BenQ digitalne kamere

BenQ digitalne kamere

BenQ asortiman postepeno ulazi u redovan distributerski program na našem tržištu, što je svakako pozitivan znak. U multimedijalnom segmentu ovog proizvođača dominiraju LCD-TV monitori, projektori, optički uređaji, skeneri... i kao poslednji komadić u ovom složenom mozaiku logičnu celinu čine digitalni fotoaparati. Kako se ovi proizvodi tajvanske kompanije kotiraju u uslovima ekstremne konkurencije?

    Sadržaj

      Darko Angeleski

      BenQ zaista ima hrabrosti kada je u periodu “posle dvehiljadite” odlučio da se intenzivnije oproba na tržištu digitalnih fotoaparata. Ovaj segment je danas u dovoljnoj meri pokriven brendovima renomiranih proizvođača koji su “odavno” pronašli svoje mesto pod suncem i koje svim silama žele da zadrže. Tu praktično nema mesta za novajlije, kojima u žargonu, preostaju mrvice. U ostalom, pogledajmo brendove koji dominiraju u našim redovnim prikazima ili o kojima se najčešće govori na našem forumu, bez obzira na pripadajuću klasu.

      Ipak, tržište digitalnih fotoaparata ne možemo ocenjivati isključivo iz naše perspektive, ovo tržište je danas u konstantnoj ekspanziji i ni izbliza nije doseglo tačku zasićenja, makar sa stanovišta prodajnih i marketing menadžera, prema kojima još uvek ima dovoljno prostora za pozicioniranje i dokazivanja. Inovacija, kvalitet izrade, pouzdanost, niska cena i kvalitet usluga su atributi na koje bilo koja mlada kompanija u ovom poslu danas mora obratiti pažnju; u suprotnom, biće samo još jedan pokušaj u nizu zaboravljenih imena kojeg se kroz godinu ili dve više niko neće ni sećati. Međutim, inovacija zahteva ozbiljan rad i ulaganja u vrhunske razvojne timove, a pouzdanost i kvalitet, po prirodi stvari, dolaze sa iskustvom.

       

      BenQ kao brend je prvenstveno dominantan na tajvanskom i kineskom tržištu, u istočnoj Aziji i Indiji, ali se postepeno probija i na Evropska i US tržišta. Tokom 2002. godine najavljuje početak kampanje u oblasti digitalnih kamera pod parolom Bring Enjoyment and Quality to Life. Samo tokom 2004. godine isporučuje oko 500.000 kamera, pritom beležeći konstantni rast proizvodnje na mesečnom nivou. Sredinom prošle godine postigao je saradnju sa japanskom kompanijom Pentax i odpočeo ugradnju SMC (Super multi-coating) objektiva u pojedinim modelima. Pentax je inače poznat od ranije kao OEM proizvođač objektiva za brojne “mlade” kompanije u ovom poslu, obzirom da poseduje R&D i proizvodni centar u Hong-Kongu. SMC objektivi poseduju specijalni premaz koji efikasno umanjuje površinske refleksije (odsjaje), dok istovremeno obezbeđuju oštriji i detaljniji prikaz. U okviru svojih novih modela BenQ upotrebljava i sopstvenu (patentiranu) Senseye tehnologiju koja omogućava verniju reprodukciju boja uz smanjeni nivo šuma, kao i super slim sliding sistem sočiva, kako bi postigao debljinu od svega 19mm. Sredinom 2005. je proizvodnja dosegla kapacitet od oko 60-70 hiljada komada na mesečnom nivou, da bi se ta cifra pred sam kraj prošle godine popela na preko 100.000! Danas zauzima oko 5% DSC tržišta u Tajvanu, a do kraja ove godine planira uvećanje tržišnog udela za čitavih 3%.

      BenQ je predstavio na desetine različitih modela proteklih godina, a svi se mogu svrstati u četiri kategorije: Classic (C serija), Performance (P serija), Slim & Elegant (E serija), kao i najnovija Slim & Luxurious (X serija). Classic i Performance serije čine klasičnu kompakt klasu, dok su Slim varijante (i sam naziv govori) ultra-kompakti. Iz ove podele je sasvim jasno da BenQ za sada nema ambicija za osvajanjem viših klasa i preteranu želju za dokazivanjem, što se realno nije ni očekivalo.

      Za naš prvi susret sa BenQ aparatima izdvojili smo 4 modela: DC E310, DC E63+, DC C630 i DC C800. Dakle, u pitanju su dva slabija predstavnika iz Slim klase (od kojih je jedan zaista bazični model namenjen apsolutnim početnicima), kao i dva “jača” modela iz Classic serije. Pre nego što pojedinačno upoznamo svaki od ovih modela, pogledajmo i njihove uporedne specifikacije na narednoj strani.

      Uporedne specifikacije

      BenQ model

      DC E310

      DC E63+

      DC C630

      DC C800

      efektivno
      megapiksela

      3.2

      6.0

      6.0

      8.0

      tip senzora

      CMOS

      CCD

      CCD

      CCD

      veličina senzora

      nema
      podataka

      1/2.5″

      1/2.5″

      1/1.8″

      podržane
      rezolucije

      2048×1536
      1280×960
      640×480
      interpolirano:
      2304×1728
      2560×1920

      2816 x 2112
      2272 x 1704
      1600 x 1200
      640 x 480

      2816 x 2112
      2272 x 1704
      1600 x 1200
      640 x 480

      3264 x 2448
      3264 x 2176
      2560 x 1920
      2304 x 1728
      1600 x 1200
      640 x 480

      objektiv

      fiksni 8.5 mm

      5.4 – 16.2 mm

      5.4 – 16.2 mm

      7.94 – 22.71 mm

      objektiv
      35 mm ekviv.

      40 mm

      32 – 96 mm

      32 – 96 mm

      38 – 108 mm

      optički zum

      nema

      3x

      3x

      2.85x

      digitalni zum

      4x

      4x

      4x

      4x

      raspon otvora
      blende

      F2.8

      F2.8 (w) – F5.6 (t)

      F2.8 (w)- F4.8 (t)

      F2.8 (w) – F5.1 (t)

      opseg brzine
      zatvarača

      nema
      podataka

      max. 1/1000 s.

      1/1000 – 1/2 s.

      1/2000 – 1s.
      (night 8 sec.)

      raspon
      fokusa

      Makro:
      40-60 cm
      Normal:
      1.5m – infinity

      Makro:
      6 cm
      Normal:
      50 cm – inf.

      Makro:
      5 cm
      Normal:
      50 cm – inf.

      Makro:
      4 cm
      Normal:
      50 cm – inf.

