Greška

Došlo je do greške.

Test: 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

17.06.2000 10:28 | 0 Hardver
Test: 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

Nakon više od godinu dana dugog iščekivanja, konačno nam iz 3dfx-a stiže novi model grafičke karte bazirane na paru VSA100 čipova. Jedan od glavnih aduta novog Voodoo-a 5 5500 AGP je svakako i FSAA [full scene anti-aliasing]...




Petar Gredelj & Branko Maksimović


3dfx Voodoo 5 5500 AGP

Nakon godinu i "kusur" dana iz 3Dfx radionice nam konacno stize nova graficka karta. Dugo, dugo najavljivana pa nebrojeno puta odlagana, konacno nam se pruzila prilika da se i sami uverimo sta su to inzenjeri 3Dfx-a sve ovo vreme radili. Ovoga puta smo imali tu privilegiju da karticu testiramo skoro istovremeno kada i mnogi drugi test-majstori sirom interneta, tacnije receno, samo dan-dva nakon sto je i zvanicno objavljena vest o pustanju u prodaju. Zasluge za ovo svakako pripadaju firmi "MD&Profy" koja je odnedavno dobila zvanicno zastupnistvo od strane 3Dfx-a. Posto je politika 3Dfx-a takva da su obustavili prodaju chipova nezavisnim proizvodjacima, V5 karticu mogu testirati samo jednom [za razliku od N'Vidie cijih modela ima koliko hocete] i s toga sam imao narocitu zelju da je predstavim u punom svetlu. Upravo iz tog razloga sam pozvao i MaX-a, velikog zaljubljenika u kvalitetnu grafiku i narocito u 3Dfx - da je zajedno testiramo i prenesemo svima vama nase impresije o novoj V5 karti. Ovaj test je nase zajednicko delo. Da se podsetimo malo istorijata 3Dfx-a:

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGPFirma 3Dfx Interactive je napravila veliki korak za grafiku kod PC racunara.Jos "davne" 1996.-te godine, kada je tadasnji Virge smatran 3D akceleratorom, 3Dfx svetu predstavlja Voodoo Graphics Chipset sa 4Mb dedicated memorije. Dva Mb za frame buffer i dva Mb za teksture. Cena prvih karti koje su se pojavile [Orchid Righteous 3D] sa ovim grafickim chipsetom bile su preko $ 400, a potencijalni kupci su jos morali da poseduju primarnu, 2D karticu kako bi na nju nadogradili svoj "svemirski" Voodoo. Sa Glide drajverima, ova kartica je pokazivala svoju moc u shareware verziji GL Quake-a. Secam se da su "fenomenalne" [misli se na grafiku] igre tada bile Duke 3D sa smesnim bitmap sprite-ovima, i kada je neko bacio pogled na GL verziju Quake-a [koja jos nije izasla na trziste], shvatio je da gleda igru buducnosti, na kartici koja je ispred svoga vremena. Nesto kao Ge Force 2 GTS sada. Sa padom cena, Voodoo postize ogroman uspeh uz i dalje kontraverzni nedostatak 2D prikaza. 3Dfx tada odlucuje da ubaci taj 2D u svoj Voodoo i izbacuje nesrecni Voodoo Rush. Fijasko! Sa 70% nekompatibilnosti sa "normalnim" Voodoo kartama, kriminalno losim 2D prikazom i brzinom, Voodoo Rush je bio osudjen na propast [Englezi bi rekli - "it was DOOMED!"]. Nijedna ozbiljna firma [Diamond, ELSA, Orchid] tog vremena nije izgradila karticu ooko ovog chipa, osim firme Intergraph [Intense 3D] koja je posle te sezone prestala sa proizvodnjom komercijalnih PC komponenti.
3Dfx ucvrscuje svoje mesto No. 1 na listi najboljih, proizvodom "mastovito" nazvanim Voodoo 2. Zasto? Ukratko: cena je bila ispod 300 $ za karticu opremljenu sa tada neverovatnih 12 Mb RAM-a - bio je tacno 3 puta brzi, lepsi i "veci" od svog proslavljenog prethodnika, Voodoo-a 1. I naravno, ostavio je N'Vidia Riva 128 chip [pojavio se u medjuvremenu] u senci. Uz ponovljene mane kao sto su nedostatak 2D-a i nove mane: stara arhitektura, dva chipa koji rade paralelno svaki sa svojih 4 Mb za teksture [V2 moze da podnese samo 4 Mb u sceni!], V2 je pored "zverske" brzine doneo i prednost kao sto je rad u SLI [ScanLine Interleave] modu, sto vam je svima dobro poznato. Jos razmisljate o 4Mb u 3D sceni? Ovako: 4 Mb za frame buffer [ukljucujuci Z-buffer] i po 4 Mb texture memory za svaki tzv. TexelFX chip! Jasno!? OK! Idemo dalje... Pojavom Voodoo Banshee-ja, 3Dfx dokazuje da moze da napravi dobar 2D/3D chip. Nedostatak druge TexelFX jedinice, Banshee nadoknadjuje visim radnim taktom [100 MHz na prema 90 MHz kod V2 karti], odlicnim 2D performansama i kvalitetom slike. Ukratko, Voodoo za siroke narodne mase. Ipak, to nije bio proizvod koji je doneo nesto novo, kao uostalom ni V3... 3Dfx kupuje firmu "STB Systems" i odlucuje se da sam proizvodi kartice sa svojim chipovima. dakle, nema vise prodaje chipova znanim i neznanim proizvodjacima. Po meni, greska. Ali, tako su oni odlucili a svet je ostao bez jos jednog proizvodjaca sa sjajnom reputacijom... Voodoo 3 jeste baziran na Banshee jezgru kome su dodata jos 3 TexelFX sloja [prakticno 2 x V2 + Banshee 2D] a prelaskom sa 0.30 na 0.25 mikronski proces proizvodnje, radni takt je podignut na 143 [V3 2000], odnosno 166 [V3 3000], odnosno 183 MHz [V3 3500 TV]. Memorija je standardna, SDRAM, 6nS. U isto vreme, N'Vidia razvija TNT/TNT2 jezgro i polako sa obiljem 3D funkcija, 2k x 2k teksturama, DVD in hardware mogucnostima i 32bit-nim renderingom, konacno preuzima mesto lidera u ovoj oblasti. Ge Force vec ni ne treba pominjati, to su jednostavno kartice koje nisu imale konkurenciju. 3Dfx je u ovom periodu pretrpeo ogromne finansijske gubitke. Jedina nada 3Dfx-a je bio chip pod radnim nazivom Napalm, kasnije preimenovan u VSA 100.

VSA100 - specifikacija chipa

Voodoo Scalable Architecture. Chip o kome se godinu dana poprilicno pricalo na internetu. Cas je to potpuno nova arhitektura, cas je "malo pozajmljeno" iz prethodne generacije. Ipak, VSA100 donosi vecinu stvari koje su mu nedostajale: 32 bit-ni rendering, 2048 x 2048 teksture, sve oblike bump-mappinga koje imaju konkurentni N'Vidia chipovi [naravno, osim Environmental Bump Mappinga koji za sada imaju samo Matrox-ovi G200, G400 i najavljeni G450], i takozvani hardware assist za DVD [opet bez motion compensation-a]. Naravno, sve iz prethodnih generacija je i dalje podrzano [light sources, mip mapping, svi vidovi naprednih oblika filtriranja]. Sadasnje mane ovog chipa su nedostatak hardverskog T & L [3Dfx tvrdi da je softverski bolji, narocito kada izadju procesori na 1.5 - 2 GHz!?], hardverske DVD reprodukcije i AGP 4x teksturiranja. Cudi nas onda da novi Voodoo 5 ne radi na AGP magistrali 100 MHz jer stari V3 bez problema izdrzava i vise, jer je jednostavno i ne koristi. O tome, nesto kasnije... VSA100 nudi i T-buffer efekte. Tzv. bioskopski/filmski efekti kao sto su motion blur [masite brzo rukom ispred sebe i videcete da ivice izmedju pocetnog i krajnjeg polozaja ruke jesu malo "razmazane"], igre sa fokusom [bitno za neke avanture, jer kada je u sceni kadrirano nesto sto je blizu, ono sto je iza - mora biti van fokusa, tj. mutnije] i jos neke koje cemo navesti u samim specifikacijama VSA100 chipa i same kartice. I naravno, glavni adut novih Voodoo kartica: FSAA odnosno Full Scene Anti Aliasing - pravi ekskluzivitet VSA100 chipa. 2x i 4x sample FSAA je mnogo bolje resenje od softverskog supersamplinga firme N'Vidia. Manje uporava akceleraciju a i bolje izgleda. I o tome nesto kasnije.

