Greška

Došlo je do greške.

PayPal - vaši prvi koraci

11.04.2013 10:37 | 8989 Software/Web
PayPal - vaši prvi koraci

Svi koji su 9. aprila očekivali loše vesti iz raznoraznih razloga karakterističnih za domaće prilike su ipak imali jedan povod za slavlje. I to kakav povod! PayPal je konačno stigao u Srbiju, čime smo dobili kakav-takav legitimitet na svetskoj mapi elektronske trgovine. Ovde ćemo objasniti značaj ovog poteza, koristi po građane i državu, kao i ukazati na određene probleme koji mogu nastati u ovakvoj situaciji. Takođe, ukratko ćemo objasniti šta je potrebno za startovanje PayPal naloga i šta činiti sa njim. Krenimo redom...

Ivan Todorović

Godinama smo slušali priče o PayPal nalozima i sistemu plaćanja koji korisnike štiti od raznih prevara, a istovremeno omogućava laku i brzu kupovinu na svim iole ozbiljnijim e-commerce sajtovima. Umešniji su znali i kako da se snađu u ranijim prilikama (najčešće putem otvaranja naloga na neku od susednih država, uz karticu otvorenu na banku u inostranstvu  u nekoj od zemalja koje su podržavale PayPal, kao što su Mađarska, Hrvatska ili Austrija). Međutim, zvanično i formalno je PayPal tek sada postao dostupan svim građanima Srbije.

Od 10. aprila građani Srbije mogu kreirati svoje PayPal naloge! To je veliki iskorak napred u svakom smislu za elektronsku trgovinu i njenu bezbednost, iz mnogo razloga o kojima ćemo govoriti tokom teksta. PayPal je u ovom trenutku jedan od najrasprostranjenijih mehanizama plaćanja preko interneta i funkcioniše po e-wallet sistemu (elektronski novčanik). To znači istovremeno i bezbednost, i laku manipulaciju sa više kreditnih kartica, ali i lak transfer novca. Naime, PayPal ne služi samo za plaćanje roba i usluga, već ga možete koristiti i za transfer novca, o čemu će nešto više reči biti kasnije. Takođe, PayPal naloge mogu imati i koristiti i fizička i pravna lica.

Šta je zapravo PayPal

PayPal je servis koji omogućava da se uplate i novčani prenosi obavljaju u potpunosti preko interneta. Sam servis je startovao kao alternativna metoda plaćanja u odnosu na tradicionalne, a u međuvremenu je osvojio planetarnu popularnost zahvaljujući lakoći korišćenja i uportebljivosti u svim aspektima novčanih transfera. Bez obzira da li hoćete da kupite robu sa nekog stranog sajta, da li želite da kao firma platite uslugu ili primite isplatu za uslugu od nekog inostranog partnera, ili prosto želite da rođaku ili poznaniku uplatite novac na žiro račun,  sistem omogućava brzo i lako operisanje novcem.

PayPal je započeo kao alternativa tradicionalnim „papirnim“ metodama kao što su čekovi i novčani ugovori. Kao takav je bio idealan za upotrebu za online prodavce, aukcijske sajtove i druge vrste komercijalnih usluga, pa ni ne čudi što ga je još 2002. godine kupio eBay, najveći aukcijski sajt na svetu. Za svoje usluge PayPal naplaćuje određeni iznos, ali ne za sve tipove usluga. Isto tako, zavisno o okolnostima, naplaćuje (postotak iznosa plus određeni fiksni trošak) se i prenos odnosno prijem novčanih sredstava. Ovo zavisi od korišćene valute, vrste odabranog prenosa, zemlje pošiljaoca, zemlje primaoca, iznosa koji je poslat, te od vrste korisničkog računa na koji se šalju sredstva.

