Greška

Došlo je do greške.

Sony Playstation 4 - sve što znamo do sada

11.03.2013 08:03 | 17901 Games
Sony Playstation 4 - sve što znamo do sada

Nakon dugog iščekivanja, Sony je na prezentaciji održanoj u Njujorku otkrio praktično sve detalje vezane za Playstation 4 konzolu, novu iteraciju ultra-popularne konzola koji čini jedan od fundamenata poslovanja japanske kompanije. Praktično je sve poznato ili dovoljno naznačeno da se može vrlo jasno naslutiti konačno rešenje, izuzev - dizajna. Međutim, on je i najmanje bitan (premda svakako ne i beznačajan) za igrače, zar ne? PS4 će stići u narednoj prazničnoj sezoni...

Ivan Todorović

Kada je Sony diskretno najavljivao da bi mogao da donese novu generaciju Playstation konzola, mnogi su sumnjičavo odmahivali rukom da će to ići tako brzo. Počev od zagovornika "desetogodišnjeg ciklusa", preko onih koji su po uzoru na prethodnu (ili bolje reći - aktuelnu) generaciju konzola smatrali da će Microsoft (ponovo) preteći Sony u najavi i izbacivanju na tržište, pa sve do onih koji su ukazivali da se Sony fokusira na neke druge poslove u poslednje vreme, malo ko je smatrao da će kompanija izaći sa toliko detalja o svojoj novoj Playstation 4 konzoli.

Međutim, to se i desilo krajem februara u Njujorku, gde je praktično sve otkriveno. 20. februara je Sony okupio mnoštvo novinara, ljudi iz industrije i prikazao javnosti šta možemo očekivati od dolazeće konzole. Praktično, poznati su svi detalji vezani za nju, izuzev samog izgleda, što verovatno puno ljudi interesuje, ali u realnosti je relativno nebitan detalj za nas koje zapravo zanimaju - igre; jer zar je bitno da li će biti izduženija ili zakrivljenija, zaobljenija ili ćoškasta, crna ili siva? Kakav god da bude, to je naredni Playstation. Ovde možete pogledati kompletnu konferenciju.

Opšta situacija

Ovo više nije 2005. godina i Sony ne uživa totalnu dominaciju na tržištu konzola. U prethodnoj, a zapravo aktuelnoj generaciji, kompanija je u trku ušla prilično samouvereno, a usudili bismo se da kažemo i - tromo, ne shvatajući do koje je mere konkurencija bila spremna. Sony je prodao skoro 100 miliona Playstation 2 konzola, mnogostruko više od prvog narednog konkurenta, prve Xbox konzole, i verovatno je računao da neće morati da pravi veliku buku ili interveniše na svojoj platformi. Međutim, Microsoft, i pre svega njegova moćna marketinška mašinerija, u kombinaciji sa faktorom USA tržišta koje je "konačno dobilo svoju domaću konzolu" su uticali na tržišna kretanja.

To nije sve, jer je Sony ostao pri svojoj arhitekturi, ulažući silne novce u razvoj hardvera. Tako je Playstation 3 bio "udaljen" od drugih platformi, sa Cell procesorom kao osnovom. Da sve bude još gore, Sony nije previše pokušavao da promoviše svoju konzolu i tehnologije među developerima, fokusirajući se isključivo na studije u svom vlasništvu, niti je nudio viši nivo tehničke pomoći drugima, pa je stoga bilo mnogo muke kod programiranja za konzolu.  Ovaj put toga neće biti, makar ne u tolikoj meri. PS4 će biti baziran na x86 platformi, o čemu ćemo rećio više nešto kasnije.

Takođe, na čelu kompanije Sony više nije Hauard Štern. Uopšte gledano, Sony je posmenjivao gotovo ceo top menadžment koji je bio "zapadnjački" i postavio svoje najbolje ljude. To se oseća u čitavoj kompaniji. Na njeno čelo je, zapravo, došao čovek koji je vodio Playstation posao - Kaz Hirai! On je sada šef cele kompanije Sony, što i ne čudi budući da je ovo izuzetno teško vreme po japansku kompaniju pregurano upravo skoro isključivo zahvaljujući Playstation poslovanju. Sony se danas fokusira na digital imaging, Playstation i mobile odeljenja i već se vidi da je bolje promišljanje raznih poteza poboljšalo i poslovanje i imidž kompanije.

