Greška

Došlo je do greške.

Test: Creative GeForce 4 MX420/MX440

28.03.2002 23:20 | 0 Hardver
Test: Creative GeForce 4 MX420/MX440

Trenutna ponuda GeForce 4MX440 kartica je veoma dobra, a mi smo došli do još dva modela koja Vam sada predstavljamo. U pitanju su Creative Labs Blaster kartice, poznate po kvalitetnoj izradi i ne tako niskoj ceni. Da li je i ovoga puta Creative bolji od ostalih, pogledajte u sledećem testu. Cene ovih kartica su sve niže, a na Vama ostaje samo da se odlučite za omiljenu firmu...

Branko Maksimovic

Vesti koje su svakako brzo obisle internet kazu da je nVidia rasprodala sve kolicine GeForce 3/Ti grafickih procesora. Igraci i kod nas sve cesce traze GF3Ti200 kartice, ali nasi uvoznici gotovo uvek imaju isti odgovor: ostalo je samo jos malo Ti500 modela ! U svakom slucaju, teren je pripremljen za dolazak brzih GeForce 4 Ti baziranih video adaptera. Prema prvim testovima, Ti4600 je nesumnjivi sampion u svim kategorijama. Brzinske prednosti u odnosu na GF3Ti500 model idu od prosecnih 10 procenata u Quake 3 demo 1 testu, preko 40% u DroneZ / Aquanox / testovima, u visim rezolucijama, do cak 80% kada je ukljucen najzahtevniji mod Antialiasing-a. Svakako, GF4Ti4600 ima veliku moc procesiranja danasnjih naslova.

Jos zanimljiviji su demoi koje je nVidia skoro pustila za slobodan download - realisticnost je dosta blizu danasnjih Diznijevih 3D animiranih filmova ! Nekima se ne dopada sto nV25 video procesor nije doneo nista tehnoloski znacajno i novo, u odnosu na GeForce 3, ali znajuci da ni ove kartice jos nisu na pravi nacin pokazale svoje potencijale u igrama, to nece biti velika mana. Znamo da ce nove igre, bazirane na game masinama sledece generacije, imati veliki broj slozenih efekata, velike nivoe sa ogromnim brojem poligona. Pominju se i efekti "pametnog dima", koji se uvija kada cvrsto telo prolazi kroz njega, ili morfing objekta i to u pravom smislu reci, kao i animacija lica sa matematicki promenjenim teksturama za svaki frejm. To je jako velika kolicina informacija za sam graficki cip i mislimo da samo kartice naredne generacije mogu da se izbore sa svim mogucnostima ovih engine-a. Naravno, prvi, reprezentativni primeri, ce raditi i na GeForce 3 karticama, kao sto je Quake 3 radio solidno i na RivaTNT karticama, ali njegovi "naslednici" (Medal of Honor: Allied Assault) traze drugu generaciju GeForce kartica (cak cetiri ciklusa posle RiveTNT) da bi pokazali svoj maksimum. Isto tako, intenzivnije koriscenje efekata novih "grafickih masina", velike teksture (do 4096*4096), nesumnjivo ce traziti nove, GeForce 4 Ti graficke kartice, ili odgovarajuci ATI, a po nekim pricama i Matrox proizvod.

ATI u ovom trenutku, na trzistu nema adekvatan odgovor, ali to ne znaci da Chipzilla prodaje velike kolicine GF4Ti modela, i to samo zbog toga sto se cene najjaceg od njih krecu od 400 do cak 500 americkih dolara (bez poreza). Koliko ono bese kosta X-Box? Pa, za tu sumu gotovo da mozete kupiti i jedan PlayStation 2, cisto da se nadje. Bas zbog toga sto je GF4Ti najkompletnije mainstream resenje (kome bi se obradovali i graficki animatori), i zbog toga sto je daleko brzi od Radeon 8500 kartica, nVidia se odlucila da debelo naplati svoje top modele. Pored toga sto su to najbrze gaming graficke kartice danas, one imaju i odlican DVI-I, nView, i TV-out (veliki broj modela i Video - in), a odlicno se i overklokuju. Jedan primerak koji su testirale kolege je ubrzan od 300/600MHz do 345/755, sto je zaista impresivan rezultat, pogotovo ako znamo da na memoriji nije bilo dodatnog pasivnog hladjenja.

