Greška

Došlo je do greške.

Stopa osvežavanja ekrana - Refresh rate

13.11.2015 14:24 | 0 Multimedija
Stopa osvežavanja ekrana - Refresh rate

Pri kupovini monitora možete naići na pojam Refresh rate, ili prevedeno na naš jezik - stopa osvežavanja. O čemu je ovde reč i kako ona utiče na korisničko iskustvo? Pre svega, sledi kratka definicija ovog pojma. Stopa osvežavanja je koliko puta ekran može da u jednoj sekundi "osvežava " sliku. Pod osvežavanjem mislimo na to koliko ekran brzo "iscrtava" slike, a da ljudsko oko ne detektuje taj proces.

Standardan i najčešći maksimalni refresh rate LCD monitora koji danas srećemo je 60Hz (herca). To znači da ekran prikazuje sliku 60 puta svake sekunde. Stopu osvežavanja nikako ne bi trebalo mešati sa pojmom FPS - broju frejmova u sekundi, jer je taj pojam vezan za to koliko vaša grafička karta može da "izbaci" individualnih frejmova tokom jedne sekunde. Ova dva pojma kada su personalni računari u pitanju ipak jesu usko povezani. Manja cifra stope osvežavanja znači da će korisnik primetiti treperenje, tačnije da će primetiti da se slike iscrtavaju na ekranu, tako da stopu osvežavanja uvek treba držati na maksimalnoj vrednosti koju monitor podržava.

Danas postoje monitori čija je maksimalna stopa osvežavanja veća od uobičajnih 60Hz-a, tako da imamo modele čiji je refresh rate 120 ili čak 144Hz-a. Da li ovolike vrednosti uopšte imaju smisla, zapravo, da li su ovakvi monitori bolji od standardnih sa 60Hz-a? Ukratko - jesu. Ovoliki skok u stopi osvežavanja ćete najviše primetiti u igrama, mada razlika je primetna čak i dok skrolujete neku web stranicu ili pomerate prozor po ekranu. U igrama će jednostavno biti manje zamućivanja slike i manje treperenja, dok će normalno desktop korišćenje delovati mnogo glatkije.

Da li postoji još neka prednost veće stope osvežavanja? Zapravo - postoji. Ukoliko pratite performanse kod igara, primetili ste vrednost FPS koju one poseduju. Sa dobrom grafičkom kartom i dobrim procesorom, ova vrednost kod igara koje nisu izrazito grafički zahtevne će često biti "zakucana" na vrednost od 60 FPS-a. U video podešavanjima igre možete isključiti V-Sync opciju i dobiti cifru koja je veća od 60 FPS, ali sa monitorom čija je maksimalna stopa osvežavanja 60Hz-a on će svejedno iscrtavati 60 slika u sekundi, tako da razlika neće biti preterano vidljiva.

Sa 120Hz ili 144Hz monitorom isključivanje V-Sync opcija ima smisla, jer oni iscrtavaju 120 ili 144 slika u sekundi, tako da ukoliko imate performanse veće od 60 FPS-a, može biti primećena razlika u glatkoći. Koliko je ova razlika primetna je ipak subjektivan pojam, nekom će 60 FPS biti sasvim glatko, dok će drugi ipak primetiti razliku. Takođe treba napomenuti da vam je za vrednost veću od 60 FPS-a kod novijih igara potrebna poprilično jaka konfiguracija, tako da ukoliko maksimalno želite da iskoristite 120Hz ili 144Hz monitor, to će takođe biti jedan od ograničavajućih faktora...

How to: Multi-monitorsko okruženje

Vreme odziva ekrana

  • Povezane teme:
10304
10305
10306
10307
10308
10309