3dfx Voodoo 5 5500 AGP

3dfx Voodoo 5 5500 AGP

Nakon više od godinu dana dugog iščekivanja, konačno nam iz 3dfx-a stiže novi model grafičke karte bazirane na paru VSA100 čipova. Jedan od glavnih aduta novog Voodoo-a 5 5500 AGP je svakako i FSAA [full scene anti-aliasing]...

    Sadržaj

      Petar Gredelj & Branko Maksimović 3dfx Voodoo 5 5500 AGPNakon godinu i “kusur” dana iz 3Dfx radionice nam konacno stize nova graficka
      karta. Dugo, dugo najavljivana pa nebrojeno puta odlagana, konacno nam se pruzila
      prilika da se i sami uverimo sta su to inzenjeri 3Dfx-a sve ovo vreme radili.
      Ovoga puta smo imali tu privilegiju da karticu testiramo skoro istovremeno kada
      i mnogi drugi test-majstori sirom interneta, tacnije receno, samo dan-dva nakon
      sto je i zvanicno objavljena vest o pustanju u prodaju. Zasluge za ovo svakako
      pripadaju firmi “MD&Profy
      koja je odnedavno dobila zvanicno zastupnistvo od strane 3Dfx-a. Posto je politika
      3Dfx-a takva da su obustavili prodaju chipova nezavisnim proizvodjacima, V5
      karticu mogu testirati samo jednom [za razliku od N’Vidie cijih modela ima koliko
      hocete] i s toga sam imao narocitu zelju da je predstavim u punom svetlu. Upravo
      iz tog razloga sam pozvao i MaX-a, velikog zaljubljenika u kvalitetnu grafiku
      i narocito u 3Dfx – da je zajedno testiramo i prenesemo svima vama nase impresije
      o novoj V5 karti. Ovaj test je nase zajednicko delo. Da se podsetimo malo istorijata
      3Dfx-a: Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGPFirma
      3Dfx Interactive je napravila veliki korak za grafiku kod PC racunara.Jos “davne”
      1996.-te godine, kada je tadasnji Virge smatran 3D akceleratorom, 3Dfx svetu
      predstavlja Voodoo Graphics Chipset sa 4Mb dedicated memorije. Dva Mb za frame
      buffer i dva Mb za teksture. Cena prvih karti koje su se pojavile [Orchid Righteous
      3D] sa ovim grafickim chipsetom bile su preko $ 400, a potencijalni kupci su
      jos morali da poseduju primarnu, 2D karticu kako bi na nju nadogradili svoj
      “svemirski” Voodoo. Sa Glide drajverima, ova kartica je pokazivala svoju moc
      u shareware verziji GL Quake-a. Secam se da su “fenomenalne” [misli se na grafiku]
      igre tada bile Duke 3D sa smesnim bitmap sprite-ovima, i kada je neko bacio
      pogled na GL verziju Quake-a [koja jos nije izasla na trziste], shvatio je da
      gleda igru buducnosti, na kartici koja je ispred svoga vremena. Nesto kao Ge
      Force 2 GTS sada. Sa padom cena, Voodoo postize ogroman uspeh uz i dalje kontraverzni
      nedostatak 2D prikaza. 3Dfx tada odlucuje da ubaci taj 2D u svoj Voodoo i izbacuje
      nesrecni Voodoo Rush. Fijasko! Sa 70% nekompatibilnosti sa “normalnim” Voodoo
      kartama, kriminalno losim 2D prikazom i brzinom, Voodoo Rush je bio osudjen
      na propast [Englezi bi rekli – “it was DOOMED!”]. Nijedna ozbiljna firma [Diamond,
      ELSA, Orchid] tog vremena nije izgradila karticu ooko ovog chipa, osim firme
      Intergraph [Intense 3D] koja je posle te sezone prestala sa proizvodnjom komercijalnih
      PC komponenti. 3Dfx ucvrscuje svoje mesto No. 1 na listi najboljih, proizvodom “mastovito”
      nazvanim Voodoo 2. Zasto? Ukratko: cena je bila ispod 300 $ za karticu opremljenu
      sa tada neverovatnih 12 Mb RAM-a – bio je tacno 3 puta brzi, lepsi i “veci”
      od svog proslavljenog prethodnika, Voodoo-a 1. I naravno, ostavio je N’Vidia
      Riva 128 chip [pojavio se u medjuvremenu] u senci. Uz ponovljene mane kao sto
      su nedostatak 2D-a i nove mane: stara arhitektura, dva chipa koji rade paralelno
      svaki sa svojih 4 Mb za teksture [V2 moze da podnese samo 4 Mb u sceni!], V2
      je pored “zverske” brzine doneo i prednost kao sto je rad u SLI [ScanLine Interleave]
      modu, sto vam je svima dobro poznato. Jos razmisljate o 4Mb u 3D sceni? Ovako:
      4 Mb za frame buffer [ukljucujuci Z-buffer] i po 4 Mb texture memory za svaki
      tzv. TexelFX chip! Jasno!? OK! Idemo dalje… Pojavom Voodoo Banshee-ja, 3Dfx
      dokazuje da moze da napravi dobar 2D/3D chip. Nedostatak druge TexelFX jedinice,
      Banshee nadoknadjuje visim radnim taktom [100 MHz na prema 90 MHz kod V2 karti],
      odlicnim 2D performansama i kvalitetom slike. Ukratko, Voodoo za siroke narodne
      mase. Ipak, to nije bio proizvod koji je doneo nesto novo, kao uostalom ni V3…
      3Dfx kupuje firmu “STB Systems” i odlucuje se da sam proizvodi kartice sa svojim
      chipovima. dakle, nema vise prodaje chipova znanim i neznanim proizvodjacima.
      Po meni, greska. Ali, tako su oni odlucili a svet je ostao bez jos jednog proizvodjaca
      sa sjajnom reputacijom… Voodoo 3 jeste baziran na Banshee jezgru kome su dodata
      jos 3 TexelFX sloja [prakticno 2 x V2 + Banshee 2D] a prelaskom sa 0.30 na 0.25
      mikronski proces proizvodnje, radni takt je podignut na 143 [V3 2000], odnosno
      166 [V3 3000], odnosno 183 MHz [V3 3500 TV]. Memorija je standardna, SDRAM,
      6nS. U isto vreme, N’Vidia razvija TNT/TNT2 jezgro i polako sa obiljem 3D funkcija,
      2k x 2k teksturama, DVD in hardware mogucnostima i 32bit-nim renderingom, konacno
      preuzima mesto lidera u ovoj oblasti. Ge Force vec ni ne treba pominjati, to
      su jednostavno kartice koje nisu imale konkurenciju. 3Dfx je u ovom periodu
      pretrpeo ogromne finansijske gubitke. Jedina nada 3Dfx-a je bio chip pod radnim
      nazivom Napalm, kasnije preimenovan u VSA 100.
      VSA100 – specifikacija chipa Voodoo Scalable Architecture. Chip o kome se godinu dana poprilicno pricalo
      na internetu. Cas je to potpuno nova arhitektura, cas je “malo pozajmljeno”
      iz prethodne generacije. Ipak, VSA100 donosi vecinu stvari koje su mu nedostajale:
      32 bit-ni rendering, 2048 x 2048 teksture, sve oblike bump-mappinga koje imaju
      konkurentni N’Vidia chipovi [naravno, osim Environmental Bump Mappinga koji
      za sada imaju samo Matrox-ovi G200, G400 i najavljeni G450], i takozvani hardware
      assist za DVD [opet bez motion compensation-a]. Naravno, sve iz prethodnih generacija
      je i dalje podrzano [light sources, mip mapping, svi vidovi naprednih oblika
      filtriranja]. Sadasnje mane ovog chipa su nedostatak hardverskog T & L [3Dfx
      tvrdi da je softverski bolji, narocito kada izadju procesori na 1.5 – 2 GHz!?],
      hardverske DVD reprodukcije i AGP 4x teksturiranja. Cudi nas onda da novi Voodoo
      5 ne radi na AGP magistrali 100 MHz jer stari V3 bez problema izdrzava i vise,
      jer je jednostavno i ne koristi. O tome, nesto kasnije… VSA100 nudi i T-buffer
      efekte. Tzv. bioskopski/filmski efekti kao sto su motion blur [masite brzo rukom
      ispred sebe i videcete da ivice izmedju pocetnog i krajnjeg polozaja ruke jesu
      malo “razmazane”], igre sa fokusom [bitno za neke avanture, jer kada je u sceni
      kadrirano nesto sto je blizu, ono sto je iza – mora biti van fokusa, tj. mutnije]
      i jos neke koje cemo navesti u samim specifikacijama VSA100 chipa i same kartice.
      I naravno, glavni adut novih Voodoo kartica: FSAA odnosno Full Scene Anti Aliasing
      – pravi ekskluzivitet VSA100 chipa. 2x i 4x sample FSAA je mnogo bolje resenje
      od softverskog supersamplinga firme N’Vidia. Manje uporava akceleraciju a i
      bolje izgleda. I o tome nesto kasnije. Evo i zvanicne specifikacije: Real-time Full-scene Anti-aliasing up to 1024×768 (2-sample or 4-sample) Exclusive 3dfx T-Buffer™ Technology Cinematic Effects: – Motion Blur – Soft Shadows – Soft Reflections – Depth-of-field Focus Designed for Glide 2.x and 3.x Acceleration Optimized for Direct3D Acceleration Optimized for OpenGL support Complete DirectX 6.x and 7.x support Patented Single-pass, Single-cycle Multi-texturing 100% Hardware Triangle Setup Dual 32-bit Graphics Pipelines 2 Texture-mapped, Lit pixels per clock cycle 32-bit rendering and 32-bit Native Texture support 3dfx FXT1™ and DirectX© Compressed Texture support Square and Non-square Texture support 2048×2048 Texture support Texture Blends, Bump Mapping, and Transparency support 24-bit Floating-point Depth-buffer and 8-bit Stencil Buffer Palletized Texture support Per-pixel Mip-mapping Exponential Fog Table
      Svi verovatno znate da je 3Dfx planirao citavu gamu kartica zasnovanih
      na VSA100 chipu: V4 4500 [najslabija kartica, ali i najjeftinija – single chip],
      V5 5000 PCI – dual VSA100 ali sa “samo” 32 Mb memorije [u poslednje vreme se
      nesto cuti o njoj], V5 5500 AGP i na kraju monstrum karta V5 6000 sa cak cetiri
      VSA100 chipa i 128 Mb memorije. Fill-rate za V5 5500 iznosi 667Mpixela/sec. dok ce kod buduce V5 6000 biti impresivnih
      1333 Mpixela. Ne mesajte ove podatke sa N’Vidia-nim megatekselima. Stvoricete
      bez potrebe zbrku u glavi… Voodoo4 4500 PCI/AGP 1 VSA-100 chip 32MB RAM Fillrate: 333 million pixels per second; 167 million pixels per second in multitexturing
      mode No T-Buffer support (and hence no FSAA and no cinematic effects) Voodoo5 5000 PCI 2 VSA-100 chips 32MB RAM Fillrate: 667 million pixels per second; 333 million pixels per second in multitexturing
      mode T-Buffer support, i.e. hardware FSAA and cinematic effects Voodoo5 5500 AGP 2 VSA-100 chips 64MB RAM Fillrate: 667 million pixels per second; 333 million pixels per second in multitexturing
      mode T-Buffer support, i.e. hardware FSAA and cinematic effects Voodoo5 6000 AGP 4 VSA-100 chips 128MB RAM Fillrate: 1.32 million pixels per second; 667 million pixels per second in multitexturing
      mode T-Buffer support, i.e. hardware FSAA and cinematic effects To bi bilo sve po pitanju istorijata i specifikacije, da se pozabavimo malo
      samom V5 5500 karticom.

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Kartica dolazi u zaista izvanredno dizajniranom pakovanju, dizajneri
      Voodoo-a su vec godinama jedni od najmastovitijih. Osim same kartice u kutiji
      cete jos zateci malu racvicu za napajanje [V5 karte zahtevaju dodatno napajanje,
      buduci V5 6000 ima i sopstveni ispravljac], CD sa drajverima, uputstvo i jos
      jedan potpuno beskorisni CD sa nekakvim intro-ima nevezanim za Voodoo. Mozete
      ga iskoristiti u kolima, znate vec kako :))) Sama kartica dolazi u posebnom
      antistatik pakovanju:

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Evo kako izgledaju CD-ovi i lepo odstampano uputstvo u kome necete
      naci nista osim kako da karticu utaknete u slot i naravno kako se monitorski
      kabl “gura” u istu:

      Ovo sto vidite na zadnjoj slici je 3Deep, jedini utility koji
      cete dobiti na CD-u osim samih drajvera i specifikacije. Poznat najvise kupcima
      neke od Creative-ovih karti [oni su ga redovno “gurali”], ovaj utility sluzi
      za podesavanje game u igrama. Jedina novost je sto se sada morate konektovati
      na internet da bi ga podesili. Nista specijalno. Kartica…Koliko smo samo raznih
      snimaka videli svakojakih beta release primeraka. Te stace u kuciste, te nece,
      na kraju…ipak staje. Pozamasne je duzine, otprilike koliko i sama maticna
      ploca. Ako vam je [kao i kod mene] AGP slot negde u visini hard-diska, imacete
      nekih 3-4 cm. lufta. U svakom slucaju, naredni V5 6000 nema teorije da stane!

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Pored slike, tu je i sema same kartice. Karticom dominiraju dva
      VSA100 chipa na koje su postavljeni vrlo kvalitetni AAVID-ovi fan-ovi, identicni
      kao na mojoj ELSA Erazor X kartici. Memorijskih chipova ima osam, po cetiri
      sa svake strane stampane ploce, znaci svaki modul sa po 8 Mb. Koristenje vise
      modula manjeg kapaciteta smatram za bolje resenje. Na primerku koji smo dobili
      na test upotrebljena je Toshiba 6 nS memorija, na stranim testovima sam vidjao
      na istom mestu i Samsung-ovu i Hyundai-jevu. Desno od procesora vidite switching
      sekciju gde cete zateci par IC-a, nekoliko tranzistora i po dva elektrolita
      i rucno [lose] motane prigusnice [nekada se Peca intenzivno bavio elektronikom
      i radio-tehnikom, tvrdim da bih umeo bolje!]. Ukupni utisak kartice na prvi
      pogled formira prisustvo dva graficka chipa sto deluje impresionirajuce, ali
      opsti utisak je da je ostalo puno praznog prostora na samoj stampanoj ploci.
      Inzenjeri 3Dfx su verovatno mogli da smanje velicinu kartice [i narocito porade
      na njenom dizajnu], ATI je to mnogo pedantnije ucinio na svojoj Rage Fury kartici
      koja deluje mnogo, mnogo mocnije i lepse. Sve u svemu, kvalitetom izrade ne
      mogu biti previse odusevljen. Pogledajte prethodni test pa uporedite slike i
      sudite o kvalitetu…Sve u svemu, kartica neodoljivo lici na prerelease verziju.

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      TV-out ne postoji, ja licno ne dajem mnogo na to ali ima i onih
      koji na tome insistiraju. Ne treba zaboraviti da su Voodoo kartice prvenstveno
      namenjene igracima. Voodoo ima odlicnu sliku, pa zasto je kvariti losim Tv izlazom
      ili losim televizorom, igranje na dobrom pa i malom monitoru je mnogo ugodnije. Instalacija, drajveri, 2D slika… Verujem da su mnogi vlasnici V3 kartica vec isprobali V5 drajvere, dakle, znaju
      o cemu se radi. Instalacija je kao sto smo prvi put imali priliku da vidimo
      pri Office 2000 instalaciji. Zahteva dva restarta da bi pri prvom pravom podizanju
      od vas bilo zatrazeno da se registrujete putem interneta kako bi omogucili opciju
      overclockinga. Na ovaj zahtev treba odgovoriti odrecno, kako bi se jednostavnom
      promenom u registry bazi omogucila i ova izmena. Naravno, jos jedan restart…
      Drajveri su graficki veoma lepo uradjeni, sve mogucnosti za podesavanje su omogucene.
      Naravno, na njima treba jos dosta poraditi, u sta ne sumnjamo. Evo kako sve
      to izgleda:

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Poslednje dve opcije vas verovatno i najvise zanimaju, zanimljivo je da mozete
      i iskljuciti jedan graficki chip i prakticno dobiti V4. Nelogican downgrade ali
      treba pomenuti. Slider za povecanje clocka ide do [pre] optimistickih 220 MHz,
      buduci da je sve preko 175 MHz vise nego dobro. Sto se 2D slike tice, opsta konstatacija
      je da je Matrox-olika, dakle izvanredna. Mislim da je time sve receno, mada je
      2D generalno gledano, kod svih kartica doziveo svoj maksimum. V5 ima jako dobru
      sliku a valjapomenuti da samo jedan VSA100 chip radi 2D grafiku. RAMDAC je na
      odlicnih 350 MHz, sto garantuje 2D sliku dobre mirnoce i odlicnog kvaliteta.

      Test sistem – Windows 98 SE

      CPU

      – Intel P III Coppermine 667EB

      Maticna ploca

      – ASUS CUBX

      Memorija

      – 128 Mb PC133 Kingmax

      Video-karte

      – 3dfx Voodoo 5 5500 AGP – Hercules 3D Prophet II GTS 32 Mb – ELSA Erazor X

      Hard-disk

      – Quantum Fireball LM 15 Gb 7200 o/min.

      CD ROM

      – TEAC 32x IDE

      Zvucna karta

      /

      Monitor

      – Philips Brilliance 107 MP

      Zvucna karta nije koristena da bi dobijeni rezultati bili sto
      vise ravnopravni prethodno testiranom 3D Prophet-u II koji je testiran na potpuno
      identican nacin. Ovo ima veze sa rezultatima, jer SB Live zna da “ustine” za
      par frejmova. Nije sve bilo idealno, ne znam cemu sve to da pripisem – drajverima, taktu AGP-a
      ili cemu. Tek, na testu smo imali jako puno zaglavljivanja, narocito pri rezoluciji
      1600×1200 – samo restart pomaze, i to manuelni [na dugme]. Buduci da test-procesor
      radi na 133 MHz-noj magistrali a BX ploca pri tome ima takt AGP-a od 89 MHz,
      moguce da je problem do ovoga. Pri overclocku procesora na 150 MHz [AGP = 100
      MHz], svaka pomisao na nesto sto se zove 3D zavrsava neuspehom. Nije mi bas
      bilo najjasnije, ali tako je. Testirane Ge Force karte su bez ikakvih problema
      izdrzavale ovu torturu. Po pitanju overclockinga same graficke karte, V5 5000
      se takodje nije proslavio. 175 Mhz je “plafon” koji smo uspeli da dostignemo,
      183 MHz je ostala samo misaona imenica. Quake 3 Arena Insistirao sam da se svi Quake testovi vrse na verziji 1.11 igre sa default
      graphics setting-om, samo menjajuci rezolucije i paletu. To su uostalom i setovanja
      koja su primenjena na svim dosadasnjim testovima – uslovi moraju biti ravnopravni
      za sve! Quak-eri dobro znaju da se sve ovo moze unaprediti [citaj ubrzati],
      raznim .dll fajlovima i unapredjivanjem igre na 1.16 i 1.17 ali to na ovom testu
      nama nije bio cilj. Obican, prosecan korisnik to ni ne zna da ucini. Koristena su tri demoa, standardni Demo 1, nesto zahtevniji Quaver [koji je
      standardni deo skoro svih testova na WEB-u], kao i Q3 Crusher – prava nocna
      mora za sve koji misle da raspolazu dovoljno mocnom karticom. Kvalitet prikaza
      u Q3 je fantastican, nijedan Voodoo do sada nije imao ovako dobru sliku – to
      je zajednicki zakljucak. Koloritnije i nesto tamnije nego sto smo do sada vidjali
      kod V3 kartica. U svakom slucaju, jako, jako lepo. Velike teksture i stancil
      buffer senke [cg_shadows 3] uz odlicnu brzinu i u visokim rezolucijama.

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Sve je jasno, u nizim rezolucijama sve verzije Ge Force-a su drasticno
      brze od V5 karte. Na svu srecu, pad performansi pri rastu rezolucije kod V5
      nije tako drastican kao kod recimo GF 256 SDR. Narocito dobre rezultate V5 postize
      u 32-bitnoj paleti. Treba li pricati uopste o poredjenju V5 – GF 2? Ja ovde
      ne treba nista da komentarisem. Overclocking Kao sto smo vec pominjali, od o/c-a procesora na 750 MHz nije bilo nista, V5
      jednostavno ne trpi magistralu AGP-a od 100 MHz iako se sustinski radi o PCI
      karti. Ni sto se o/c samog VSA100 chipa bas ne blista. Sve preko 175 MHz sto
      eventualno dobijete je cist car… I od o/c GF 2 ima vise koristi, moze vise
      da se “digne”.

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      3D Mark 2000 Nekoliko puta sam vec pominjao, ovaj test je zaista nerealan jer bitno favorizuje
      GF u odnosu na celokupnu konkurenciju. Direktno koristi T & L, tako da kartice
      koje ga nemaju, dobijaju rapidan pad performansi. Ako je za utehu, V5 je postigao
      bolje rezultate od svih grafickih kartica koje ne podrzavaju T & L.

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Unreal Tournament Konacno jedan test u kome se, koristeci Glide, Voodoo oseca kao riba u vodi.
      Interesantno je da sve N’Vidia kartice od TNT2 Ultra pa do GF 2 imaju rezultate
      u rasponu od 5-6 frejmova

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      FSAA -Full Scene AntiAliasing FSAA ovakav, FSAA onakav, FSAA ovo, FSAA ono…Verujem da su i vama dosadile
      slicne price a na zalost ne mozete da se i sami uverite u to zbog nemoci vasih
      grafickih karti. Ne ocajavajte puno, lepo jeste ali i bez toga se sasvim lepo
      zivi… To sam rekao i kad sam testirao GF 2 karticu, ponavljam i sada. Doduse, FSAA
      na V5 kartici izgleda bolje nego na GF2 i sasvim bih se slozio sa onom tvrdnjom
      da je Voodoo-ov 2x anti-aliasing na nivou N’Vidii-nog. 4x mnogo bolje izgleda
      ali je zato i neverovatno veliki pad performansi. Ne znam na kom su to procesoru
      oni testirali, ali pogledajte rezultate koje smo dobili mi na nasem testu:

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Pogledajte dobro ove rezultate pa proverite koji procesor imate.
      Jeste li sigurni da imate mnogo brzi procesor od ovoga na testu – Coppermine-a
      na 667 MHz? Niste, pa onda prici zvanoj FSAA pridjite sa mnogo vecom dozom rezerve.
      Na testovima na netu cete mozda i naici na bolje rezultate, ali i sa jacim procesorima.
      Zasto? Zato sto FSAA ova generacija grafickih karti ne moze da podrzi onako kako treba!
      Verovatno da se pitate zasto…Potreban je mnogo, mnogo veci fill-rate. Pretpostavimo
      da zelite dobru sliku, u redu, ukljucicete FSAA. I to verovatno 4x. Dobre slike
      nema u 640×480, znaci da cete ici u 800×600 ili cak 1024×768, pobogu – zasto
      ste kupili dobar monitor? Cemu FSAA ako to sve nije u 32-bitnoj boji? I sta
      dobijate – apsolutnu nemogucnost igranja sem ako vam dobra vila ne donese procesor
      na mnogo MHz. Necete high settings? Probajmo i tako! Dzaba vam 50 fps na testu
      ako ga i ne odgledate. A videcete da pri izuzetno zahtevnim scenama sa velikim
      teksturama i ogromnim brojem poligona, cak i pri tih 50 fps-a kartica zna da
      “stucne”. Dovoljno da vas za to vreme u Q3 ili UT neko fraguje. Koliko cete
      razmisljati o nazubljenosti ili nenazubljenosti ivica objekata dok vam mozak
      radi, ruke se znoje na misu i tastaturi a adrenalin skocio u nebesa. Nimalo!
      Ni u simulacijama nije bolje. Probajte sa ukljucenim FSAA da prodjete krivinu
      onako kako treba! Nema teoretske sanse, dovoljno da vas bolid zanese a konkurencija
      pobegne. Ne zelim da vas ubedjujem da FSAA ne moze da radi solidno, ali za pravo igranje
      jos uvek nije. A ko ce da da 600 i kusur DEM ako nije pravi igrac? Kazem, za
      pravi FSAA moramo sacekati neku sledecu generaciju video-karti, ova ne moze
      to da odradi onako kako treba. Sto se samog izgleda FSAA tice, uradili smo nekoliko shotova [kako to nas kolega
      VGA sa exx3d-a kaze]. Prva dva su iz Quake-a 3:

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      no FSAA

      FSAA 4x

      Obavezno uvelicajte slike [JPEG format, nisu velike] i pogledajte
      nazubljene odnosno umeksane ivice objekata. Sledeci test je bio Need for Speed
      5 i to moja omiljena staza Schwarzwald, jel tamo bese Dunav izvire? Staza jako
      lepo izgleda, ali ima i veliki broj poligona tako da je igranje sa 4x FSAA vrlo
      zamorno. Ali da pokazemo kako sve to izgleda. Prve dve slike su nacinjene u
      JPEG-u, ali posto smo ustanovili da se razlika dovoljno ne primecuje, sledeca
      dva screenshot-a su u TIFF formatu. Paznja, svaki je po 1.4 Mb. Ako trazite
      kvalitet…

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      no FSAA – JPEG format

      FSAA 4x – JPEG format

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGP

      no FSAA – TIFF [1.4 Mb]

      FSAA 4x – TIFF [1.4 Mb]

      To bi bila prica oko FSAA, lepo jeste ali jos jednom razmislite
      o svemu…U svakom slucaju i nije bas tako drasticna razlika…
      Zavrsni komentar Testovi graficke kartice 3dfx Voodoo 5 5500 AGPSvakako
      najtezi zakljucak od kako je zapoceo rad sajta. Znam da mnogi zele da cuju moje
      misljenje, buduci da sam davno dobio epitet [blago receno] “ljubitelja N’Vidie”.
      Pa evo ovako… Iako sam zbog gore navedenog zarko zeleo da V5 bude bolji nego sto jeste, na zalost
      moram reci da nije u potpunosti ispunio moja ocekivanja. MaX je bio pored mene
      i dobro zna koliko sam i ja to zeleo. Zbog toga je i uradjen jedan zaista veliki
      test. “Velik” je vise od 4 Mb mesta na serveru, 10-ak puta vise od slicnih testova.
      Upravo u cilju da vam damo sto bolji prikaz. Ali, krenucu redom… Prvo, velika je steta sto sam prethodno testirao 3D Prophet II GF2 karticu. Ona
      je na mene ostavila neverovatan utisak. Verujte [posto 99% vas nije imalo prilike
      da je vidi kako radi], to je kartica daleko van ovoga vremena. V5 brzinski ne
      moze da se poredi sa njom, apsolutno nikako! Moze se svrstati samo negde izmedju
      Ge Force 256 SDR i DDR kartice. U nizim rezolucijama je cak iza obe! No kako se
      ipak gledaju vise rezolucije, to i ne bih toliko zamerio. 32 bitni rendering i
      rad u visim rezolucijama su ipak svetlija tacka narocito ako uzmemo u obzir takt
      na kome radi chip… Od toga i poticu mnogi problemi sto se brzine tice, podseticu da je 3Dfx jedini
      od velikih proizvodjaca koji u dogledno vreme svojoj klijenteli nece priustiti
      0.18 mikronski graficki chip. N’Vidia je to vec ucinila, Matrox i ATI ce vrlo
      brzo. VSA100 je u svojoj tehnoloskoj izradi zakasnio na trziste…Da su uspeli
      u tom procesu proizvodnje, VSA100 bi danas po default-u bio chip na barem 200
      MHz-nom kloku a brzina mozda cak i vrlo blizu GF2. Kazu da V5 u radu sa brzim
      procesorom daje bolje poboljsanje rezultata u odnosu na GF serijal kartica. Moguce,
      ali to su ipak procesori koji ce nama biti dostupni mozda krajem godine [testiraju
      na procesorima 800 MHz – 1 GHz]. Sto se memorije tice, ima je sasvim dovoljno. 64 Mb je do sada ostvario samo pomenuti
      ATI Rage Fury MAXX i pojedini modeli GF kartica. Iako je DDR vec postao standard
      i pomenute firme ga koriste [ili planiraju to], Voodoo se ipak odlucio za standardni
      SDRAM. To ima i svojih dobrih strana…Stepen iskoriscenja SDRAM-a je celih 100
      %, dok je DDR koji na najnovijim karticama radi na 333 MHz [166 x 2] iskoriscen
      svega nekih 70-ak procenata. Eventualno postavljanje DDR memorije na V5 karticu
      bi je sigurno poskupelo za nekih 100-nak dolara sto bi bilo vise nego mnogo. Slika?
      Sjaaajnaaa! Vise nego odlicna! Najsvetlija tacka ove karte, moram priznati da
      je cak i lepsa i koloritnija od GF 2. FSAA? Najveci adut ove karte, mnogo toga sam vec rekao prethodno – to po meni
      jos uvek nije upotrebljivo. Mozda na V5 6000, mozda na sledecoj generaciji 3D
      kartica. Drajveri moraju da se dovedu na visi nivo, verujem da i hoce. Sto znaci,
      da mozemo narednih meseci ocekivati da njihovim poboljsanjem dobijemo i znatno
      bolje rezultate. Koliko, to vec ne mogu da procenim… Cena? S obzirom da na karti ima cak dva procesora i 64 Mb memorije, moze se reci
      da je i ocekivana. Pa ipak, ne treba zaboraviti da je najavljena cena bila 249
      $, da bi samo par dana pre izlaska bila pomerena na 299 zelembaca. Kao retko kada,
      zahvaljujuci izvanrednoj reakciji naseg dobavljaca, V5 kartu sebi mozete priustiti
      po ceni koju ima i americki kupac! Ovo se kod nas vrlo retko desava i u svakom
      slucaju je vrlo pohvalno…Da ne pominjem podatak da u mnogo finansijski jacim
      zemljama od nas, ovu karticu jos uvek ne mozete kupiti…Pa ipak, ponovo postavljam
      isto pitanje: vredi li sve to toliko para? Gde je mesto ove karte na trzistu? Na ovo pitanje samo vreme moze dati pravi odgovor.
      Cena od preko 600 DEM je takodje mnogo para, ne zaboravite da GF 2 kosta i 150
      DEM vise. Nekako su cenovne granice pomerene unapred u odnosu na cene proteklih
      godina za tadasnje top-akceleratore. Meni nista slicno ne pada na pamet, GF 256
      je jos uvek vise nego mocna karta. Za kraj, pored svih dobrih strana – 3Dfx je mogao i morao mnogo vise. 3Dfx ne
      sme da se zadovolji “tu negde” mestom, on mora da se trudi da izbije na sam vrh,
      makar se njegov protivnik zvao i N’Vidia. To je njegova obaveza prema vernoj publici,
      ipak je ova firma pionir u 3D svetu. V5 generacija karti je zakasnila na trziste
      za makar 3 meseca, u drugacije vidjenje stvari niko ne moze da me ubedi. Da se
      tako nesto desilo, mislim da bi rezime ovoga testa bio u sasvim drugacijem svetlu.
      Kasno Marko na Kosovo stize… 3Dfx-u se ovako nesto vec drugi put desava, prvi put sa V3 3500 cime je izostao
      pravi odgovor na TNT2 generaciju karti, a evo i sada…Nisam prorok da bi joj
      mogao odrediti buducnost, ali ukoliko ATI konacno odrzi obecanje i Radeon zadovolji
      barem 80% svojih najavljenih karakteristika – svi proizvodjaci ce se naci u nevoljama.
      3Dfx na prvom mestu, oni su sve svoje nade polozili upravo u ovaj model – dovoljno
      su finansijski iscrpljeni, uspeh V5 5500 kartice bi ih digao iz mrtvih. V4 4500
      i V5 6000 nisu toliko bitni, prvi je nedovoljno interesantan, drugi ce biti preskup.
      Voleo bih da se varam, ali moram priznati da sam skeptican…Dobro u svemu tome
      jeste cinjenica da publika vrlo tesko napusta klub za koji navija. To 3Dfx vrlo
      dobro zna i uzda se u njenu podrsku. Graficku kartu na test ustupio “MD&Profy

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi