Greška

Došlo je do greške.

Opis igre: Dota 2 Beta

13.02.2012 09:00 | 3 Games
Opis igre: Dota 2 Beta

I to smo dočekali – Dota 2 Beta je stigla, te smo bili u prilici da se prepustimo njenim čarima. Smatrate se Dota fanom i fanom MOBA igara uopšte? Ne propustite priliku da pročitate naše utiske. Nekima ćete biti razočarani, neke ćete zdušno podržati, ali smo uvereni da vas nećemo ostaviti ravnodušnim. Hit mod za Warcraft III je dobio svog „punokrvnog“ naslednika. Dota 2 je pred nama, i nakon dvonedeljnog druženja sa njom, iznosimo svoje utiske pred vas

Filip Majkić

Pre nego što nastavimo, moramo otkloniti dilemu koju sam naslov postavlja. Obično bete nisu predmet opisa, ali u ovom slučaju pravimo izuzetak iz mnogo razloga, od kojih je najbitniji – to je sasvim igrivo, i suštinski se neće menjati u budućnosti. Da pišemo na engleskom, dovitljivo bismo članak nazvali (P)review, ali smo mišljenja da je igra u potpunosti zrela, iako će neke stvari sasvim sigurno još biti dorađene i da zaslužuje da joj se posveti pažnja kao i svakom opisu. Čak i više od toga.

Dota je nastala kao mod za WarCraft III: The Frozen Throne. Defence Of The Ancients, kako je puno ime ovog moda (otuda skraćenica Dota – bilo bi pravilnije da se poput akronima piše velikim slovima DOTA, ali ne moramo biti previše napadni), je nastao iz vrlo jednostavne ideje o dve baze koje šalju vojsku jedna na drugu, dok igrači kontrolišu samo jednog heroja i pokušavaju da (pre)okrenu tok bitke u svoju korist, najpre vrlo indirektno utičući na dešavanja na mapi, a zatim sve više i više kako partija odmiče – dok se ne poruši protivnička baza.



Dota je doživela neverovatan planetarni uspeh i postala Battle.net fenomen koji se i  dan danas nemilice igra širom sveta. Stepen uspeha je gotovo neverovatan imamo li u vidu da se krenulo čisto amaterski, a broj fanova i igrača je dosegao razmere o kojima kreatori moda koji se sastoji iz jedne jedine mape verovatno nisu ni sanjali.

MOBA

Još malo ćemo vas držati u neizvesnosti, pošto za širu čitalačku publiku moramo objasniti o kakvom se tipu igre zapravo radi. MOBA – Multiplayer Online Battle Arena je specifičan podžanr akcionih real-time strategija, premda ima veoma malo veze sa RTS žanrom kada je gejmplej u pitanju. Zaboravite na priču, na nivoe, na igre kakve ste navikli da igrate. MOBA naglašava timsku igru i ceo žanr je namenjen isključivo igranju online.



Igrači kontrolišu samo jednog heroja (od više desetina koji su na raspolaganju), jedinicu koja se razvija tokom partije i čije osobine i magije utiču na celokupnu timsku strategiiju. Cilj je uništiti protivničku bazu, a dve baze šalju jedinice jedna na drugu u pravilnim vremenskim intervalima duž tri glavne staze, odnosno „lejna“. Heroji stiču iskustvo i novac ubijanjem tih jedinica, ili pak heroja protivničkog tima. Da sve bude još komplikovanije, osim glavnih staza na raspolaganju su i brojne pomoćne staze kroz šume koje povezuju glavne staze, a na pojedinim lokacijama se nalaze „neutralne“ jedinice koje takođe donose iskustvo i zlato.



Svoje poreklo MOBA igre imaju još u StarCraft mapi, Aeon of Strife, za koju je vrlo verovatno veoma mali broj igrača čuo. Međutim, ceo žanr je definitivno uspostavljen sa dolaskom WarCraft III naslova i mogućnošću levelovanja heroja, kada je Dota prosto zablistala i postala sinonim za celokupan podžanr. Dota se dugo razvijala i i dalje se razvija, premda sada mora da se nosi sa daleko mlađim i nanovo osmišljenim naslovima, a kao mod je bila ograničena endžinom i tehničkim mogućnostima već veoma vremešnog WarCraft III naslova.