Sve u svemu, danas imamo rezultat da je odnos prodatih PS3 i XB360 konzola otprilike na pola-pola. To je situacija iz koje Sony ulazi u novu trku. Tu je i Nintendo, ali njegove konzole nećemo uzimati u obzir tokom ovog teksta, jer je jasno da je Microsoft i njegov Xbox najveći konkurent. Nikad nije više prikazano ovako rano prilikom inicijalnog otkrivanja ijedne konzole. Stariji će se setiti ranijih prezentacija prilikom otkrivanja konzola, pre E3 sajma - ovde je prikazano više nego ikada ranije. Na prezentaciji su razni timovi demonstrirali svoje koncepte, ali o tome nešto više na narednim stranama...

 

Konzola

Sony Playstation 4 će biti baziran na 64-bitnoj x86 arhitekturi, što znači da će PS4 biti sličniji PC platformi nego ikada ranije - ali nikako neće biti isti, što treba imati u vidu. PS4 neće biti PC. PS4 je zatvorena platforma optimizovana za igranje koja služi i kao sjajan media centar, i to je nešto što treba imati u vidu pre nego što pređemo na dalju priču. Sve ove promene imaju za cilj da značajno pojednostave i olakšaju programiranje igara i softverskih rešenja za PS4. Sve drugo, sve analogije koje će da se povlače na konto performansi sa PC platformama sličnog hardvera - treba odbaciti u startu.

Playstation 4 će koristiti prilagođenu varijantu AMD čipa, tj. APU u kome će se nalaziti integrisani procesor i grafika. Osim što će se u čipu nalaziti CPU i GPU, tu će biti i memorijski kontroler i video dekoder, dakle neka vrsta onoga što već neko vreme viđamo na PC platformi. Čip će se bazirati na dolazećoj Jaguar arhitekturi AMD-a. U ovom trenutku su još neke stvari nepoznanica, kao što je radni takt čipa za koji se prenosi da bi mogao doći overklokovan u odnosu na one koji će biti prisutni u PC računarima. Procesor će biti osmojezgarni, a GPU će imati 18 compute jedinica sa teoretski maksimalnih 1,84 teraflopsa.

Međutim, naglašavamo ponovo, ovo će biti konzola sa specifičnim hardverom, a ne PC, koji je dodatno opterećen lejerom operativnog sistema i DirectX-a. Za Sony je ovo velika i značajna transformacija, jer će značiti prelazak na platformu za koju je neuporedivo lakše programirati nego za Cell iz PS3. To istovremeno znači i nadu za mnoštvo tzv. Indie naslova, potencijalnih hitova malih developera koji bi mogli naći svoje mesto pod suncem uz nove Sony mehanizme distribucije, o čemu ćemo uskoro nešto više reći.

Kako bi se snaga čipova iskoristila na adekvatan način, Playstation 4 će raspolagati i sa ni manje ni više nego 8 GB GDDR5 memorije. Obratite pažnju - između ostalog, zbog toga i uporno naglašavamo da ovo nije PC ekvivalent - da se radi o memoriji koja se deli između grafike i sistema; kao i da se radi o izuzetno brzoj GDDR5 memoriji, dakle ne o sada već pomalo staroj DDR3 memoriji, već onoj memoriji koja se smešta na najbrže grafičke karte današnjice, i to u višestruko manjim količinama. Ovo je unificirana memorija, koja eliminiše potrebu za dodatnim komuniciranjima između komponenti sistema. To bi trebalo da znači da će PS4 imati "jedan od najbržih sistema komunikacije na relaciji čipova i memorije", da se laički izrazimo.

Osim nabrojanih stvari, konzola će imati i par čipova specijalne namene koji će biti nalemljeni na ploči. Oni će imati posebne funkcije, kako u domenu komunikacije sa spoljnim uređajima, odnosno za mrežni saobraćaj (download i upload), tako i za društveno igranje i još neke mogućnosti. Treba imati u vidu da to znači da će biti moguće obavljati mnoštvo operacija simultano. Recimo, na demonstraciji je Sony pokazao kako se u letu snima video sa gejmplejem i deli sa prijateljima na mreži, svo vreme tokom igranja! Uopšte, u kompaniji naglašavaju da su shvatili poruku da je socijalizacija - makar virtuelna - izuzetno bitna današnjim igračima, kao i da će se u tom smislu fokusirati na video iskustvo.