Uz PayPal korisnički se veže određena debitna ili kreditna kartica (VIZA, Masterkard, Viza elektron, Amerikan Ekspres), ili više njih, pri čemu korisnik može da bira koja će kartica ili nalog da mu budu primarni. Na taj način se korisnik lišava potrebe da vodi računa o velikom broju kreditnih kartica. Pri otvaranju PayPal računa, korisnik unosi broj svoje kreditne kartice. Sam PayPal razlikuje tri vrste računa:

Lični račun - koji se koristi za ličnu, nekomercijalnu upotrebu. Ovome računu glavna funkcionalnost je slanje novca. Uprkos tome lični račun može i primiti novac, ali u posebnim i ograničenim uslovima.

Premier račun - koristi se u privatne svrhe, ali za primanje i slanje novca. Dosta je sličan privatnom računu, ali može primati i veće iznose, te se u skladu sa time i određene naknade vežu za njega. Zapravo, Lični račun pretvarate u Premier račun kroz određene verifikacije putem nekoliko jednostavnih koraka, nakon čega se uklanjaju limiti.

Poslovni račun - račun namenjen poslovnim korisnicima, koji je u principu sličan Premier računu sa određenim pravnim razlikama i, u zavisnosti od transakcije, nešto drugačijim tarifama. Takođe, pošto se podrazumeva da ova vrsta kupaca prodaje i kupuje online u smislu da je to jedna od osnovnih delatnosti, postoje određene razlike koje reflektuju tu činjenicu, ali koje u svakodnevnoj praksi ne utiču na iskustvo korišćenja ove vrste naloga u odnosu na lične račune.

U principu, slanje novca putem PayPal-a je besplatno i ne podleže nikakvim naknadama. Primanje novca se naplaćuje od 1% do 3% uz fiksnu naknadu. Zavisno od zemalja između kojih se vrši transfer, postoji mogućnost da će se dodati određena taksa. Izuzetak je privatni račun koji može primati novčane iznose besplatno ukoliko su oni poslati direktno sa PayPal računa, ne koristeći kreditne kartice.

 

U praksi

Kako otvoriti PayPal nalog

Otvaranje naloga je veoma jednostavno. Potrebno je da imate neku platnu karticu u svojoj banci (MasterCard, Visa...) i da otvorite nalog na sajtu www.paypal.com. U ovom trenutku nije sasvim jasno jedino da li kreiranje naloga funkcioniše sa Visa Electron karticama (pojedini korisnici prijavljuju probleme), ali sve ostale kartice dostupne u našoj zemlji će sigurno biti prihvaćene.

Samo otvaranje naloga je prilično jednostavno i svodi se na postupak tipičan za otvaranje naloga na bilo kom sajtu, sa dodatkom da ćete ukucati broj svoje kreditne kartice (ona će biti primarna za određivanje naloga u startu, ali kasnije možete dodavati, uklanjati ili menjati prioritet kartica u skladu sa željama i potrebama). Bitno je da imate validan e-mail jer ćete morati da izvršite potvrdu naloga i više vrsta aktivacija. Dobro povedite računa o šifri - sam sistem će vam tražiti kombinaciju malih i velikih slova, broja i znaka. U vašem je interesu da bezbednost bude na što višem nivou, uostalom!

Kada potvrdite nalog, na e-mail vam se šalje potvrda. Nakon toga ostaje da potvrdite svoj nalog, putem unošenja potvrdnog koda koji će vam se pojaviti u elektronskoj pošti. Takođe, potvrđivaćete i svoju kreditnu karticu demo naplatom, koja će vam skinuti sa računa 1,5 evra, kada ćete ponovo dobiti određeni kod koji ćete uneti na za to predviđeno mesto, nakon čega će vam pomenutih 1,5 evra biti vraćeno na račun. Ponavljamo, sve ove informacije dobijate na mail. Nije apsolutno neophodno izvršiti ove dodatne korake, ali će vam se nakon ovih koraka otvoriti sve opcijei biti uklonjene sve restrikcije na eventualne uplate (recimo, limit od 500 evra na prijem novca).

Praktično, na ovaj način vaš nalog dobija Premier status, o kome je bilo reči na prethodnoj strani i koji se ne razlikuje previše od ličnog računa, osim tih restrikcija uvedenih da bi se korisnik stimulisao da pravilno i adekvatno podesi svoj nalog. Naravno, jednom kreirani nalog naknadno možete editovati i prilagođavati na različite načine - promenom e-maila, bankarskog naloga, kreditne kartice ili ulične adrese. Jedna od najbitnijih pogodnosti PayPal servisa jeste postojanje mehanizama kojim rešavate probleme, odnosno kojim direktno prijavljujete problem u slučaju da postoji nesporazum vezan za predmet koji ste primili, novac, neautorizovanu transakciju...čime se dodatno podiže vrednost servisa za korisnika

To bi bilo to! Ostaje vam da odete na sajtove za kupovinu i počnete da naručujete šta vam je volja. No, pazite na limite druge vrste - ako je uveden platni sistem, to još uvek ne znači da smo u sistemu evropskih zakona i pravila, o čemu ćemo više pisati na narednoj stranici...

Bitne stavke

Istaknimo da je otvaranje naloga potpuno besplatno, te da korisnici ne snose nikakve troškove. Kao što možete videti ili naslutiti, PayPal omogućava korisnicima da ne izlažu svoje kreditne kartice "tuđem oku", odnosno da ne unose brojeve kreditnih kartica ili prave pojedinačne naloge za svaki sajt koji posete i sa koga požele da kupe robu. Takođe, na PayPal nalogu imate kompletan spisak svih trasakcija koje ste obavljali, zajedino sa njihovim statusima, što je takođe značajno za kupce.

Jednim klikom na opciju "Plati PayPal-om" na nekom prodajnom sajtu se pristupa PayPal nalogu i naplaćuje se novac sa kartica koje su tamo prethodno unete. Dakle, komunicira se sa PayPal serverom i transakciju kompletirate direktno na njemu, gde se vaši podaci već nalaze, umesto da ih ostavljate raznoraznim sajtovima širom interneta. To dramatično pomaže bezbednost online trgovina i eliminiše brojne strahove pojedinih kupaca, što je velika prepreka u zemljama koje tradicionalno imaju nepoverenje prema raznim platnim mehanizmima elektronske trgovine usled diskutabilne prošlosti, za šta je naša zemlja očigledan primer.

Izazovi i zaključak

Naplata, dinari i devize

Najzad, neke stvari ne rade, makar ne u trenutku pisanja ovog teksta. Brojni korisnici su odmah prijavili da je za sada moguće samo plaćanje, ali ne i prijem novca. Ministri iz vlade su već potvrdili da će puštanje kompletnog servisa biti učinjeno u narednom periodu, ne precizirajući kada bi to moglo da se desi. Bojimo se da bi to moglo da potraje, budući da prema sadašnjim zakonima, ukoliko bi se smesta pustilo sve, postoji vrlo ozbiljna opasnost od odliva novca, ili od pranja novca. Primera radi, plaćanje firmi pojedincima bi otvorilo ogroman broj mogućnosti za prevaru koje sadašnji Zakon o poreskom sistemu jednostavno ne pokriva.

Dobra vest je da se u narednih nekoliko meseci planiraju promene u sistemima plaćanja, naročito u sferi plaćanja iz inostranstva. To bi trebalo da se desi krajem leta ili početkom jeseni, nakon čega bi i PayPal mogao da omogući transferisanje novca "u svim slučajevima". Osim toga, PayPal mora odraditi još jedan važan korak - da odabere banku u Srbiji preko koje će biti omogućeno plaćanje u dinarima! Za očekivati je da će posao potrajati, budući da sve i da PayPal poželi da to smesta odradi, verovatno sledi veliko nadmetanje banaka za taj ogroman biznis. Sve u svemu, ima još stvari koje treba uraditi, a pitanje je kada će to biti učinjeno. Koliko smo čekali na ovo što sada imamo, ništa nas ne bi iznenadilo.

