Greška

Došlo je do greške.

Šta ćemo i kako ćemo se igrati u 2014. godini?

12.01.2014 22:26 | 0 Games
Šta ćemo i kako ćemo se igrati u 2014. godini?

Nakon što smo sumirali svoje utiske iz 2013. godine, rešili smo da zaključimo serijal tekstova svojim očekivanjima od godine koja je upravo počela. Prethodna godina nije bila laka za industriju, a sve su prilike da će izazovi u tekućoj godini biti još teži. No, točak će se vrteti, nove stvari će se pojavljivati, neće se desiti da neka kategorija stane ili nestane. Do sada smo pažnju posvećivali različitim ure

Filip Majkić

Igranje u 2014. godini

Kada je igranje u pitanju, nema sumnje da će free-to-play model, ali nažalost i model mikrotransakcija, nastaviti da dominiraju u narednom periodu. Lepša strana svega toga je što nikada nije bilo više igara na raspolaganju, i to postaje nemoguće ispratiti. Veliki hitovi velikih izdavača (najčešće hvaljeni preko svake mere) dobijaju veliku konkurenciju u vidu indy naslova, koji ne samo da vraćaju male razvojne timove na veliku scenu, već stižu i sa povoljnijim cenama, prilagođenim kriznim trenucima, ali i mentalitetu potrošača koji pristižu sa strane. Da, igara je sve više, i pogrešno bi bilo reći da je sve manje ljudi raspoloženo da plate 60 dolara za velike naslove. No, među onima koji “dolaze sa strane” je puno onih koji nisu navikli da toliko plaćaju. Još jedna dobra stvar je da su se i konzole otvorile za indy igre, tako da i tamo možemo očekivati veliki bum i uspeh. Samo podatak o 10 miliona prodatih kopija megapopularne igre Minecraft za Xbox 360 dovoljno govori u prilog tome.
 


Ogroman je uticaj onih koji pristužu u gejming vode nekim sasvim drugim putevima od nas, “starih vukova”. Za razliku od nas, koji smo počinjali da se igramo prikovani za matore desktop računare, neki novi klinci danas počinju od tableta ili smartfona. Samim tim, imaju sasvim drugačije zahteve i doživljaj igranja. Koliko to utiče ili će uticati na budući gejming, stvar je za posebnu analizu. Danas se ogroman broj ljudi igra. Danas velike kompanije i mali razvojni timovi podjednako pokušavaju da iskoriste činjenicu da se najednom otvara prostor tamo gde ga nije bilo. Sve više ljudi kupuje tablete i smartfone, i pridružuje se globalnom fenomenu igranja koristeći ovakve uređaje. Tu je i igranje preko Fejsbuka.
 


Sve u svemu, takav F2P(P2W, Pay to Win) model traži milione korisnika. I ne, ne brinite, to neće uticati na “hardkor” igranje, prodaja se ne smanjuje, naprotiv, iz godine u godinu sve je veća, i na PC i na konzolnom tržištu. Niko nema ni najmanjih namera da odustane, i nemojte nasedati na “mudrosti sa planine” koje sugerišu da će nekad jednog lepog dana da se pojavi malecki čip koji će u veličini nokta doneti snage koliko PC računar danas. Dogodiće se to, ali niko neće stajati, dok dotični prognozeri verovatno čekaju dan kada će kineska armija zagospodariti okeanima, a nafta nestati.
 


No, ono gde očekujemo da predstojeća godina zablista jesu Kickstarter i drugi self-funded projekti. Da, internet nas je promenio do te mere da je danas moguće da neko prikupi više desetina i stotina hiljada, pa čak i nekoliko miliona ili desetina miliona dolara preko donacija! Puno je primera, među kojima je u poslednje vreme možda najdrastičniji Star Citizen, koji ne samo da je prikupio gotovo 35 miliona dolara (u trenutku kuckanja ovog teksta), već nastavlja da prikuplja nova sredstva gotovo nesmanjenim tempom! Nesvakidašnja igra od koje puno očekujemo je zaista jedinstven projekat, koji treba da igračima omogući neviđenu slobodu igranja u futurističkom svetu. No, više o tome u nekom narednom periodu kada budemo detaljnije obrađivali ovaj fenomen. Za sada, recimo da je to igra od koje očekujemo da pokaže najviše u narednoj godini, iako nema nikakve šanse da će se pojaviti pre kraja iste.
 