      AF assist
      lampa

      ne

      da

      ne

      ne

      manuelni fokus

      ne

      ne

      ne

      ne

      kompenzacija
      ekspozicije

      ne

      +/- 2 EV
      1/3 step

      +/- 2 EV
      1/3 step

      +/- 2 EV
      1/3 step

      merenje svetla

      nema
      podataka

      Average / Spot

      Center / Spot

      Center / Multi / Spot

      Auto Exposure
      Bracket (AEB)

      ne

      da

      da

      ne

      prioritet
      blende (A)

      ne

      ne

      ne

      ne

      prioritet
      zatvarača (S)

      ne

      ne

      ne

      ne

      manuelni mod (M)

      ne

      ne

      ne

      ne

      scene

      ne

      da

      da

      da

      mod blica

      Auto
      Flash off
      Red-eye reduction

      Auto
      Forced
      Flash off
      Red-eye reduction
      Night Scene

      Auto
      Forced
      Flash off
      Red-eye reduction

      Auto
      Red-eye reduction
      Slow Sync
      Forced flash
      Flash off

      domet blica

      nema
      podataka

      0.5m ~ 2.7m

      0.5m ~ 2.7m

      0.5m ~ 2.7m

      balans
      belog

      Auto
      Cloudy
      Daylight
      Tungsten
      Fluorescent

      Auto
      Sunset
      Daylight
      Incandescent
      Fluorescent
      Cloudy
      Custom

      Auto
      Daylight
      Cloudy
      Tungsten
      Fluorescent

      Auto
      Daylight
      Cloudy
      Tungsten
      Fluorescent H
      Fluorescent L
      Custom

      ISO ekviv.

      Auto (100)

      Auto / 50 / 100 / 200

      Auto / 64 / 100 / 200 / * vidi tekst

      Auto / 50 / 100 / 200

      video mod

      MJPEG format
      bez zvuka
      320×240 15fps
      640×480 10fps

      ASF video
      sa zvukom
      320×240
      640×480
      30 fps

      MJPEG format
      sa zvukom
      320×240
      30fps

      MPEG-4 AVI
      sa zvukom
      160×120
      320×240
      640×480
      30fps

      self-timer

      10 s

      2 / 10 / 10+2 s

      2 / 10 / 10+2 s

      2 / 10 / 10+2 s

      tip memorije

      SD

      SD

      SD

      SD

      interna memorija
      (built-in)

      16 MB

      10 MB

      16 MB

      32 MB

      format
      dokumenata

      JPEG (Exif 2.2)
      DCF 1.0

      JPEG (Exif 2.2)
      DCF 1.0, DPOF

      JPEG (Exif 2.2)
      DCF 1.0, DPOF

      JPEG (Exif 2.2)
      DCF 1.0, DPOF

      interkonekcija

      USB 1.1

      USB 1.1

      USB 1.1

      USB 2.0

      AV izlaz

      ne

      NTSC / PAL

      NTSC / PAL

      NTSC / PAL

      baterija

      2x AAA 1.5v

      Li-Ion baterija
      3.7v 650mAh

      2x AA 1.5v

      2x AA 1.5v

      live/playback
      histogram

      ne

      da

      ne

      ne

      optičko tražilo

      ne

      ne

      ne

      ne

      LCD ekran

      1.5″ TFT LCD
      50.2k piksela

      2.5” Color
      LCD LTPS
      112k piksela

      2.4” Color
      LCD LTPS
      110k piksela

      2.4” Color
      LCD LTPS
      110k piksela

      masa

      85g (bez bat.)

      130g (bez bat.)

      130g (bez bat.)

      140g (bez bat.)

      dimenzije
      WxHxD (mm)

      89.5 x 56 x 24

      88.5 x 54.5 x 24

      89.3 x 61.1 x 28.6

      89 x 60.5 x 32.7

      Sadržaj
      pakovanja

      2x Alkalne AAA
      baterije,
      USB kabl,
      privezak za ruku,
      štampano
      uputstvo,
      CD ROM,
      futrola

      Li-ion baterija,
      AC adapter,
      privezak za ruku,
      USB kabl,
      USB adapter,
      AV kabl,
      štampano
      uputstvo,
      CD ROM,
      futrola

      2x Alkalne AA
      baterije,
      USB kabl,
      privezak za ruku,
      AV kabl,
      štampano
      uputstvo,
      CD ROM,
      futrola

      2x Alkalne AA
      baterije,
      USB kabl,
      AV kabl,
      privezak za ruku,
      štampano uputstvo,
      CD ROM,
      futrola

      Cena
      (sa PDV)

      80 €

      205 €

      170 €

      210 €

      Ovde vam moramo skrenuti pažnju na potencijalni problem. Naime, u formiranju ove tabele smo proveli poprilično vremena, pošto smo uočili niz nekonzistentnosti (razlika) u pojedinim stavkama specifikacija koje su navedene na samim pakovanjima aparata i onih koje su navedene na matičnom sajtu. Proizvođačke specifikacije jesu termini podložni promenama bez prethodne najave, ali zaista nismo očekivali veliki broj razlika kod praktično svih modela, gde su čak neki izostavljeni podaci i ključni. Podaci su sadržali nelogičnosti, permutovane ili nepotpune vrednosti, te smo ih po našem rezonu korigovali da bi obezbedili koliko-toliko upotrebljivu tabelu. Kao najbolja ilustracija govori podatak da apsolutno nigde nije dokumentovano postojanje live histogram funkcije kod DC E63+ modela, osim u štampanom uputstvu unutar pakovanja! Iako su ovi modeli generalno namenjeni kupcima koji se u 95% slučajeva po prvi put susreću sa digitalcima i kojima osim rezolucije gotovo nijedan drugi parametar nije važan, po našem mišljenju se konkretne i detaljne specifikacije proizvoda apsolutno podrazumevaju i iskreno se nadamo da će kompanija BenQ u buduće povesti malo više računa o ovom pitanju. To je u krajnjem slučaju direktno u interesu kupaca.

      BenQ DC E310 – Dizajn, opcije i podešavanja

      Model DC E310 je evropskom tržištu predstavljen aprila ove godine. Prvi kontakt sa ovim aparatom nam odmah otkriva ciljnu grupu kojoj je namenjen. Plastična izrada sasvim osrednjeg kvaliteta, izuzetno sporo reagovanje na komande i (blago rečeno) očajan prikaz na ekranu za svoju publiku ima apsolutne početnike i korisnike kojima je fotografija prolazna zabava i koji prema istoj nemaju razvijen kritički odnos. Naravno, ne bi bilo fer ne reći i to da za svoje specifikacije ovaj model postiže solidan kvalitet fotografija (dosta bolji od ekvivalenata na mobilnim telefonima), pa se čak može provući i kao privremeni aparat za godišnji odmor (ali samo u krajnjoj nuždi). U ostalom, njegova cena sve govori.

      Spoljašnjost aparata je veoma jednostavna. Na prednjoj strani se nalazi klizni poklopac koji štiti objektiv i blic, dok su na poleđini smešteni 1.5″ LCD ekran i komandni tasteri. Power on/off dugme i okidač su standardno postavljeni iznad, dok se na dnu nalazi slot-in otvor za SD karticu, kao i navoj za stativ čija je pozicija potpuno decentralizovana (što u suštini nije nikakav problem, iskreno sumnjamo da će bilo ko koristiti ovaj model sa tripodom).

