Greška

Došlo je do greške.

Osvrt: 10 stvari koje morate znati o predstojećoj VR revoluciji

26.01.2016 11:15 | 9 Hardver
Osvrt: 10 stvari koje morate znati o predstojećoj VR revoluciji

U samom smo začetku VR revolucije. Virtualna realnost nije samo nešto što će na papiru da donese samo još jednu mogućnost na naše računare, već predstavlja istinsku promenu načina na koji ćemo percipirati interakciju sa računarima. Naravno, neće svako žudeti za tim, ali svako treba da zna najvažnije činjenice oko virtuelne realnosti. Stoga smo pripremili tekst u kome ćemo vas upoznati sa najvažnijim informacijama...

VR činjenice, crno na belo

Filip Majkić

Sasvim smo sigurni da ste puno toga čuli (ili makar načuli) o virtuelnoj realnosti, obzirom da se radi o veoma “vrućoj” temi. Postoji dobar razlog za to. Neki smatraju da će “velike naočare” promeniti zauvek način na koji vršimo interakciju sa računarima, drugi samo žele da se dobro poigraju, treći da iskuse šta god je uopšte u trendu, četvrti se nadaju da bi VR mogao da da novi podsticaj prodaji PC računara. Kako bilo, jasno je da su očekivanja velika.

U ovom tekstu ćemo vam predočiti najvažnije informacije koje biste trebali da znate. Želeli smo da ukažemo i na pozitivne i na negativne aspekte onoga što nam donosi nova tehnologija. U toku je pristizanje uređaja virtuelne realnosti na tržište i uskoro će se ovakvi uređaji omasoviti. Biće dostupno mnoštvo rešenja, među kojima su Oculus Rift, HTC Vive, Playstation VR, Gear VR za Samsung telefone i mnošto drugih, koji će naknadno pristići. Između njih postoje određene razlike, ali to nije glavni fokus ovog teksta, već šta svi oni skupa donose. Šta sve trebate da znate o predstojećoj VR maniji? Šta je dobro, šta ne tako dobro? Grupisali smo izvestan broj činjenica u nekoliko kategorija...

vr4.jpg


1) Hardverska zahtevnost

Poznata je zvanična hardverska zahtevnost za Oculus Rift, najpopularniju i najverovatnije najupotrebljiviju izvedbu virtuelne realnosti, o čemu ćemo više govoriti kasnije. Ta zahtevnost je dosta visoka, ali predstavlja tek ulaznicu, bez ikakve garancije. U pitanju su hardverski minimumi da računar uopšte može da pokrene VR; da uživanje bude adekvatno, trebaće više. Da pokrenete igre - trebaće još više!

Zvanične minimalne hardverske specifikacije su:

NVIDIA GTX 970 / AMD 290 ili jača grafika
Intel i5-4590 ili jači procesor
8GB RAM
HDMI 1.3 video izlaz
2x USB 3.0 porta
Windows 7 SP1 ili noviji

Međutim, „caka“ sa VR-om i hardverskom zahtevnošću jeste u konceptu koji je neophodan za neke primene. Da, vaš računar će vremenom jačati i zadovoljavaćete ovaj minimum za korišćenje kroz par meseci ili koju godinu, ukoliko već sada ne zadovoljavate. Međutim, kada su igre u pitanju, problem je što će za uživanje u VR igrama biti potrebne progresivno jače mašine. Neophodan je računar koji može da tečno i konstantno prikazuje 2160 x 1200 rezoluciju u 90 fps-ova. To danas u najzahtevnijim naslovima ne mogu ni najbrže grafičke karte. Da, grafičke karte koje budu izašle tokom ove ili naredne godine će možda moći, a sigurno će moći one koje će izaći kroz 3 ili 4 godine. Međutim, tada će se pojaviti i nove igre, za koje će opet trebati zverski snažan računar u datom trenutku. Pogledajte, recimo, minimalne specifikacije za VR verziju inače poprilično nezahtevne igre Elite: Dangerous.

NVIDIA GTX 980 ili jača grafika
Intel i7-3770 ili jači procesor
16GB RAM

Obratite pažnju - ovo je minimum! Dakle, da bi se igra pokrenula sa minimumom, potrebna je grafička karta od 600 evra, 16 GB RAM-a i slično. Koliki je maksimum, ne smemo ni da zamislimo. Da li vam je sada jasno zbog čega se proizvođači PC komponenti nadaju da će VR dati novi zamah PC industriji? Entuzijasti širom sveta će konačno dobiti nove razloge za investiranje u računare, tu nema nikakve sumnje.

vr7.jpg


2) Dugoročni problem performansi u igrama

Deo ovog problema smo spomenuli u prethodnoj sekciji. Igre su jedna od dve najvažnije kategorije koje će podsticati upotrebu i primenu VR-a, iako postoji još mnogo aspekata primene o kojima verovatno niste ni slutili, o čemu ćemo više govoriti kasnije. No, VR uređaji rade na visokim rezolucijama i u perspektivi se očekuju samo još više - recimo, nakon 2160 x 1200 naredni korak za Oculus je ovladavanje 4K tehnologijom, a isto tako i za rivalski HTC Vive.

Gde je tu problem? On potiče otuda što morate imati natprosečno visok - i nadasve stabilan - frejmrejt, odnosno broj slika u sekundi. Da bi se prikazao VR, on nalik na 3D deluje na oba oka, u slučaju Oculus Rifta rezolucijom 1080 x 1200; da bi se sve to iskombinovalo kako treba, potrebno je 90 fps. Danas je vrlo teško obezbediti računar koji pušta toliku rezoluciju u tako tečnom frejmrejtu. Da ne spominjemo planove za 4K u budućnosti sa tolim fps-om.

No, prava dimenzija problema se dobija onda kada shvatite da vreme neće stati, niti se zacementirati. Da, kroz par godina će kompjuteri moći da pokreću sadašnje naslove u tolikoj rezoluciji i fps-u, ali će se i kroz 2, 3, 4 godine pojavljivati neke nove, zahtevnije igre, koje tada aktuelni hardver neće moći da pokreće. Ovo će biti ozbiljan izazov i ne bi nas začudio scenario u kome VR iskoristi gejming za jedan od najboljih vidova promocije, a potom tiho i bez mnogo pompe zamre, okrećući se nekim drugim aspektima primene, o čemu ćemo govoriti u daljem delu teksta. Da li se i dalje čudite zbog čega PC industrija željno očekuje da VR preokrene trendove i doprinese povratku jasnog rasta?

 

 

filipenko Moderators postova: 11722
Drago mi je izvestiti vaskoliku javnost da je članak sređen, tj. da je ispravljen problem nastao na poslednjoj strani, te je nakon sveže intervencije ponovo pročitabilan™.
subtractor Član postova: 4737
Nije do tebe, ni ja ne mogu da procitam kraj teksta
mr008 Član NoAd postova: 903
Da li je ovo do mene ili je neki bag ali kad predjem na 4 stranu u tekstu on prikazuje 1 stranu, sam pocetak ?
Apollo19 Neregistrovan korisnik
Da sam najjveca lopuza u srbiji nebi mogo da kupim ovu konfiguraciju.
samo za grafiku treba da se izdvoji 600 EVRA a zate pare moze da se kupi PS4 i te naocera i da se igra nego za NVIDIA GTX 970 / AMD 290 ili jača grafika
Intel i5-4590 ili jači procesor
8GB RAM to je minimalno sto treba a da ne pricamo za NVIDIA GTX 980 ili jača grafika
Intel i7-3770 ili jači procesor
16GB RAM Gde da se nace jace od ovoga sta Nvidia titan X ili intel xeon sa 18-jezgra to jace koce ovo da kupi u srbiji i najjvece lopuze nemaju za ovo a kamoli mi koji ma je plata od 300 do 500 evra max
Warlock Neregistrovan korisnik
Definitivno je interesantna stvar, ali kao sto ste i sami rekli, problem su kontrole i privikavanje. Probao sam DK1, DK2 i Morpheus (verziju PS VR-a), vidi se napredak, ali definitivno od te tri verzije koje sam ja probao Morpheus je delovao najbolje. Polazem veliku nadu u PC, ali u kombinaciji sa PS VR-om, zasto?
Do sada nije postojala stvar koja nije mogla da se nakaci na PC, PS VR ce biti sigurno mnogo jeftiniji od OR i Vive, a vrti se cena od oko 400-450$ trenutno. Po meni je to solidan entry pod uslovom da je potrebno imati 1080p@60Hz masinu, sto je daleko bolje od 2k@90Hz.
Iskreno se nadam da ce momci koji su ucinili i "zakacili" dosta hardvera koji nije za PC na sam PC uspeti i u ovome... to bi bio pun pogodak. Pozz...

Intel Thunderbolt tehnologija - godinu dana kasnije

Veliki giveaway: 25 godina kompanije Cooler Master

  • Povezane teme:
10203
10205
10206
10207
10208
10209