Bilo je samo pitanje vremena kada će navigacioni uređaji za automobile u potpunosti postati verovatno prva stvar na listi želja svih ljubitelja tehnike koji često putuju ili moraju svakodnevno da "špartaju" po gradu. Posle velikog uporednog testa , nastavljamo da vam prikazujemo šta se još od navigacija kod nas može kupiti...
Branko Mitić
Blueberry 2go 350 i 430
Blueberry robna marka ima veoma zvučno ime, na prvo slušanje, ali interesantno je da iza nje stoji domaća firma sa kojom naši sajtovi duži period vremena imaju lepu saradnju - u pitanju je PiN Computers. S jedne strane to neko možda, iz različitih razloga, ne vidi kao značajno, ali nama se cela ideja dopada. Pre svega treba znati da je u današnjoj ekonomiji, odnosno proizvodnji, sasvim normalno da kompanije naručuju pravljenje svojih uređaja od nekih trećih, nepoznatih, proizvođača. Same kompanije su pristupile marketing orijentaciji kao jedini način da se opstane u današnjem "globalnom selu". Kompanije sav svoj trud su orijentisale istraživanju kupaca i tržišta i na taj način se za neke konvencionalne uređaje izgubilo mesto u proizvodnji pod krovom velikana. Te velike kompanije nađu kupce, nađu tržište, formiraju cenu, pruže podršku, propagandu i imaju još gomile poslova tako da se, mada će mnogima ove reči biti čudne, prosto izgubi prostora za proizvodnju. Pogotovo što su nepoznate proizvodnje zemalja u razvoju dalekog Istoka sposobne da odgovore potrebima kvaliteta čak i kada je reč nekim prestižnim uređajima i zahtevnim tržištima. Primera radi, ne mislite da jedan Sony zarađuje na bukvalnoj proizvodnji optičkih uređaja i PC monitora - nema se prostora za to, mora se šire delovati. Danas nije stvar u tome kakav proizvod imate - svako je u stanju da napravi kvalitetan proizvod - već je stvar u tome koju tehnologiju imate i koliko ćete naplatiti tu, faktički, intelektualnu, a ne materijalnu svojinu. U tome i jeste razlika između velikih i ne toliko velikih imena (da ne kažemo malih). Jedan Samsung, primera radi, proizvodi milione raznoraznih uređaja, ali i dalje nije u stanju da razvija tehnologiju, makar ne brže od nekih drugih. Iako Samsung napravi mnogostruko više sprava nego Sony, Sony bolje prođe u celoj priči jer na mnoge stvari drži pravo na tehnologiju koju su prvi ranije razvili pre masovne proizvodnje. Sve smo ovo napisali kako bi shvatili da je sam proces proizvodnje danas marginalan i obavlja se negde po kineskim provincijama i to veoma uspešno i kvalitetno. Danas ste veliki ako imate novu tehnologiju i marketing, a da bi bili solidni, dovoljan je i marketing.
Dve "borovnice" za poneti, molim...
Ono što je danas PiN Computers uradio sa Blueberry robnom markom nikako nije mogao da uradi pre 10 i više godina. Jer bi u tom slučaju morao sam da pravi svoje uređaje, što je ipak previše veliki zalogaj. Danas je, međutim, sa dobrim marketingom moguće stvoriti uspešnu robnu marku. Kada se kaže marketing, ne misli se na propagandu, nego na celokupnu grupu marketinških aktivnosti koje su dominantne aktivnosti svake ozbiljne kompanije. To u prevodu znači, da ako naručite dobar proizvod koji nosi vaše ime, obezbedite dobru distribuciju i promociju, uspešnu komunikaciju sa kupcima, te kvalitetnu podršku i realizaciju garancija i ostalih eventualnih problema, dobijate proizvode na koje kupci odlično reaguju - ma koje ime ta roba nosila. Ako nekoliko godina izdržite na kvalitetnom nivou, postavljate vašu robnu marku na čvrste noge i ona potom uz adekvatnu "negu" radi sama za sebe.
