Greška

Došlo je do greške.

Ekskluzivno: Fnatic tim u Srbiji, intervju

07.06.2013 20:00 | 0 Games
Ekskluzivno: Fnatic tim u Srbiji, intervju

Benchmark je imao priliku i zadovoljstvo da prvi, pre svih ostalih, dođe do čuvenog Fnatic gejming tima, koji ovih dana gostuje u Beogradu pripremajući se za DreamHack Summer turnire, kao i The International 3 Dota 2 turnir. Fnatic je profesionalna eSports organizacija koja se sastoji od igrača iz raznih krajeva sveta, koji igraju razne igre - dabome, na profesionalnom nivou. Da, njihova profesija je da se igraju, i svom poslu pristupaju maksimalno ozbiljno. Pogle

Filip Majkić

Intervju: Fnatic tim

Do ekipe smo došli zahvaljujući poznanstvu sa Danijelom Remusom, našim zemljakom koga je životni put naveo iz rodne Šumadije ka zapadnoj Evropi. Njegova interesantna priča danas vrti svoje uzbudljivo poglavlje, budući da je trenutno generalni menadžer Fnatic tima. Zajedno sa Dota 2 timom, boravi u našem glavnom gradu gde će učestvovati na turniru koji se organizuje u Delta City-ju od petka do nedelje.



Petoro momaka koji čine Dota 2 tim dolaze iz raznih zemalja, uglavnom sa severa Evrope - Finska, Švedska, Danska, Nemačka. Adrijan, Johan, Tal, Kal i Kai su izuzetno komunikativni mladići, neko bi čak upotrebio termin dečaci, otvoreni i bez predrasuda, vrlo neposredni i iskreni. Ugostili smo ih u prijatnom ambijentu restorana Panta Rei na Dorćolu, uz samu obalu Dunava. Tom prilikom smo proćaskali sa njima, dotaknuvši se raznih tema, ali uglavnom vezanih za igre i igranje. Interesovala nas je njihova vizura, odnosno ugao profesionalnih igrača, iz kog nemamo priliku da često posmatramo gejming, i kao hobi, i kao biznis. Pogledajte šta smo zabeležili.



Benchmark: Jeste li prvi put u Srbiji, i ako niste, da li ste možda prvi put na nekom gejming događaju ovde? Kakav je sastav ekipe, šta ćete igrati?

Fnatic tim: Da, prvi put smo uopšte u Srbiji. Nikada nismo bili ovde, mada su neki od nas bili u nekim zemljama u okruženju. Što se tiče sastava tima, ovo je Dota 2 tim. Naravno, iz toga je očigledno, igraćemo Dotu 2 na turniru. Ovaj put bez igara kao što su CounterStrike, StarCraft II i tako dalje. Mi koji smo ovde se unutar tima specijalizujemo baš za Dotu 2 i obožavamo MOBA igre.



Benchmark: Kako ste počeli da se bavite ovim "poslom", šta vas je inspirisalo? Kako se uopšte ulazi u te vode, vi ste razmišljali o tome, ili je predlog došao sa druge strane?

Fnatic tim: Svi smo počeli da se igramo davno, davno. Svako pre ili kasnije pronađe igru koju voli i koja mu odgovara. Neki od nas su u ovim vodama već jako dugo - recimo, on je krenuo pre devet godina, ja pre šest ili sedam. Dakle, neki od nas imaju iskustva i u timovima pre Fnatica. Na primer, ja sam počeo u jednom od prvih "profi timova", po imenu "Jamaicas". Svi smo mi počeli iz ljubavi prema određenoj igri ili određenoj grupi igara, baš kao što i drugi ljudi počnu da se igraju.

Tada se gotovo isključivo igrao CounterStrike. Tu i tamo bi se igralo još ponešto, uvek bi tu bila neka strategija, neka akciona ili sportska igra, ali je CounterStrike vukao kompletnu scenu i to je bila glavna igra gde su se igrači dokazivali, eventualno uz StarCraft, makar na evropskoj sceni. To bi bila igra preko koje smo se svi "uvlačili" u celu priču.



Benchmark: Šta je ono što profesionalnog igrača razlikuje od "običnog gejmera", makar bio hardkor igrač, ali ne i profesionalac?

Fnatic tim: Mislim da je isključivo iskustvo, u kombinaciji sa kompetitivnim stilom igranja, odnosno igranjem protiv drugih igrača. Ne samo u smislu igranja "public" igara, već u pravom takmičenju gde želite da ovladate svakim segmentom igre u što većoj meri kako biste sebi doneli prednost tokom igranja. To je velika razlika, jer se potpuno menja i doživljaj igre, i stil igranja se menja, kompletna percepcija igranja se produbi, to jednostavno nije moguće ostvariti kod običnog igranja. Čak ni igranje protiv drugih ljudi neće pomoći izoštravanju veština iznad određene granice ukoliko mentalitet nije kompetitivan, ukoliko se ne insistira na konstantnom i permanentnom poboljšanju i unapređenju u svim aspektima.

Takođe, potrebna je i sklonost ka timskom igranju i kooperaciji. To se nekada teško ostvaruje čak i u "public" igrama gde postoji puno igrača i gde se igra protiv živog protivnika. Nekada to škljocne, nekada ne, kako za koga.



Benchmark: Da li kod vas postoje LAN kafei ili igraonice? Možda se tu vrši neka ozbiljnija "selekcija igrača"?

Fnatic tim: Ne, toga ima malo ili nema uopšte. Recimo u Helsinkiju je postojao jedan jedini LAN/net kafe koji je davno bankrotirao. U zapadnoj Evropi je to slabo razvijeno. U Nemačkoj ih takođe ima veoma malo. Jedino mesto za koje znamo da je ozbiljnije u tom smislu jeste švedski Inferno Live u Stokholmu, međutim sa porastom kvaliteta internet konekcije zaista malo ko ide na takva mesta.

Naravno, postoje i takva mesta, ali mislim da je ljudima jednostavno lakše da igraju od kuće. Uvek je lakše otići kući nakon škole ili jednostavno se takmičiti iz svoje sobe ili poznatog okruženja, udobno smešten, nego da se ide na takva mesta. Dobro je da postoji opcija, za one koji preferiraju takva mesta, ali generalno mislim da ljudi više vole da se igraju od kuće.

 

Nastavak


Benchmark: Koju opremu koristite, i koje je parče PC hardvera ili periferije bez kog ne možete?

Fnatic tim: Koristimo i koristili smo razne periferije, i naravno, najteže pada navikavanje na novog miša ili tastaturu. Prelazak sa jedne na drugu tastaturu je posebno bolna operacija za nas, koje obični korisnici često nisu ni svesni. Recimo, ja koristim SteelSeries 7G, volim dubok hod tastera, masivnu tastaturu i velike tastere, sa dosta makroa.

Sa druge strane, raspored je izuzetno važan kada su makroi u pitanju. Sećam se kad sam koristio neke Logitech tastature sa makro tasterima odmah pored Control tastera sa leve strane. Potpuno nebitno da li se koriste ti tasteri, na takvoj tastaturi se stalno maši, uvek je problem, jer to navikavanje naprosto traje dugo, predugo, i uvek je problematično. Ne znam zašto se tako eksperimentiše sa rasporedom i dizajnom, kada je raspored klasičan, navikavanje je uvek manje problematično i lakše u globalu.



 

Kada su miševi u pitanju, definitivno je najdelikatnije parče opreme u pitanju, makar za nas. Kada promenimo miševe, uvek je taj period navikavanja i najduži. Mi koristimo SteelSeries Sensei miševe, malo da se pohvalimo, postoji i Fnatic edicija baš tog miša. Simetričan dizajn, čist, pregledan, jasan, jednostavno baš kako treba. Ne trebaju nam nikakva fensi svetla niti mnoštvo dugmića, samo jednostavan i lako upotrebljiv miš koji dobro reaguje na komande.


Benchmark: Koliko vam znači podrška sponzora kao što je MSI? Koliko zapravo jednom profesionalnom gejming timu takva stvar suštinski pomaže u svakodnevnoj praksi, a koliko je zapravo - "obična reklama"?

