Greška

Došlo je do greške.

Nvidia GK 104

GK104 predstavlja grafički procesor srednje klase, izrađen u TSMC-ovom proizvodnom procesu od 28nm. Bazira se na Kepler arhitekturi i raspolaže sa maksimalno 1536 Stream procesora. Našao se na velikom broju grafičkih karti GTX 600 i GTX 700 serije. Iako se razlikuje po broju funkcionalnih blokova, isti ovaj GPU možete naći na sledećim grafičkim kartama: GTX 680, GTX 670, GTX 660 Ti, GTX 770 i GTX 760.

Ocena redakcije

Ocena:
Možete koristiti skrolovanje mišem umesto navigacije sličica!
Specifikacije
  • Proizvođač NVIDIA
  • GPU GK104
  • Proizvodni proces 28nm
  • Tehnologije GPU Boost 2.0, 3D Vision, CUDA, DirectX 11, PhysX, TXAA, Adaptive VSync, FXAA, 3D Vision Surround
  • Broj Stream procesora 1536
  • Broj Teksturnih jedinica 128
  • Broj ROP jedinica 32
Opis proizvoda

Već od samog početka NVIDIA se u svojim materijalima namenjenim novinarima fokusirala na odnos performansi po vatu, kao i generalnom forsiranju energetske efikasnosti. Upravo ono što do sada nikada nije bio fokus ove kompanije, jer je uspeh u ovom aspektu često izostajao. Sa druge strane, AMD već neko vreme bukvalno dominira ovom teritorijom, pa nam je od starta svetlela "lampica" sumnje da je nešto pošlo po zlu kada su performanse u pitanju. Jednostavno, NVIDIA se nikada nije zadovoljavala time da njihova perjanica bude "na drugom mestu" po pitanju performansi, makar to bilo po cenu svih drugih aspekata. Uostalom, sigurno se sećate Fermija, GT200, kao i ranijih NVIDIA-inih čipova.



Ovog puta su stvari drugačije, jer je akcenat bačen na visoke performanse koje ne idu na račun velike energetske potrošnje, zagrevanja i kompleksnosti što je vrlo zanimljiv pristup imajući u vidu o kome govorimo, zar ne? Krenimo ipak redom. Kepler je 28-nanometarski čip, proizveden u TSMC-ovim pogonima, a navodno je u početnim revizijama bilo problema sa "yield-om", a sudeći po činjenici da je jedini ASUS koji je do nas dostavio primerak za test i da je svega jedan jedini model bio raspoloživ za ceo region, ova tvrdnja donekle i ima smisla.



Bilo kako bilo, Kepler predstavlja novu arhitekturu i može se reći da se znatno razlikuje u odnosu na Fermi. Iako vuče iste korene, zbog čega je struktura čipa i dalje vrlo slična, može se reći da su sve ostale izmene učinile Kepler potpuno novim GPU-om koji se u praksi ponaša daleko efikasnije. Ruku na srce, ovakav potez je bio neophodan NVIDIA-i iz prostog razloga što bi bilo kakvo nadograđivanje Fermija kao takvog, verovatno završilo fijaskom ili u najboljem slučaju ćorsokakom.

GK 104 arhitektura

Prvi Kepler čip nosi naziv GK104, što je pomalo čudno imajući u vidu dosadašnju nomenklaturu ove kompanije. Imajući u vidu da je prvi Fermi nosio naziv GF100, a prvi čip srednje klase GF104, kasnije se ispostavilo da je dugoročni plan Nvidie bio da počne novu generaciju od srednje klase. Isto bi se moglo zaključiti i po dimenzijama čipa, jer sada prema GK104, čak i AMD-ov Tahiti deluje glomazno. Nvidia je uspela da na svega 295mm2 smesti 3,5 milijardi tranzistora, što je zaista za svaku pohvalu. Reda veličine, Fermi je na površini većoj od 500 kvadratnih milimetara uspevao da udomi 4 milijarde tranzistora, što je ogroman napredak iz ugla efikasnosti.



Strukturalno Kepler i dalje u osnovi čini, doduše veoma ozbiljno izmenjen, GigaThread Engine koji je podeljen u četiri GPC-a iliti "Graphics Processing Cluster-a". Ova četiri GPC, dele L2 keš memoriju koje ima u količini od 512KB, što je oko 50% manje od onoga što je GF110 imao na raspolaganju. ROP jedinice se takođe nalaze izmeštene u odnosu na GPC-ove, a ukupan broj od 32 je očekivan za ovu klasu čipa, mada je zanimljivo da je i u ovom pogledu za 50 procenata "slabiji" od Fermija. Unutar svakog od GPC-a se nalaze po dva SMX-a, što je novi naziv za Stream Multiprocesor jedinice koje sada dobijaju sufiks "X".



U okviru SMX-a su napravljene najveće izmene u odnosu na prethodnu generaciju. U okviru svakog od ukupno osam SMX-a, se nalazi Polymorph Engine 2.0 koji se bavi rasterskim operacijama (vertex-fetch, tessellacija, viewpoint-transformation, attribute setup...), ali ipak najbitnije izmene napravljene su po pitanju Stream procesora. Kod ranijih GPU-ova, frekvencija SP-a je bila dvostruka u odnosu na ostatak čipa. Ovaj potez je napravljen radi maksimizacije efikasnosti čipa, međutim, ovo se kasnije pokazalo kao veliki problem zbog povećanja kompleksnosti novih GPU-ova, pa je sve teže bilo održati TDP, kao i visoke frekvencije sa čime se NVIDIA borila do Keplera. Konačno, ovaj model je napušten i sada ceo čip ponovo radi na unificiranom taktu.



Uz sve ovo, redizajnirani model GPU-a, uz 28-nanometarsku litografiju omogućava da GK104, na relativno maloj površini smesti čak 1536 SP-a čime je efektivno utrostručen broj u odnosu na Fermi. Što je najbolje od svega, čip ima TDP koji je manji od onog koji karakteriše Tahiti. Svaki SMX poseduje po 192 Stream procesora, a kako ih ukupno ima osam, verovatno ćemo videti još par slabijih modela kod kojih će po neki od ovih blokova biti zatvoren. Takođe, broj teksturnih jedinica je osetno povećan, jer po svakom SMX-u ih ima 16, što implicira ukupan broj od 128. Po prvi put, posle dugo vremena, jedan Nvidia grafički procesor ima isti broj teksturnih jedinica kao i ekvivalent iz konkurentskog tabora (Tahiti).



Dakle, veliki napredak po velikom broju pitanja je napravljen u odnosu na prethodnu generaciju i moramo priznati da je krajnje vreme bilo za ovu drastičnu promenu. Što se hardverskih kompatibilnosti tiče, Kepler poseduje sve moderne podrške kao što je hardverski DirectX 11.1, ShaderModel 5.0 i OpenGL 4.2. Zanimljivo je da će novi GeForce modeli konačno dobiti odgovor na Eyefinity, pa će GeForce GTX 680 posedovati sposobnost da radi sa četiri monitora paralelno. GTX 680 će biti u stanju da napravi jednu radnu površinu od više od dva monitora na jednoj kartici, dok je za ovo ranije bilo potrebno povezati dve GeForce grafičke karte u SLI.



Od novih mogućnosti treba pomenuti i novi tip AntiAliasing-a, tzv. TXAA. Ovaj metod poseduje dva nivoa TXAA 1 i 2, a prvi će moći da po "ceni" klasičnog 2xMSAA ponudi kvalitet koji biste dobili postavljanjem 8xMSAA, kao i da u drugom nivou ponudi još veći stepen AA, koji bi oborio performanse na nivo 4xMSAA. Ipak, iako ovo zvuči jako dobro, developeri će morati da implementiraju podršku za TXAA u svoje naslove, a imajući u vidu veliku količinu novca koju NVIDIA ulaže u developere, ne sumnjamo da će veliki broj AAA naslova imati ovu mogućnost. Druga zanimljivost je i adaptivni V-Sync, koji će ublažiti problem "štucanja" u frejmrejtu kada se jave nagli padovi FPS-a dok je uključen V-Sync.


10604
10605
10606
10607
10608
10609