Greška

Došlo je do greške.

Intervju: Dragan Milanović, MSI

27.01.2009 12:44 | 0 Biznis IT
Intervju: Dragan Milanović, MSI

Gospodin Dragan Milanović, general manager u kompaniji MSI International, naš stari kolega i prijatelj, odgovorio je na nekoliko naših pitanja o kancelariji MSI Balkan i onome čime će se ovo predstavništvo baviti, aktuelnim proizvodima i trendovima, ekonomskoj krizi na našem i stranim tržištima, ali i unutar kompanije u kojoj je zaposlen. Prethodni intervju sa ovim harizmatičnim gospodinom, objavili smo pre skoro šest godina. &




Benchmark intervju, Dragan Milanović, MSI

Gospodin Dragan Milanović, general manager u kompaniji MSI International, naš stari kolega i prijatelj, odgovorio je na nekoliko naših pitanja o kancelariji MSI Balkan i onome čime će se ovo predstavništvo baviti, aktuelnim proizvodima i trendovima, ekonomskoj krizi na našem i stranim tržištima, ali i unutar kompanije u kojoj je zaposlen. Prethodni intervju sa ovim harizmatičnim gospodinom, objavili smo pre skoro šest godina. Šta se u međuvremenu promenilo?

Benchmark: Za čitaoce koji vas manje poznaju, kažite nešto o svom radu u kompaniji MSI.

Dragan Milanović, MSI: Počeo sam svoj rad u kompaniji MSI još 2001. godine kao account manager, a 2006. godine sam promovisan u menadžera prodaje za teritoriju Istočne Evrope, jer sam baš na ovim tržištima i ranije radio. Nakon toga, radio sam kao country manager, a trenutno sam na poziciji general managera u MSI Balkan.


Benchmark: Odakle i od koga je potekla ideja da se MSI Balkan kancelarija otvori baš u Beogradu?

Dragan Milanović, MSI: (Smeh) Ovo baš nije lako pitanje… ideja je originalno nastala na jednom skupu u Hrvatskoj, na event-u koji smo imali u Rijeci. Tu je počela interna priča o tome da bi smo mogli da otvorimo regionalno predstavništvo kako bi bili bliže našim kupcima. Tada, naravno, još uvek nije bila izabrana tačna lokacija, niti se znalo kako će sve tačno da izgleda. Nakon nekoliko meseci, došli smo do zaključka da Srbija i Rumunija imaju najbolji položaj za takvu jednu regionalnu kancelariju, a zatim smo ostvarili kontakt sa vlastima u te dve zemlje sa željom da utvrdimo koja će nam dati bolje uslove – očigledno da je to bila vlada Republike Srbije.
 



Benchmark: Koliko zaposlenih broji novootvoreno predstavništvo i koje su radne pozicije u pitanju?

Dragan Milanović, MSI: U ovom trenutku je zaposleno 11 ljudi, raspoređeni u odeljenja prodaje, marketinga i servisa. Najveći broj ljudi radi u prodaji, jer MSI Balkan ipak ima zadatak da ostvari dobre rezultate u čitavom regionu za koji je zadužen.


Benchmark: Koji su prvi zadaci MSI predstavništva – čime se MSI Balkan bavio u samom startu?

Dragan Milanović, MSI: Prvi zadaci su analize svih tržišta, to je svakako najbitnije u startu uraditi jer bez dobrih podataka ne možeš na najbolji način da proceniš kako ćeš i gde uložiti novac. Prvog aprila prošle godine, kada je kancelarija i otvorena, prva stvar na kojoj smo radili je bila vezana za naša ispitivanja o tome šta se na tržištima prodaje i na kom nivou... Zatim smo krenuli da investiramo u prodajne kanale koji su interesantni za nas.



Benchmark: Koje planove kompanija MSI ima kada je distribucija u pitanju, na našem i okolnim tržištima?