U medjuvremenu, velika vecina i dalje ima GeForce 2 kartice, koje i dalje odlicno obavljaju zadatak. Nije tajna da mnogi korisnici ne zele da upgrade-uju svoj graficki podsistem sa nekom nV17 baziranom karticom, sto je sasvim razumljivo. Medjutim, za pocetnike, korisnike koji tek sada kupuju racunar, ili tek prelaze sa nekih GeForce 256 ili GF2 MX resenja, GeForce 4 MX kartice mogu da budu i jesu, sasvim realni konkurenti za kupovinu. Vec smo testirali Gainward, Leadtek (test koji nas upoznaje i sa mogucnostima nV17 grafickog procesora) i Microstar izdanja ovih modela i danas Vam predstavljamo jos dva, koje je potpisao sve prisutniji Creative Labs.

Kartice na testu

Na test smo dobili dve Creative GeForce 4MX kartice, i to, po prvi put, i MX420 model. Kao sto znamo, u pitanju je najslabije opremljena kartica koja nosi GeForce 4 ime. SDR memoriju polako zaboravljamo i kao sistemsku, jos cudnije bi bilo da je imamo na video adapteru, pogotovo u nekoj novoj, modernoj konfiguraciji.

MX420, pakovanje, izgled

Pakovanje u kome je stigla je u stilu ranijih Creative grafickih izdanja; jos uvek je prisutna prepoznatljiva rec - Blaster. Tu je samo instalacioni CD i video out adapter sa obe varijante (kompozitni i S-Video).

Kada smo videli graficku karticu, pomislili smo u prvi mah da je rec o nekoj zabuni i da je pogresno spakovan neki Matrox G400/450 ili G550 model. Njena, da kazemo, povrsina PCB-a, je toliko mala, a gabariti minimalni. Nijedno mesto na stampi nije ostavljeno bez komponenti. Kartica je tek toliko siroka koliki je hladnjak na samom grafickom cipu. SDRAM moduli su spakovani u produzetku, a sa druge strane, tu je par velikih i par malih kondenzatora.


Zaista, svi uslovi da kartica bude jako jevtina su ispunjeni. Creative je primenio alternativnu shemu, da bi sama stampa bila manja, a utrosak nizi. Generic cooler, bez dodatnog hladjenja, verovatno je dovoljan za jednostavan nV17 GPU, na predvidjenih 250MHz, ali verujemo da je za nesto vise frekvencije, ipak potrebno namontirati neki stari 486 ventilator, koji tako fino odgovara ovim dimenzijama. Verujte, secamo se vremena kada smo na razne Diamond Viper-e i Voodoo 3 kartice sa istim ovakvim hladnjacima, montirali male sleeve ventilatore. Osam Hynix modula, rasporedjeno je po cetiri sa obe strane stampe, a oznake na njima ukazuju na vreme od 5ns (200MHz), sto je u redu jer fabricki rade na samo 166MHz. Kartica ima i S-Video out konektor.

Kvalitet slike, utisci

Kvalitet slike koji MX420 kartica daje je malo problematicna u modovima preko 1280*1024, kao i u 1280*960 pri 100Hz. Moze se okarakterisati kao pomalo mutnjikava i uz prisustvo "duhova" kod vecih kontrasta, koji su ipak malo teze uocljivi. U nizim rezolucijama, slika je dobra, uporediva sa GF2MX modelima boljih firmi (nikako sa Eagle ili Innovision primercima), sto nikako nije pohvalno, jer smo ubedjeni da je kvalitet filtera mogao bolje da se izvede. Kartica radi stabilno a core i memorija se ne greju ni posle intenzivnog testiranja, kada je hladnjak bio gotovo hladan !