Evo i zvanicne specifikacije:

Real-time Full-scene Anti-aliasing up to 1024x768 (2-sample or 4-sample)
Exclusive 3dfx T-Buffer™ Technology Cinematic Effects:
- Motion Blur
- Soft Shadows
- Soft Reflections
- Depth-of-field Focus
Designed for Glide 2.x and 3.x Acceleration
Optimized for Direct3D Acceleration
Optimized for OpenGL support
Complete DirectX 6.x and 7.x support
Patented Single-pass, Single-cycle Multi-texturing
100% Hardware Triangle Setup
Dual 32-bit Graphics Pipelines
2 Texture-mapped, Lit pixels per clock cycle
32-bit rendering and 32-bit Native Texture support
3dfx FXT1™ and DirectX© Compressed Texture support
Square and Non-square Texture support
2048x2048 Texture support
Texture Blends, Bump Mapping, and Transparency support
24-bit Floating-point Depth-buffer and 8-bit Stencil Buffer
Palletized Texture support
Per-pixel Mip-mapping
Exponential Fog Table

Svi verovatno znate da je 3Dfx planirao citavu gamu kartica zasnovanih na VSA100 chipu: V4 4500 [najslabija kartica, ali i najjeftinija - single chip], V5 5000 PCI - dual VSA100 ali sa "samo" 32 Mb memorije [u poslednje vreme se nesto cuti o njoj], V5 5500 AGP i na kraju monstrum karta V5 6000 sa cak cetiri VSA100 chipa i 128 Mb memorije.
Fill-rate za V5 5500 iznosi 667Mpixela/sec. dok ce kod buduce V5 6000 biti impresivnih 1333 Mpixela. Ne mesajte ove podatke sa N'Vidia-nim megatekselima. Stvoricete bez potrebe zbrku u glavi...

Voodoo4 4500 PCI/AGP
1 VSA-100 chip
32MB RAM
Fillrate: 333 million pixels per second; 167 million pixels per second in multitexturing mode
No T-Buffer support (and hence no FSAA and no cinematic effects)

Voodoo5 5000 PCI
2 VSA-100 chips
32MB RAM
Fillrate: 667 million pixels per second; 333 million pixels per second in multitexturing mode
T-Buffer support, i.e. hardware FSAA and cinematic effects

Voodoo5 5500 AGP
2 VSA-100 chips
64MB RAM
Fillrate: 667 million pixels per second; 333 million pixels per second in multitexturing mode
T-Buffer support, i.e. hardware FSAA and cinematic effects

Voodoo5 6000 AGP
4 VSA-100 chips
128MB RAM
Fillrate: 1.32 million pixels per second; 667 million pixels per second in multitexturing mode
T-Buffer support, i.e. hardware FSAA and cinematic effects

To bi bilo sve po pitanju istorijata i specifikacije, da se pozabavimo malo samom V5 5500 karticom.