Koje još igre postoje u ovom podžanru? Kao što vidite, radi se o kombinaciji modova i standalone igara, koji slede različite šeme (negde se igra plaća, negde je igra free-to-play sa plaćanjima in-game predmeta, alternativnih avatara i slično, ili je pak kombinacija). Prvi samostalan naslov je bio Demigod, koji nije zabeležio značajniji uspeh. Za njim su sledili League of Legends. zatim Heroes of Newerth, a treba spomenuti i razvoj moda koji će biti deo StarCraft II naslova, a koji je takođe u beta fazi. Dota 2 je svakako jedna od ovakvih igara, a tu su još i Rise of Immortals, kao i Smite, koji pokušavaju da pristupe igri na neki drugačiji način, kao što su promena perspektive kamere i slično.



Dota je ostala sinonim za žanr i sa pravom se puno očekuje od Dote 2. Međutim, treba reći da je Dota 2 zapravo trejdmarkovana od strane kompanije Valve prilikom procesa koji ni danas nije sasvim jasan, te postoje mnoge kontroverze šta se zapravo desilo. Bilo je puno glasina o kupovini tima koji je pravio klasičnu Dotu, da je u stvari samo zaposlen vodeći programer, da je bilo nekakvih preuzimanja pa otpuštanja i tome slično. Mi se time u ovom tekstu nećemo baviti, iako je dobar signal upozorenja. Inače, odmah treba reći da je autor ovih redova skeptičan prema akvizicijama kompanije Valve. Radi se o firmi koja, ponavljamo – prema viđenju autora, kreira genijalne i fantastične naslove kada se radi o njenom sopstvenom intelektualnom vlasništvu (IP), ali koja nema naročito slavan trag kada se radi o preuzimanju igara od drugih razvojnih timova – setimo se samo CounterStrike-a i gde se danas isti nalazi nakon što ga je Valve uzeo pod svoje...a ljudi i dalje igraju stari CS.

MOBA evolucija i Dota 2

Evolucija MOBA žanra je odvela u različitim pravcima. Ovde ćemo se samo ukratko osvrnuti na dve, prema našem mišljenju, najuspelije igre ovog pravca. To su League of Legends i Heroes of Newerth. Ne ulazeći u poslovni uspeh kompanija izdavača niti u broj igrača koji ih igra, ove dve igre su u neku ruku krenule u različitim pravcima od Dote.



Stav koji ćemo ovde izložiti je, ponovo, lični stav autora teksta. League of Legends (LoL) je išao na uprošćavanje koncepta i otvaranje prema slabije upućenim igračima, da ne kažemo – novajlijama. Tako je zarađivanje zlata daleko lakše, nema različitih naprednih opcija (isto je da li nekoga napadate odozgo ili odozdo, ne postoji „deny“ kripova i slično) koje puno znače. Međutim, League of Legends je zabeležio ogroman uspeh i igraju ga stotine hiljada igrača u gotovo svakom trenutku. Heroes of Newerth (HoN) sa druge strane predstavlja neku vrstu „ekspertskog MOBA naslova“, ako tako može da se kaže. Svesni smo da se mnogi korisnici neće složiti, ali smatramo da je HoN za one koji brzo misle i imaju brze reflekse, a sama mehanika igranja je takva da je sukob nešto brži i žustriji nego u drugim pomenutim naslovima. HoN igra dosta manje igrača, pa tako u jednom trenutku teško da ga igra više od 60 hiljada ljudi – što je opet sasvim lepa cifra. Istovremeno, HoN je i dalje grafički najlepši i deluje „ozbiljno“, dok je LoL sa svojom „crtani film“ grafikom nešto relaksiraniji po tom pitanju, ali o tim poređenjima ćemo više u nastavku. Preporučujemo vam i da se podsetite našeg opisa igre Heroes of Newerth, gde možete naći više informacija i o samom konceptu igranja ovakvih igara.

Dabome, sve ove tvrdnje shvatite uslovno. Savršeno je jasno da su kreatori MOBA igara veoma često „pozajmljivali“ ideje jedni od drugih, od sistema naplate, preko heroja i predmeta, pa sve do izmena u interfejsu, magija i slično. Gde tu dolazi Dota 2? Pogledajmo...

