Greška

Došlo je do greške.

Intervju - Vladimir Đorđević (Visa)

08.12.2020 10:46 | 0 Biznis IT
Intervju - Vladimir Đorđević (Visa)

Sa generalnim direktorom kompanije Visa za jugoistočnu Evropu, gospodinom Vladimirom Đorđevićem, razgovarali smo o mnogim zanimljivim temama kao što su kupovina na internetu i sigurnost korisnika

Za Benchmark.rs ‒ Vladimir Đorđević, generalni direktor kompanije Visa za jugoistočnu Evropu

Benchmark: U velikim evropskim zemljama na snazi je novi lockdown, a može se reći da u nekom obliku i nama kuca na vrata. Duži boravak u kući, ograničeno kretanje i mogući promenjen režim rada retail i ugostiteljskih objekata znače i veći obim online kupovine. Da li u tom pogledu pratimo svetske trendove? Gde je pozicija Srbije u tom smislu?
  
Vladimir Đorđević: Kompanija Visa posluje u Srbiji više od 35 godina i za to vreme predano smo radili na razvoju infrastrukture neophodne za brzo i sigurno iskustvo digitalnih plaćanja, kao i na njihovom afirmisanju kod pružalaca finansijskih usluga, trgovaca i korisnika. Pandemija i sa njom povezana ograničenja u pogledu dostupnosti fizičkih mesta prodaje promenili su način na koji kupujemo i plaćamo. Takođe, duži boravak u kući doprineo je spremnosti korisnika da internet kupovinu biraju za svakodnevne nabavke. Samim tim, e-trgovina je širom sveta doživela procvat i uticala na digitalnu transformaciju brojnih preduzeća. Oko 86 odsto kupaca u CEMEA regionu povećalo je sklonost ka digitalnom plaćanju u odnosu na period pre pojave virusa COVID-19. Naši sugrađani prate ovaj trend, jer uviđaju prednosti online trgovine, koja im pored brzine i sugurnosti omogućava da izbegnu fizički kontakt i gužve u prodavnicama. Tako je, na primer, broj online transakcija Visa karticama u Srbiji porastao u septembru za 40 odsto u poređenju sa istim mesecom 2019. Tek preostaje da vidimo puni uticaj pandemije na potrošačke navike, ali rane indikacije pokazuju nam da se one pomeraju ka e-trgovini i sve većoj zastupljenosti digitalnih plaćanja u ukupnim transakcijama.
 
 
headic.jpg
 
 
Benchmark: Čini nam se da oni koji su fokus svoje prodaje okrenuli ka online trgovini i aktuelnu situaciju dočekali spremni, skoro da nisu osetili posledice pandemije?
 
Vladimir Đorđević: E-trgovina razvijala se i pre pandemije, tako da su trgovci koji su već imali otvorene internet prodavnice vanredno stanje dočekali spremnije u poređenju sa onima koji tek treba da transformišu svoje biznise. Pandemija je, u stvari, ubrzala proces transformacije koji bi u normalnim oklonstima trajao dve do tri godine. Nova normalnost ukazala je na važnost primene novih tehnologija u poslovanju. Primena inovacija nije uvek jednostavan zadatak, te je Visa uložila dodatne napore kako bi malim i srednjim preduzećima olakšala proces otvaranja digitalnih kanala prodaje i omogućila im da uprkos nepovoljnim okolnostima održe kontinuitet poslovanja i obezbede priliv.
 
U saradnji sa partnerima iz bankarskog sektora, realizovali smo programe koji su vlasnicima malih i srednjih preduzeća dali priliku da besplatno pokrenu web prodavnice, bez troškova održavanja u određenom periodu, kao i da svojim kupcima ponude specijalne uslove za prihvat Visa platnih kartica na internet prodajnom mestu. Na taj način, više od 200 preduzetnika dobilo je mogućnost da obezbedi opstanak tokom pandemije, ali i da svoje poslovanje prilagodi digitalnoj eri u kojoj se nalazimo.
 
Novo normalno zahteva nova znanja i veštine koje će omogućiti dugoročni rast i razvoj poslovanja. Iz tog razloga, ovog leta smo u saradnji sa ICT Hub-om sproveli edukativni program #HowYouSellMatters za čak 150 odabranih preduzeća, sa ciljem da im pružimo podršku u izazovnim trenucima i dodatno ih edukujemo o upravljanju biznisom, online prodaji i digitalnom nastupu.
 
 
Benchmark: Koliko je beskontaktno plaćanje zaživelo kod nas, a kakva je situacija sa Apple Pay-em? 
 
Vladimir Đorđević: Za vreme pandemije, potrošači zahtevaju načine plaćanja kojima se izbegava nepotreban fizički kontakt, poput beskontaktne tehnologije koja postaje sve popularnija. U prvom i drugom kvartalu ove godine, na skoro 50 svetskih tržišta, upotreba beskontaktnog porasla je za pet odsto, a u 10 zemalja za 10 odsto. Građani  Srbije slede ovaj globalni trend - čak 80 odsto transakcija Visa karticama obavlja se beskontaktno, a upotreba ovog načina plaćanja beleži rast od gotovo 40 odsto u poređenju sa prethodnom godinom. 
 
Apple Pay je takođe jedan oblik beskontaktnog plaćanja koji ne zahteva upotrebu kartice, jer je ona već povezana sa Apple uređajem. Drago nam je što smo uslugu lansirali upravo ove godine, kada postoji velika potražnja za beskontaktnim tehnologijama. Uvođenje Apple Pay-a u Srbiju omogućilo je domaćem tržištu da se pozicionira na globalnoj mapi zemalja koje nude ovu uslugu i pružaju korisnicima više opcija za jednostavna i sigurna beskartična plaćanja. U srcu ove usluge je tokenizacija, sigurnosna tehnologija kompanije Visa koja osetljive podatke zamenjuje tokenima koji omogućavaju obradu plaćanja bez izlaganja detalja računa. Na taj način, iskustvo plaćanja za korisnike Visa kartica u Srbiji je pojednostavljeno i sigurno. Od uvođenja usluge, iz meseca u mesec, vidimo stabilan rast broja kartica koje se povezuju sa Apple Pay uslugom, kao i broja i iznosa transakcija realizovanih ovim putem.
 
 
Benchmark: Kakve su navike klijenata u Srbiji - koliko prate transakcije koje su obavili upotrebom platnih kartica? Koliko brinu o bezbednosti? 
 
Vladimir Đorđević: Nedavno smo u regionu jugoistočne Evrope sproveli online anketu kako bismo utvrdili znanja potrošača o bezbednosti plaćanja. Rezultati su pokazali da polovina ispitanika nije dovoljno upoznata sa postojećim mehanizmima zaštite. Štaviše, svaki treći ispitanik nije uspeo da tačno odgovori na pitanja u vezi sa sigurnošću plaćanja putem interneta. Kako bi podržala korisnike platnih kartica i podigla svest o sigurnosti digitalnih plaćanja, Visa je pokrenula regionalnu kampanju pod nazivom „Sačuvaj i zaštiti - prioriteti digitalnih plaćanja“ čiji je cilj edukacija potrošača na temu bezbednosti ovih modela plaćanja, kako na internetu, tako i na mestima prodaje. Naš pristup bazirao se na edukaciji kroz tekstove u medijima i komunikaciji na društvenim mrežama, u saradnji sa influenserima koji su pomogli u podizanju svesti o zaštiti od zloupotreba. U cilju afirmacije biometrije kao sigurnijeg načina autentifikacije, organizovali smo "virtuelnu" izložbu na temu bezbednog plaćanja i sigurnosti na internetu. Učesnici izložbe – mladi sportisti, glumci i umetnici, promovisali su relevantne pojmove u vezi sa sigurnošću online plaćanja. Ipak, osećamo da je potreba za edukacijom na temu bezbednosti digitalnih plaćanja stalna te nastavljamo u tom pravcu i dalje.
 
 
infografik1s.jpg
 
 
Benchmark: Tokom oktobra klijenti nekoliko banaka u Srbiji dobili su brojne maliciozne phishing poruke, a RATEL ističe da su ovakvi napadi povećani za 400 odsto na svetskom nivou usled pandemije. Šta savetujete korisnicima digitalnih plaćanja?
 
Vladimir Đorđević: Porast digitalnih plaćanja ide ruku pod ruku sa razvojem sajber kriminala, te podatak da je Visa nedavno pomogla finansijskim institucijama da prepoznaju i spreče zloupotrebe u vrednosti 25 milijardi dolara korišćenjem veštačke inteligencije, ukazuje na veličinu izazova sa kojim se ekosistem plaćanja suočava. Platna infrastruktura je veoma sigurna zbog čega prevaranti pomeraju fokus ka korisnicima kao najslabijim sigurnosnim karikama i upotrebom socijalnog inženjering primenjuju trikove kako bi uzeli novac. Iz tog razloga, svaki korisnik digitalnih plaćanja treba da usvoji određene preporuke kako bi bezbedno obavljao kupovinu na internetu i smanjio mogućnost zloupotrebe. Jedna od najosnovnijih preporuka korisnicima digitalnih plaćanja je da ne dele podatke računa i kartica sa nepoznatim licima. Ono što bih posebno istakao je da finansijske institucije nikad od klijenta neće tražiti osetljive podatke poput broja računa, PIN ili CVV2 koda u komunikaciji koju same iniciraju, pa svaki takav upit treba smatrati pokušajem zloupotrebe.
 
 
Benchmark: Recite nam nešto o tehnološkim rešenjima koja koristi kompanija Visa kako bi zaštitila korisnike, trgovce i uopšte osigurala siguran protok novca?
 
Vladimir Đorđević: Poverenje je osnov poslovanja naše kompanije i svakodnevno ulažemo napore u očuvanje i povećanje sigurnosti svake Visa transakcije. Ekosistem plaćanja se stalno razvija a paralelno sa njim i rešenja koja kreiramo kako bismo osigurali bezbedan protok novca širom sveta. Oslanjamo se na prediktivnu analitiku, tokenizaciju i upravljanje biometrijskim podacima kako bismo stope prevara zadržali na istorijskom minimumu gde se sada nalaze. Uz pomoć tehnoloških dostignuća i inovacija svakodnevno analiziramo više od pola milijarde plaćanja širom sveta i time štitimo integritet platnog sistema. Pored toga, decenijama unazad pomažemo online trgovcima da identifikuju potencijalno prevarne transakcije - u prvoj polovini godine predstavili smo Visa Secure, program za dodatno povećanje bezbednosti online plaćanja, ranije poznat pod nazivom Verified by Visa. Zahvaljujući unapređenjima, program maksimalno olakšava postupak plaćanja i smanjuje broj koraka koje kupac treba da obavi prilikom transakcije, jer ostaje na istom ekranu sve vreme dok realizuje nabavku. Sa druge strane, tehnologija omogućava da trgovac i izdavalac razmenjuju i do deset puta više podataka, u cilju bolje analize rizika i naprednog donošenja odluka. Na taj način, lakše i delotvornije otkrivamo i sprečavamo zloupotrebe.
 
 
Benchmark: Vidimo da neke zemlje ili intenzivno prelaze na bezgotovinsko plaćanje ili rade na tome, da broj novčanih transakcija ili smanje na minimum – ili ih čak potpuno neutrališu. Kakve su vaše prognoze po tom pitanju a naročito bi nas zanimalo kako vidite takav proces u našoj zemlji?
 
Vladimir Đorđević: Razvijene zemlje poput Švedske na putu su da potpuno ukinu gotovinu. Oko 80 odsto Šveđana sada koristi kartice, a 58 odsto svih plaćanja je kartično, za razliku od samo šest procenata gotovinskog plaćanja. Tačka sa koje polazimo zahteva da nastavimo da radimo na edukaciji korisnika o benefitima bezgotovinskog društva, kao i da i dalje gradimo infrastrukturu koja će omogućiti nesmetano funkcionisanje cashless ekonomije. Visa je lider u razvijanju inovativnih i besplatnih programa finansijske pismenosti koji omogućavaju efikasno učenje o osnovama ličnih finansija, uključujući budžetiranje, štednju, odgovorno trošenje i mudro korišćenje novih tehnologija. Kao zvanični partner Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Visa učestvuje na razvoju programa koji će učenje o novcu učiniti što dostupnijim i interaktivnijim. Svojim sveobuhvatnim programom “FinPis” obezbeđuje niz izvora, sredstava i materijala za finansijsko obrazovanje koji su razvijeni tako da motivišu i inspirišu predavače, decu predškolskog i školskog uzrasta, kao i populaciju cele zemlje. Pored toga, aktivno sprovodimo programe u cilju digitalne transformacije privede. Naša kompanija će i u budućnosti biti posebno posvećena finansijskoj inkuziji, kako bi u ovim izazovnim vremenima pružila pojedincima priliku da se povežu sa inovativnom i sigurnom platnom mrežom.
 
 

Intervju – Neil Spicer (AMD)

10604
10605
10606
10607
10608
10609