Novi Voodoo

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

Kartica dolazi u zaista izvanredno dizajniranom pakovanju, dizajneri Voodoo-a su vec godinama jedni od najmastovitijih. Osim same kartice u kutiji cete jos zateci malu racvicu za napajanje [V5 karte zahtevaju dodatno napajanje, buduci V5 6000 ima i sopstveni ispravljac], CD sa drajverima, uputstvo i jos jedan potpuno beskorisni CD sa nekakvim intro-ima nevezanim za Voodoo. Mozete ga iskoristiti u kolima, znate vec kako :))) Sama kartica dolazi u posebnom antistatik pakovanju:

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

Evo kako izgledaju CD-ovi i lepo odstampano uputstvo u kome necete naci nista osim kako da karticu utaknete u slot i naravno kako se monitorski kabl "gura" u istu:

Ovo sto vidite na zadnjoj slici je 3Deep, jedini utility koji cete dobiti na CD-u osim samih drajvera i specifikacije. Poznat najvise kupcima neke od Creative-ovih karti [oni su ga redovno "gurali"], ovaj utility sluzi za podesavanje game u igrama. Jedina novost je sto se sada morate konektovati na internet da bi ga podesili. Nista specijalno. Kartica...Koliko smo samo raznih snimaka videli svakojakih beta release primeraka. Te stace u kuciste, te nece, na kraju...ipak staje. Pozamasne je duzine, otprilike koliko i sama maticna ploca. Ako vam je [kao i kod mene] AGP slot negde u visini hard-diska, imacete nekih 3-4 cm. lufta. U svakom slucaju, naredni V5 6000 nema teorije da stane!

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

Pored slike, tu je i sema same kartice. Karticom dominiraju dva VSA100 chipa na koje su postavljeni vrlo kvalitetni AAVID-ovi fan-ovi, identicni kao na mojoj ELSA Erazor X kartici. Memorijskih chipova ima osam, po cetiri sa svake strane stampane ploce, znaci svaki modul sa po 8 Mb. Koristenje vise modula manjeg kapaciteta smatram za bolje resenje. Na primerku koji smo dobili na test upotrebljena je Toshiba 6 nS memorija, na stranim testovima sam vidjao na istom mestu i Samsung-ovu i Hyundai-jevu. Desno od procesora vidite switching sekciju gde cete zateci par IC-a, nekoliko tranzistora i po dva elektrolita i rucno [lose] motane prigusnice [nekada se Peca intenzivno bavio elektronikom i radio-tehnikom, tvrdim da bih umeo bolje!]. Ukupni utisak kartice na prvi pogled formira prisustvo dva graficka chipa sto deluje impresionirajuce, ali opsti utisak je da je ostalo puno praznog prostora na samoj stampanoj ploci. Inzenjeri 3Dfx su verovatno mogli da smanje velicinu kartice [i narocito porade na njenom dizajnu], ATI je to mnogo pedantnije ucinio na svojoj Rage Fury kartici koja deluje mnogo, mnogo mocnije i lepse. Sve u svemu, kvalitetom izrade ne mogu biti previse odusevljen. Pogledajte prethodni test pa uporedite slike i sudite o kvalitetu...Sve u svemu, kartica neodoljivo lici na prerelease verziju.

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP
Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

TV-out ne postoji, ja licno ne dajem mnogo na to ali ima i onih koji na tome insistiraju. Ne treba zaboraviti da su Voodoo kartice prvenstveno namenjene igracima. Voodoo ima odlicnu sliku, pa zasto je kvariti losim Tv izlazom ili losim televizorom, igranje na dobrom pa i malom monitoru je mnogo ugodnije.

Instalacija, drajveri, 2D slika...

Verujem da su mnogi vlasnici V3 kartica vec isprobali V5 drajvere, dakle, znaju o cemu se radi. Instalacija je kao sto smo prvi put imali priliku da vidimo pri Office 2000 instalaciji. Zahteva dva restarta da bi pri prvom pravom podizanju od vas bilo zatrazeno da se registrujete putem interneta kako bi omogucili opciju overclockinga. Na ovaj zahtev treba odgovoriti odrecno, kako bi se jednostavnom promenom u registry bazi omogucila i ova izmena. Naravno, jos jedan restart...
Drajveri su graficki veoma lepo uradjeni, sve mogucnosti za podesavanje su omogucene. Naravno, na njima treba jos dosta poraditi, u sta ne sumnjamo. Evo kako sve to izgleda:

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP
Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP
Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP
Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