Dota 2

Igrajući Dota 2 Betu, čini nam se da ova igra nije tražila previše inspiracija sa strane. Dota 2 je najveći uzor imala u samoj Doti, ma koliko vam se ta stvar činila dobrom ili lošom. U suštini, teško da će neko to smatrati lošim, osim ukoliko se u međuvremenu u potpunosti nije „prešaltovao“ na neki drugi MOBA naslov. Od ove tačke pa nadalje, koristićemo dosta „Dotaških“ pojmova i poređenja sa originalnom Dotom ili drugim MOBA igrama, ne zamerite...



Dakle, zaboravite na priče, na introe, na nivoe i tako dalje – jedna mapa, dve baze, jedan cilj – uništiti protivnika u 5 na 5 sukobu gde kontrolišete jednog heroja. Esencija igre je i dalje tu. Dobra vest za sve one koji se možda boje novina koje bi poremetile delikatan balans – svi trenutno dostupni heroji su „copy-paste“ iz stare Dote, sa tom razlikom što ih ovde ima manje, iz razumljivih razloga. Heroji će biti dodavani periodično, a poslednji koji je dodat u igru u odnosu na vreme pisanja teksta je Bone Fletcher, popularni kosturko-strelac koji je tu još od pradavnih Dota vremena.



Predmeti, odnosno ajtemi, takođe nisu doživeli nikakve izmene – pod uslovom da ste pratili Dotu doskora i izmene određenih predmeta u originalnoj verziji. Svaki heroj može da nosi do šest predmeta, a njih ima „na milijarde“. Oni su esencijalna stvar Dote 2, baš kao i prethodne Dote – dodaju vam određene mogućnosti, sposobnosti ili osobine, omogućavaju regenerisanje helta i mane, povećavaju napad, povećavaju izdržljivost, ubrzavaju napade ili ojačavaju magije. Jedna od draži MOBA igara je što se predmeti prave od drugih, te tako skoro sve što napravite možete dodatno da unapredite ili pretvorite u neki drugi predmet. Svakog heroja, dakle, možete da specijalizujete tokom partije, odnosno da mu povećavate atribute, sposobnosti i slično putem ovih predmeta.

Značajne novine

Najbitnije novine koje su uvedene u Dotu 2 dolaze otuda što je promenjena „infrastrukturna podloga“ igre. Podsećamo, Dota 2 je Valve, a ne Blizzard kreacija, i samim tim se neće igrati na Battle.net-u, već preko Steama. Dota je patila od mnogih boljki, prevashodno zbog teške mogućnosti pravljenja adekvatnih partija. Ako niste lično poznavali ljude sa kojima ćete igrati, uglavnom je dolazilo do nebalansa, velikih razlika u sposobnostima igrača unutar jedne partije, nerviranja, što bi uglavnom kulminiralo odlascima iz partija mnooogo pre vremena. Druge MOBA igre su osmislile sisteme sa statistikama i beleženjima učinka svakog igrača, kako bi vremenom partije bivale sve kvalitetnije i kvalitetnije. Prosto rečeno, za svaku pobedu dobijate određeni broj bodova, za svaki poraz vam se bodovi oduzmu, plus se beleži vaš učinak u svakoj partiji.



To je omogućilo razvoj tzv. matchmaking mehanizama, i to je ono što Dota 2 uvodi u odnosu na prethodnika. Naspram drugih popularnih MOBA igara, to svakako nije neviđena stvar, ali je apsolutno neophodan dodatak koji oplemenjuje Dota 2 univerzum, jer omogućava dobre partije bez frustriranja, i za početnike i za stare vukove. Slično važi i za opciju Reconnect. Ogroman problem u originalnoj Doti je bio kada nekome pukne veza ili server zalaguje, pa igrači ispadnu iz partije, a da ne spominjemo nerviranja kada neko naprosto ode jer mu nije krenulo dobro. I to se sređuje u Doti 2 putem opcije Reconnect, gde svako ima pet minuta da se ponovo konektuje, a tih pet minuta se može produžiti putem pauziranja igre (dok tih pet minuta nije isteklo). Još jedan esencijalan dodatak za Dotu 2.