Izgled kartice, pakovanje

MX440 paket, izgled

Creative Blaster MX440 dolazi u kutiji koja je isto dizajnirana kao i prethodna, sa identicnom opremom, osim sto je dodata i igra Incoming Forces. Tu je i vec pomenuti kabal - adapter, a bice Vam potreban i kompozitni ili S-Video kabal da bi karticu povezali sa TV-aparatom.

Sada je red da opisemo karticu, i bili bi mirne savesti kada bi iskopirali taj deo iz testa Microstar GF4MX440 kartice. Zasto? Pogledajte sliku ispod... Secate se one igre iz "Politikinog ili Mikijevog Zabavnika" - pronadjite razliku na slici. Cak su i nalepnice na bios-u iste, redni broj stampane ploce, kvalitet i serijske oznake na svim komponentama. Apsolutno je sve identicno, te smo sigurni da je Microstar bio proizvodjac Creative kartice. Memorija: SGRAM, 5ns, proizvodjac: Samsung, generic GF4MX440 cooler, ovoga puta ofarban "srebrnim" nijansama, sa Creative nalepnicom... sve su to karakteristike "Creative"-ovog MX440 modela.


Ako nam i dalje ne verujete da je u pitanju "ista" kartica, evo i slike koja ce Vas u to ubediti. Preporucujemo da je uvecate i zasta se uverite u to.


Kvalitet slike, utisci

Prikaz 2D programa i ostrina su na zavidnom nivou, zaista se ne moze reci da se razlikuje od onog koji daje Microstar kartica. Kada smo, posle ove kartice ubacili Creative MX440 model, sistem (Windows ME, drajveri, maticna ploca) uopste nije prepoznao da je nesto promenjeno. Nije bilo "new hardware found", niti bilo cega slicnog. Kao da karticu nismo ni zamenili. Creative je radio sa Microstar drajverima, i obrnuto. Jos jedna "sitnica" koja ide u prilog tvrdnji da ju je MSI napravio. Naravno, radi se o prvim primercima. Microstar je potvrdio da ce sledece serije ovih kartica izradjivati na crvenoj stampi, sa drugacijim cooler-om, pa je moguce da ce se i BIOS promeniti, i postati drugaciji od ne-tweakovanog nVidia default-a. U svakom slucaju, ono sto smo rekli za MSI, vazi i za Creative.

Kvalitet igranja i nekoliko komentara


Vec smo pomenuli da je kvalitet 16-bitnog prikaza odlican zahvaljujuci bolje resenom dihtering-u. Naravno, performanse u 16-bita su zbog toga pale za neki procenat, i verujemo da ce postojati revizije drajvera koje ce davati losiji dihter uz vise performanse (nVidia to cesto radi, a onda se poziva na "poboljsanje performansi koje donose drajveri"). nV17 donosi i Accuview sa kojim smo imali problema, i moze se reci da GF4MX kartice nemaju dosta "sirove snage" da ga iznesu uz ocuvanje prihvatljivih performansi.
Isto tako je i sa visokim nivoima Anisotropic filtriranja. Ovaj mod treba posmatrati kao nastavak trilinear moda. Dakle, tu je bilinear filtering, koji zahvata susedne piksele sa dva najbliza mipmap nivoa, a onda radi prosek boja i "omeksavanje". Nesto slicno je i kod resize-a slika u ACDSee-u ili Photoshopu, gde mozete izabrati nacin menjanja velicine: nearest neighbour, bilinear, bicubic/trilinear itd... Sledeci, napredniji oblik je Trilinear mod, koji se obavlja uz obavezan mipmaping, i koji obezbedjuje prirodniji prelaz izmedju njihovih nivoa, jer ne kalkulise odgovarajuce piksele samo od susednih, vec i od sledecih susednih nivoa. Prvi 3D akcelerator koji je ovu kalkulaciju radio u single pass ciklusu je bio Voodoo 3, jedini u to vreme, kome ova funkcija nije oduzimala mnogo od brzine rendering-a. Anisotropic filter sa danasnjim akceleratorima, radi iz vise prolaza, i zbog toga im, u manjoj ili visoj meri, oduzima dosta od performansi, ali uz drasticno bolji kvalitet tekstura. Gore potpisani nije mogao da veruje koliko se ostro prikazuju teksture u jednom obicnom Quake-u 3, pri Anisotropic 64-tap (Level 8). Teksture su tada mnogo bolje definisane - kao kada bi postojao jos jedan visi nivo kvaliteta istih, u samoj igri ! Naravno, performanse padaju za cak 40-50% procenata pri 64-tap, 30% pri 32-tap (Level 4) i 15-20% pri 16-tap anisotropic modu, kod GeForce 3 kartica. Posto se ove kalkulacije oslanjaju na sirovu snagu procesora, brza kartica znaci i manji procentualni pad performansi, a nVidia je, jos pre nekoliko meseci, kao jednu od najbitnijih funkcija nV3x procesora, naglasila mogucnost Anisotropic metoda iz single-pass-a ! Ovo ce dodatno poboljsati kvalitet prikaza i u starim igrama, a verujemo da ce se ponoviti prica slicna onoj koja se pricala kada je 3dfx promovisao FSAA. Isto tako, i Anisotropic moze da se izvrsava na pametniji nacin, bez vise prolaza, jer ne vidimo kako bi drugacije mogao da se izvrsava "in hardware", osim preko nekog algoritma.