Poslednje dve opcije vas verovatno i najvise zanimaju, zanimljivo je da mozete i iskljuciti jedan graficki chip i prakticno dobiti V4. Nelogican downgrade ali treba pomenuti. Slider za povecanje clocka ide do [pre] optimistickih 220 MHz, buduci da je sve preko 175 MHz vise nego dobro. Sto se 2D slike tice, opsta konstatacija je da je Matrox-olika, dakle izvanredna. Mislim da je time sve receno, mada je 2D generalno gledano, kod svih kartica doziveo svoj maksimum. V5 ima jako dobru sliku a valjapomenuti da samo jedan VSA100 chip radi 2D grafiku. RAMDAC je na odlicnih 350 MHz, sto garantuje 2D sliku dobre mirnoce i odlicnog kvaliteta.

Test setup, rezultati, overclocking

Test sistem - Windows 98 SE

CPU
- Intel P III Coppermine 667EB
Maticna ploca
- ASUS CUBX
Memorija
- 128 Mb PC133 Kingmax
Video-karte
- 3dfx Voodoo 5 5500 AGP
- Hercules 3D Prophet II GTS 32 Mb
- ELSA Erazor X
Hard-disk
- Quantum Fireball LM 15 Gb 7200 o/min.
CD ROM
- TEAC 32x IDE
Zvucna karta
/
Monitor
- Philips Brilliance 107 MP

Zvucna karta nije koristena da bi dobijeni rezultati bili sto vise ravnopravni prethodno testiranom 3D Prophet-u II koji je testiran na potpuno identican nacin. Ovo ima veze sa rezultatima, jer SB Live zna da "ustine" za par frejmova.
Nije sve bilo idealno, ne znam cemu sve to da pripisem - drajverima, taktu AGP-a ili cemu. Tek, na testu smo imali jako puno zaglavljivanja, narocito pri rezoluciji 1600x1200 - samo restart pomaze, i to manuelni [na dugme]. Buduci da test-procesor radi na 133 MHz-noj magistrali a BX ploca pri tome ima takt AGP-a od 89 MHz, moguce da je problem do ovoga. Pri overclocku procesora na 150 MHz [AGP = 100 MHz], svaka pomisao na nesto sto se zove 3D zavrsava neuspehom. Nije mi bas bilo najjasnije, ali tako je. Testirane Ge Force karte su bez ikakvih problema izdrzavale ovu torturu. Po pitanju overclockinga same graficke karte, V5 5000 se takodje nije proslavio. 175 Mhz je "plafon" koji smo uspeli da dostignemo, 183 MHz je ostala samo misaona imenica.

Quake 3 Arena

Insistirao sam da se svi Quake testovi vrse na verziji 1.11 igre sa default graphics setting-om, samo menjajuci rezolucije i paletu. To su uostalom i setovanja koja su primenjena na svim dosadasnjim testovima - uslovi moraju biti ravnopravni za sve! Quak-eri dobro znaju da se sve ovo moze unaprediti [citaj ubrzati], raznim .dll fajlovima i unapredjivanjem igre na 1.16 i 1.17 ali to na ovom testu nama nije bio cilj. Obican, prosecan korisnik to ni ne zna da ucini.
Koristena su tri demoa, standardni Demo 1, nesto zahtevniji Quaver [koji je standardni deo skoro svih testova na WEB-u], kao i Q3 Crusher - prava nocna mora za sve koji misle da raspolazu dovoljno mocnom karticom. Kvalitet prikaza u Q3 je fantastican, nijedan Voodoo do sada nije imao ovako dobru sliku - to je zajednicki zakljucak. Koloritnije i nesto tamnije nego sto smo do sada vidjali kod V3 kartica. U svakom slucaju, jako, jako lepo. Velike teksture i stancil buffer senke [cg_shadows 3] uz odlicnu brzinu i u visokim rezolucijama.

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

Sve je jasno, u nizim rezolucijama sve verzije Ge Force-a su drasticno brze od V5 karte. Na svu srecu, pad performansi pri rastu rezolucije kod V5 nije tako drastican kao kod recimo GF 256 SDR. Narocito dobre rezultate V5 postize u 32-bitnoj paleti. Treba li pricati uopste o poredjenju V5 - GF 2? Ja ovde ne treba nista da komentarisem.