Međutim, Dota 2 ide i korak dalje u smislu činjenja sve da doživljaj igranja ne preraste u frustraciju. Kada neko ispadne iz partije, tu je opcija da bot preuzme njegovu ulogu. Bot? Da, dobro ste čuli, bot...

Botovi

Botovi su još jedna novina koju Dota 2 donosi, ne samo u odnosu na Dotu, već i druge MOBA igre. Ideja je sledeća: početnici i oni koji bi da se naviknu na igru i interfejs uvek mogu da igraju partije sa botovima, što iskreno svima preporučujemo, čak i najiskusnijima, dok se naviknu na okruženje, nove izglede heroja i uopšte na mehaniku igranja, makar u početku. Druga funkcija botova jeste da preuzmu ulogu igrača koji ispadnu iz partije. Oni nisu baš na nivou čoveka – MOBA igra je suviše kompleksna da bi botovi mogli da iole adekvatno simuliraju ljude nevezano za težinu – ali su relativno korektni i u svakom slučaju bolji nego da igrate 4 na 5.



Interfejs

Još jedna značajna izmena jeste korisnički interfejs. Oni koji su igrali Dotu znaju da je za korišćenje prečica na tastaturi za bacanje magija (apsolutno esencijalno je bilo koristiti tastaturu) bilo potrebno znati posebnu kombinaciju za svakog heroja. Istovremeno, WC3 endžin je diktirao korišćenje numpad tastera za inventar. Naravno, nešto se moglo zaobići dodeljivanjem makroa na miša iz kontrolnog softvera, ali je suština da je korišćenje interfejsa bilo komplikovano.



Dota 2 i tu prati ostale MOBA igre i sada donosi mogućnost potpunog podešavanja kontrola. Iskreno, mi smo navikli da se četiri magije bacaju na tastere Q, W, E i R, a da se inventar koristi na alt+Q, alt+W, alt+E, alt+A, alt+S i akt+D. Niko, međutim, nije ograničen, i može da podesi kontrole kako god mu se svidi.

Takođe, u samoj igri postoje određene izmene u interfejsu – ponovo, ne nešto neviđeno za najbolje MOBA naslove, ali novina u odnosu na raniju Dotu. Naime, za svakog heroja ćete kada kliknete na prodavnicu predmeta videti preporučene kombinacije predmeta, odnosno put „bildovanja“ heroja, što će mnogima olakšati snalaženje. Mišljenja smo da je ovo vrlo korisna opcija – ko je ne želi, ne mora je koristiti, a ko želi (90% predmeta koje ćete sklapati pojedinim herojima je zaista tu dobro smešteno) njemu će biti daleko lakše da bilduje heroja na kraći način nego da klikće po celom šopu.


 
 


Istaknimo i promene „na herojima“. Health bar je pretrpeo izmene, pa tako sada vizuelno možete zaključiti koliko ko ima HP-a „na prvu“ na osnovu broja pravougaonika u njemu, gde svaki označava 250 HP-a. Sada osim health bara odmah ispod njega imate i mana bar, koji doduše nije izdeljen na „podsekcije“, ali je vrlo koristan. Isto to možete videti i za svoje saborce, tako da odmah znate ko je u kakvom borbenom stanju. Za neprijatelje, pak, to ne važi, i kod njih možete videti samo health bar „na prvu“, dok za više informacija morate kliknuti na njih.

 

 

Utisci

Šta reći a ne istopiti se od sreće dok igrate Dotu 2? Sve što ste do sada čitali ne trebate da shvatite prekorno, i to što su neki drugi MOBA naslovi doneli pojedine ideje ne znači da one nisu od ogromnog značaja, jer se sada implementiraju u Dotu 2, a ne u neku drugu igru! A svi znamo da će Dotu 2 igrati milioni igrača...



Gejmplej novina u suštini nema previše, što može biti i dobro i loše, u zavisnosti od vašeg gledišta. Valve se trudio da održi stari filing i verno ga prenese, uključujući i neke stvari koje se autoru teksta nisu puno sviđale. Već smo spomenuli da su svi heroji koji su trenutno dostupni u Dota 2 beti direktne kopije onih iz Dote, ne računajući skinove. Sa druge strane, „zadrške“ koje postoje, nešto sporije bacanje magija i reakcije heroja su prisutne i ovde. Onima koji, na primer, igraju Heroes of Newerth, sukobi u Doti 2 se mogu činiti pomalo usporeno.

