Greška

Došlo je do greške.

Fotografisanje: DSLR vs kompakt vs mobilni telefon

08.05.2012 10:49 | 1 Multimedija
Fotografisanje: DSLR vs kompakt vs mobilni telefon

Najbolja alatka za fotografisanje ne razlikuje se previše danas i pre 40 godina. Koncept profesionalnog fotoaparata digitalizacijom se nije značajno promenio. Naše pitanje nije koji uređaj najbolje fotografiše, već kako se razni uređaji za fotografisanje porede međusobno. Sigurno da je DSLR sa skupim staklom idealno rešenje, ali čak ni profesionalci ne žele uvek da slikaju skupocenom opremom. Dobra vest je da danas mnogi uređa


Branko Mitić

Fotografisanje: DSLR vs kompakt vs mobilni telefon


Ukoliko očekujete da na kraju teksta kažemo da je vaš mobilni telefon sve što vam je potrebno i da razlika između kompakta i DSLR-a više ne postoji, nemojte se previše nadati. Jasno je da je DSLR bolji od kompakta, a kompakti bolji od mobilnih telefona. Ipak, postavlja se pitanje u kojim situacijama koji uređaj koristiti i da li zbog toga što imate solidan DSLR, ne treba da imate kompakt ili mobilni telefon koji dobro slikaju.

Priča se dodatno komplikuje razvojom video moda svih uređaja. Snimanje kvalitetnog videa nikada nije bilo pristupačnije, tako da je to još jedna tema koja komplikuje čitavu priču.



Uređaji koje smo koristili

Umesto da obezbedimo najbolji DSLR, sa najboljim prajm staklom, najbolji kompakt i mobilni telefon sa najboljom kamerom (što je u Srbiji ostvarivo koliko i da Benchmark svakom čitaocu ovog tekst pokloni po 5D MKIII i D800E), odlučili smo se za realniju varijantu - uređaje koji se već nalaze po našim/vašim domovima, jer se time tekst fokusira na samu upotrebu, a ne na uređaje.

Ti uređaji su Canon EOS 600D, Canon PowerShot A3200 i Apple iPhone 4. Evo kratkog upoznavanja sa svakim uređajem pojedinačno, a zajedničko im je da nisu previše mladi, a ni stari, ali su i dalje dosta dobri i veoma popularni uređaji za fotografisanje i snimanje.



Canon 600D

Iako u poznoj mladosti, 600D je i dalje aktuelni trocifreni Canon, mada se očekivalo da će ovog proleća biti predstavljen njegov naslednik. 600D se odlikuje odličnim APS-C senzorom koji otvara mnoge mogućnosti. Tokom testiranja koristili smo Kit objektiv 18-55 IS II, koji je daleko od idealnog rešenja, ali kako većina kupaca 600D nikada ne kupi bolji objektiv, čini nam se da je testairanje sa Kit objektivom pokazuje realno stanje stvari. 600D, iako veoma pristupačan DSLR, otvara velike mogućnosti snimanja videa i fotografisanja, za koje vam je delimično potrebna bolja oprema, a delimično i talenat. To znači da je 600D jedini uređaj koji nismo koristili do granica, ali korišćenje bilo kog DSLR aparata do granica podrazumeva budžet dovoljan za solidan polovan automobil, što ne bi bilo pošteno prema A3200 i Ajfonu i što bi zapravo pokvarilo koncept teksta.



Canon A3200

Canon A3200 je daleko od najboljeg kompakta, ali je aparat koji ljudi kupuju. Najviše zbog njegove pristupačne cene. To što A3200 nije u reprezentaciji najboljih kompakta, ne diskvalifikuje ga za ovaj tekst, baš zato što smo odlučili da koristimo uređaje "iz naroda". Canon A3200 je klasičan aparat kupljen od strane slabo obaveštenog kupca, kome je jedino merilo koliko novca može da izdvoji. Po našem mišljenju, A3200 je pravi izbor, jer realno prikazuje situaciju, jer je prosečan predstavnik kompakta. A3200 se ne odlikuje ni jednom karakteristikom posebno, ali to je situacija kod mnogih kompakta, ma koliko se proizvođači trudili da poboljšaju specifikacije i ujedno podignu cenu.



Apple iPhone 4

iPhone 4 je telefon koji je imao najbolju kameru među svim mobilnim telefonima dugo vremena. Ne u kategoriji megapiksela, koji nisu toliko bitni, ali u svim drugim kategorijama da. Puno vremena su ostali proizvođači imali problema da unaprede interno procesiranje, što je omogućavalo da iPhone ima vrlo dobre boje i dinamiku, dok je količina detalja takođe bila na zavidnom nivou. Određeni skupi i noviji mobilni telefoni danas su prevazišli iPhone 4 što se tiče kamere, mada je i dalje iPhone 4 u prvih 10 telefona ikada kada je reč o kvalitetu kamere.




Prvi deo


Kratak tehnički podsetnik šta omogućava dobru fotografiju i video

Fotografija sa tehničke strane treba da ima puno detalja, realne boje, veliku dinamiku i nizak nivo šuma.

Za detalje je zadužen objektiv i kvalitet/veličina senzora. Dodatna poboljšanja mogu dobiti internim procesiranjem.

Za boje je zadužena finoća senzora, odnosno sastojci od kojih je senzor napravljen, ali i prateća elektronika senzora. O bojama posebno brine interno procesiranje kamere, dok na boje može da utiče i objektiv.

Za dinamiku je zadužena priroda/tehnologija senzora, ali i odnos veličine senzora i broja piksela. Dinamiku može da "ispegla" procesiranje, ali ne može da "izvuče" ono što senzor nije video.

Nizak nivo šuma u teoriji se postiže korišćenjem velikog senzora sa manjim brojem piksela. Ipak, mnogi aparati iz prošlosti koji imaju malu gustinu senzora nemaju tako dobre rezultate kao novi aparati, što ipak govori da je na prvom mestu generacija senzora - noviji senzor (uglavnom) garantuje bolju kontrolu šuma. Mada teorija o velikom pikselu (malo piksela na velikom senzoru) i dalje stoji. Na šum utiče i sama elektronika "oko" senzora, kao i grejanje senzora/uređaja, a u manjoj meri se šum može srediti tokom procesiranja, mada određeni proizvođači varaju kada je reč o procesiranju (navodno) sirovih (RAW) fajlova, ali to je tema za neki drugi, tehnički napredniji tekst.


Raspon objektiva

Krenimo od Ajfona i generalno mobilnih telefona. Iako (azijska) istorija pamti nekoliko "mobilnih telefona" sa objektivom sa optičkim zumom, praktično niko od nas nikada nije uživo video ili koristio te telefone. Mobilni telefoni imaju fiksni objektiv, a jedini zum koji (eventualno) imaju jeste digitalni. Da podsetimo, digitalni zum se ne razlikuje od naknadnog uveličavanja dela slike putem softvera, a osim u serijama i filmovima, ovo softversko/digitalno zumiranje fotografije ne povećava nivo detalja, niti ima bilo kakvu drugu upotrebnu vrednost. Digitalni zum može da koristi u specifičnim situacijama vezanim za deljenje fotografija, ali ga u većini slučajeva treba izbegavati. Dužina i raspon objektiva se izražavaju u milimetrima, metod za poređenje je "lajka" format (35mm), a dužina objektiva u lajka formatu dobija se na osnovu realne dužine objektiva i veličine senzora. Jedino što treba da zapamtite jeste da iPhone 4 ima 30mm objektiv, koji se može okarakterisati kao blago širokougaoni i verovatno kao idealno rešenje za mobilni telefon.



iPhone 4



Canon A3200 IS ima raspon objektiva 28 - 140mm ili u prevodu, 5x optički zum. To je gotovo idealan raspon objektiva za amaterski kompakt, pristupačne cene. 28mm je dovoljno široko, a veća širina bi značila manju svetlosnu moć objektiva i anomalije u uglovima fotografija. 140mm je dovoljan zum, mada veliki broj kompakta ima osetno veći zum.



A3200 wide


A3200 tele


Canon 600D nema ni jedan i ima sve objektive. Kako je to DSLR, glavna osobina aparata je da možete da koristite bilo koji objektiv. Kao što smo već rekli, tokom ovog te(k)sta koristili smo standardni "kit" objektiv 18 - 55mm. Kako 600D ima senzor 1.6x manji od 35mm "full framea", u ekvivalentnom 35mm formatu kit objektiv ima raspon  29-88mm.



