ako vam je, pored igrackog video adaptera, potreban i dobar Hydravision Dual Head sistem, odlican 2D prikaz i, pre svega ATI kartica, Gigabyte je veoma dobar izbor!

Test: nVidia GeForce 4 Ti - Microstar GeForce 4 Ti4600 / Ti4400

Test: ATI vs. nVidia - OpenGL i Shader performanse

10203
10205
10206
10207
10208
10209