To ima i svoje dobre i svoje loše strane. HoN sukobi imaju tendenciju neprekidnosti, gde kada neko krene u izvođenje akcije samo od njega zavisi da li će je uspešno izvesti i izvođenje kontre je otežano, dok u Doti 2 (pa i Doti 1) neretko imate „fore“ za izvlačenje od baš tog ubitačnog stana ili masovke koja bi trebala da vas pogodi. Međutim, neke akcije se izvode sa tolikom zadrškom da prosto iznerviraju vašeg prepodobnog autora. Primera radi, Puck, heroj iz Dote (2), toliko sporo baca svoje magije i napada da je pravo mučenje igrati sa njim, dok u HoN-u taj direktno „prepisani“ heroj pod imenom Bubbles jeste jedan od najomiljenijih izbora.



Iskreno, ne možemo se oteti utisku da je kvalitet igrača generalno nešto slabiji. To i nije za neko čuđenje, imajući u vidu stadijum Dota 2 bete, odnosno činjenicu da se radi o ipak zatvorenom sistemu. U svakom trenutku ćete naći nekih 15 do 20 hiljada igrača, ali retko kada više od toga. Partija nekada brzo krene, ali ume i da se otegne, što je bolja koju su druge MOBA igre u međuvremenu eliminisale (uglavnom), premda je za očekivati da će stvari biti dosta bolje kada mnogo više igrača zaigra Dotu 2.



Gejmplej je – isti. Heroji su – isti. Predmeti su – isti (uz svega par promenjenih imena u odnosu na one iz Dote, ali će se apsolutno svi igrači snaći vrlo brzo). Šopovi su – isti. Ali osećaj nije sasvim isti. Pre svega, grafički je sve dosta bolje nego u Doti, koja je već bila dobrano opterećena WarCraft III nasleđem koje u današnje vreme prosto jeste pregaženo, ma koliko se nekome intimno dopadala „grafika iz crtaća“ koju on forsira. Grafika je, međutim, daleko iza one koju vidimo u HoN-u, a iskreno, kada upalimo HoN nakon Dote 2, deluje nam da se radi maltene o generacijskom razmaku (uprkos tome što je HoN mračniji). Tu ne mislimo čak toliko na kvalitet statičnih slika, već kada se sve nalazi u pokretu, kada animacije dolaze do izražaja, kada sve pršti od magija i odsečnih pokreta velikog broja heroja u sukobu. Ipak, pomak u odnosu na Dotu (pa i sve druge MOBA igre osim HoN-a) je vidljiv i očigledan. Na mašini navedenoj na kraju teksta, sve radi kao podmazano u visokom broju frejmova.



Šta bismo još mogli izneti? Pa, recimo da imamo utisak da se plavičasto-zelenkaste boje forsiraju. Iz nekog razloga, veliki broj heroja na sebi ima upravo ove boje, što može malo produžiti period navikavanja u smislu da će proći nekoliko partija više dok se naviknete da „na prvu“ prepoznajete koji je heroj na vašem ekranu čak i u grupnim okršajima. Takođe, utisci mnogih igrača – a i vašeg autora – su takvi da je FOV (field of view, polje koje vaš heroj vidi) manji nego u Doti, ali i da je distanca nekako drugačija, kao da se drugačije obračunava. Može biti i da smo pod uticajem drugih MOBA igara, ali to je osećaj koji imamo. Primetili smo i interesantan bag koji uzrokuje da „last hit“ u pojedinim slučajevima ne odradi animaciju kada je reč o melee herojima, pa ćete nekada videti da ubijete protivničkog heroja a da vaš heroj u stvari nije odradio animaciju napada (zamah oružjem i udarac). Ovo se de[ava isključivo prilikom ubijanja heroja i to ponekad, pre kao izuzetak nego pravilo, a nikada prilikom ubijanja ostalih jedinica, kada animacije rade normalno.