      Aparat ne poseduje optički zum, dimenzije su minijaturne i prilično je lagan (delom i zbog korišćenja AAA baterija). DC E310 je vrlo mali potrošač i za vreme našeg testiranja nismo uspeli da istrošimo priloženi set Duracell alkalnih baterija. Komande su sasvim pravilno raspoređene, ali je izgled menija nekako previše “običan.

      Meniji su jednostavno organizovani i uslovno rečeno, poseduju prilično skroman broj opcija. Naša najveća zamerka je ta što za svaku komandu čekate oko 1-1.5 sekundi za izvršenje (pa i samo fotografisanje…). Sporo kretanje kroz menije vas svakako neće ohrabrivati da non-stop “škljocate” unaokolo.

      Prikaz na ekranu u modu za fotografisanje

      Capture mode: Mode taster

      Aparat poseduje standardni mod za fokus (od 1.5m do beskonačno) i “makro” mod (od 40 cm do 60 cm). Ekvivalentna fokalna razdaljina od 40 mm je prilično “nestandardna”, pa upotreba ovog aparata u malim prostorijama može biti kritična. Makro je, naravno, tu više zbog slikanja predmeta sa manje udaljenosti nego što zaista predstavlja upotrebljiv makro, ali svakako da postojanje ove opcije može biti korisno.

      Capture mode: Setup

      Capture mode: Menu

      Ovaj model jedini poseduje standardni “mini-USB” priključak u odnosu na sve ostale modele koje prikazujemo ovom prilikom (svaki od BenQ aparata koristi drugačiji tip USB priključka), a interesantno je i to što može raditi kao web-kamera preko USB porta, iako ne poseduje klasičan AV izlaz. Po priključenju aparata na računar, automatski se detektuje konekcija (nije potrebno pritisnuti “power” dugme) i na ekranu se pojavljuju simboli USB konektora i Web kamere. Izborom jedne ove dve opcije aparat prelazi u odgovarajući mod, te ga operativni sistem detektuje kao memorijski medijum ili multimedijalni uređaj.

      Prikaz na ekranu u modu za pregled

      Play mode: Menu

      Na žalost, voleli bismo da o ovom modelu možemo reći nešto više, ali to naprosto nije slučaj. Delom iz razloga što ne možemo primeniti neki ozbiljniji pristup, jer to bi zasigurno bilo kontra-produktivno. U pitanju je bazični model koji ne poseduje optički zum (danas se to podrazumeva), ne pruža apsolutno nikakve informacije o odabranoj blendi i ekspoziciji tokom fotografisanja (ili u modu za pregled), poseduje samo osnovne opcije, te je kao takav i namenjen nezahtevnim kupcima kojima cena prvenstveno figurira u odabiru digitalca. Kvalitet fotografija je sa aspekta nezahtevnih korisnika “generalno dobar”, ali veliko kašnjenje komandi doprinosi da one često budu zamućene usled prevremenog pokreta rukom (nemate osećaj u kom će trenutku aparat “slikati”). Podatak da je priložena specifikacija proizvođača za ovaj model prilično skromna i nepotpuna dodatno ide u prilog ovoj činjenici. Nešto kasnije ćemo pogledati primere fotografija koje su načinjene sa DC E310 i direktno ih uporediti sa ostalim BenQ modelima.

      BenQ DC E63+ – Dizajn, opcije i podešavanja

      DC E63+ je predstavljen decembra prošle godine i pripada pomenutoj Slim & Stylish kategoriji. Prvi kontakt sa ovim aparatom u startu opravdava pripadnost ovoj grupi, vrlo je solidne izrade sa “metaliziranim” finišom i poseduje detalje od čistog metala. Aparat je prilično tanak i svojim dimenzijama neodoljivo podseća na naširoko poznate i popularne Ixus-e

      Najznačajnija stavka na ovom modelu predstavlja veliki LCD LTPS (Low Temperature Poly-Silicon) ekran dijagonale od čak 2.5″ inča poslednje generacije, koji prema zvaničnim podacima poseduje dvostruko manju potrošnju u odnosu na klasične TFT ekrane i vrlo visok nivo prikaza detalja. Na žalost, prikaz na ekranu ovog modela je zaista daleko od savršenog i prosto nam nije bilo jasno zbog čega je on izuzetno loš. Naime, ekran jeste dovoljno svetao i poseduje 100% pokrivenost (poseduje čak i backlight korekciju), ali sam prikaz izgleda kao loše kompresovani video format. Obzirom da rezolucija i broj boja prate ostale modele (makar sudeći prema specifikacijama), definitivno problem leži u neadekvatnom procesiranju sadržaja koji se prosleđuje od strane procesora i njegove optimizacije za prikaz na ekranu. Posledica toga je vidno manji broj boja koji se realno prikazuje i kod površina sa finim prelazima nijansi se javlja primetni “bending”

      Na poleđini se sa desne strane (posmatrano odozgo na dole) nalaze Wide/Tele tasteri za optičko/digitalno zumiranje, a služe i za thumbnail pregled i zum u Play modu. Optički zum je realizovan u 10 koraka, dok se digitalni zum podešava sa korakom od 0,2x i maksimalno iznosi 4x. Ispod ovih tastera sledi minijaturna signalna dioda, kao i Menu, Delete i Display tasteri, kursorski tasteri na kružnom postolju, kao i izdvojeni Set taster u sredini. Tasteri su uvučeni prema displeju, tako da postoji i malo odmorište za palac desne ruke. Na gornjoj strani aparata se nadohvat kažiprsta leve ruke nalazi prekidač za izbor modova rada, Power on/off taster i standardni okidač za fotografisanje. Na prednjoj strani se nalaze objektiv, otvori za mikrofon, AF lampica i blic

      Sa donje strane se nalazi metalni navoj za tripod. Sa leve bočne strane su smešteni otvori za zvučnik, dok je u donjem uglu smešten specijalni USB konektor. Naime, uz ovaj aparat se isporučuje i plastični adapter koji se koristi prilikom punjenja Li-ion baterije. Adapter se povezuje u USB port aparata sa jedne strane, dok na drugom kraju poseduje odvojeni priključak za istovetan USB kabl (za sinhrono punjenje baterije i vezu sa računarom) i standardni “jack” za AC/DC mrežni ispravljač. Upotreba plastičnog adaptera nije neophodna kada se fotografije prebacuju u računar, ali je svakako neophodan pri punjenju baterije, jer bez njega nije moguće povezati ispravljač. Ne možemo reći da smo oduševljeni ovakvim rešenjem, ali to je kompromis minijaturizacije. Sa desne bočne strane nalazi se alka za montažu trake za nošenje, kao i zajednički otvor za smeštaj SD kartice i Li-ion baterije.