Da ne odlutamo previše u dubine svemira, deluje nam da će 2014. godina biti godina renesanse izometrijskih RPG igara. Sećate li se igara kao što su Fallout (kec i dvojka, naravno), Baldur’s Gate ili Planescape Torment? Poželite dobrodošlicu novim imenima, kao što su Wasteland 2, Torment: Tides of Numenera i Pillars of Eternity. Ova remek-dela u najavi prave i mali “samofinansirajući” razvojni timovi i velika imena industrije, ali jedno je sigurno – biće puno mesta za RPG naslove u 2014.
 


Osim toga, biće tu i mesta za Fallout 4 (možda), The Witcher 3, Tom Clancy’s The Division, Destiny, novi GTA V na PC računarima, narednu iteraciju Call of Duty franšize i nove ture EA sportskih igara. Jednostavno, biće strahovito puno igranja, više nego ikada do sada. Igranje na tabletima i smartfonima da ne spominjemo, trebaće nam još 5 strana...
 


Još jednoj stvari se strahovito nadamo kada je 2014. godina u pitanju. To je Occulus Rift, odnosno projekat virtuelne realnosti koja bi, nadajmo se, po prvi put trebala da bude izvedena na kvalitetan način. Reč je o displeju koji se “montira na vaše oči”, što bi se reklo, i koji razvija kompanija Oculus VR, takođe krenuvši u ovaj ambiciozan projekat preko Kickstartera. Ovaj “kontroler” bi mogao da donese najveći iskustveni pomak ikada ukoliko bude razvijen na pravi način. Igračka zajednica željno iščekuje da vidi šta će ispasti od svega, a neka ilustracija koliko je ovo uzbudljiv projekat bude da je Džon Karmak, otac/ikona id Software-a, napustio kompaniju otišao u Occulus VR da radi na razvoju ove tehnologije.

 

Nastavak


Da biste igrali spomenute igre (a naročito Star Citizen, Witcher 3 itd.) trebaće vam snažne grafičke karte. Stoga, šta možemo očekivati u 2014. godini po tom pitanju? AMD je svoje adute predstavio krajem 2013. i sada očekujemo da Radeon 290X i 290 dobiju svoje nereferentne verzije, sa naprednijim i boljim rashladnim sistemima. Sa druge strane, Nvidia je u velikoj defanzivi. Još je jedan razlog Nvidia defanzive – “rudarenje”, odnosno BitCoin i LiteCoin. Verovatno ne biste verovali u kolikoj meri se AMD grafike (koje drastično olakšavaju kompletan proces) bolje prodaju u Srbiji.
 


Hoće li Nvidia preći u kontraofanzivu zavisiće od naredne generacije, koja se najavljuje za proleće. Radi se o GeForce 800 seriji, kodne oznake Maxwell. To je pravi naslednik Kepler arhitekture, i po prvi put ćemo videti integrisani ARM CPU u jednoj video karti. Nvidia najavljuje tri unapređenja za Maxwell – bolje performanse (naravno), pojednostavljeno programiranje i poboljšanje u domenu energetske efikasnosti. Sada preostaje da vidimo hoće li ispuniti obećanja. Ukoliko ispuni makar deo najavljivanog, dobićemo vrlo efikasnu arhitekturu (20-nanometarski čipovi su u pitanju), koji će biti dobar osnov za razvoj u narednim godinama.
 


Sa druge strane, AMD je predstavio svoje adute, pozicionirao ih izvanredno u cenovnom smislu, i sada može da čeka koliko to bude bilo potrebno. Kada je igranje u pitanju, AMD ima još jedan adut koji ide šire od polja grafičkih čipova, a to je – APU. APU (procesor sa integrisanom grafikom dobrih performansi) je posebno zanimljiv za tržišta kao što je naše jer omogućava, da se neko ne uvredi, igranje za sitne novce.


Već ste imali prilike da se uverite u performanse koje APU mašine nude na brojnim testovima koje smo objavili na sajtu. Za koji dan ćemo imati prilike da na delu upoznamo Kaveri APU, novu generaciju koja treba da donese novi pomak na ovom polju. Ovaj čip u sebi nosi ekvivalent Radeon HD 7750 grafike sa DDR3 memorijom (makar kada je najjači model u pitanju) i 512 stream procesora. Da sve bude još lepše, ukoliko dodate diskretnu grafiku, možete je ukombinovati da radi sa APU čipom u CrossFire režimu, te na taj način prosto dobijate još bolje performanse po vrlo pogodnoj ceni. Jednostavno, AMD APU je za Srbiju i srpsko tržište – idealno rešenje.
 