Test setup, rezultati

Test Setup

Testiranje smo vrsili na sledecoj konfiguraciji:

Procesor
AMD Athlon 1400 MHz (133*10.5)
Maticna ploca
Abit KT7A RAID (4-Way Interleaving, Turbo memorijska setovanja , AGP 4x, Fastwrites, total performance setting ) software VIA 4in1 ver. 4.37v
- powered by Samsung 300W
Memorija
512MB PC133 NCP SDRAM (2x256MB) CAS 2
Hard Disk
30GB Quantum Fireball AS, 7200rpm, 2MB cache, ATA100
Video Karte
Creative GeForce MX420 64MB SDR - Detonator 27.30
Creative GeForce 4 MX440 - 64MB DDR - Detonator 27.30
GeForce 2/3Ti - 64MB DDR - Detonator 21.83
Monitor
Samsung SyncMaster 900NF
Cooling
cooled by Thermaltake
DVD uredjaj
Pioneer 116 DVD-ROM
Operativni sistem
Windows Millenium Edition
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17; Demo 001 i q3crush
Serious Sam - v1.1; Memphis Suburbs
MadOnion.com 3DMark 2001 pr
PowerVR's VillageMark
Return To Castle Wolfenstein (Flashpoint Demo)

Ovoga puta cemo kartice uporediti sa GeForce 2 Ti serijom i GeForce 3 Ti karticama Naravno, GF3Ti500 nije konkurentan model jer je daleko skuplji, ali smo ga ubacili jer se sa vecinom GF3Ti200 modela, pri overklokovanju, mogu dobiti slicni rezultati.

Quake III Arena

Max Quality Setting:Teksture na najvisem nivou
Geometrija na najvisem nivou
Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0
High Quality Sky
Ejecting Bras: ukljucen
Sync Every frame iskljucen
Lightmap lights
Force Player Models iskljucen
Dynamic Lights ukljucen
Marks On Walls ukljucen
Sound Quality low

Naravno, u 16-bita, konkurenti - GF2Ti, GF3Ti200 i GF4MX440 su u jednoj manje zahtevnoj igri, poprilicno izjednaceni. Koliko MX420 zaostaje za "zlatnom trojkom u sredini", toliko GF3Ti200 prednjaci, barem ovako, "grubo" gledano.


U 32-bita, u visim rezolucijama, nV17 pocinje da zaostaje zbog cinjenice da ima samo dva rendering pipeline-a, bez obzira sto radi na 95MHz visem taktu nego GF3Ti200. Imajte u vidu i performanse GF3Ti500 jer se one lako mogu dostici sa vecinom GF3Ti200 modela. Raduje to sto je GF4MX440 svuda brzi od GF2Ti modela, a moze i solidno da se overklokuje, sto cete videti na kraju ovog testa. MX420 zaostaje u nizim rezolucijama, ali se dobro drzi sve do 1024*768.


Crusher naravno pokazuje T&L moc neke jedinice, pa je GF4MX440 zaostao za GF2Ti bas zbog toga sto mu nedostaju ona dva pipeline-a. Nije pomogao ni poboljsani memorijski kontroler, ni novi visibility subsystem - ovo je high poly test, GF2Ti je "tukao" i GF3Ti200 - ali samo zbog toga sto radi na daleko visem radnom taktu.

Rad sa teksturama ipak dolazi do izrazaja u 32-bita, ali samo u malo vecoj meri, ipak dovoljnoj da MX440 "za dlaku" pobedi u visim grafickim modovima.

Return To Castle Wolfenstein

RtCW je Quake III engine based igra koja koristi noviji, Team Arena build ove masine, kome su dodati novi particle sistemi, terrain engine i opcije za matematicki izmenjene teksture (procedural sub.) kao i poboljsani skeletal animation. Uz veliki broj poligona, igra je znatno zahtevnija od jednog Quake-a III , cak i od Team Arena verzije. Demo koji smo koristili je Flashpoint i izvrsava se samo u multiplayer delu igre. Evo jos ovaj put screenshotova koji pokazuju kako smo podesili graficke detalje:




Nazalost, nemamo rezultate sa starijim GeForce karticama, iz ovog testa, ali se dobro vidi koliko je SDR memorija velika kocnica u 32-bita. Ipak, i sa GF4MX420 karticom, na procesoru kao sto je Athlon na 1400MHz i 512MB memorije, sigurno cete igrati i RtCW bez problema, u gotovo svim rezolucijama.

Serious Sam

Serious Sam testiramo prema "Maximum Quality" inf fajlu koji se moze naci u Serious Sam benchscript-ovima na sajtu www.Beyond3D.com. Ovo je maksimalan nivo detalja u ovoj inace poly-intenzivnoj igri. Sve sto je bilo moguce ukljuciti od grafickih funkcija - ukljuceno je, i to na maksimum. Kartice smo postedeli funkcije "Anisotropic filtering" jer ih neki drajveri i dalje ne implementiraju kako treba i daju ogromno usporenje, bez ikakvih razloga. Neki drajveri ih prijavljuju, ali ne primenjuju tako da bi za te kartice zakljucili da radi "Anisotropic" bez usporenja, a ona ih, u stvari, ne izvrsava. Za detaljnije informacije o nacinu testiranja pogledajte nas prvi GeForce 3 test.


Brzo jezgro sa 4 pipeline-a kod GF2Ti kartice, preovladjuje do 1280*1024 kada je prestignut cak i GF3Ti200 model. Medjutim, vec u 1280*1024, stvari dolaze "na svoje mesto". Voleli bi smo ipak, kada bi GF4MX440 prestigao GF2Ti koji takodje moze solidno da se ubrza iznad specifikacija.

Dosta slozenih efekata u igri Serious Sam, daju prednost GF3Ti karticama. Ipak, treba paziti i na GF2Ti koji se odlicno drzi.

Rezultati II deo, komentar testa

VillageMark

VillageMark je dobar test funkcionalnosti HiOcclusion detekcije i njenog "Culling-a". VillageMark test je razvijen od strane PowerVR-a koji je zeleo da demonstrira TileBased Rendering sistem kod svojih Kyro kartica, koje sve vise padaju u zaborav. Nedavno promovisani Kyro II Ultra, nema sta da trazi sa konkurencijom, cak ni u tom cenovnom rangu. Pogledajmo rezultate sa testa nVidia kartica.


Nesumnjivo je da je kod ovoga testa preovladao poboljsani Visibility Subsystem kod GF4 kartica. Cak se i sporih 166MHz na MX420 modelu, priblizilo 400 megahertznom DDR-u na GF2Ti kartici. Treba pomenuti da i GF4MX kartice rade troslojne multiteksture iz dva prolaza, kao i GF2Ti model. Jedina prednost kod GF3 kartica je u tome sto se multitexturing radi u jednom prolazu, ali njih koci nesto slabije resen HiOcclusion Culling u poredjenju sa GF4 modelima. Rezultati su bas onakvi kakve smo i ocekivali.

3DMark 2001

O MadOnion-ovom benchmark-u zaista nemamo mnogo toga da dodamo osim da se tehnologija iz Nature demoa, kao i Game Demoa (voznja kamioneta po razrusenom futuristickom krajoliku), jos dugo nece naci u igrama za PC sisteme. Evo i tabela sa rezultatima:


U 16-bita, GF4MX440 i GF2Ti kartice su izjednacene. GF2Ti vodi u visim, a GF4MX440 u nizim modovima. Naravno, GF3 modeli se osecaju "kao kod kuce" i to samo zbog tri reci: Pixel, Vertex i Shaders.

GeForce 4MX odnosi pobedu u odnosu na GF2Ti. Lepo je videti da se i najslabiji i najjevtiniji model (MX420) odlicno drzi u visokim rezolucijama.

Overclocking

Zanimalo nas je da li se Creative-ov model podnosi overclocking u istoj meri kao i Microstar-ov. Upravo tako, postigli smo 310MHz za core i 480MHz za memoriju, kada je kartica radila maksimalno stabilno. U pocetku, memorija ce raditi i na nesto visim frekvencijama, ali moramo priznati da je i 80 efektivnih megahertza vise od predvidjenog takta, sasvim dovoljan overclock.

Model MX420 je bio takodje vrlo solidan, mada su Hynix moduli od 5ns raspolozeni da rade samo do frekvencija za koje su namenjeni - 200MHz, i ni makac dalje. Jezgro je, bez dodatnog hladjenja islo do 300MHz, kada je cooler bio vreo, posle nekog vremena. Stabilni oc sa pasivnim hladjenjem na nasem primerku iznosio je 280MHz, a dostigli smo i stabilnih 305MHz uz montazu 486 hladnjaka :).


Zakljucak

Creative je odradio dobar posao kada je zaduzio Microstara kao svog OEM proizvodjaca. Nismo sigurni ko je proizveo slabiji model, ali ni sa njim nije napravljen neki veci propust. U pitanju su odlicno napravljene kartice, a best buy etiketa koju nosi MSI model ide samo zbog toga sto je u pitanju value bundle sa dosta softvera i u lepom pakovanju, koje je, pored svega i za 15-20 Eura jevtinije od Creative varijante. Cene su trenutno takve kod nasih distributera, ali je i na stranom trzistu slicna situacija. Bilo bi fino kada bi Creative malo korigovao svoje cene, sto ce nadamo se i uciniti, jer je iznos od 155 EU (bez poreza) pomalo visok ako znamo cene ostalih modela (koje se krecu od 135 do 148 EU (bez p.p.)). Ovo su informacije koje smo u toku testiranja dobili od maloprodajnih salona domacih uvoznika. Naravno, potrebno je proveriti ih ponovo jer prodavci cesto mogu da ih koriguju po svojoj zelji i nahodjenju.

U svakom slucaju, MX440 ostaje odlican izbor za korisnike koji tek sada razmisljaju o GeForce 2Ti modelu, makar zbog odlicnog nView softvera i TV-outa koji je zaista sjajan. Iz istih razloga, preporucili bismo i model MX420, ali je njegova cena tek nepunih 20 Eura niza od skupljeg modela, ali ni performanse nisu bitno nize.

Kartice na test ustupila firma ComputerLand

Test: Microstar GeForce 4 MX440

Test: nVidia GeForce 4 Ti - Microstar GeForce 4 Ti4600 / Ti4400

  • Povezane teme:
10203
10205
10206
10207
10208
10209