Od ostatka  hardvera, nabrojimo optički Blu-ray drajv (6x brzine naspram 2x brzine u PS3), kao i 802.11 b/g/n wireless, Ethernet, Bluetooth konekcije. Postojaće dodatni portovi za priključenje Playstation Eye kamere, kao i audio konektori, uključujući i analogne i digitalni S/PDIF. Konzola će podržavati reprodukciju sadržaja - videa, fotografija - u 4k rezoluciji, ali igre neće biti renderovane iznad 1080p rezolucije. Što se tiče skladišnog prostora, faktor cene je i dalje značajan, pa će PS4 dolaziti sa hard diskom. Nije navedeno koliki će biti kapaciteti hard diska u dolazećoj konzoli.

Kontroleri

Zapravo, jedini deo PS4 konzole koji smo videli na prezentaciji jeste - kontroler. To je DualShock 4, naslednik prethodnog modela koji komunicira sa konzolom preko  Bluetooth konekcije. Najbitnija novina jeste kapacitivni touchpad (2-point) na prednjoj strani kontrolera, smešten tamo gde su na DS3 kontroleru Select i Start tasteri. Kontroler će podržavati detekciju pokreta, kao i unapređenu vibraciju. Imaće punjivu Li-Ion bateriju. Masa kontrolera će iznositi 210 grama.

Osim toga, značajna novina je i Share taster, kojim se omogućavaju neke od društvenih  funkcija nove konzole, odnosno njenog softvera. Pored toga, na tačped se može kliknuti, a trebaće vremena, odnosno direktnih demonstracija, da bismo shvatili koliki je zapravo značaj novog kontrolera i ovih funkcija. Naravno, iz perspektive gejminga uopšte. Konačno, jedna novina koja će se sigurno osetiti je redizajn pečurki i okidača, tj. trigger tastera.

Trebalo bi i da se omogući raspoznavanje udaljenosti i pokreta ovog kontrolera zahvaljujući jednom baru na gornjem delu, gde će postojati svetlo koje će upozoravati igrača na kritične poruke. Na taj način će se omogućiti komunikacija slična onoj koju smo na PS3 videli sa Eye kamerom i Move kontrolerom. Obratite pažnju da DualShock 3 sa PS3 neće biti kompatibilan sa novom konzolom. No, DuaShock 4 neće biti jedini kontroler koji će nova konzola podržavati u startu. Kompatibilnost sa Move kontrolerom je zadržana.

 

Igre

Najzad, došli smo do onoga što je igračima najbitnije. Igre. Na demonstraciji je prikazano i nekoliko igara, koje su uglavnom oduševile prisutne, uz nekoliko "meh" momenata, uglavnom rezervisanih za one koji su pokazali samo animaciju sa ingame endžinima koja se ne razlikuje toliko od postojećih ostvarenja (ko je rekao Final Fantasy, nastavak 27?) Demoi su poslužili u razne svrhe - neko je promovisao svoj naslov, neko je promovisao neku tehnologiju, a neko određenu mogućnost PS4 konzole ili kontrolera. Krenimo redom.

Killzone Shadowfall je četvrti nastavak legendarne SF pucačine, ekskluzive Playstation platforme već toliko godina. Prikazan je jedan nivo, i to u gejmplej varijanti - dakle, demo je išao u realnom vremenu. Sve u svemu, impresivno, fascinantno i grafički strahovito bogato.

Watch Dogs je sandbox multiplatformska igra koja će igrača staviti u poziciju hakera Ajdena Pirsa, antiheroja koji može da uhakuje bilo koji "povezani" sistem. To otvara širok spektar mogućnosti i opcija, pa se tako može potpuno onesposobljavati saobraćaj, hakovati bilo koji kompjuter ili sef, bezbednosne kamere, te na taj način dolaziti do informacija, stvarati gužvu i služiti se najraznovrsnijim sredstvima da bi se došlo do cilja. Videćemo koliko će odlazak glavnog dizajnera Džejmija Kina (radio i na Far Cry 3 naslovu) poremetiti ovu igru, ali za sada sve deluje prilično zanimljivo...

Drive Club je trka koja će po mnogo čemu biti specifična. Možda neće ciljati na realističnu vožnju u smislu fizike automobila, ali će biti realistična u tome što će, barem prema rečima producenata, doneti najverniji i najupotrebljiviji kokpit. Osim toga, igra je vrlo jasno usmerena prema zajednicama igrača koji vole da se trkaju online u timovima. Ovakve igre ne igra puno ljudi, ali oni koji ih igraju ih se drže godinama...

Destiny je igra koju pravi Bungie, kompanija koja stoji iza Halo franšize. Ovaj put, pošto je istekao ugovor o ekskluzivnom pojavljivanju na Xbox 360 konzoli. Ne postoji gejmplej osim u crtama i naznakama, ne postoji ništa sem koncept animacije, koja više opisuje svet nego samo igranje. Iskreni da budemo, ne znamo šta da mislimo - postoje najave da će ovo biti MMOFPS, sa velikim fokusom na online i napredovanje, a sa druge strane, na koncept fotografijama igra izgleda isto kao i Halo. Bez sumnje je potez dobar za Sony sa marketinške strane, da pokaže da više neće biti krupnih stvari kojih nema na Playstation platformi.

Capcom je na prezentaciji predstavio svoj Deep Down naslov (za sada, samo radni naslov) i impresivni Panta Rhei endžin, koji fantastično demonstrira mogućnosti nove konzole. Iako su mnogi mislili da se radi o prerenderovanoj animaciji, dobar deo akcije je izvođen sa kamerom iz igračeve perspektive, a prisutni su i artefekti koji sugerišu da je snimak makar delimično nastao snimanjem samog igranja. Lov na zmajeve definitivno nikada nije bio bolji!

Knack je debitantski projekat koji demonstrira mogućnosti manipulacije okruženjem i fizikom. Poenta je u tome da na ovoj igri radi i glavni dizajner PS4 konzole i da pored "grafike iz crtaća" ova igra zapravo u fokusu ima manipulaciju malim objektima i fiziku. Vodite malenog robota, sposobnog za ogromne nadogradnje. Sve u svemu, radi se više o zanimljivoj demonstraciji mogućnosti PS4 konzole nego o nekom posebnom naslovu.

Demonstrirano je još nekoliko naslova, i predstavljeno još nekoliko projekata. Media Molecule, kompanija iza Little Big Planeta, je pokazao proces kojim demonstrira mogućnosti upotrebe Move kontrolera na novoj konzoli i "načine podsticanja kreativnosti". Očito je da još uvek nemaju spreman naslov, ali da u kompaniji intenzivno razmišljaju kako da iskoriste tehnologije podržane u PS4 na najbolji način.

Još nekoliko najava je usledilo, kao što su igre The Witness, Infamous Second Son, pokazan je trejler za Final Fantasy igru, Unreal 4 endžin, ali i nešto što nas je gotovo oduvalo - Quantic Dream Old Man rendering lica koji je fotorealističan! Ako nam ne verujete na reč, pogledajte i sami gornji video.

Sve u svemu, prikazano je dosta toga - nikada više nije prikazano na ovako ranoj demonstraciji onoga što bi konzola trebala doneti. Takođe, treba reći da ovo nisu jedine PS4 igre, odnosno da će biti dostupno mnoštvo drugih naslova. O igrama ćemo bez ikakve sumnje više saznati na najvećem igračkom sajmu, E3. Ne bi trebalo da čudi i da uslede demonstracije uživo na dotičnom sajmu.

 

Servisi, zaključak

Sony želi da izmeni puno toga u svojim servisima. PSN će omogućavati igračima da se povežu na više cloud servisa, uključujući tu pretplatničke servise za muziku i video (ne čudi, budući da Sony drži najveće svetske filmske i muzičke studije). Takođe, puno je pažnje posvećeno tome da prilikom preuzimanja igara igrači budu što pre u situaciji da igraju neki naslov. Mnoga su obećanja data u tom smislu, a šta će biti ostaje da se vidi. Tu je i opcija strimovanja igara preko Gaikai servisa, povezivanje sa Sony Vita ručnom konzolom i tako dalje. Treba očekivati i da će Gaikai moći da renderuje PS3 igre i strimuje ih na PS4, što je važno budući da PS4 ne podržava nativno PS3 naslove.

Interfejs će biti značajno izmenjen. Prema onome što je prikazano, XrossMediaBar će biti uklonjen, a dizajn interfejsa same konzole nalikuje na interfejs Playstation Network servisa. Takođe, ogroman naglasak na socijalizaciji se vidi svuda u menijima i na interfejsu, makar onome što je prikazano. Profili će biti unapređeni, komunikacija i deljenje olakšano, biće moguće snimati video dok se igra i uopšte biće moguć multitasking za određene operacije koje na PS3 ne bi bile moguće. Primera radi, pritiskom na Share taster DualShock 4 kontrolera igrači mogu da prođu kroz gejmplej klipove i odaberu onaj koji žele da podele.

Takođe, sve igre za PS4 će biti moguće skinuti, odnosno preuzeti preko interneta! To je veliki otklon od dosadašnje tvrde politike isporučivanja igara isključivo na fizičkim diskovima. Blu-ray diskova će biti i dalje, ali po prvi put imamo jasno naglašen aspekat digitalne distribucije svih naslova na Playstation platformi.

Zaključak

Nažalost, Playstation 4 neće biti kompatibilan unatrag. To jednostavno nije bilo moguće, sa tako različitim arhitekturama aktuelne i buduće generacije konzola. Takođe, postojaće  PS3 i PS4 verzije igara, čime će multiplatforme dobiti novi, među mnogim igračima neželjeni smisao. Developeri obećavaju da će PS4 igre biti grafički raskošnije, bogatije i tako dalje, ali kako će to izgledati u praksi videćemo kada naslovi budu krenuli da pristižu, iako nema sumnje da PS4 ima ogroman potencijal. Stoga, ne odbacujte još uvek svoj PS3...

Kada dolazi Playstation 4? Na prezentaciji je rečeno "praznici 2013", ali naše iskustvo govori da treba očekivati da će USA i Japan dobiti konzolu u relativno ograničenim količinama tokom predstojeće praznične sezone, dok će ostali delovi sveta, pa i naš, na to morati da sačekaju sve do proleća 2014.

Kolika će biti cena? Nije objavljeno. Po mnogim sajtovima je već moguće rezervisati konzolu po određenim cenama (na primer, 450-500 funti), ali to ne mora ništa da znači jer do izlaska konzole ima još dosta. Verujemo da Sony neće i u ovoj generaciji ići sa velikim cenama, a uostalom zbog toga su i izmenili novu konzolu prihvativši pristupačniju platformu koja nije zahtevala samostalna ulaganja u razvoj i troškove izrade, kao što je to bio slučaj sa Cell procesorom u PS3.

Šta možemo očekivati? Iskreni da budemo, iako smo oduševljeni novom konzolom i njenim mogućnostima, treba reći da će ova generacija konzola doneti verovatno najmanji "skok" u odnosu na sve prethodne generacije. Ovo tvrdimo iz razloga što dolazeće konzole nisu toliko otišle sa performansama napred u odnosu na postojeće, kao što je bio slučaj prilikom prelaska sa PS2 na PS3, recimo. Ni na PS3 nisu sve mogućnosti bile iskorišćene, pa zašto bi se to činilo na nekim narednim generacijama.

Takođe, igračka industrija se dosta promenila. Isprobano je veoma puno koncepata, i današnji recept je da se igra na sigurno, pre nego da se eksperimentiše sa novim konceptima i originalnošću. Upravo zato je značajan recept kompanije Sony sa studijima koje direktno finansira i gomilom ekskluziva koje izlaze za tu konzolu, jer je to ono što platforme razlikuje i što zapravo daje smisao posedovanju neke platforme. No, očekujte da kvalitet PS4 dolazi do izražaja postepeno, zajedno sa "raslojavanjem" igara u odnosu na PS3. Tim rečeno, PS4 je obavezna kupovina za svakoga ko želi da igra kvalitetne naslove, bez obzira na platformu.

Komentari

0 Dodaj komentar

Osvrt: negativni trendovi u gejmingu

Playstation 3 i Xbox 360 - 5 godina kasnije

  • Povezane teme:
10404
10405
10406
10407
10408
10409