Sa druge strane, šta možemo očekivati u svetu konzola? Kada su igre u pitanju, veoma slične trendove. Pokazalo se da su i Playstation 4 i Xbox One ostvarili nikada bolji start, te je za očekivati da će se u tom ritmu nastaviti i dalje. Očekujemo da Playstation 4 bude veoma popularan izbor u Srbiji, budući da je Xbox One skuplji, komplikovaniji za upotrebu, hardverski slabiji, te podešen po meri američkog tržišta i očekivanja multimedijalne dnevne sobe, a nedovoljno prilagodljiv ostatku sveta. Uostalom, tradicionalno se na ovim prostorima Playstation konzole odlično prodaju. Stoga očekujemo da će u svetu konzola Playstation 4 biti najtraženiji proizvod naredne godine, naročito u Srbiji.
 


No, i svet konzola je doživeo veliku evoluciju, koja nije bila trenutna i polako se uvlačila “pod kožu” tokom prethodne generacije. Digitalna distribucija! Ona je na PC platformi odavno postala dominantna, a i na konzolnom tržištu polako, ali sigurno izlazi kao pobednik. Korisnici novih konzola nisu zavisni od retaila, prodavnice, fizičkog diska. Sada oni koji su članovi PSN Networka mogu skidati igre (i još svašta sa njima) direktno, bez potrebe za odlaskom u radnju i plaćanjem astronomskih cena, koje polako ali sigurno grabe ka petocifrenim (izraženo u dinarima, dabome). Pored standardnih (čitati – nižih) cena igara, ovim putem vlasnicima konzola je dostupan pristup raznoraznim akcijama, rasprodajama i svemu ostalom što je digitalne servise na PC platformi učinilo tako popularnim.

 

Zaključak


Ova godina će dati odgovore na mnoga pitanja, među kojima je verovatno PC igračima najinteresantnije može li PC u izvornom smislu te reči da zagospodari dnevnom sobom, odnosno da postane "konzola umesto konzole". Naime, kompanija Valve je predstavila svoje Steam Machine i Steam OS koncepte, koji u suštini predstavljaju poluotvorenu platformu namenjenu igranju u dnevnoj sobi. Ključ poduhvata - zaobići Windows i ponuditi alternativu na više frontova - i prema konzolama, i prema Windowsu, i sutra eventualno prema potencijalnom Apple projektu koji bi za cilj imao dominaciju nad dnevnom sobom.
 


Valve-ovi aduti u toj borbi koja će se u punoj meri zahuktati u drugom delu godine jesu istovremeno i njegove najveće slabosti. Operativni sistem baziran na Linuxu, kome treba obezbediti podršku. Otvorena platforma iza koje stoji korporacija sa jasnim ciljem sticanja profita putem prodaje što većeg broja igara što većem broju korisnika. Računari bez striktno definisanih specifikacija što može rezultovati vrlo diskutabilnim ekosistemom. Specifičan kontroler, koji nije isti kao dosadašnji gejmpedovi, ali je i dalje varijanta gejmpeda, za koju se svi slažu da je inferiornija od kombinacije tastature i miša za većinu PC igara.Odluka da se ne forsiraju Steam OS ekskluzive, što rezultuje platformom bez ekskluzivnog softvera. Najzad, svi sadržaji će biti dostupni i na drugim (dosadašnjim) platformama, i tu neće biti promena u odnosu na sadašnje stanje.
 


I tako dalje, i tako dalje. Mnogi su potez Valve-a dočekali sa neprikrivenim entuzijazmom, drugi se pitaju zar nije jednostavnije sklopiti računar u samostalnoj izvedbi, ili pak kupiti kontroler, pa razmotriti šta i kako dalje. Gde je ključ? U tome što je Valve-u dobro, ma za šta se vi opredelili. Hoćete da igrate igre kao i do sada, bez ikakvih promena? Nema problema, to moguće. Ne želite Windows? Tu je Steam OS. Želite da instalirate Windows na Steam Machine? Samo izvolite, ako tako želite. Jedno je sigurno - Valve ne pokušava da utrči sprintom, već se sprema za dugi i iscrpljujući maraton. Da li će se sve ispostaviti samo kao još jedan hir prebogatog gazde Gejba Njuela ili pak jedan od najgenijalnijih poteza u istoriji gejminga, to još uvek ne možemo znati. I pitanje je da li ćemo postati svesni toga uopšte tokom tekuće godine.

Bez obzira na stav da se ovim putem konzola približava PC-ju ili se ovakav PC približava konzolama, svakako pozdravljamo ovakvu vrstu napora i začetke formiranja ekosistema, koji bi se u budućnosti mogao dalje razvijati u različitim smerovima. Hoće li Valve zadužiti PC gejming? Moguće. Linux fanovi će svakako sa oduševljenjem dočekati ovakve vesti, ali oni nisu jedini koji bi mogli imati benefite od ovakvog koncepta. Trenutno je Steam OS u beta fazi i svakako ćemo se tokom godine javljati sa svojim utiscima u člancima specijalno posvećenim ovoj platformi, kada ćemo i moći da na osnovu prakse, a ne teoretisanja, formiramo mišljenje da li je ovo sjajan naredni korak u evoluciji PC gejminga, isforsirani marketinški potez gazde Valve-a baziran na njegovom ličnom hiru, nešto između, ili nešto sasvim drugačije.
 


Zaključak

Možda vam je čudno da smo ovoliko prostora posvetili igranju, ali postavljamo vam pitanje – nije li zabava nešto čemu svi težimo i što nam je zajedničko? I to bez obzira na kojoj se platformi igrali, da li koristili telefone i mobilne uređaje ili PC računare i konzole. Kako god da okrenete, mišljenja smo da nas sve zajedno čeka sjajna godina. Naročito ako ste zainteresovani za apokaliptični (srećom, i virtuelni) kraj sveta. Ukoliko to doskora niste „doktorirali“, garantujemo da ćete sa ovogodišnjim igrama biti potpuno spremni za bilo kakav scenario, od zombija, preko invertovanja civilizacijskih tokova ka srednjem i starom veku, do planetarne invazije svake vrste.
 


Za kraj smo vam pripremili listu igara na koje preporučujemo da obratite pažnju. Trebala bi nam barem tri članka da o svakoj kažemo makar ponešto, tako da vama ostavljamo da se informišete pojedinačno o svakoj od njih, ukoliko već to niste učinili. Listu smo oslobodili svih franšiza i godišnjih iteracija (npr. naredni Call of Duty, Assassin’s Creed ili FIFA), a uključili smo i visokobudžetne i indy naslove, od kojih su neki već dostupni u alfa/beta fazama. Istini za volju, ograničili smo se na igre koje možete igrati na PC računarima i konzolama, jer je svet mobilnih igara neka sasvim druga tema. Naravno, ne garantujemo da će svaka od ovih igara valjati, ali sasvim sigurno privlače pažnju svojim specifičnostima. Neka 2014. godina bude – igriva!


Metal Gear Solid V
Thief
Watch Dogs
Mad Max
Destiny
Dark Souls II
Deep Down
The Witcher 3: Wild Hunt
Star Citizen: Squadron 42
South Park: The Stick of Truth
The Elder Scrolls Online
Tom Clancy’s The Division
Wolfenstein: The New Order
Dragon Age: Inquisition
DayZ
Divinity: Original Sin
Planescape Torment Enhanced Edition
Titanfall
GTA V PC verzija
Dying Light
Pillars of Eternity
Torment: Tides of Numenera
Wasteland 2
Planetary Annihilation
The Forest
Alien Isolation
RimWorld
Blackspace
Interstellaria
Prison Architect
Interstellar Marines

...

Ovo je samo mali izbor od svega onoga što trenutno znamo ili očekujemo da će se pojaviti tokom 2014. godine (da, znamo da će poneke verovatno biti pomerene na 2015. ali ostavite nas da se nadamo). Priznajte, nije li vam (više nego) dovoljno...? Uskoro ćemo se osvrnuti i na negativne trendove u gejmingu koji se, prema našem mišljenju, odvijaju u ovom periodu, a do tada vas pozdravljamo uz preporuke da se, ukoliko niste upoznati sa nekom od igara sa liste (neverovatno bi nam bilo da baš ni sa jednom niste upoznati), bacite na guglanje. Verujemo da ćete pronaći štošta po svom ukusu, ma kakvi ti ukusi bili.
 

Vodič kroz Steam letnju rasprodaju

Osvrt: negativni trendovi u gejmingu

  • Povezane teme:
10404
10405
10406
10407
10408
10409