Dragan Milanović, MSI: Odmah mogu da kažem da ćemo dalje proširiti MSI Balkan predstavništvo – uskoro se selimo u veću prostoriju, a zatim ćemo zaposliti još dvoje ili troje ljudi. To bi trebalo da bude završeno do juna ove godine. Više ćemo se fokusirati na maloprodaju, jer smatramo da na ovom tržištu možemo još da porastemo. Klasičan retail. Kad je distribucija u pitanju, reći ću vam da smo još prošle godine malo korigovali strategiju, a na regionalnom nivou gledamo i koja bi to velika distributerska kuća bi mogla da bude naš najveći partner. Ove godine na tom planu nećemo praviti velike promene, jer, svakako već imamo dovoljno dobru prodaju u kanalu.



Benchmark: Da li se marketing plan promenio u poslednje dve do tri godine? Kako planirate da širu javnost upoznate sa MSI brendom? Da li MSI brend u budućnosti vidite kao ime koje će biti svakome poznato - nešto poput Samsunga ili LG-a?

Dragan Milanović, MSI: Marketing plan se jeste preokrenuo i ne samo u smislu da su budžeti  veći i da se više ulaže, već i da trenutno ulažemo i u lokalizaciju, koja je za nas prvi sledeći korak da brže dođemo do naših potrošača. Drugo, već smo neko vreme prisutni i na consumer electronics tržištu (tržištu potrošačke elektronike), odnosno na tržištu gotovih IT sistema. Svakako da jako intenzivno i agresivno radimo na samom MSI brendu i mislim da smo prošle godine pokazalo da smo dovoljno jaki da se svrstamo u prva tri proizvođača notebook -a. Pomenuo si Samsung i LG – naravno da svaka kompanija sanja da postane toliko prepoznatljiv i velik brend. Realno, mi smo ipak IT kompanija koja svoju delatnost polako širi ka consumer electronics tržištu. I cilj nam je, da u segmentima ovog tržišta u kojima jesmo prisutni, budemo veoma poznata firma.



Benchmark: Kada je lokalizacija u pitanju, prvi koraci su napravljeni – lokalizovan website i podrška (propratni materijal) uz veliki broj vaših proizvoda? Koji su naredni koraci kada je lokalizacija u pitanju?

Dragan Milanović, MSI: Nakon što smo otvorili prvo predstavništvo u Srbiji, u kome je zaposlena bila Jasmina Divljaković, prva stvar na kojoj smo radili je lokalizovano uputstvo za proizvode, najpre notebook računare. Međutim, lokalizacija ne znači samo to, već podrazumeva da pratite šta se dešava na tržištu, da se proprate neka lokalna dešavanja, marketinški ili na neki drugi način…


Benchmark: Da li je jedan od vaših ciljeva da MSI proizvodi (serveri, radne stanice, klijent računari) budu korišteni i u javnim i državnim institucijama? Da li planirate da se više angažujete na javnim tenderima i sl.?

Dragan Milanović, MSI: MSI trenutno ne učestvuje direktno u tenderima u našoj zemlji. Fokusiramo se na „prodaju u kanalu“ i na retail, tj.maloprodaju. Notebook računari, na primer, trenutno su consumer-orijentisani – nemamo tako profilisanih rešenja koje bi mogli da ponudimo na tenderima. Međutim, i tu se dosta promenilo u poslednjem periodu, pa sada možemo reći da imamo ili ćemo uskoro imati proizvode koji su zanimljivi javnim i državnim preduzećima. Krajem četvrtog kvartala, u Rumuniji smo pobedili na jednom velikom tenderu. Takve stvari su očigledno postale veoma bitne i za nas. U drugom delu ove godine MSI će biti još aktivniji u ovim segmentima poslovanja...


Benchmark: MSI je svoj uspeh i veličinu izgradio na proizvodima iz klase tzv. core komponenti, kojie se instaliraju unutar računara (ponajviše su to u pitanju matične ploče i grafičke kartice), ali vam je, kako se čini, trenutno najbitnije tržište notebook računara? Da li će MSI u budućnosti proširiti portfolio još dalje od samih računara i komponenti i kupcima nuditi, primera radi, GPS uređaje,  mobilne telefone, LCD televizore?

Dragan Milanović, MSI: Mislim da je MSI već daleko od kompanije koja je poznata samo kao proizvođač core komponenti, pa čak i brenda koji je poznat samo po proizvodnji laptopova, koji su za nas jako bitni. Mi se bavimo i proizvodnjom servera i serverske opreme, zatim mrežne opreme, kao što su wireless ruteri i access point uređaji. Nakon toga smo krenuli, lagano, u consumer segment – sećate se naših MP3 i media plejera, na primer. Uz sva ta iskustva smo mnogo toga naučili, pa su tako nastala neka nova rešenja koja ćemo tek predstaviti. U pitanju su proizvodi iz kategorije nettop računara, ali se radi o kategoriji uređaja sa ekranom u koji su ugrađeni računari; nešto kao all-in-one-pc.


Benchmark: Sa touch-screen ekranom, kao mali uređaj ili kao LCD sa integrisanim računarom...?

Dragan Milanović, MSI: Postoje verzije sa ekranom osetljivim na dodir i sa “običnim” ekranom. Neke cene već mogu da kažem za vaše čitaoce – verzija bez touch-screen­-a će koštati oko 490 evra, što je veoma atraktivna cena za ovakav proizvod. Ubuduće ćemo se i dalje fokusirati na notebook računare, a posebno na ultra-mobility segment. To su računari kakav je, na primer, Apple MacBook Air. Mi imamo takav proizvod i on će doći na srpsko tržište krajem februara. Ovaj notebook pripada novoj X300 seriji…


Benchmark: Neke slike su se već pojavile na našem forumu, a onda i u vestima. Računar baš liči na MacBook Air...

Dragan Milanović, MSI: Da, ovaj model bi trebalo da bude jako veliki konkurent na mobility segmentu tržišta prenosnih računara.


Benchmark: Ali se nadamo da će cena biti niža od one koja važi za Apple MacBook Air?

Dragan Milanović, MSI: Svakako, ako MacBook Air trenutno ima krajnju cenu od 1299 evra, naš će imati cenu od oko 899 evra! Ogromna razlika.


Benchmark: Kada smo već pomenuli notebook računare, možete li nam reći da li ste zadovoljni rezultatima koje su prvo MSI kancelarija, a onda i zvanično predstavništvo, ostvarili u protekle tri godine? U čemu je ključ vašeg uspeha na ovom polju?

Dragan Milanović, MSI: Ključ je svakako u vrhunskom kvalitetu, naravno. MSI se među poslednjima ukuljučio na notebook tržište. Pre 2005. smo ove računare nudili samo kao OEM – radili smo za imena kao što su LG, HP itd. Nakon toga smo se posvetili sopstvenom brendu, jer ipak, naše ime je dovoljno jako u IT industriji. Sa notebook računarima smo krenuli prilično agresivno, nudeći rešenja u value segmentima, pa smo često dobijali best buy nagrade – i na Benchmark sajtu i u drugim časopisima, ali i u čitavom regionu. Mi smo veoma agresivno krenuli i sa našom servisnom uslugom. Prvi u Srbiji smo sproveli servisnu uslugu “72 radna sata pick-up & return”, što još niko od konkurenata, na ovom tržištu, nije uspeo da dostigne. Takođe, kvalitet, dizajn i cena naših prenosnih računara – sve su to kategorije u kojima smo prilično konkurentni. Nova MSI GX serija notebook-ova je tek četvrta generacija, a već su u rangu sa najboljim proizvođačima u industriji.


Benchmark: Smatrate li da MSI na tržištu notebook računara može još bolje i na koji način planirate da ostvarite još veću prodaju?

Dragan Milanović, MSI: Sigurno da može i bolje, ali ne možemo biti nezadovoljni. Krenuli smo 2005. godine i nakon nepune tri smo već bili među prva tri kad je prodaja u pitanju, a u dva tromesečnja smo čak imali i rekordnu prodaju.


Benchmark: Da li ste, generalno gledano, zadovoljni sa pozicijom na tržištu matičnih ploča i grafičkih kartica – na globalnom tržištu i na domaćem tržištu?

Dragan Milanović, MSI: Na globalnom nivou smo veoma zadovoljni, ispunjavamo postavljene ciljeve i naš menadžment je zadovoljan. Lokalno, sigurno da možemo i bolje. Nije da nismo zadovoljni, ali mislimo da ljudi još nisu prepoznali neke prednosti naših proizvoda, najpre u Intel „segmentu“ matičnih ploča, kao i u ATI „segmentu“ kad su u pitanju grafičke kartice. Naravno, konkurencija postoji, jaka je i dobro je što je tako. Uvek će neko od Tier 5 proizvođača „pobediti“ u određenom periodu, ali nama je bitno da radimo na našem brendu, kao i da nikad kvalitet ne stavljamo u drugi plan. Ne želimo da prodajemo proizvode koji koštaju malo i imaju nizak kvalitet – u takvo poslovanje ne verujemo.


Benchmark: 2009. godina je, već sada to možemo reći, godina teške ekonomske krize, koja je pogodila i tržište Srbije. Svi znamo da će tokom 2009. godine, prodajni rezultati na polju notebook računara najverovatnije biti slabiji ako ih uporedimo sa rezultatima iz 2008. godine. Kako MSI planira da prebrodi ekonomsku recesiju, pogotovo nakon ovako velikog napravljenog koraka (mislimo na MSI kancelariju u Srbiji i žestok nastup sa notebook računarima)?

Dragan Milanović, MSI: I tokom krize postoji potrošnja – panika koja je izazvana na tržištu se ne reflektuje na sve kupce, pogotovo što je ekonomska kriza preuveličana u medijima. Slično kao sa ovom kratkotrajnom krizom vezanom za isporuku zemnog gasa iz Rusije, što je dovelo do povećanja cene ovog energenta. Moguće je da će se uskoro i cena struje povećati i upravo zato MSI i drugi proizvođači rade na tome da se smanji ukupna potrošnja električne energije. I da odgovorim na pitanje – kako ćemo prebroditi trenutnu krizu: samo radom. A sama kriza zaista nije toliko velika. Upravo sam primetio da u Beogradu dosta ljudi kupuje –u prodavnicama odeće i obuće, tehnike. Tržište mora da postoji i uvek će biti tako.


Benchmark: Kako je korporacija MSI reagovala na globalnu krizu i da li ćemo videti neke promene u poslovanju i strukturi zaposlenih, kako bi se kriza lakše prebrodila?

Dragan Milanović, MSI: Opet ću napomenuti da mi smatramo da dobrim radom možeš da se boriš protiv krize. MSI nije otpuštao radnike niti to planira, ali je svakako u planu određen resource shifting (izmena unutrašnje organizacije zaposlenih). Kao što vidite, na tržištima na kojima imamo veliki potencijal za unapređenje poslovanja, a takvo je i tržište Srbije, čak i ove godine ćemo nastaviti da ulažemo. Nećemo stati sa marketingom, niti ćemo prestati da plaćamo zaposlene. Štaviše, baš sada ćemo pokušati da učinimo predstavništvo većim.


Benchmark: Po čemu se MSI Balkan razlikuje od sličnih predstavništava u Srbiji i regionu?

Dragan Milanović, MSI: Svakako da se strukture razlikuju. Ja sam se početkom 2008. preselio u Srbiju zbog izazova koji se zove MSI Balkan. Regionalno pokrivamo ne samo prostor bivše Jugoslavije već i još neka okolna tržišta. Naši zaposleni su ambiciozni, mladi ljudi i svako od njih je profesionalac u svom poslu. To su ključne stvari koje nas čine jakim.


Benchmark: Bez obzira na teško stanje na tržištu, MSI svakako priprema nove serije notebook računara, pa bi smo voleli da saznamo neke detalje o modelima koji možda još nisu zvanično najavljeni?

Dragan Milanović, MSI: Uh… (smeh). Mislim da je prerano da pričam o nekim stvarima. Možda ste čuli da je naš Vice President objavio neke novitete, ali mi naravno ne smemo o tome da pričamo. Bar ne u detalje. Velika novina su ti novi Neton računari - kao All-in-one-PCs, koji nam omogućavaju da dođemo do nekih novih tržišta.


Benchmark: To je praktično kao TabletPC, samo po mnogo nižoj ceni...?

Dragan Milanović, MSI: Pa, tako nekako. Oni su zamišljeni, recimo, da se nalaze u javnim prostorijama, preduzećima. Jeftin touch-screen računar na kome će posetilac neke firme, biblioteke, banke, hotela ili škole, moći da dođe do informacija koje su mu bitne. Ili da pogleda vesti na internetu, poneki video… Takođe, imamo proizvode koji bi u perspektivi mogli da se nađu u prodavnicama, supermarketima, apotekama…


Benchmark: Takođe, ako možete našim čitaocima da otkrijete i bilo kakve druge novitete – iz kategorije matičnih ploča, mrežne opreme ili neke treće oblasti?

Dragan Milanović, MSI: Kad je mrežna oprema u pitanju, mi smo među prvima izbacili Wireless opremu baziranu na „N-standardu“, a trenutno smo vrlo aktivni u kategoriji opreme za WiMax, na čemu naši inženjeri vredno rade. Takođe, nedavno smo završili rad na Wind računaru sa 3.5G karticom (mobilna telefonija)...


Benchmark: Da li to znači da planirate saradnju sa nekim od mobilnih operatera?

Dragan Milanović, MSI: To ćete uskoro da saznate, trenutno čekamo da taj sample prođe testiranja. U mnogim zemljama u regionu testiranje je već gotovo, a uskoro će biti završeno i u Srbiji.


Benchmark: Prodaja će, predpostavljam, biti ekskluzivno vezana za provajdera preko koga budete prodavali ove nettop računare – ili će moći da se nabave u slobodnoj prodaji?

Dragan Milanović, MSI: Te detalje još uvek ne znam precizno, još smo u fazi dogovora, a provajderi u fazi testiranja. Ranije si me pitao i za novine na tržištu core komponenti. Tu verovatno čitaoci Benchmark-a saznaju neke detalje, nezvanično i pre nego što ih mi objavimo, ali ono što je manje poznato je da će MSI nuditi grafičke kartice sa dva, do četiri puta većom količinom video memorije – dakle, do 2GB po modelu i to u mainstream klasama.


Benchmark: Imate li neku poruku za čitaoce sajta Benchmark ili zaposlene u ovoj firmi :)?

Dragan Milanović, MSI: Naravno, prvo bih želeo svima vama da se zahvalim na prilici za ovaj intervju. Vaši novi sajtovi izgledaju super, očigledno da se radi o velikom koraku unapred i nakon svih ulaganja i truda, mislim da će sve doći na svoje mesto. Čitaocima bih poručio da dobro pogledaju šta će sve dešavati u narednom periodu – mislim da će biti prijatno iznenađeni nekim našim novim proizvodima. Za zaposlene u Benchmarku nemam mnogo toga da kažem osim – samo gurajte dalje!


Na kraju bih poželeo da u ime Benchmark sajta i svoje lično ime zahvalim gospodinu Draganu Milanoviću na vremenu koje je izdvojio za potrebe intervjua.

Klemens Schrattenbacher, RIM, intervju

Intervju: Goran Sretenoski, Canon Adria

  • Povezane teme:
10604
10605
10606
10607
10608
10609