Fnatic tim: Igrajući za profesionalni tim dobijate opremu besplatno, ali tu nije sva draž. Naravno, dobijete svog miša, svoju tastaturu, svoje slušalice, a najbolja stvar od svega jeste što možete da putujete i vidite svet. Za nas je to verovatno najznačajnija stvar. Ako uspete da zaradite i neke pare usput - zašto da ne, to je lepo. Međutim, ne radi se o novcu, već o celokupnom doživljaju, i svesni smo da nam ta podrška sve to omogućava.



Benchmark: Kako unutar tima određujete ko će šta da igra? Padaju li dogovori, ili je struktura daleko kruća, gde neko određuje ko će šta igrati?

Fnatic tim: Bilo bi pogrešno da ne uradite ono što je najbolje za tim. Ukoliko želite da se najbolje razvijete unutar tima, intuitivno ćete činiti ono što je najbolje za njega i pružati sve od sebe. Vrlo se brzo iskristališe ko je sposoban za tako nešto, a ko nije. Ne možete biti arogantni, ne možete sami sebi da određujete rolu, jer tada tim nije najjači. Tu je početak i kraj svake priče.



Benchmark: Koje su igre trenutno najzanimljivije za igranje i koje su vama lično omiljene? StarCraft II, LoL, CounterStrike...?

Fnatic tim: Omiljena igra nam je, naravno, Dota 2. Osim Dote, igramo svašta. Recimo, obožavam akcione RPG igre, Diablo 3, Path of Exile. Ponekada odigram partiju StarCrafta II, ali tu ne pokušavam da budem na profesionalnom nivou. Naravno, svi ponekad odigramo razne igre raznih žanrova jer smo često u kontaktu sa igrama, što je i razumljivo.


Benchmark: Zanima me tranzicija sa starije na noviju igru, to je oduvek bila zanimljiva tema za igrače. Kakva su vaša iskustva, koliko je teško privići se na noviju igru nakon stare, posebno ako je u pitanju legendarna? Sa Dote na Dotu 2, sa CounterStrike-a na CounterStrike: Global Offensive...?

Fnatic tim: Recimo, kada smo prestali da igramo Dotu, prešli smo na Heroes of Newerth. Tadašnji sistem pronalaženja igara je bio superioran, kao i broj servera. Do tada smo morali da koristimo Garenu, ili neki drugi mehanizam koji bi olakšao snalaženje u partijama i sredio latenciju. Kompletan taj mehanizam je u HoN-u bio izvanredan.

To je prva platforma u kojoj nije bilo laga, prvi put da ste mogli da igrate takvu igru bez ikakvog laga. Svi ovde smo prešli na Heroes of Newerth i dugo smo ga igrali. Posle nekog vremena, vratili smo se Doti 2. Dakle, mi smo prešli na naslednika naše "glavne igre" zaobilaznim putem.



Benchmark: Šta mislite o budućnosti MOBA žanra, te o free-to-play konceptu. Kako vi vidite budućnost tog koncepta iz svoje perspektive?

Fnatic tim: Mislimo da će samo još više rasti. I broj igara, i implementacija free-to-play koncepta. League of Legends je, koliko nam je poznato, najigranija igra na svetu trenutno, a Dota 2 je solidno sustiže. LoL je postavio standard, i sve više igara će dolaziti sa free-to-play modelom. To je nešto što tržište želi, i koncept je tu da ostane, niko to sada ne može da istisne.

Besplatno igranje privlači široki krug publike. Igrali smo turnir na kome je LoL prvi put predstavljen. To je bio Dota turnir, na kome je pre početka samog turnira predstavljen LoL kao svojesvrna predigra. Niko tada nije očekivao da će koncet toliko i tako naglo zaživeti. Međutim, sve se promenilo, na šta su dosta uticale i mobilne igre, moramo to reći. Vrlo je zanimljivo videti da je takav koncept uspeo do te mere da svi razmišljaju kako ga iskopirati, a krenuo je tako što je bio nipodaštavan.

 

Kraj druženja


Benchmark: Igrate li i druge MOBA igre (Dota 2, HoN...)? Koja vam je omiljena MOBA igra, ukoliko to već nije Dota 2?

Fnatic tim (jednoglasno): Heroes of Newerth, definitivno. (uz odobravanje i podršku urednika, prim. ur.)