Takođe, veština igrača je upitna. Ponovo bismo iskoristili poređenje sa HoN-om – u HoN-u ćete veoma teško upasti u partiju gde se ne postavljaju vordovi konstantno i kuriri ne apgrejduju (MOBA igrači odlično znaju o čemu pričamo), dok su u Doti 2 oni pre retkost nego pravilo u partijama protiv živih igrača koje smo odigrali. Istovremeno, igrači veoma slabo koriste creep control metode. Često će napadati kripove automatski. Još jedno zapažanje – Dota 2 kao da forsira ranged heroje (koji napadaju iz daljine) u odnosu na melee heroje (koji napadaju iz blizine). Ova stavka je diskutabilna (ako se ne slažete, slobodno nam to poručite u komentarima) i subjektivna, ali nam se tako čini, makar kada govorimo o ranged herojima sa brzim projektilima.

Najzad, na raspolaganju su trenutno samo dva moda – All Pick (svi slobodno biraju svog heroja od svih ponuđenih) i Captain's Draft (kapiten tima bira heroje članovima tima). Ostali modovi će tek doći, a mi naročito jedva čekamo Single Draft (svako bira jednog od samo tri ponuđena heroja), koji će doneti preko potrebnu svežinu i naterati igrače da razgranaju svoje veštine i nauče da koriste sve heroje do maksimuma

Zaključak

Dota 2 beta je vesnik onoga što Dota 2 donosi sa sobom, ali ne treba imati iluzije da će dolaziti do radikalnih izmena i zaokreta. To, uostalom, nije ni potrebno. I kada smo govorili o tome da Dota 2 uzima neke od najpopularnijih i u praksi dokazanih elemenata drugih igara, to nismo mislili u negativnom smislu. Naprotiv, to će sve sada postati integralni deo – Dote 2, igre koju će igrati milioni. Dota 2 je u svakom pogledu vrhunska MOBA igra i za očekivati je da će itekako zasesti na tron igara ovog žanra, jer to je ipak – Dota 2, sa svojim izvornim osećajem igranja i specifičnim gejmplejem od koga su mnogi načinili otklon, svako u svom pravcu, ostavivši Dotu 2 da zauzme mesto koje joj i pripada bez puno ambicija ka izazovu direktnog sukoba – nije bilo ni realno, imajući u vidu da iza drugih MOBA igara ne stoje kompanije sa takvom infrastrukturom kao što je imaju Blizzard ili Valve.


http://img.benchmark.rs/36990/warlock.jpg


Pogledajte i stranicu sa Dota 2 stripom, i znajte da je u planu čitava edicija koja će se baviti raznim herojima, sukobljenim stranama (Dire i Radiant) i tako dalje...Hajp, hajp, hajp...Videćemo na šta će to izaći, ali je simpatičan propratni momenat, u svakom slučaju.



Nadamo se da smo vam približili igru koja dolazi, odgonetnuli neke zagonetke i dali odgovore na mnoga pitanja, među kojima je najznačajnije – kakav će osećaj biti igrati Dotu 2. Odgovor glasi: baš kao igranje izvorne Dote, ali unapređeno na svim nivoima. To i jeste ono što nam treba, i znamo već sada vrlo dobro da ćemo ostaviti hiljade i hiljade sati u dolazećoj igri. Stoga ovoj igri sleduje sasvim zasluženo priznanje već sada, bez obzira što je to i dalje beta. Neka nam je svima sa srećom, i teško onima koji se usude da se nađu naspram nas, sa suprotne strane reke. Gl hf.


Ocena: 99


Prednosti:

- Dota 2, za ime sveta
- Silna unapređenja u odnosu na Dotu
- Očuvan specifičan gejmplej balans i osećaj Dote
- Novo ruho starog pobednika
- Lakši za početnike
- I ponovo – Dota 2!!!

Nedostaci:

- Broj heroja (očekujemo da ova stavka vremenom izgubi važnost)
- Iako lakši za početnike od prethodnika, ovo je igra koja ne prašta previše
- Ah, uvek kukamo da je balans u konkretnoj partiji mogao biti bolji...


Platforma: PC

Igrano na:


CPU: Intel Core i5 750 @ 2,8 GHz
VGA: Radeon HD 5850
RAM: 12 GB
HDD: 3,1 GB
OS: Windows 7, 64-bitni
Konekcija: Kablovska, 8 Mbita




 

Komentari

0 Dodaj komentar

Opis igre: Bastion

Opis igre: Alan Wake

  • Povezane teme:
10404
10405
10406
10407
10408
10409