Greška

Došlo je do greške.

Originali ili pirati ili - zašto igrati originalne igre?

15.03.2017 12:50 | 115 Games
Originali ili pirati ili - zašto igrati originalne igre?

U susret povećanju cena digitalne distribucije igara, postavljamo vam pitanje: koristite li piratski softver? Razdoblje koje je za nama je nametnulo određena razmišljanja i vrednosti koja nisu u skladu sa zakonima, pravilima, pa ako ćemo iskreno, ni vrednovanjem nečijeg truda. Softverska piraterija je naširoko rasprostranjena i nije problem samo Srbije, ali je svakako značajna pojava svuda gde blagostanje nije na nivou razvijenijih zemalja. Probaćemo da sagledamo problematiku iz ugla najpopularnijeg softvera - igračkog...

Originali ili piraterija

Filip Majkić

Da li se piraterija uvek isplati? To pitanje se dugo vremena nije uopšte postavljalo. Sa ekstremno niskim primanjima, kao i visokim stepenom nemaštine, mnogi jednostavno nisu ni imali izbora osim da koriste piratski softver. Mnogi ni danas nemaju izbor, da pričamo potpuno otvoreno. Međutim, danas mnoge stvari stoje drugačije. Postoje pretplatnički softveri, postoje razni servisi, a i igre su dosta drugačije od onih na koje smo nekada navikli, a koje su se uglavnom bazirale na jednostavnom konceptu "prelaska" nivoa.

Kada su igre u pitanju, stvari se dodatno komplikuju. Zapravo, počele su da se komplikuju odavno, jer stvar zaista nije tako jednostavna. Igre spadaju u zabavu, a poznato je da zabava košta - ali isto tako da je malo ko raspoložen da je plati. Promenio se i način na koji nabavljamo igre. Dragocene diskove, pa i druge oblike fizičke nabavke igara, vremenom su zamenili digitalni servisi i digitalno preuzimanje igara. Svakako se radilo o olakšanju i značajnoj novini u samom iskustvu nabavke igara, a sve je pratio veliki razvoj i podsticaj po više osnova. Vremenom su čak i konzole, "najtvrđi" predstavnici pristupa fizičkih medija, počele da ustupaju mesto digitalnim servisima.


pira8.jpg


Kupci, baš kao i kreatori igara, su dobili nove platforme i mogućnosti da kupe ili predstave igru onako kako im je to do tog momenta bilo nedostupno. Istovremeno, mnogi su shvatili prednosti digitalne platforme u smislu potencijala za uštedu i za borbu za tržišno mesto boljom cenom proizvoda. Sa druge strane, nije da DRM-ovi nisu bili bez zamki jer uvek postoji još jedan faktor u celoj priči, a to je kreator digitalnog servisa. To je uslovilo pojavu kakvu danas imamo...


Digitalne igre kao nosioci prodaje

Za kupca postoji dobra i loša strana cele priče. Dobra strana jeste što su na digitalnim servisima popusti česta pojava, pa su mnogi koji kupuju originale dobili mogućnost da za pristupačne iznose upotpunjuju kolekciju svojih igara. Neretko se igre mogu naći na popustima i do 50% svega koji mesec nakon početka prodaje, ili 75% (pa i više) nakon šest meseci do godinu dana. Sa druge strane, u proteklih par godina je došlo do fragmentacije digitalnih servisa, jer se mnogi bore za svoje mesto na ovom polju.


pira5.jpg


Iako je Steam dugo vremena bio sinonim za digitalnu nabavku igara, EA je kreirao svoj servis (Origin), baš kao i Ubisoft (Uplay), pojavio se i veći broj servisa specijalizovanih za neku oblast (recimo GoG, koji je ime stekao na prodaji zakrpljenih i funkcionalnih verzija starijih naslova), neki giganti kao što je Blizzard imaju sopstvene servise na kojima nude samo svoje naslove... Takođe, pojavio se ogroman broj servisa koji kupcima nude specijalne dilove, bundle kupovine i slično. Kako se snaći u svemu tome?


pira6.jpg


Digitalna igra ima brojne prednosti nad fizičkom kopijom. Pre svega, ne možete je izgubiti, niti se može oštetiti. Uvek je ažurirana na najnoviju verziju, a čitav proces je moguće precizno podesiti tako da se ažuriranja vrše bez ikakve vaše intervencije ili ometanja vašeg rada na računaru. Najzad, tu je uvek značajno pitanje cene.

Kupovina najnovijih naslova po cenama od 50-60 evra nije lak zalogaj ni za platežno mnogo izdašniija tržišta nego što je naše. Sasvim druga stvar je kada dođete u priliku da nabavite hit naslov - čija "upotrebna vrednost" nimalo nije opala - star 6-18 meseci za 7-15 evra. To je dostupno praktično svakome (naravno, izuzimamo one sa najtežom materijalnom situacijom) i toliko se može uštedeti pažljivijim odabirom namirnica prilikom kupovine, ili "odricanjem od nekoliko flaša koka kole", što samo po sebi nije tako loša stvar. Sada dolazimo do ključnog pitanja - ima li motiva za takvo postupanje? Koju vrednost dobijamo originalnim naslovima?

 

Jake Blues Neregistrovan korisnik
Tesko je danas naci igru koja ce te na duze vreme zadrzati i oduseviti a da to nije Multiplayer. A jos je teze naci igru koja je toliko dobra a piratska i moze da se igra multiplayer. Jednostavno forsiraju nas da kupujemo, doduse danas postoje mnogi posrednici kao G2A ili Kinguine pa se uvek moze naci dobrih igara za male pare. Ja iskreno potrosim 30ak eura mesecno na igre na steamu sam vec nabacio preko 2 000 (nisam odigrao ni 50), u svakom slucaju ima mesta i pored ovako bednih plata i svega ostalog i za igre, da se razumemo svako od nas ode u kafic potrosi 20 eura i posle ne zna gde su mu. Odreknes se jedne pijanke i dobar si par igara.
sasa Neregistrovan korisnik
ko moze - treba da plati, kome mesecno zadovoljstvo izadje 10 posto plate
ili dzeparca.
kod nas tesko , radis za 250 - 300 evra mesecno. skrpis neki polovan komp
i da dajes 150 -200 evra mesecno.
nema a i da ima - odakle
vddutina Član postova: 492
Citiram korisnika: slavisajZnam da nisi to rekao, ali te podrzavam Pa mene ne interesuje sta ce oni uraditi sa CD. Bitno je to da oni svakako ne bi kupili taj CD isto kao sto ti neki koji skidaju pirate ne bi kupili taj materijal. Tako da nema kradje.
Pa nebi ni ja nikad kupio zlatnu polugu ali bi je drpio da mogu.
slavisaj Član postova: 1803
Znam da nisi to rekao, ali te podrzavam Pa mene ne interesuje sta ce oni uraditi sa CD. Bitno je to da oni svakako ne bi kupili taj CD isto kao sto ti neki koji skidaju pirate ne bi kupili taj materijal. Tako da nema kradje.
alfaunits Član postova: 30542
Ja uopste nisam to rekao Slavisa
Ali davanje cda na slusanje nikako ne bi smelo biti nelegalno. Sve dok se ne kopira da oboje mogu slusati u isto vreme.

Ekskluzivno: HTC Vive demonstracija u Benchmarku, dan treći

Steam rasprodaja: Naši favoriti cene do 5 evra

  • Povezane teme:
10404
10405
10406
10407
10408
10409