Benchmark: Svedoci smo da nagradni fondovi na najprestižnijim turnirima imaju i osmocifrene iznose, protiv čega vi, pretpostavljamo, nemate ništa. Kako vidite budućnost eSportsa? Da li mislite da će biti još prihvaćeniji u zapadnoj civilizaciji, nakon enormnog uspeha na Dalekom Istoku?

Fnatic tim: Videćemo da li će koncept biti održiv, dosta je povezano sa tokovima u ekonomiji na koje eSports ne utiče. Najveći izazov je što se ovakvo igranje ne može porediti sa poslom. Obično ljudi gledaju u nagradni fond i misle da je to jedna hrpa para koju igrači grabe i odnose sa sobom. Nije tako. Ukoliko ste u top 3, onda imate zagarantovanu zaradu, ali ući u top 3, a kamoli biti tamo konstantno, je praktično nemoguće. Neka ste u top 16, što je već strahovito teško, tu vam nije garantovana zarada - postoji šansa da ćete da zaradite ako pobedite na pravom turniru i poklope se još neke kockice, ali nije nimalo lako. Top 3 dobija novac. U svim ostalim slučajevima, prihodovanje ne može da se poredi ni sa najslabije plaćenim poslom - prihoda nema. To je jedna od najčešćih zabuna sa kojom se srećemo.



Zarada je sama po sebi izazov i u drugom smislu. U eSportsu postoje oblasti koje su plaćene - recimo, League of Legends plaća prilično za najboljih osam timova Evrope i Azije. Ali, taj novac dobijaju samo oni, i niko drugi. Ukoliko niste u top 8, svi ostali nemaju uslova, a najboljima se uslovi poboljšavaju, i vrlo brzo postane gotovo nemoguće za manje timove da se probiju tamo i zarade novac. Finansiranje timova je naizgled dobar potez za velike firme koje žele da promovišu svoje igre, ali mislim da implementacija nije dobra i da bi bilo dobro da se na njoj poradi kako se ne bi destimulisali brojni igrači i timovi. Finansiranje timova bi trebalo da se promeni. Umesto da firme finansiraju tačno određene timove, trebalo bi da postoji otvoreno tržište.



Benchmark: Evropa protiv Azije, šta mislite, ko ima bolje igrače?

Fnatic tim: Pre otprilike pet godina, u Evropi niko nije razmatrao eSports aktivnosti kao posao, i aktivnost nije doživljavana na taj način. Danas je to drugačije. Međutim, u Aziji su to mnogo ranije shvatili kao svoj posao, kao aktivnost u kojoj se treba usavršavati na dnevnoj bazi. U Evropi je to drugačije. Bitan faktor je i vaš životni stil i lokacija gde živite. Objektivno govoreći, na Dalekom Istoku količina novca koju osvojite jeste prilična za njihove uslove, i možete komotnije da živite od toga, dok u Evropi to nije slučaj. Stoga mogu sebi da dozvole da se kompletno posvete toj i toj igri, da joj se potpuno prepuste, u daleko većoj meri nego što to mogu Evropljani. Naravno, govorimo, o "prosečnom profesionalnom igranju", ako to tako može da se nazove.



Međutim, kada govorimo o najboljima protiv najboljih, imamo interesantna skorašnja dešavanja. Na poslednjim turnirima se dešavalo da evropski tim ode u Kinu i pobedi najbolje kineske timove. To se nikada nije dešavalo, nikada ranije najbolji evropski timovi nisu uspevali da pobede najbolje kineske timove. Otprilike, kao da na Olimpijadi u Pekingu pobedite Kineze u stonom tenisu bez većih problema, što zaista govori da najbolji Evropljani konstantno napreduju u eSports domenu.


Benchmark: Zahvaljujemo se na izdvojenom vremenu. Želimo vam ugodan boravak u Srbiji i puno sreće na svim narednim manifestacijama na kojima se budete takmičili!



Zahvaljujemo se timu Fnatic i lokalnoj kancelariji kompanije MSI, inače generalnog sponzora Fnatic tima, na pomoći u realizaciji ovog intervjua!

Osvrt: Evolucija gejminga - idemo li u pravom smeru?

PS4 vs Xbox One - Prva runda

  • Povezane teme:
10404
10405
10406
10407
10408
10409