600D wide


600D tele



Zaključak: A3200 očigledno ima najbolji raspon objektiv. Kit objektiv 600D aparata je više nego upotrebljiv, dok je iPhone 4 po ovom pitanju očekivano najlošiji, ali se može reći da ima optimalnu žižnu daljinu za fiksni objektiv (koji ne možete zameniti). Ni jedan od aparata/objektiva ne ispunjava ultrazum ili superzum kategoriju, ali su ovakvi objektivi u amaterskom svetu precenjeni i tek u manji broj kupaca fotoaparata sa dugačkim objektivima zna da iskoristi puni potencijal.


Svetlosna moć objektiva

Iphone 4 ima veoma dobru svetlosnu moć od f2.8 (novi 4s ima čak f2.4). Iako fiksiranje objektiva po pitanju dužine ne znači i fiksiranje otvora blende (svetlosne moći), Apple iPhone 4 će uvek fotografisati pri blendi f2.8.

Canon A3200 ima svetlosnu moć od f2.8 u širokom i f5.9 u tele položaju objektiva. To je očekivana svetlosna moć za ovakav aparat i može se okarakterisati kao prosečna. To znači da ćete na tele položaju morati da imate više od 4x veću brzinu zatvarača ili veću osetljivost senzora da bi postigli istu ekspoziciju kao na širokom položaju objektiva (u prevodu, veća mogućnost za mutnije i/ili mračne fotografije).

Kit objektiv ima standardnu svetlosnu moć od f3.5-5.6 koju imaju svi kit objektivi. Ova svetlosna moć je namenski slabija, kako bi se smanjili troškovi i kako bi se kupci orijentisali kupovini mnogo skupljih svetlijih objektiva.

Zaključak: ni jedna kombinacija ne nudi impresivne otvore blende. To što iPhone 4 ima uvek f2.8 je samo zato što je u pitanju fiksni objektiv. iPhone 4 je zapravo po ovom pitanju najlošiji, jer nema stabilizaciju, koju A3200 i 18-55 kit imaju.


Veličina senzora

Apple iPhone 4 ima veličinu senzora od 1/3.2", što je, zapravo, sasvim veliki senzor za mobilni telefon. Pre nekoliko godina su se čak mogli naći fotoaparati sa ovako malim senzorom, ali iPhone 4 danas zapravo nudi bolje fotografije od tih fotoaparata.

A3200 ima senzor veličine 1/2.7", a ova veličina je standardna za mnoge kompakt aparate.

Canon 600D ima APS-C senzor, koji je drastično veći od dva spomenuta senzora.

Zaključak: senzor je krucijalna prednost DSLR aparata u odnosu na kompakte i mobilne telefone. Veći senzor, pored veće rezolucije i detalja, omogućava i bolju dinamiku i fantastične performanse pri visokim ISO vrednostima. Kada kažemo drastično veći senzor, poređenja radi, 600D ima veći senzor od A3200 i Ajfona, koliko je košarkaška lopta veća od ping-pong loptice.



Drugi deo


Detalji

Naravno da Canon 600D pobeđuje što se tiče detalja i najbolje rezultate daje kada se koristi RAW, ali je pitanje koliko drugi zaostaju. Iznenađujuće (za nekoga) A3200 ne zaostaje previše, dok Ajfonu nedostaju megapikseli. Za one koji se više razumeju, nije iznenađenje što se A3200 dobro plasirao u ovom testu, jer je A3200 dao svoj maksimum, a 600D faktički svoj minimum.



Prave performanse DSLR aparata dobijaju se kvalitetnijim objektivima i (kada je to potrebno) upotrebljivim višim osetljivostima senzora. Treba dodati da A3200 i iPhone imaju nešto jaču JPEG kompresiju nego što smo očekivali, a interesantno je da nismo očekivali značajnu prednost A3200 u odnosu na iPhone 4, jer razlike nisu toliko velike dok se fotografije ne zumiraju na 100%.

iPhone 4
A3200
600D



ISO - osetljivost senzora

Pre svega, nije moguće kontrolisati ISO vrednosti na Ajfonu, pa u ovom slučaju testiramo samo 600D i A3200. Ipak, nešto niže možete videti "low light" situaciju, gde je inicirana visoka ISO osetljivost iPhone senzora.

A3200 koristi agresivno uklanjanje šuma što se može videti kada se zumira deo fotografije sa dosta detalja. U slučaju 600D koristili smo JPEG fotografije, a još bolji rezultati mogu da se dobiju detaljnijom obradom RAW fajlova.


ISO performanse su nešto oko čega dileme nema. Ne samo da 600D ima čak 3 blende veća ponuđenja setovanja (12.800 nismo koristili), već su rezultati drastično u korist DSLR aparata i bilo kakve dalje analize su samo trošenje vašeg vremena.