      Kvalitet izrade tastera je solidan, mada smo imali problema sa “Display” tasterom kod primerka na našem testu koji nije uvek prihvatao kontakt “iz prve”, odnosno zahtevao je nešto jači pritisak. Kursorski kružni taster poseduje određeni luft u svom ležištu, tako da “šeta” po svojoj vertikalnoj osi, što vam u početku može delovati neprijatno (dok se ne naviknete). I spoljašnji elementi objektiva poseduju mali luft, što nam se definitivno nije dopalo. Kvalitet izrade je generalno veoma solidan, osim ovih detalja koji delimično kvare celokupni doživljaj.

      E63+ model (prema subjektivnom mišljenju autora) poseduje najlepše organizovani meni od prikazanih modela na ovome testu, opcije su sasvim logično i pregledno grupisane, što vam skraćuje neophodni broj koraka tokom upotrebe. Ono što je sigurno interesantno je i postojanje Live/Playback histograma, funkcija koja u poslednje vreme postaje standard i u nižim klasama i koja može biti izuzetno korisna.

      Prikaz na ekranu u modu za fotografisanje

      Capture mode: Setup Menu

      U modu za snimanje pritiskom na taster “Display” iz osnovnog moda (sa već prikazanim relevantnim parametrima) prelazite u mod sa dodatnim prikazom histograma, a ponovni pritisak na pomenuti taster uklanja sve informacije sa ekrana i ostavlja samo “live” prikaz. Naša prva zamerka koju smo odmah uočili je izostanak podatka o odabranoj ISO osetljivosti. Svaki put ćete za proveru ovog parametra pritiskati taster “Menu” i skrolovati do polja sa ISO parametrom.

      Predefinisani “Scene” modovi

      Capture mode: Makro/Fokus taster
      normal AF/macro/infinity

      Prisutni su standardni predefinisani modovi sa scenama koji su veoma lako dostupni iz menija, a fabrički podešeni mod je Program AE koji vam omogućava i kontrolu najvećeg broja opcija (uključujući i kompenzaciju ekspozicije, ISO osetljivost i manuelni WB). Interesatno je da ovaj model poseduje “zaključavanje” fokusa na beskonačno (infinity), što je izuzetno korisno kod slikanja panorama i udaljenih objekata, ili u situacijama kada je fokusiranje generalno otežano, a ipak ne želite koristiti neki od scene modova (poput Panorame ili Landscape-a).

      Capture mode: Blic
      Auto/Red-eye/Forced/Flash Off

      LCD Backlight korekcija
      i kompenzacija ekspozicije

      Prisutni su standardni modovi rada blica, čiji je domet solidan i biće sasvim upotrebljiv u manjim prostorijama. Ipak, za neke veće prostore efikasnost dosta zavisi od okolnog osvetljenja. Levi kursor služi za već pomenutu backlight korekciju LCD ekrana i manuelnu kompenzaciju ekspozicije.

      Samo-okidač (tajmer)

      Single/Continuous/AEB mod

      Donji kursor služi za aktiviranje tajmera. Postoje tri moda: 10 sekundi, 2 sekunde i 10+2 sekunde. Dok su prva dva moda očigledna, poslednji mod je vrlo interesantan. Naime, aparat u ovom modu odbrojava 10 sekundi nakon čega se okida prvi snimak, potom odbrojava još dve sekunde i okida drugi. Ovime se automatski pravi “rezervni” snimak u slučaju da prva fotografija ne bude uspešna, a istovremeno vam omogućava da uhvatite i “atmosferu” nakon “psihičkih” priprema za prvi snimak i trenutak naknadne opuštenosti.

      Ovaj model poseduje i Continuos (shooting) mod gde se u jednom okidanju mogu uslikati 3 fotografije (bez blica), a prisutan je i AEB mod (Auto Exposure Bracketing) koji automatski kreira tri istovetna snimka za redom sa pomerajem kompenzacije ekspozicije od -0.7, +0.7 i 0 EV. U ovom periodu morate držati aparat mirno, kako bi obuhvatili identični motiv uz minimalna pomeranja aparata, obzirom da cela “procedura” traje oko 8 sekundi.

      Posebno interesantan je i Real Time AF mod (uključen po defaultu) u kome aparat kontinualno vrši izoštravanje i praktično je uvek spreman za akciju. Naravno, ovaj model nije šampion u brzini fokusiranja (to u mnogome zavisi i od svetlosnih uslova), ali je svakako koristan kao opcija koja može skratiti vreme od trenutka pripreme i okidanja do gotove fotografije.

      Prikaz na ekranu u modu za pregled

      Rotacija fotografija u aparatu

      U modu za pregled inicijalno nisu prikazani detaljni podaci, nakon pritiska “Display” tastera i ovi podaci nestaju, da bi tek nakon drugog pritiska dobili detaljnije podatke sa svim relevantnim parametrima, uključujući i histogram. Ono što nam se nije dopalo kod ovog modela je činjenica da aparat nakon svakog gašenja i ponovnog paljenja “zaboravlja” izabrani View mod, tako da ćete ove operacije često ponavljati ukoliko vam je stalo do podataka o histogramu, odabranoj ISO vrednosti i slično. U samom aparatu je moguće izvršiti privremeno rotiranje fotografija, što je zgodno kada je ostvarena veza sa TV aparatom.

      Play mode: Menu

      Zumiranje u modu za pregled

      Konačno, u modu za pregled postoji poseban meni (aktivira se Menu tasterom) koji nudi standardni set opcija za manipulisanje snimcima, direktnu štampu, skaliranje postojećih snimaka na nižu rezoluciju zbog uštede prostora na kartici, kopiranje fotografija sa interne na eksternu memoriju, ručnu kompenzaciju osvetljenosti LCD ekrana (u opsegu od +/-5), Slide Show…

      Ono što nam je ovde zasmetalo je veoma loša realizacija funkcije zumiranja u modu za pregled. Naime, zumiranje se obavlja u koracima od 0.5x (što nije problematično samo po sebi), ali se za svaki korak umanjenja ili uvećanja mora ponovo pritisnuti Wide/Tele taster. Dakle, nije ugrađena podrška procesora koji bi nakon određene vremenske zadrške automatski započeo inkrementno uvećavanje ili umanjivanje u toku pregleda. Na stranu činjenica da je kod ovog modela maksimalni zum u modu za pregled svega 4x, što je definitivno nedovoljno za ozbiljniju analizu fotografija od šest mega-piksela, a ako tome dodamo i nesavršeni prikaz na ekranu…

      BenQ DC C630 – Dizajn, opcije i podešavanja

      BenQ DC C630 je noviji predstavnik Classic serije koji je predstavljen zajedno sa nešto slabijim modelom DC C530 (5 mpx) u martu ove godine. Izgled je posve standardan za jedan digitalac, ali određene konture poput metalne ivice na desnoj strani koja se proteže do točkića sa modovima i dalje nastavlja plastičnim delom delimično razbijaju monotoniju u svom dizajnu. Telo aparata je izrađeno od plastike solidne završne obrade, ali sam aparat na prvi pogled ne privlači preveliku pažnju. Po otvaranju pakovanja će vas zateći reklamna etiketa “High ISO Portrait” koja vam nagoveštava da u ovom modu aparat automatski izdiže ISO osetljivost na visoku vrednost (800-1000) što vam omogućava da uhvatite “oštre portrete” u veoma lošim svetlosnim uslovima. Na žalost, ukoliko vam je kvalitet važna stavka kod fotografija, na ovaj “feature” momentalno zaboravite… Na prednjoj strani samog aparata se nalazi objektiv opsega f 5.5-16.5 mm (32-96 mm ekviv.) sa 3x optičkim zumom, dioda za indikaciju aktiviranog tajmera, otvori za mikrofon i blic.

      Poleđina se delimično razlikuje u pogledu rasporeda tastera u odnosu na E63+. Sa leve strane dominira (kvalitetniji) 2.4″ LCD ekran, dok su sa desne strane standardno postavljeni Wide/Tele tasteri za zumiranje (u deset koraka), Play/Capture mode taster je ubačen ispod usled odsustva klasičnog prekidača, zatim slede Menu i Delete tasteri. Ispod njih je uokviren zaobljeni četvrtasti kursor taster sa standardnim komandama, ali je njihov raspored izmenjen u odnosu na E63+. Konačno, stižemo i do poslednjeg Display tastera koji je iz nepoznatih razloga smešten na samom dnu.

      Na gornjoj strani se nalazi signalna dioda (indicira uključenost aparata, punjenje blica ili pristupanje kartici), točkić sa modovima i okidač. Na točkiću sa modovima se nalaze A (auto), P (Program), Video i predefinisani Scene modovi. Kvalitet točkića je solidan, mada je otpor bio nešto veći prilikom okretanja u suprotnom smeru kazaljke na satu. Pomalo nam je neobično zbog čega se BenQ odlučio da deo Setup opcija izdvoji na točkiću sa modovima, dok je deo opcija dostupan preko standardnog Menu tastera. Konačno, u samom centru točkića je smešten izdvojeni Power on/off taster.

      Sa leve bočne strane se nalazi “specijalni” minijaturni USB/AV priključak (ne postoji adapter kao u prethodnom slučaju, ali se koristi AV kabl sa prilagođenim USB konektorom) i zvučnik. Sa desne bočne strane se jedino nalazi metalna alkica za povezivanje trake za nošenje, dok je na donjoj strani smešten plastični navoj za tripod (ne nalazi se u osi sa objektivom niti u centru težišta aparata), kao i otvor za baterije i SD karticu. Položaj navoja može smetati pristupu zameni baterija i/ili kartice, u zavisnosti od tipa samog stativa.

      Prikaz na LCD ekranu je daleko bolji u odnosu na prethodni model. Po inicijalnom uključenju na ekranu se nalaze samo osnovne informacije o bateriji, internoj/eksternoj memoriji, broju fotografija, stanju baterije i odabranim modovima blica, odnosno scene. Program mode je default, a pritiskom na taster Display prikazuju se dodatna polja o odabranoj rezoluciji, kvalitetu Jpeg kompresije i odabranoj ISO vrednosti. Ponovnim klikom na pomenuti taster sve informacije se uklanjaju, osim okvira za fokus.

      Prikaz na ekranu u modu za fotografisanje

      Capture mode: Setup Menu

      Već smo pomenuli da je deo opcija za podešavanje aparata podeljen na klasičan Setup meni (parametri koji se odnose na samo snimanje) i Setup meni na točkiću sa opcijama kojima se ređe pristupa, a odnose se na opšte parametre korišćenja aparata. Scene modovi su postavljeni na točiću što je zaista pohvalno i dodatno skraćuje vreme odabira tokom korišćenja. DC C630 je jedini model koji poseduje točkić sa modovima u ovoj grupi modela.

      Setup menu
      (na točkiću sa modovima)

      Capture mode: Izbor fokusa
      normal AF/infinity/pan-focus/macro

      I ovaj model poseduje različite modove fokusa koji se biraju preko kursorskog tastera za gore (makro simbol). AF i Macro modovi su standardni, Infinity zaključava fokus na beskonačno, a novina kod ovog modela je PF (Pan Focus). PF mod, prosto rečeno, fiksira fokus i pozicionira ga na tzv. hiperfokalnu razdaljinu, a pri tom se obično i zaključava otvor blende. Efekat koji se ovime postiže je maksimalni DOF (polje oštrine odnosno fokusa) tako da većina predmeta na fotografijama deluje oštro (u fokusu) bez obzira na njihovu veliku međusobnu razdaljinu. Teorijsko i matematičko objašnjenje ovog fenomena je dosta komplikovano, jer sama hiperfokalna razdaljina zavisi od fokalne dužine, odabranog otvora blende i određene usvojene konstante. U praksi se maksimalni DOF kod fotografisanja pejsaža ili udaljenih objekata obično postiže fokusiranjem na 1/3 ili 1/2 razdaljine između pozicije fotografa i objekta koga želimo imati u fokusu.

      Single/Continuous/AEB mod i
      samo-okidač (tajmer)

      kompenzacija ekspozicije
      +/- 2 EV u 1/3 koracima

      Desni kursorski taster služi za setovanje “shooting” modova kada se nalazite u režimu za fotografisanje. I ovaj model poseduje Continuous mod za 3 uzastopna frejma (bez blica, u intervalu od 7-8 sekundi), kao i AEB (Auto Exposure Bracketing), a prisutni su i standardni modovi za tajmer kao i kod prethodnog modela. Donji kursorski taster služi podešavanje kompenzacije ekspozicije opsega +/-2 EV u +/- 1/3 koracima. Konačno dolazimo i do levog kursorskog tastera koji služi za setovanje modova blica.

      Capture mode: Blic
      Auto/Red-eye/Forced/Flash Off

      DC C630 poseduje zanimljiv “crossfade” efekat koji se koristi u video montaži ili kod popularnih Slide-show programa koji služe za prikaz fotografija. Nakon svakog fotografisanja, na ekranu se za trenutak prikazuje tek snimljena fotografija koja potom “klizi” sa desne na levu stranu paralelno sa pojavljivanjem “live” prikaza koji dolazi na mesto fotografije. Efekat je naravno zanimljiv i nema neku naročitu upotrebnu vrednost, no naša je dužnost da je pomenemo.