Rekli smo da nam se dopada ideja Pinsofta, a evo i zašto. Ko bolje poznaje potrebe i ponašanja domaćih kupaca, nego domaća kompanija. Domaća kompanija prosto mora najbolje da zna kako do kupca doći, koji nivo kvaliteta proizvoda žele kupci, kakvo pakovanje žele, kakav eventualan servis ili načine realizacije garancije treba pripremiti i sve ostalo.
Posle ovih nekoliko uprošćenih lekcija iz ekonomije, pristupimo predstavljanju Blueberry 2go 350 i 430 navigacionih uređaja. U startu samo možemo reći da su naše pretpostavke da kompanija koja savršeno poznaje domaće tržište, može da izaberi i na to tržište lansira idealan uređaj po pitanju balansa kvaliteta, mogućnosti, cene, eventualnog luksuza i ostalih stvari koje krase jedan proizvod.
Specifikacija
2go 430
|
2go 350
|
|
CPU
|
Samsung 2440 400MHz
|
Samsung S3C2440A, 400Mhz
|
GPS čip-set
|
SiIRF Star III
|
SiIRF Star III
|
ROM memorija
|
64 MB
|
?
|
RAM memorija
|
64 MB
|
?
|
Memorijski slot
|
SD/MMC
|
SD/MMC
|
Ekran
|
4.3" TFT osetljiv na dodir
|
3.5" TFT osetljiv na dodir
|
Rezolucija
|
480 x 272 tačaka
|
320 x 240 tačaka
|
Orijentacija ekrana
|
u širinu (Landscape)
|
u širinu (Landscape)
|
Batterija
|
Litijumska baterija bez mogućnosi lake zamene
|
Litijumska baterija bez mogućnosi lake zamene
|
Kapacitet baterije
|
1600mAh
|
1250mAh
|
Trajanje baterije
|
2.5h
|
2.5h
|
Bluetooth
|
Ne
|
Ne
|
USB
|
Da, 1.1
|
Da, 1.1
|
Zvučnik
|
Da
|
Da
|
Izlaz za slušalice
|
Da (3.5 mm)
|
Da (3.5 mm)
|
Debljina
|
19,6 mm
|
19,5 mm
|
Širina
|
123,5 mm
|
100,5mm
|
Visina
|
82,5 mm
|
79,5 mm
|
Masa
|
196 g
|
160 g
|
Operativni sistem
|
Win CE .Net 5.0
|
Win CE .Net 5.0
|
Softver
|
Blueberry GPS Navigator 1.0
|
Blueberry GPS Navigator 1.0
|
Video plejer
|
Da
|
Da
|
Pregled fotografija
|
Da
|
Da
|
Muzički plejer
|
Da
|
Da
|
Cena
|
153 evra + PDV (sa E-EU mapama)
173.5 evra + PDV (sa kompletnim EU mapama) |
173.5 evra + PDV (sa E-EU mapama)
194 evra + PDV (sa kompletnim EU mapama) |
![]() |
Pre nego što opišemo dve, prilično slične, navigacije koje su se našle na testu. Ukratko ćemo napisati u čemu se one razlikuju. Prva i osnovna razlika je veličina ekrana. Model 430 ima ekran dijagonale 4,3 inča, dok je dijagonala kod 350-ice 3,5 inča. Osnovna razlika - razlika u ekranu - sa sobom povlači i razliku u dimenzijama. Razlika u dimenzija u prednost 350 modela osetna je i jednaka koliko 430-ica ima prednost u veličini ekrana. Tu je još i razlika u kapacitetu baterije u korist većeg brata, ali u dužini autonomije nema razlike, jer bogatija baterija treba da napaja i većeg potrošača - veći ekran. Ostale razlike i da postoje, nisu bitne. Dalje šta budemo pisali, odnosi će se na oba uređaja, a u suprotnom ćemo to naglasiti.
Što se fizičkog dojma ova dva uređaja, bez dileme možemo reći da zaslužuju visoke ocene. Sa prednje strane dominira "klavir" crna boja koja, malo je reći, veoma popularna i koja nam još uvek nije dosadila. Na bokovima je srebrno-siva nijansa koja pomalo "otvara" dizajn uređaja, dok je zadnja strana mat crna. Završna obrada je precizna, dok su uređaji odlično upakovani i deluju prilično čvrsto i kvalitetno.
Kvalitet ekrana modela 430 je prilično dobar i vide se da je u pitanju novija generacija LCD ekrana za mobilne uređaje. Prikaz je dosta dobar, rezolucija deluje optimalna, osvetljenje jako. Mada iskreno ekran jedne navigacije i ne treba da ima nešto posebno kvalitet ekran. 350-ica ima nešto slabiji ekran, koji, vidi se, potiče sa nekih starijih PDA uređaja. To u principu nije strašno, mada bi mnogo bolji osećaj bio da je kvalitet malčice kvalitetniji, ali ovaj nivo kvaliteta smo videli kod svake navigacie sa dijagonalom ekrana 3,5 inča.
Nosač navigacije koji se postavlja na vetrobran je solidan. Njegovo korišćenje je pojednostavljeno. Sa druge strane, kačenje uređaja zna da bude malo komplikovanije, ali generalno nemamo mu ništa zameriti. Obzirom da Blueberry ne može i ne pretenduje da bude najbolji GPS na svetu, činjenica da je nosač sasvim solidan je dokaz da su konstruktori ove navigacije pazili na sve detalje.
Kada je o softveru reč, situacija kod ove dve navigacije jeste najčešće viđena kod GPS uređaja današnjice. U pitanju je softver koji leži na osnovni Windows CE 5 operativnog sistema. Softver koji se deklariše kod ova dva uređaja jeste "Blueberry GPS Navigator 1.0" mada se iza ove maske nalazi generički softver za IGo mape viđen kod velike većine navigacija. Mada je ovaj softver slabiji od onog viđenog na, recimo, Mio GPS-u koji koristi iste mape (koji nešto bolje radi sa tim mapama). Ono što možemo da kažemo hipotetički jeste dobro što je osnova uređaja Windows CE, jer, potencijalno, to znači da je moguće neko buduće prilagođavanje softvera ili bilo kakvo nezvanično prepravljanje ili "hakovanje".
Što se mapa zemalja lista izgleda ovako: Bosna i Hercegovina, Bugarska, Crna Gora, Grčka, Hrvatska, Mađarska, Poljska, Rumunija, Šlovačka, Srbija, Turska, Ukrajna. Mapa Srbije je dobro poznata i praktično uvek viđena Contrastova iz jula 2007 godine. Kako posebnog izbora što se tiče naših mapa gotovo da nemamo, možda i nije potrebno kometarisati ih. Ipak, kvalitet Contrastove mape jeste jako dobar i, iako sigurno da ima mesta za poboljšanja, već je i ovakav kvalitet na dosta visokom nivour.
Što se tiče kvaliteta rutiranja, ranije se ovaj softver pokazao polovično dobar, mada sada nekih problema u radu nismo uspeli da nađemo. Šta je u pitanju, nismo sigurni. Svakako da ne postoji 100% savršena navigacija kada je reč o rutiranju (stvaranju puta između mesta gde se nalazite i zadate destinacije), čak je nekad u pitanju i subjektivan osećaj i sigurno da se svakoj navigaciji može naći mana u vezi sa nekom rutom. Tako je, naravno, i sa ova dva Blueberrya, ali što se kompletnog utiska o mogućnostima pravljenja ruta tiče, nikakvih značajnih zamerki nemamo uputiti za 2go 350 i 430, naprotiv. Pošto je uređaj kreiran za domaće tržište, svi glasovi koje Blueberry 2go "izgovara" su na srpskom jeziku (ne hrvatskom, već srpskom), a znajući da je PiN Computers kao distributer mnogo zastupljen u Vojvodini, ne čudi nas i prisustvo četiri mađarska "vokala". Naravno, svi meniji u uređajima su na srpskom jeziku, a zanimljivo je istaći da mape poseduju i bazu sa pozicijama radara na putevima, što će značiti mnogim vozačima (ko još usporava na 80 km/h na autoputu?)