Makro



iPhone


Sva tri uređaja mogu prilično da se približe sitnom objektu koji je potrebno fotografisati, ali se ni za jedan ne može reći da se može koristiti za bilo koje napredne namene.



A3200


iPhone 4 i 600D svaki zbog svojih razloga mogu biti problematični za fokusiranje sitnih objekata, pa možemo reći da će A3200 biti najlakši za makro, dok 600D sa kitom ima najviše potencijala, mada profesionalni makro zahteva mnogo bolji objektiv, dosta tehnike i strpljenja.



600D



Treći deo


DOF - dubinska (ne)oštrina

Pre svega, dodatak na naš "Kratak tehnički podsetnik šta omogućava dobru fotografiju i video": plitak DOF predstavlja, narodski rečeno, zamućenu pozadinu, koja služi da se istaknu objekti, ali i da se u adekvatnim situacijama da profesionalna nota.



iPhone


Shvatanje DOF-a je za početnika nejasno, ali treba zapamtiti da treba imati što veći objekti (u realnim milimetrima, ne onim ekvivalentnim ranije spomenutim) i da taj objektiv ima što veći otvor blende (manji f broj).



A3200


Situacija je u ovoj situaciji jasna u korist DSLR-a u istoj meri kao i kod ISO testiranja. Ma koliko kit objektiv bio zatvoren, veliki senzor i puno "realnih" milimetara objektiva, omogućava veoma plitak DOF (malu dubinsku oštrinu - više zamućenu pozadinu) u poređenju sa A3200 ili iPhone 4. Mada treba dodati da je mana plitkog DOF-a veći broj pogrešno fokusiranih fotografija.



600D

 


Slabo svetlo - low light


U ovoj situaciji smo se trudili da se što više ponašamo kao neko ko ne zna da koristi fotoaparat. Situacije sa malo svetla znaju da budu noćna mora za amatere. Na ovom našem primeru možete videti da se A3200 sasvim dobro drži u poređenju sa 600D kada je u pitanju količina šuma, ali je automatika aparata zadržala ISO 1600 na A3200, dok je 6400 "otišao" na čak ISO 6400. Ipak, kada otvorite cele fotografije, možete videti da je 600D napravio bolje eksponiranu fotografiju, sa više detalja.



U ovom slučaju, vidi se prva primetna razlika u odnosu na A3200 i iPhone 4. Iako u teoriji ova dva uređaja ne bi trebalo da imaju drastične razlike, jer imaju senzore približne veličine, a iPhone čak svetliji objektiv, ipak se vidi da se kompakt u ovim situacijama kvalitetnije i pametnije ponaša u odnosu na mobilni telefon. iPhone ne podiže dovoljno ISO, što dovodi do loše ekspozicije. Iako je u pitanju tek ISO 1000 u poređenju sa ISO 1600 koje je koristio A3200, manja rezolucija (i podeksponirana fotografija) čine da fotografija sa Ajfona ima mnogo više šuma i mnogo manje detalja.


Blic

Aparati imaju različite bliceve i automatika aparata ih koristi na različite načine. Kao što možete videti, A3200 je zdržao ISO 1600 čak i kada je koristio blic, što nam se u toj situaciji čini skroz nepotrebno. Sa druge strane, iPhone 4 čak ni nema pravi blic, već LED lampu, za koju se može reći da dobro radi posao, obzirom da mnogi mobilni telefoni uništavaju fotografije u tim momentima.



Ni 600D nije sjajan, jer ako vam treba blic na DSLR aparatu, potrudićete se da imate neki veći, eksterni, ozbiljniji blic, a ne ovaj ugrađen. Kao što na sledećim primerima možete da vidite da to što ste kupili DSLR nije garancija da ćete imati adekvatnu ekspoziciju.

iPhone 4
A3200
600D



Video


Poređenje dnevnih video snimaka može biti iznenađujuće, pogotovo što se o DSLR aparatima priča kao fantastičnim video "mašinama". U dnevnim uslovima iPhone 4 nema značajno manje detalja od 600D, čak iako ima 50% manju rezoluciju. Međutim, ovo nije iznenađenje.



Pre svega, 600D je na sebi imao Kit objektiv koji ne pruža dovoljno detalja. Pored toga, ukratko rečeno, većina DSLR aparat ima nesavršenu kompresiju i nesavršen način "smanjivanja" frejmova sa 16, 18 ili više megapiksela, na manje od 3 megapiksela, kolika je Full HD rezolucija.



Ipak, sve sumnje bivaju otklonjene kada se DSLR koristi za snimanje u situacijama sa slabijim svetlom, kada će aparat poput 600D poniziti ne samo A3200 i iPhone 4 nego i mnoge profesionalne i mnogostruko skuplje kamere.

Dan
iPhone 4
A3200
600D

Soba
iPhone 4
A3200
600D

Noć
iPhone 4
A3200
600D

Zaključak

Ukoliko ste se bojali da ćemo vam na kraju reći da je najbolje imati sve tri vrste uređaja, vaši strahovi su se ostvarili. Sama priroda mobilnog telefona znači da ćete kameru uvek imati pored sebe i to je vrednost koja teško može da se izmeri bilo kojim uporednim merenjem. Pored toga, videli smo da telefon može da ponudi jako dobre video snimke, koji mogu da se "izvuku" i na druge načine, a ne samo ogromnim senzorom i objektivom, što je iPhone pokazao.

Kompakt sa druge strane nudi idealan balans između telefona i DSLR-a. Problemi oko veličine i podešavanja DSLR-a kod kompakta nisu prisutni, kao ni problemi manje rezolucije ili lošeg blica koji je karakterističan za gotovo sve mobilne telefone. Kompakt će u svemu biti dobar i ni u čemu savršen, a najbolja osobina mu je cena. Za relativno podnošljivu investiciju, možete dobiti fotoaparat koji će za slikanje uvek biti "raspoloženiji" od DSLR-a i mobilnog telefona. Telefon je uvek sa vama, ali nije uvek idealno rešenje, dok podešvanje DSLR-a može često da bude presporo. Kompakti su (mada ne A3200) takođe najbolji ukoliko su vam potrebni veliki zumovi. Upozoravamo vas da kupujete ultrazum ili superzum aparate samo ako zaista ima potrebe za time, princip "neće se baciti" je pogrešan i možete završiti sa aparatom koji je preskup, prespor ili preveliki u odnosu na ono što vam je potrebno.



DSLR aparati su priča za poseban tekst. Jer samom kupovinom aparata niste postigli ništa. Dok ne provedete nekoliko meseci sa aparatom, ne isprobate i kupite mnogo opreme, ne možete reći da imate 100% funkcionalan DSLR. Najveći problem su objektivi, koji su skupi i treba vam nekoliko za potpunu upotrebljivost. Posle toga ide gotovo sva druga oprema, koja može lako da poraste do veličine celog prtljažnika automobila. Šta se onda dešava? Imate toliko opreme koju ne želite da nosite nigde osim ako nećete biti dobro plaćeni, a onda se u priču ponovo vraćaju kompakti ili mobilni telefoni. Naravno, ovo je samo mogućnost i nećemo reći da 600D ili neki drugi pristupačniji DSLR sa kit objektivom ne mogu da urade sve poslove, naprotiv, ali vas upozoravamo na potencijalan razvoj situacije.


Prednosti mobilnog telefona
- uvek uz vas
- više nego upotrebljive fotografije i video
- manje šanse za pogrešan fokus

Mane mobilnog telefona
- loš blic
- pametni telefoni ne vole dodatno trošenje baterije
- slabiji u mračnijim uslovima
- performanse (zavisno od telefona)
- ograničenost objektiva


Prednosti kompakta
- pristupačnost i dugotrajna upotrebna vrednost
- bolje fotografije i video od većine mobilnih telefona
- značajno bolji blic od mobilnog telefona
- male dimenzije
- uglavnom odlični rasponi objektiva

Mane kompakta
- faktički se ne može porediti sa DSLR-om ni u jednoj kategoriji
- uglavnom slabija svetlosna moć objektiva
- može biti višak pored mobilnog telefona za pojedine korisnike


Prednosti DSLR
- kvalitet fotografija
- korišćenje u teškim svetlosnim uslovima
- odličan video
- udobnost tokom korišćenja
- brzina
- mogućnosti za krativnost
- neograničen broj dodatne opreme (ili je to mana?)

Mane DSLR
- veličina
- cena
- veća mogućnost pogrešnog fokusa



 

style=

Komentari

0 Dodaj komentar

Test: Olympus E-PM1

GoPro Hero 3 vs GoPro Hero 2 vs Prestigio RoadRunner 700X

  • Povezane teme:
10304
10305
10306
10307
10308
10309