      Prikaz na ekranu u modu za pregled

      Play mode: Menu

      U modu za pregled postoje tri standardna prikaza sa različitim stepenom info-detalja, dok se Wide/Tele tasterima aktivira thumbnail mod (3×3) koji prikazuje redne brojeve fotografija. Na žalost, u thumbnail modu ne možete selektovati celu grupu od devet sličica i ubrzano pregledati sadržaj kartice. Wide/Tele tasteri služe i za zumiranje, ovoga puta postoji implementacija auto zumiranja sa zadrškom tastera, a maksimalni zum iznosi 8x u koraku od 0.5x, što je u principu dovoljno. Meni u ovom modu poseduje samo osnovne parametre za manipulaciju slika, obzirom da su brojne komande izdvojene na točkiću.

      BenQ DC C800 – Dizajn, opcije i podešavanja

      BenQ DC C800 predstavlja perjanicu Classic serije, iako je ovaj model predstavljen još krajem prošle godine i sada već prilično dugo prisutan na tržištu. Predpostavljamo da se radi o modelu koji demonstrira sve ono što kompanija BenQ danas može da ponudi u svom najboljem svetlu.

      Model C800 dolazi u crnoj boji koja odmah naglašava notu elegancije. Po dimenzijama je svakako najveći model na testu, dizajn kamere je izuzetno dopadljiv (apsolutno subjektivan komentar) i zbog nešto većih dimenzija dosta bolje leži u ruci. Zamerka koju možemo uputiti na sadržaj pakovanja je neobično kratak USB kabl dužine svega oko pola metra. Kabl na jednom kraju koristi posebnu vrstu konektora specijalno dizajniranu za ovaj model, tako da ga ne možete prosto zameniti običnim veće dužine, ali možete upotrebiti produžni USB kabl po potrebi.

      Na prednjoj strani se nalazi objektiv f 7.94 – 22.7 mm (38-108 mm ekviv.) sa nepunim 3x zumom (2.85x), signalna dioda za samo-okidajući tajmer i otvori za mikrofon. Na poleđini dominira 2.4″ LCD ekran koji ne poseduje klasičnu zaštitu u vidu providnog okvira od plastike, ali je sam ekran “matiran” odnosno presvučen anti-refleksivnim slojem (koji je i prilično otporan na otiske prstiju), tako da je prikaz po jakom suncu veoma upotrebljiv. Sam prikaz na ekranu ovog modela je definitivno i najbolji, veliki dinamički opseg i verna reprodukcija boja tek kod ovog modela uspešno nadoknađuju odsustvo optičkog tražila.

      Desno od ekrana se (sada već standardno) nalaze komandni tasteri: Wide/Tele za zumiranje (u svega 7 koraka), Play Mode, Menu, kao i izdvojeni kursori sa centralnim Set tasterom. Levo od kursora je smeštena indikator dioda, dok je ispod kursora sa leve strane smešten Display taster. Desno od njega se nalazi taster za izbor modova rada (fotografisanje / voice memo / video).

      Leva bočna strana “hostuje” minijaturni USB i DC priključak za mrežni adapter. Desna bočna strana je poprilično prazna i nezanimljiva, na njoj je smeštena alkica za privezak. Na gornjoj strani se nalazi Power on/off taster i okidač, dok je na donjoj strani smešten plastični navoj za tripod i otvor za dve AA baterije i SD karticu.

      Prikaz na ekranu u modu za fotografisanje

      Capture mode: Menu

      Već smo pomenuli da je prikaz na LCD ekranu zaista odličan, a i sam Meni pruža dosta opcija i informacija. U osnovnom prikazu se na ekranu nalaze sve relevantne informacije o odabranom modu i setovanim parametrima, dok se preko Display tastera može aktivirati “trećinski grid” za lakše komponovanje kadra. Naredni pritisak ovog tastera uklanja sve suvišne informacije sa ekrana i prikazuje polje fokusa, odnosno podatke o odabranoj blendi i ekspoziciji nakon merenja. Meni je dosta detaljan i lepo organizovan, mada bismo lično priželjkivali vertikalnu organizaciju kao kod DC E63+ modela.

      Ovaj model poseduje i 3:2 mod fotografisanja (3264 x 2176) koji u osnovi kropuje gornji i donji deo fotografija, čime se postiže standardni odnos stranica kao kod klasičnog 35mm filma. Ovo je svakako prednost 8 mpx kamera, pošto se u ovom modu “odbacuje” nekih 11% ukupnog broja piksela, ali je i preostalih 7 mpx savršeno upotrebljivo. Nedostatak ovog moda je taj što se na LCD ekranu ne obeležava kropovani deo slike (koji se neće videti na konačnom snimku), već se i dalje prikazuje klasični 4:3 format.

      Setup Menu

      WB / ISO / kompenzacija ekspozicije

      U okviruju menija postoji izdvojeni Setup meni u kome vrše podešavanja nekih opštih parametara. U modu fotografisanja, taster Set služi za pristup WB i ISO parametrima, kao i za kompenzaciju ekspozicije (+/-2 EV u 1/3 koracima). Ova implementacija je veoma pohvalna.

      Voice memo / Video / Capture mod

      Predefinisani “Scene” modovi

      Pomenuti “mode” taster (smešten sa donje desne strane ispod kursorskih tastera) služi za odabir moda snimanja. Kursorski tasteri su praktično centralni u korišćenju svakog digitalca. Gornji kursor SCN služi za odabir predefinisanih scena (fabrički default je Program), brisanje poslednje snimljene fotografije (bez prelaska u Play mode) ili brisanje seta fotografija u Play modu. Desni kursorski taster služi za odabir moda blica (Auto, Red-eye, Forced Flash, Slow Sync i Flash Off). Levi taster služi za aktiviranje makro moda (na žalost, ovaj model ne poseduje manuelno zaključavanje fokusa), dok donji taster služi za odabir tajmera 10/2/10+2s i Continuous mod.

      Prikaz na ekranu u modu za pregled

      Play mode: Menu

      Primetićete da u modu za pregled fotografija ne postoji detaljniji prikaz sa više informacija (podaci o blendi, ekspoziciji, ISO vrednosti…), što definitivno smatramo velikim nedostatkom. Wide/Tele tasteri standardno služe za zumiranje i pregled fotografija u thumbnail modu (3×3). Digitalno zumiranje se obavlja u koraku od 0.1x i maksimalno iznosi 4x, što je po našem mišljenju nedovoljno za fotografije od 8 megapiksela. Samo zumiranje se odvija nešto sporije u odnosu na C630 model, ali je podnošljivo. I u ovom modu postoji detaljan meni sa velikim brojem opcija za manipulaciju slika smeštenih na kartici ili internoj memoriji. Moramo naglasiti odsustvo AF lampe, iako ovaj model poseduje dosta brz i precizan fokus i solidno se snalazi u slabijim svetlosnim uslovima.

      Ovaj model je nešto većih gabarita u odnosu na E63+ i C630, ali zato odlično leži u ruci. Postoji dovoljno mesta za smeštanje palca na desnoj strani, a sve komande se praktično nalaze na dohvat ruke. Tasteri su solidnog kvaliteta izrade, mada su po našem mišljenju suviše mekani i plitkog hoda (voleli bismo da su odrađeni u malo črvšćem maniru).

      Na narednoj strani pogledajmo kako se ovi modeli ponašaju u praksi i da li smo zadovoljni postignutim rezultatima…

      7. BenQ fotoaparati u praksi – Uporedni test

      Na uporednim 100% crop primerima (u galeriji su priložene i full-size verzije) se može videti šta ovi aparati konkretno “rade”.

      DC E310

      DC E63+

      DC C630

      DC C800

      DC E63+ (3x zum)

      DC C630 (3x zum)

      DC C800 (3x zum)

      DC E63+ (3x zum)

      DC C630 (3x zum)

      DC C800 (3x zum)

      Prvo, kod ovih primera zanemarite razlike u tonalitetu, svaki od ovih modela različito meri svetlo, dok smo u nekim primerima koristili i preset za WB obzirom da Auto nije davao zadovoljavajući rezultat. Po pitanju kvaliteta WB algoritma C800 definitivno vodi, dok su preseti na C630 zaista diskutabilne upotrebljivosti i u nedostatku custom moda ste praktično osuđeni na ne uvek sjajni auto ili preset mod. Neverovatno je da čak i E310 poseduje kvalitetniji algoritam za određivanje balansa belog u odnosu na C630. Odmah postaje uočljivo da E310 izvlači najmanje detalja zbog svog objektiva i male rezolucije i da nije pogodan za lošije svetlosne uslove. Sa druge strane, rezultati i nisu toliko loši (kako smo se nadali…) kada su uslovi za fotografisanje idealni, što u ovim sunčanim periodima i nije teško ispuniti. Ipak, ovo definitivno nije aparat za neku ozbiljniju primenu. E63+ poseduje izuzetno agresivnu obradu unutar aparata (konkretno oštrenje i ekstremno skidanje šuma), što se može dopasti početnicima koji ne žele da večito provode vreme u Photoshopu obrađujući satima svoje uspomene. To ima i svoju cenu, rezultat su kristalno čiste, ali i veoma “razvodnjene” i umekšane slike. Količina detalja je u nekim primerima zbog primenjenog oštrenja i kontrasta samo prividno veća u odnosu na ostale modele. U toku korišćenja smo primetili da se kućište E63+ u okolini baterije na desnoj strani primetno zagreva i postaje mlako, čemu doprinosi velika potrošnja 2.5″ LCD ekrana. Rezultati sa C630 i C800 su dosta slični, a opet drastično različiti i u nekim situacijama je bila “mrtva trka”. Sasvim je očigledno da C800 bolje izlazi na kraj sa šumom, ali u nekim slučajevima (konkretno, na slici starog železničkog mosta) C630 izvlači više detalja uprkos izraženom kolornom šumu.

      Što se tiče samog korišćenja ovih aparata, C800 se izdvojio na vrhu piramide, pre svega, zbog preciznog i brzog auto-fokusa i kvalitetnog ekrana. Ovaj model automatski prilagođava potrebnu snagu blica na osnovu rastojanja objekta koji se fotografiše, tako da blic možete koristiti (sa manje ili više uspeha) čak i u makro modu, bez bojazni od ekstremnog “blown” efekta (preosvetljavanja). Model C630 je imao problematičan auto-fokus u lošijim svetlosnim uslovima, a pravio je i dosta problema u makro-modu u krajnjoj tele poziciji, gde je imao običaj da prijavi uspešan fokus, a da se još na displeju videlo značajno zamućenje pre samog fotografisanja. Kod zaključavanja infinity fokusa na C630 nam se dešavalo da efekat bude potpuno suprotan kada pritisnemo okidač (aparat bi pokušavao da fokusira, umesto da fokus bude zaključan na beskonačno) i rezultat toga bi bio prizor kompletno izvan fokusa. E63+ je po pitanju ergonomije dosta solidan aparat (ukoliko pripadate kategoriji koja voli minijaturne uređaje) čiji je vodeći adut kompaktno kućište uz popriličan set opcija. Na žalost, u manje idalnim i mračnim uslovima često nije uspevao da fokusira na brojne predmete, što dovodi u pitanje suštinu postojanja snažne AF lampe.

      Na kraju, pogledajmo i brzinske performanse:

      Operacija

      DC E310

      DC E63+

      DC C630

      DC C800

      uključivanje u mod
      za fotografisanje

      3.0

      2.5

      3.8

      5.4

      uključivanje u mod
      za pregled

      4.6

      2.5

      4.2

      6.2

      isključivanje aparata
      iz moda za fotografisanje

      0.8

      2.0

      2.1

      1.6

      isključivanje aparata
      iz moda za pregled

      0.7

      0.1

      2.0

      0.2

      prelazak iz moda
      za fotografisanje u mod za pregled

      1.4

      0.3

      0.2

      0.1

      prelazak iz moda za pregled
      u mod za fotografisanje (objektiv izvučen)

      1.4

      0.7

      0.6

      1.0

      zumiranje (full wide – full tele)

      1.4

      1.1

      0.9

      od isklučenog aparata
      do snimljene fotografije

      5.7

      4.3

      7.0

      6.5

      Makro

      U narednim testovima je izostavljen model DC E310 iz prostog razloga što poseduje objektiv sa fiksnim fokusom kod koga ne postoje prave “makro” performanse koje bi bile interesantne meriti.

      DC E63+ makro (Wide)
      površina: 61.5×46 mm (45.8 pixel/mm)
      distorzija: 1.37% (povišena)

      DC E63+ makro (Tele)
      površina: 113×85 mm (24.9 pixel/mm)
      distorzija: 0.09% (vrlo mala)

      DC E63+ postiže solidan rezultat u wide poziciji objektiva, dok Tele mod nije previše impresivan. U uglovima se primećuju i blaga umekšavanja koja su posledica široke (otvorene) blende.

      DC C630 makro (Wide)
      površina: 44×34 mm (64 pixel/mm)
      distorzija: 1.39% (povišena)

      DC C630 makro (Tele)
      površina: 97×72 mm (29 pixel/mm)
      distorzija: 0.2% (vrlo mala)

      DC C630 nas je pošteno namučio u ovom testu zbog vrlo problematičnog makro fokusa u tele modu (čak se i na primeru vidi mutan rezultat). Aparat bi prijavio uspešan fokus nakon prvog pokušaja sa uključenom makro opcijom, da bi već pri gotovo svim narednim uzastopnim pokušajima fokus bio neuspešan. Aparat bi u krajnjoj tele poziciji bolje fokusirao na kraćim odstojanjima u normalnom AF modu nego sa uključenom makro opcijom, što je svojevrsni paradoks.

      DC C800 makro (Wide)
      površina: 48×36 mm (68 pixel/mm)
      distorzija: 1.1% (umerena)

      DC C800 makro (Tele)
      površina: 85×64 mm (38.4 pixel/mm)
      distorzija: 0.42% (mala)

      DC C800 postiže vrlo dobar makro rezultat, što u kombinaciji sa visokom rezolucijom prilično obećava. Objektiv unosi relativno mala izobličenja u wide poziciji za ovu klasu aparata, dok je distorzija skoro neprimetna u krajnjem tele položaju.

      Vinjete (senke u uglovima)

      Vinjete (lens shading, vignetting) se neminovno javljaju kod praktično svih (a naročito jeftinih) objektiva i najviše dolaze do izražaja kod najvećeg otvora blende u krajnjoj wide poziciji. Ovaj efekat je najizraženiji u uglovima i bočnim stranama kada se fotografišu uniformno osvetljene ili jednobojne površine, dok se povećavanjem zuma i smanjivanjem otvora blende efekat postepeno umanjuje.

      DC E63+ (F 3.2 wide)
      zatamnjenje uglova: 36.3%

      DC E63+ (F 5.5 tele)
      zatamnjenje uglova: 23.2%

      DC C630 (F 2.8 wide)
      zatamnjenje uglova: 43.7%

      DC C630 (F 4.8 tele)
      zatamnjenje uglova: 35.4%

      DC C800 (F 2.8 wide)
      zatamnjenje uglova: 16.9%

      DC C800 (F 5.1 tele)
      zatamnjenje uglova: 16.8%

      DC E63+ i DC C630 poseduju izražena zatamnjenja uglova, što se delimično može i opravdati wide pozicijom koja kreće od 32 mm (nevezano za test, ponovo moramo uputiti ozbiljnu kritiku na račun predefinisanih WB algoritama C630 modela…). Na nekim primerima u našoj galeriji se jasno može videti ova pojava, ali se u praksi u zavisnosti od motiva i kadriranja uglavnom retko primećuje. Sa druge strane, DC C800 postiže vrlo blaga zatamnjenja po uglovima koja su u praksi skoro neprimetna.

      Galerija – DC E310

      prosečna veličina fotografija iznosi 475 kB

      Galerija – DC E63+

       

      prosečna veličina fotografija iznosi 2.2 MB

      Galerija – DC C630

      prosečna veličina fotografija iznosi 2.5 MB

      Galerija – DC C800

       

      prosečna veličina fotografija iznosi 3.4 MB

      Utisci

      “Za svakog ponešto” bi se ukratko moglo reći na kraju našeg prvog druženja sa BenQ fotoaparatima. Četiri modela i četiri potpuno različita sveta. Ne možemo se oteti utisku da kada bi iskombinovali najbolje osobine svih prikazanih modela u jedan potpuno novi, da bi tek to bio kompletan proizvod apsolutno vredan svake pažnje. Na žalost, ali idealnog aparata nema… U toku našeg testiranja smo se uvek vraćali modelima E63+ i C800 koji su nam bili najinteresantniji, dok su E310 i C630 nekako ostajali po strani. Nećemo sakriti činjenicu da nas ti modeli nisu impresionirali, ali jednostavno neke funkcije nisu korektno implementirane. Iako E63+ ima izraženo agresivno procesiranje, autoru ovih redova nije teško da zamisli ciljnu grupu kojoj je ovaj model namenjen. Sa aspekta izrade i malih dimenzija gotovo da i nema mana, ali je neoptimizovan prikaz na ekranu nešto preko čega ne možemo preći i pored korisnih 32mm u wide delu objektiva i solidne reprodukcije boja.

      Na kraju nam definitivno preostaje C800, uprkos činjenici da je ovo “najstariji” model. Prava je šteta što nisu predviđeni i A/S modovi, kako bi dodatno pružio slobodu svojim korisnicima u kreativnom segmentu. Vrlo dobar prikaz na ekranu, detaljni meniji, jednostavne komande, dobar AWB algoritam, solidna reprodukcija boja, brz i precizan fokus i dobar makro mod ga čine idealnim saputnikom, uz nešto veće dimenzije. Ovaj model je praktično i jedini (od prikazanih) upotrebljiv kod noćnih fotografija zbog produžene ekspozicije (u Night scene modu). Ekvivalentna fokalna razdaljina objektiva kreće od 38 mm i na našim primerima se lepo može videti razlika u vidnom polju krajnjih wide pozicija C800 i C630/E63+ modela. Kada bi C800 posedovao i 1-2 megapiksela manje na račun niže količine šuma, bez sekunde dvoumljenja bismo pristali na takav kompromis, ali tržišna trka i ovde uzima svoj danak. Naravno da ne treba ni preterivati, fotografije sa ovog modela urađene na najnižoj ISO osetljivosti pod dobrim svetlosnim uslovima se komotno mogu izrađivati u A4 formatu, gde se apsolutno neće primećivati neki veći nedostaci.

      U toku našeg testiranja se nismo osvrtali na prateći softver. Uz svaki od prikazanih modela se isporučuju gotova rešenja kompanije Ulead (PhotoExpress, PhotoExplorer itd.) koji omogućavaju bazične manipulacije snimljenih fotografija, kao i kreiranje i organizaciju virtuelnih foto-albuma. Kvalitet snimljenih video-klipova je solidan u dobrim svetlosnim uslovima (npr. napolju po jakom suncu), ali je u sobnim uslovima pod veštačkim osvetljenjem primetna degradacija kvaliteta i “granulacija”, odnosno šum. Zbog ugrađene mpeg4 kompresije C800 omogućava pristojnu dužinu klipova na prosečnim 512-1024 MB karticama. Pozitivan gest kod svih modela su i priložene kvalitetne futrole, koje će vam u startu olakšati nošenje aparata.

      Na samom kraju našeg druženja, ono što je verovatno i ključno pitanje na koje svi naši čitaoci čekaju odgovor, kako se ovi modeli kotiraju u odnosu na konkurenciju? BenQ je sa svojim C800 modelom pokazao da se kreće u pravom smeru, ali da pred njim još uvek predstoji dobar deo puta u razvoju digitalnih kamera. Konkurencija se i u ovom segmentu iskristalisala poslednjih godina, naročito nakon proboja velikih imena i tačno se zna šta se dobija za uloženi novac. BenQ aparati su odličan izbor ukoliko kupac neće previše obratiti pažnju na pojedine nedostatke ili ukoliko je cena ograničavajući faktor, ali ako traži više… uvek može više i uvek se može pronaći proizvođač koji ispunjava vaša očekivanja, makar to bila i neka “manje važna” stavka poput kvaliteta izrade ili dizajna, bez obzira na neminovno veću cenu u tom slučaju. Iako u ovom trenutku ne možemo dati konkretnu i bezrezervnu preporuku za ove modele, svakako da ih vredi isprobati. Kako je sezona godišnjih odmora uveliko u toku, idealno je vreme za šoping…

      Uređaje za potrebe testiranja ustupio distributer BENQ-a za Srbiju, kompanija “Kimtec

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi