Greška

Došlo je do greške.

Gigabyte GeForce RTX 4090 GAMING OC 24G – NVIDIA Ada Lovelace

20.10.2022 10:51 | 0 Hardver
Gigabyte GeForce RTX 4090 GAMING OC 24G – NVIDIA Ada Lovelace

Konačno je stigla: velika, razmetljiva, brza i skupa. GeForce RTX 4090 je prepuna noviteta i mogućnosti koje do sada niste imali. Poboljšana CUDA jezgra, novi Ray Tracing i Tensor procesori - i naravno, možda i najvažnije unapređenje u vidu Deep Learning Super Sampling 3 tehnologije...

Najava da nam uskoro stiže jedan GeForce RTX 4090 na test je uzbudila duhove i izazvala opštu euforiju u hardveraškom bloku naše redakcije. Još veće ushićenje se osetilo kada je kartica konačno stigla jer svojim dimenzijama i utiskom na prvi pogled, nikoga ne ostavlja ravnodušnim - kao što vidite ogromna je. Sa veličinom obično ruku pod ruku ide i snaga, a ovog puta pretočena u brzinu i čiste performanse.

U našu redakciju je premijerno stigla Gigabyte GeForce RTX 4090 GAMING OC 24G verzija grafičke karte koja nam je namamila osmehe, ali i uzdahe čežnje u želji za posedovanjem jedne ovakve gejming kartice.

 

Elem, pojava i vanserijske dimenzije od čak 34 cm u dužinu, te zauzeće tri PCI pozicije u kućištu i masa od skoro 2 kg, jasno je da GeForce RTX 4090 namenjena malom broju ultra zahtevnih entuzijasta.  Jednom rečju moraćete da joj oslobodite maksimalno prostora, a verovatno i da promenite kućište kako bi obezbedili adekvatni radni ambijent. I to nije sve, još samo jedan mali detalj – potrebno je izdvojiti oko 2350 evra.

I bez obzira na ovolike dimenzije sviđa nam se jer nismo od onih licemernih koji joj zameraju velike gabarite, a iza kamera im ide voda na usta od specifikacija i obećanih performansi. Jednostavno mora da bude velika, pre svega zbog ogromnog hladnjaka kako ne bi “prokuvala” pri iole značajnijem opterećenju grafičkog procesora.  Nvidia GeForce RTX 4090 je ultimativna grafička karta pa uz takvu konstataciju ide i odgovarajući izgled jednog pravog Brutusa – a ona to zaista jeste.

Gigabyte_RTX_4090_Gaming_OC_1s.jpg

NVIDIA GeForce RTX 4090 Ada Lovelace - karakteristike

GeForce RTX 4090 je ogroman korak unapred ukoliko je poredimo sa prethodnom RTX 30 generacijom grafičkih karti. To se pre svega odnosi na sirovu snagu i performanse koje donosi na polju Ray Tracing igara u kojima što bi rekli, “na dobar dan” isporučuje duplo bolje performanse od prethodnika. Poučeni iskustvom znamo da se obećanja lako daju, a teško ispunjavaju. Ipak, pitanje je odakle Nvidia nastupa sa ovoliko samopouzdanja?

Sasvim očekivano generacijski su poboljšana sve tri vrsta jezgara od CUDA, preko Ray Tracing i konačno Tensor za procesiranje AI algoritama. Dovoljno je reći da RTX 4090 ima 12x veću keš memoriju od RTX 3090 Ti modela i odmah vas hvata ona blaga jeza zadovoljstva. Osim što su generacijski postali bolji, povećan je i njihov broj kroz upotrebnu naprednijeg procesa pakovanja tranzistora. Ada je napravljena uz pomoć TSMC 4N procesa i u sebi sadrži 76.3 milijardi tranzistora, zatim 16384 CUDA jezgara, 128 Ray Tracing i 512 Tensor procesora.  Podsetiću vas samo na činjenicu da je najjači prethodnik RTX 3090Ti imao upola manje CUDA jezgara, a jedan GTX 1080 Ti koji i danas mnogima figurira kao dobra grafička karta, samo 3584 CUDA jezgara.

 Gigabyte_RTX_4090_Gaming_OC_20.jpg

Međutim nisu samo sirove performanse u vidu silnih TeraFLOPS-a i PetaFLOPS-a u pitanju. Ada arhitektura donosi neka ključna poboljšanja poput Shader Execution Reordering inovacije na nivou CUDA jezgara koja mogu da reprogramijau rad u letu, a što je za grafički procesor jednako od značaja kao i “out of order” pristup u izvršavanju instrukcija kod centralnih procesora. Zatim tu su novi Ray Tracing procesori i Tensor u kombinaciji sa Deep Learning Super Sampling 3 tehnologijom koje zajedno omogućuju poprilično bolje performanse, naročito u igrama novije generacije i onima koje tek treba da se pojave kao što su Racer RTX, Cyberpunk 2077 sa Ray Tracing Overdrive modom i sličnih. Jednom rečju Ada Lovelace arhitektura krči put ka sledećeoj Ray Tracing generaciji igara koje će u potpunosti simulirati stvarni svet ispred vaših očiju. Najvažnije je da ovo nije puka marketing priča i neka naduvana obećanja, treba je videti u radu i osetiti na delu ovo o čemu vam pričamo.

 Gigabyte_RTX_4090_Gaming_OC_2s.jpg

Zbog toga je DLSS 3 jedno od najznačajnijih unapređenja na novoj GeForce RTX 40 seriji i posebno na najačem RTX 4090 modelu. DLSS tehnologija vam je poznata od ranije pre svega kao vrsta veštačke inteligencije koja koristi sistem sklairanja rezolucije kako bi povećala frejmrejt tokom igranja i pri tome izvršava postprocesiranje frejmova kako bi eliminisala pad kvaliteta, pa čak i učinila ga boljim u novijoj DLSS 2 Super resolution verziji uz asistenciju mašinskog učenja i analize kadrova koji se obrađuju u igri.

DLSS 3 ide korak dalje tako što kombinuje postojeće DLSS tehnike poput upotrebe vektora pokreta i Super Resolution AI algoritama sa potpuno novom DLSS Frame Generation tehnikom koja počiva na novitetima Ada arhitekture, akceleratorima i poljima optičkog protoka. Uz sve to DLSS3 koristi Nvidia Reflex tehnologiju koja smanjuje kašnjenje na reakciju u igrama čak i do 2x, te pomaže u kontroli podešavanja brzine frejmova kako bi pored brzine obezbedili i najbolji mogući kvalitet animacije.

 ADA_vs_Ampere.jpg

Zvuči možda komplikovano na prvu , ali akcelerator optičkog protoka obezbeđuje neuronskoj mreži informacije o pravacu i brzini piksela od kadra do kadra. Uzima par kadrova iz igre koje renderuju CUDA šejderi, zajedno sa geometrijom i vektorima kretanja piksela, te na osnovu tih informacija koje se zatim unose u neuronsku mrežu, generiše dodatne kadrove.  Dakle DLSS 3 je sposoban da pravi potpuno nove kadrove podižući performanse i istovremeno kvalitet animacije u igrama. U situacijama kada se zajedno koriste DLSS Super Resolution (DLSS2) i DLSS Frame Generation (DLSS3) Ada Lovelace grafički procesor je i do 4x brži u uslovima grafički zahtevnih Ray Tracing igara u odnosu kada se koristi dosadašnja sirova snaga GPU šejder renderovanja.

 Gigabyte_RTX_4090_Gaming_OC_3s.jpg

Problem je samo kako to izmeriti jer postojeći softver za merenje frejmrejta beleži samo kadrove koje generišu šejder jedinice, ne i one koje renderuju Tensor procesori, zato je potrebno koristiti novu generaciju alata poput Nvidia FrameViw verzije 1.4 jer je u pitanju praktično duplo veći broj kadrova u igri koji ostaju neregistrovani u starijim verzijama istoimenih alata.

Zašto je ovo bitno? Prvo zato što ovako moćan grafički procesor smanjuje zavisnost od centralnog procesora. Na nižim rezolucijama, CPU postaje usko grlo jer ne stiže da odgovori na zahteve brzih grafičkih procesora koji su prosto rečeno neangažovani  i ostaju neiskorišćeni. DLSS3 tehnologija zahvaljujući angažovanju veštačke inteligencije više ne čeka centralni procesor da pozove GPU i izrenderuje svaki kadar, već mu je dovoljno par kadrova i na osnovu toga u procesu postprodukcije generiše čitav niz novih kadrova povećavajući  FPS tj performanse ondnosno kvalitet animacije. Ovo je od izuzetne važnosti u igrama koje dosta koriste CPU za računanje fizike u scenariju velikih virtuelnih svetova, kada DLSS3 omogućava RTX 40 grafičkim kartama da renderuju duplo veći broj kadrova i postignu dvostruko veći frejmrejt nego što je to u stanju da izračuna centralni procesor.

Pogledajte na sledećim grafikonima performansi najnovijeg i specijalnog izdanja Cyberpunk 2077 RTX Overdrive igre:

CyberPunk2077_DLSS3_performance_graph.png 

Performanse su dvostruko bolje u klasičnom grafičkom režimu, a kada se pređe u RTX mod i uključi DLSS3 u 4K rezoluciji kada moć grafičke karte dolazi do punog izražaja, prednost se uvećava 3.3x ili 330% i to u odnosu na neke od najjačih modela prethodne generacije. Konačno RT gejming na ultra podešavanjima i 144Hz postaje realnost, a  o tome ste sa prethodnom generacijom grafičkih karti mogli samo da sanjate.

Skrećemo vam pažnju da DLSS3 tehnologija funkcioniše isključivo na GeForce RTX 40 modelima, na žalost, ne i na prethodnoj GeForce RTX 30 serije. Takođe je potreban potpuno nova implementacija DLSS3 tehnnologije u samu igru, praktično novi “build”, a najava je da će sve više naslova dobiti ovu itekako korisnu tehnologiju. Već do kraja meseca je najavljen izlazak 7 novih naslova. Za sada su to press verzije nekih od vrlo aktuelnih naslova, ali dovoljno je reći da Unity i Unreal Engine 5 već imaju podršku i da se DLSS3 vrlo lako implementira na nivou pomenutih grafičkih modula za pravljenje igara.

NVIDIA GeForce RTX 4090 - moćna alatka za kreiranje sadržaja u visokoj rezoluciji

Najlepše od svega je što GeForce RTX 4090 nije samo tek jedna u nizu najbržih gejming grafičkih karti, ona je u isto vreme moćno oruđe za kreiranje zahtevnih sadržaja, kao ni jedna grafička karta ove vrste do sada. To postiže zahvaljujući upotrebi veštačke inteligencije, koju Nvidia rezvija godinama unazad, pa je konačno došlo vreme da kapitalizuje stečeno znanje i prednost upotrebe AI optimizacije. U tom pogledu je značajno ispred konkurencije.

Gigabyte_RTX_4090_Gaming_OC_4.jpg

To se možda i ponajviše odnosi na programe za 3D modeliranje i rendering te primer našeg omiljenog Blender programa počev od verzije 3.0 koja je dobila Cycles akcelaraciju kroz korišćenje OptiX framework-a radi postizanja boljih “ray tracing” performansama koristeći namenske RT procesore, ali i Tenzor jezgra za “AI denoiser” na Geforce RTX grafičkim procesorima. Dakle ne samo performanse, već i kvalitet, a ubrzanja su u najmanju ruku odlična što najbolje pokazuje sledeći grafikon:

 BlenderPerformanceChartOptiX.png

 

GeForce RTX 40 serija je pored toga dobila novi NVIDIA Media Encoder 8. generacije što će obradovati sve one koji se bave video obradom i “strimovanjem”. Naime, ovo je prva grafička karta koja može zahvaljujući novom NVENC enkoderu da pakuje video u AV1 formatu. Ovaj format povećava efikasnost kodiranja videa omogućujući osetno bolji kvalitet videa. Twich i Discord limitirali su strimove do maksimalnih 8 Mbps što je nedovoljno za strimovanje gejminga na 1440p rezoluciji u H.264 formatu. Sa korišćenjem AV1 formata striming je neuporedivo boljeg kvaliteta na 8Mbps i 1440 rezoluciji. Nvidia je blisko sarađivala sa Discord-om na ugradnji AV1 u tzv “end-to-end” striming opcije, a koju Discord planira da uvede do kraja godine.

Gigabyte_RTX_4090_Gaming_OC_5s.jpg

Takođe, tu je i AV1 transkoding i export opcija renderinga videa u popularnijim aplikacijama za obradu videa kao što je Black Magic DaVinci Resolve 18, doduše još u press verziji kao demonstracija šta Nvidia može ali ne i konkurencija, a novi RTX 4090 je čak brži i prilikom regularnog renderinga videa u Adobe Premiere Pro 4K eksportu i H.264 formatu.

Resolve18_AV1_HEVCEncodingPerformanceGraph.png

AdobePerformanceGraph_2.png

Gigabyte GeForce RTX 4090 GAMING OC 24G – kartica na testu

A sada, reč dve o grafičkoj karti na testu koja je u nedostatku NVIDIA Founders Edition demonstrirala mogućnosti RTX 4090 modela. U pitanju je pomenuti Gigabyte RTX 4090 Gaming OC model na čiji ćete pomen prvo zavrteti glavom jer se ne radi o AORUS predstavniku, ali sačekajte malo i poslušajte argumente zbog čega je baš ovaj model dobar.

Gigabyte_RTX_4090_Gaming_OC_9s.jpg

Dakle Gigabyte RTX 4090 Gaming OC radi na identičnom AD102 grafičkom procesoru kao i FE model sa razlikom da je ovaj u Gigabyte modelu podešen na nešto višoj frekvenciji koja tokom gejminga iznosi efektivnih 2760-2780MHz dok na referentnom NVIDIA FE modelu Boost clock iznosi nešto manje tj oko 2520 MHz. Karta je opremljena sa 24 GB brze GDDRX memorije koja je povezana sa grafičkim procesorom magistrlom širine 384-bita i radi na taktu od 10.5 GHz. RTX 4090 radi na magistrali sa 16 PCIe putanja 4. generacije.

 Utilization_TemperaturePerformanceGraph.png

Ogromne dimenzije su posledica ugradnje natprosečno velikog Windforce Cooling sistema koji se bazira na dizajnu ogromnog aluminijumskog hladnjaka sa mnogobrojnim rebrima kroz koje prolazi 10 toplotnih cevi i koje sistemom kapilarne tehnologije prenose toplotnu energiju do najudaljenijih delova hladnjaka. Centralni deo u vidu velike bakarne komore naleže direktno na površinu NVIDIA grafičkog procesora, dok proces hlađenja i produvavanja hladnjaka ubrzavaju tri 11 centimetara velika ventilatora od kojh se onaj centralni okreće u kontra smeru zbog smanjenja turbulencija i eliminacije fine prašine u međuprostoru rebara. Ventilatori imaju FanStop funkciju koju za divno čudo koriste veoma često pa je karta začuđujuće tiha oko 30dB usput zahvaljujući i činjenici većeg prečnika ventilatora. Pored toga što se okreću u zoni od oko 1500 rpm-a, ubacuju i guraju značajno veću količinu vazduha omogućujući efikasnije hlađenje od prethodnika koji su mahom koristili modele od 9 centimetara.

 Gigabyte_RTX_4090_Gaming_OC_6s.jpg

Konačni rezultat je iznenđujuće hladan i tih RTX 4090 sa radnom kulturom boljom i od RTX 3080 Ti prethodnika. Sve to doprinosi boljim performansama, što je svakako zasluga perfektno podešenog sistema digitalne kontrole koji uz pomoć 3D Active Fan funkcije, rad ventilatora  dovodi u apolutni sklad sa karakteristikama hladnjaka. 

Možete videti da čak i tokom dugotrajnog, višečasovnog gejminga, temperatura se generalnio kreće oko 60. podeoka Celzijus skale sa maksimalnim izletima do 65 stepeni Celzijusa uz skoro 100% opterećenje. Daleko od maksimalnih 90 stepeni Celzijusa koje Nvidia postavlja kao gornju granicu.

Gigabyte_RTX_4090_Gaming_OC_8s.jpg

U identičnoj situaciji frekvencija grafičkog procesora se kreće u granicma od 2700-2800 MHz uz potrošnju od 430 W. Kada ovoj informaciji dodate podatak o postignutim performansama, sasvim lako zaključujete da je u pogledu efikasnosti i odnosu performansi po jedinici utrošene energije, ova karta daleko bolja od svojih prethodnika, ali i trenutne konkurencije.

 Freq_PowerGraph.png

Ventilatori imaju obavezno RGB osvetljenje u vidu prtenastog difuzora sa unutrašnje strane kućišta u koje su smešteni propeleri i stvara prilično lepe svetlosne efekte. Radom ventilatora i adresibilnih efekata se upravlja iz Gigabyte softverskog alata.

Gigabyte_RTX_4090_Gaming_OC_9s.jpg

RTX 4090 Gaming OC se napaja uz pomoć jednog specijalno namenskog 16-pinskog PCIe 5.0 kabla za napajanje koji je novitet ispravljača nove generacije. Za one koji nemaju ovakav model napajanja sa odvojenom granom velike snage, ponuđen je adapter razdelnik sa čak četiri PCIe 8-pinska konektora. Prema specifikacijama kartica prilikom opterećenja povlači maksimalnih 450W, a savetuje se upotreba napajanja maksimalne snage od 1kW. Korišćenje novih napajanja u vidu našeg Gigabyte modela od 1000W koji je ima jednu PCIe 5.0 granu sa 16-pinskim konektorom može da isporuči grafičkoj karti čak 650W ukoliko se ukaže potreba. Neuporedivo je zgodniji od korišćenja četiri klasična 8-pinska PCIe nastavka koji em su kabasti, em prave ozbiljnu gužvu sa kablovima sprečavajući optimalnu cirkulaciju vazduha u kućištu. Zato toplo svatujemo da nabavite jedno ovakvo ukoliko ste već priuštili sebi jednu RTX 4090 grafičku kartu.

 Gigabyte_RTX_4090_Gaming_OC_7s.jpg

Konačno ovaj Gigabyte nudi tri Diplay Port 1.4 konektora za povezivanje sa monitorima i ekranima što je pomalo razočaravajuće za jedan “ulti-flegšip” model. Očekivali smo prisustvo DP u verziji 2.0 ponajmanje zbog izuzetno visokih performansi i prosečnih vrednosti frejmrejta koje pogoduju monitorima sa visokim vrednostima vertiklanog osvežavanja ekrana. Ovako pomalo neshvatljivo ostajemo uskraćeni za tih 4K na 240Hz koliko zaista može da izbaci u brzim Battle Royal igrama, pa čak i u nekim situacijama više od toga. Pored tri DP porta tu je i jedan klasični HDMI 2.1.

Gigabyte_RTX_4090_Gaming_OC_20.jpg 

U pakovanju stiže i jedan zanimljiv, ali vrlo koristan dodatak obzirom na dimenzije i veliku masu grafičke karte, isporučen je antisag komplet z montiranje koji tokom vremen asprečava da s ekartica iskrivi pod dejstvom gravitacije i specifičnog položaja u kućištu. Montira se jednim delom na distancere matične ploče koji su pričvršćeni za kućište uz pomoć specijalnih nastavaka, a drugim delom se monitra na spoljnu ivicu grafičke karte i njen metalni ram. Sam mehanizam ne deluje preterano čvrsto jer je napravljen od lima ali će definitivno poslužiti svrsi. Obavezno pročitajte uputstvo za monitranje kako bi skratili sebi muku oko tumačenja naizgled prostog dodatka za kartu.

Gigabyte_RTX_4090_Gaming_OC_20.jpg

Performanse i rezultati

Specifikacija i test sistem:

 testspecs_RTX4090.png


Pogledajmo gejming rezultate u poređenju sa dosadašnjim konkurentima i kako se pokazao Gigabyte RTX 4090 GAMING OC na delu:

 ACVallhala.png

 

 Apexperformance.png

 

 Borderlands3performance.png

 

 CODWarzonePerformance.png

 

 Division2Performance.png

 

F12022Performance.png

 

FC6Performance.png

 

GearsPerformance.png

 

RDR2_performance_graph.png

 

SOTTRPerformance.png

Gigabyte GeForce RTX 4090 GAMING OC 24G - sumiranje utisaka i zaključak

Na osnovu rezultata možete videti da je u pitanju jedan prava i čistokrvna gejming karta za igranje u 4K rezoluciji pri maksimalnim detaljima i visokim vrednostima osvežavanja. Čak je moguće igrati i na 8K uz neki prosek od 60-ak frejmova. Za Full HD gejming nije kao ni za QHD monitore ukoliko baš ne posedujte neki sa ekstremno visokim karakteristikama vertikalnog osvežavanja u suprotnom je čist overkill, ali zato u 4K pokazuje svu lepotu gejming au AAA igrama.

 

Za niže rezolucije nije iz razloga jer zahteva procesore sa što većom frekvencijom, pa ukoliko nemate jedan takav, RTX 4090 će raditi sa polovinom snage i praktično ostati neiskorišćen. Odatle proističe zahtev za posedovanjem najnovije generacije centralnih procesora poput onog koji smo mi koristili u vidu Ryzen 9 7900X modela koji je radio tokom gejminga na frekvencijama od 5.3 - 5.4GHz. Oni sporiji mu ne prijaju jer je prebrz za njih i postaju ozbiljno usko grlu jednom takvom High-END sistemu. Dakle preporuka je minimum Intel Core 12. generacije u vidu i9 1200KS, preporuka je novi Ryzen sa Zen 4 jezgrima zbog višeg efektivnog radnog takta, a svakako treba sačekati i 13. generaciju Intel Core procesora. Ovo vam je preporuka jer sa starijim i sporijim generacijama procesora, RTX 4090 gubi na performansama između 15-20% što je prilično dosta. Noviji drajveri pak malko peglaju situaciju u DX12 igrama, ali o ovom detalju treba povesti računa. Obavezno isključite opciju simultanog multitredinga na AMD ili Hyper Threading tehnologije na Intel Core modelima, jer i to zna da doda 10-ak procenata performansi u većini naslova.

Takođe primećujemo da su kvalitet, oštrina i bistrina slike na jednom vidno boljem nivou od prethodne generacije što je svakako za pohvalu. Pohvaljujemo i vrlo kontrolisano ponašanje jer prilikom angažovanja svih resursa i maksimalnog GPU opterećenja, ono se dešava polako u par sekundi dok kartica lagano daje gas i povećava frekvenciju i potrošnju kako bi izbegli nagli udar na napajanje i eventulani kvar. I što je najvažnije tokom čitavog testa provejava taj osećaj uglađenosti i prefinjenog rada i na tome zaista čestitamo Gigabyte-u i Nvidiji. Zbog svega rečenog novi GeForce zaslužuje našu najbolju nagradu za Editor Choice izbor jer je bez sumnje trenutno najbolja grafička karta bez premca među konkurencijom!

 

__________________________________________


Prednosti:

-  Do sada neviđene performanse
-  Kultura rada, uprkos ogromnoj potrošnji
-  Windforce rashladni sistem
-  DLSS3 i Raytracing, kvalitet i performanse
-  Kvalitet izlaznog signala
-  PCIe 5.0 konektor za napajanje

Nedostaci:

-  Display Port 1.4a nisu na nivou mogućnosti grafičke karte
-  Ogromna potrošnja od 450W

Cena: oko 2500€   

AMD Radeon je prvi GPU izbor za gejming

10203
10205
10206
10207
10208
10209