Carina, carina

Međutim, ovo što sada imamo će biti sasvim dovoljno za veliki broj korisnika. Zapravo, gomila ljudi samo želi da "kupi nešto na internetu", i to sada funkcioniše sasvim korektno. O čemu ti, "obični" korisnici trebaju da vode računa? Pogađate, opet famozna država, samo sa drugom vrstom nameta - carinom.

Prema važećim propisima, razlikuju se dve vrste carinjenja u zavisnosti od pošiljaoca. Ukoliko roba stiže od fizičkih lica iz inostranstva, carina se ne naplaćuje na pošiljke čija vrednost ne prelazi 70 evra. Ukoliko se roba kupuje od pravnih lica - trgovina, prodavnica itd. - carini se roba već u vrednosti od preko 50 evra, a ispod te sume se carina ne naplaćuje.

Sada dolazimo do najkotroverznijeg dela - da li se carina računa na vrednost pošiljke sa poštarinom ili bez nje. Tu situacija nije dovoljno jasna. Formalno, ona se obračunava samo na vrednost pošiljke, bez poštarine. Međutim, često se u praksi dešava suprotno. Upozoravamo da se često kao vrednost pošiljke uzima ukupna količina, zajedno sa poštarinom - primera radi, ako na nekom sajtu kupite robu u vrednosti od 45 evra, a pošiljka košta 6 evra, vi ćete platiti carinu na tu robu jer je ukupna vrednost pošiljke 51 evro, iako to u teoriji ne bi trebalo da bude tako. Naravno, pošiljka se tarifira različito u zavisnosti od toga odakle se šalje, da li stiže običnom pošiljkom ili brzom poštom i tome slično. Za sada nema najava da će se svi pobrojani limiti vezani za carinjenje menjati.

Uvozne tarife na pošiljke koje fizička lica primaju iz inostranstva bračunavaju se primenom jedinstvene carinske stope u visini od 10 odsto. Na ocarinjenu vrednost obračunava se i PDV (8 ili 20 odsto, u zavisnosti od tipa robe). Ove stavke dosta utiču na kupovinu, budući da je očito da će biti povoljnije nabavljati više sitnih stvari u odnosu na skuplje stvari.

Treking robe

Želeli smo da podelimo i par iskustava vezanih za treking robe koja se pošalje u Srbiju. Pretpostavimo da kupujete sa sajta nekog renomiranog prodavca. Precizan treking možete očekivati samo do trenutka kada se roba pošalje za Srbiju. Uvek ćete imati pred sobom status porudžbine i sve potrebne parametre dok to ne krene ka našoj zemlji. Kada krene, nastaje putešestvije u stilu Pony ekspresa. Roba koja bude poslata u Srbiju može da stoji na carini - ili u pošti - dan, dva, a može i petnaest dana (malo ekstreman primer, ali se i to dešava). To je kocka, i nikada ne možete biti sigurni da li će roba proći nakon dan-dva ili nakon desetak dana, što može dosta uticati na iskustvo u kupovini. 

Nadamo se da će samo uvođenje PayPala podstaći i proces reorganizacije carine i procesiranje pošiljki. Svesni smo da to ne može preko noći, ali je isto tako činjenica da će sada carinici imati još više posla sa uvedenim PayPal-om, te da će u njihovom interesu biti da se ubrza procesiranje narudžbina.

Mobilna aplikacija

Preporučujemo i PayPal mobilnu Android aplikaciju, koja vam može pomoći da svoje kupovine i transakcije držite na oku i u mobilnoj varijanti. Istina, problem  je što u trenutku pisanja ovog teksta aplikaciju zvanično nije moguće skinuti u našoj zemlji, tj. Google Play servis će vam saopštiti da je ista nedostupna na teritoriji Srbije. Očekujemo da i ta stavka bude pridodata listi za ispravku i doradu u danima koji su pred nama.

Zaključak

PayPal je prekretnica u sferi elektronske trgovine nakon koje ništa u Srbiji više neće biti isto. Mnogi će morati da se prilagode, da promene svoje navike, ne samo pojedinci, već i preduzeća. Istovremeno, biće mnogih prilagođavanja zakona u narednom periodu, te promena načina na koji funkcioniše platni bilans sa inostranstvom i transfer novca. Istovremeno, banke neće sedeti skrštenih ruku.

Za nas je ipak najvažnije što su kupci konačno dobili još jedan adekvatan izbor. Za sada nisu sve mogućnosti PayPal servisa omogućene u Srbiji, ali one koje su od interesa za većinu stanovništva jesu, a za očekivati je da će se sada još dodatno pojačati pritisak na državne ustanove da dodatno prilagode zakonske okvire i omoguće da servis u potpunosti profunkcioniše. Verujemo da će se i to u dogledno vreme ostvariti. Prvi korak je napravljen, i to džinovski!

Sirius9 Član postova: 1674
A ja imam osećaj da je vreme stalo. Bio pre 5 dana, došao sad opet kad ono ista tema na tapetu...
scylla Član postova: 1569
Zasto imam osecaj kao da sam u Aliexpress temi? A ono Paypal tema.
Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
enterthevoid Novi član postova: 279
Jel jos neko osim mene imao refund zahtev na AE u poslednjih tri meseca? One stvari koje sam ja pokusao da kupim budzasto preko ebay su stizale pre 9 meseci ljudima ali od drugog kvartala ove godine se nesto promenilo, ne znam sta, ali ima neke veze sa politickom situacijom izmedju USA i CHN i trgovinskim ratom. Aliexpress je ranije imao mnogo bolje i prave popuste i free shipping za vecinu stvari, sto vise nije slucaj. Na ebay si zaista mogao od Kineza jeftino da dobijes robu. Treba i to uzeti u obzir, sto je nekada moglo ne znaci da moze i sada.
Edit: Ne znam koja je suma u pitanju posto covek nije napisao ali ako AE resolution team presudi 0.00 USD Refund to je kraj, nece se vracati ponovo i revidirati odluku. Ostao je bez para u tom slucaju. Zato ako ide na dispute treba da zna da ono sto navede u zahtevu po pokretanju je jedino sto ce AE razmatrati.
alfaunits Član postova: 38013
A vidis ljudi imali 99% suprotno iskustvo od tebe...
Ne znaci da ce i on, ali ti si izuzetak, ne ostali.
enterthevoid Novi član postova: 279
Citiram korisnika: alfaunitsVoid, sta si ti radio na Ali-u je tvoj problem. Nas jedini su tvoji eseji na 20 strana ekrana Drugi nemaju probleme kao ti, Ali im ne odbija reklamacije. Ne pricaj ljudima svasta.
Ja sam odbijen posto sam bio zesce uporan. Odbijen dvaput redovno, jednom posle apela. Pa sam onda na kraju iscimao zivo bice na Ali supportu koje govori perfektan engleski, mozes misliti. Chatovali smo 15 minuta. Ja sve pojasnio. Dobio sam ekstra sansu za apel sto inace nije moguce sistemski, pa sam opet odbijen. Aliexpress dispute proces nije ebay resolution proces niti paypal dispute proces, ni blizu. Favorizovan je prodavac i to zestoko sto i to mozes procitati po netu, pisali Ameri svoja iskustva sa Alie supportom.Slike uopste nece razmatrati, to garantujem. Mora mnogo dobar video da se prilozi kao dokaz. Samo da upozorim coveka da ne bude posle, pa vi rekli Ali ce vratiti pare. Nije Aliexpress support magicna ruka koja vraca pare kao ebay support.

Facebook Graph Search - novi pretraživač života

Osnove elektronskog plaćanja

  • Povezane teme:
10504
10505
10506
10507
10508
10509