Overclocking

Kao sto smo vec pominjali, od o/c-a procesora na 750 MHz nije bilo nista, V5 jednostavno ne trpi magistralu AGP-a od 100 MHz iako se sustinski radi o PCI karti. Ni sto se o/c samog VSA100 chipa bas ne blista. Sve preko 175 MHz sto eventualno dobijete je cist car... I od o/c GF 2 ima vise koristi, moze vise da se "digne".

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

3D Mark 2000

Nekoliko puta sam vec pominjao, ovaj test je zaista nerealan jer bitno favorizuje GF u odnosu na celokupnu konkurenciju. Direktno koristi T & L, tako da kartice koje ga nemaju, dobijaju rapidan pad performansi. Ako je za utehu, V5 je postigao bolje rezultate od svih grafickih kartica koje ne podrzavaju T & L.

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

Unreal Tournament

Konacno jedan test u kome se, koristeci Glide, Voodoo oseca kao riba u vodi. Interesantno je da sve N'Vidia kartice od TNT2 Ultra pa do GF 2 imaju rezultate u rasponu od 5-6 frejmova

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

FSAA, finalni komentar

FSAA -Full Scene AntiAliasing

FSAA ovakav, FSAA onakav, FSAA ovo, FSAA ono...Verujem da su i vama dosadile slicne price a na zalost ne mozete da se i sami uverite u to zbog nemoci vasih grafickih karti. Ne ocajavajte puno, lepo jeste ali i bez toga se sasvim lepo zivi...
To sam rekao i kad sam testirao GF 2 karticu, ponavljam i sada. Doduse, FSAA na V5 kartici izgleda bolje nego na GF2 i sasvim bih se slozio sa onom tvrdnjom da je Voodoo-ov 2x anti-aliasing na nivou N'Vidii-nog. 4x mnogo bolje izgleda ali je zato i neverovatno veliki pad performansi. Ne znam na kom su to procesoru oni testirali, ali pogledajte rezultate koje smo dobili mi na nasem testu:

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

Pogledajte dobro ove rezultate pa proverite koji procesor imate. Jeste li sigurni da imate mnogo brzi procesor od ovoga na testu - Coppermine-a na 667 MHz? Niste, pa onda prici zvanoj FSAA pridjite sa mnogo vecom dozom rezerve. Na testovima na netu cete mozda i naici na bolje rezultate, ali i sa jacim procesorima. Zasto?
Zato sto FSAA ova generacija grafickih karti ne moze da podrzi onako kako treba! Verovatno da se pitate zasto...Potreban je mnogo, mnogo veci fill-rate. Pretpostavimo da zelite dobru sliku, u redu, ukljucicete FSAA. I to verovatno 4x. Dobre slike nema u 640x480, znaci da cete ici u 800x600 ili cak 1024x768, pobogu - zasto ste kupili dobar monitor? Cemu FSAA ako to sve nije u 32-bitnoj boji? I sta dobijate - apsolutnu nemogucnost igranja sem ako vam dobra vila ne donese procesor na mnogo MHz. Necete high settings? Probajmo i tako! Dzaba vam 50 fps na testu ako ga i ne odgledate. A videcete da pri izuzetno zahtevnim scenama sa velikim teksturama i ogromnim brojem poligona, cak i pri tih 50 fps-a kartica zna da "stucne". Dovoljno da vas za to vreme u Q3 ili UT neko fraguje. Koliko cete razmisljati o nazubljenosti ili nenazubljenosti ivica objekata dok vam mozak radi, ruke se znoje na misu i tastaturi a adrenalin skocio u nebesa. Nimalo!
Ni u simulacijama nije bolje. Probajte sa ukljucenim FSAA da prodjete krivinu onako kako treba! Nema teoretske sanse, dovoljno da vas bolid zanese a konkurencija pobegne.
Ne zelim da vas ubedjujem da FSAA ne moze da radi solidno, ali za pravo igranje jos uvek nije. A ko ce da da 600 i kusur DEM ako nije pravi igrac? Kazem, za pravi FSAA moramo sacekati neku sledecu generaciju video-karti, ova ne moze to da odradi onako kako treba.
Sto se samog izgleda FSAA tice, uradili smo nekoliko shotova [kako to nas kolega VGA sa exx3d-a kaze]. Prva dva su iz Quake-a 3:

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP
Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP
no FSAA
FSAA 4x

Obavezno uvelicajte slike [JPEG format, nisu velike] i pogledajte nazubljene odnosno umeksane ivice objekata. Sledeci test je bio Need for Speed 5 i to moja omiljena staza Schwarzwald, jel tamo bese Dunav izvire? Staza jako lepo izgleda, ali ima i veliki broj poligona tako da je igranje sa 4x FSAA vrlo zamorno. Ali da pokazemo kako sve to izgleda. Prve dve slike su nacinjene u JPEG-u, ali posto smo ustanovili da se razlika dovoljno ne primecuje, sledeca dva screenshot-a su u TIFF formatu. Paznja, svaki je po 1.4 Mb. Ako trazite kvalitet...

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP
Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP
no FSAA - JPEG format
FSAA 4x - JPEG format

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP
Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP
no FSAA - TIFF [1.4 Mb]
FSAA 4x - TIFF [1.4 Mb]

To bi bila prica oko FSAA, lepo jeste ali jos jednom razmislite o svemu...U svakom slucaju i nije bas tako drasticna razlika...

Zavrsni komentar

Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGPSvakako najtezi zakljucak od kako je zapoceo rad sajta. Znam da mnogi zele da cuju moje misljenje, buduci da sam davno dobio epitet [blago receno] "ljubitelja N'Vidie". Pa evo ovako... Iako sam zbog gore navedenog zarko zeleo da V5 bude bolji nego sto jeste, na zalost moram reci da nije u potpunosti ispunio moja ocekivanja. MaX je bio pored mene i dobro zna koliko sam i ja to zeleo. Zbog toga je i uradjen jedan zaista veliki test. "Velik" je vise od 4 Mb mesta na serveru, 10-ak puta vise od slicnih testova. Upravo u cilju da vam damo sto bolji prikaz. Ali, krenucu redom...
Prvo, velika je steta sto sam prethodno testirao 3D Prophet II GF2 karticu. Ona je na mene ostavila neverovatan utisak. Verujte [posto 99% vas nije imalo prilike da je vidi kako radi], to je kartica daleko van ovoga vremena. V5 brzinski ne moze da se poredi sa njom, apsolutno nikako! Moze se svrstati samo negde izmedju Ge Force 256 SDR i DDR kartice. U nizim rezolucijama je cak iza obe! No kako se ipak gledaju vise rezolucije, to i ne bih toliko zamerio. 32 bitni rendering i rad u visim rezolucijama su ipak svetlija tacka narocito ako uzmemo u obzir takt na kome radi chip...

Od toga i poticu mnogi problemi sto se brzine tice, podseticu da je 3Dfx jedini od velikih proizvodjaca koji u dogledno vreme svojoj klijenteli nece priustiti 0.18 mikronski graficki chip. N'Vidia je to vec ucinila, Matrox i ATI ce vrlo brzo. VSA100 je u svojoj tehnoloskoj izradi zakasnio na trziste...Da su uspeli u tom procesu proizvodnje, VSA100 bi danas po default-u bio chip na barem 200 MHz-nom kloku a brzina mozda cak i vrlo blizu GF2. Kazu da V5 u radu sa brzim procesorom daje bolje poboljsanje rezultata u odnosu na GF serijal kartica. Moguce, ali to su ipak procesori koji ce nama biti dostupni mozda krajem godine [testiraju na procesorima 800 MHz - 1 GHz]. Sto se memorije tice, ima je sasvim dovoljno. 64 Mb je do sada ostvario samo pomenuti ATI Rage Fury MAXX i pojedini modeli GF kartica. Iako je DDR vec postao standard i pomenute firme ga koriste [ili planiraju to], Voodoo se ipak odlucio za standardni SDRAM. To ima i svojih dobrih strana...Stepen iskoriscenja SDRAM-a je celih 100 %, dok je DDR koji na najnovijim karticama radi na 333 MHz [166 x 2] iskoriscen svega nekih 70-ak procenata. Eventualno postavljanje DDR memorije na V5 karticu bi je sigurno poskupelo za nekih 100-nak dolara sto bi bilo vise nego mnogo. Slika? Sjaaajnaaa! Vise nego odlicna! Najsvetlija tacka ove karte, moram priznati da je cak i lepsa i koloritnija od GF 2. FSAA? Najveci adut ove karte, mnogo toga sam vec rekao prethodno - to po meni jos uvek nije upotrebljivo. Mozda na V5 6000, mozda na sledecoj generaciji 3D kartica. Drajveri moraju da se dovedu na visi nivo, verujem da i hoce. Sto znaci, da mozemo narednih meseci ocekivati da njihovim poboljsanjem dobijemo i znatno bolje rezultate. Koliko, to vec ne mogu da procenim...
Cena? S obzirom da na karti ima cak dva procesora i 64 Mb memorije, moze se reci da je i ocekivana. Pa ipak, ne treba zaboraviti da je najavljena cena bila 249 $, da bi samo par dana pre izlaska bila pomerena na 299 zelembaca. Kao retko kada, zahvaljujuci izvanrednoj reakciji naseg dobavljaca, V5 kartu sebi mozete priustiti po ceni koju ima i americki kupac! Ovo se kod nas vrlo retko desava i u svakom slucaju je vrlo pohvalno...Da ne pominjem podatak da u mnogo finansijski jacim zemljama od nas, ovu karticu jos uvek ne mozete kupiti...Pa ipak, ponovo postavljam isto pitanje: vredi li sve to toliko para? Gde je mesto ove karte na trzistu? Na ovo pitanje samo vreme moze dati pravi odgovor. Cena od preko 600 DEM je takodje mnogo para, ne zaboravite da GF 2 kosta i 150 DEM vise. Nekako su cenovne granice pomerene unapred u odnosu na cene proteklih godina za tadasnje top-akceleratore. Meni nista slicno ne pada na pamet, GF 256 je jos uvek vise nego mocna karta.

Za kraj, pored svih dobrih strana - 3Dfx je mogao i morao mnogo vise. 3Dfx ne sme da se zadovolji "tu negde" mestom, on mora da se trudi da izbije na sam vrh, makar se njegov protivnik zvao i N'Vidia. To je njegova obaveza prema vernoj publici, ipak je ova firma pionir u 3D svetu. V5 generacija karti je zakasnila na trziste za makar 3 meseca, u drugacije vidjenje stvari niko ne moze da me ubedi. Da se tako nesto desilo, mislim da bi rezime ovoga testa bio u sasvim drugacijem svetlu. Kasno Marko na Kosovo stize...
3Dfx-u se ovako nesto vec drugi put desava, prvi put sa V3 3500 cime je izostao pravi odgovor na TNT2 generaciju karti, a evo i sada...Nisam prorok da bi joj mogao odrediti buducnost, ali ukoliko ATI konacno odrzi obecanje i Radeon zadovolji barem 80% svojih najavljenih karakteristika - svi proizvodjaci ce se naci u nevoljama. 3Dfx na prvom mestu, oni su sve svoje nade polozili upravo u ovaj model - dovoljno su finansijski iscrpljeni, uspeh V5 5500 kartice bi ih digao iz mrtvih. V4 4500 i V5 6000 nisu toliko bitni, prvi je nedovoljno interesantan, drugi ce biti preskup. Voleo bih da se varam, ali moram priznati da sam skeptican...Dobro u svemu tome jeste cinjenica da publika vrlo tesko napusta klub za koji navija. To 3Dfx vrlo dobro zna i uzda se u njenu podrsku.

Graficku kartu na test ustupio "MD&Profy"

Test: nVidia GeForce 2 GTS - Hercules 3D Prophet II GTS

Test: Pinnacle Studio DC10+

  • Povezane teme:
10203
10205
10206
10207
10208
10209